Pagina 2 van 2
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 23:51
door trolly
Dionysusnu schreef: ↑wo 04 jun 2025, 20:18
Zeg, sinds wanneer geef jij inhoudelijke reacties ipv zijlijn(meta)commentaar?
Sorry.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 00:04
door Dionysusnu
Laat me je vooral niet tegenhouden, hoor. 'tis alleen een verrassing.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 07:08
door TomSteyl
Nu de aangedragen data nog juist interpreteren
duikt weg
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 11:21
door Willem
TomSteyl schreef: ↑wo 04 jun 2025, 06:05
Willem schreef: ↑di 03 jun 2025, 15:42
Ooit heeft er een trein tussen Gouda en Schoonhoven gereden maar die was erg snel weer verdwenen.
Het was zeker geen trein, maar een tram. Door de slechte bodemgesteldheid heeft de aanleg ervan best lang geduurd en is uiteindelijk op last van de Duitsers gesloten.
Op het voormalige tracé ligt nu een provinciale weg.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 11:26
door Youri
Op een rotonde in Bergambacht
staat hier een monument van.
Ook is er over de historie van deze spoorlijn wat te lezen in
dit document.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 12:34
door trolly
TomSteyl schreef: ↑do 05 jun 2025, 07:08
Nu de aangedragen data nog juist interpreteren
duikt weg
Dan graag ook even zeggen wat er volgens jou mis is met die interpretatie. Je punt dat het
wettelijk gezien een tramlijn was is niet in tegenspraak met dat de lijn geëxploiteerd werd als lokaalspoorlijn.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 14:24
door Z2N
Het belangrijkste lijkt me vooral dat het 12 jaar duurde om 16 kilometer spoor aan te leggen, dus dat we op dat tempo moeten doorwerken om nog voor 2060 eens een keer van Capelle aan den IJssel naar IJsselstein te gaan.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 17:01
door TomSteyl
trolly schreef: ↑do 05 jun 2025, 12:34
TomSteyl schreef: ↑do 05 jun 2025, 07:08
Nu de aangedragen data nog juist interpreteren
duikt weg
Dan graag ook even zeggen wat er volgens jou mis is met die interpretatie. Je punt dat het
wettelijk gezien een tramlijn was is niet in tegenspraak met dat de lijn geëxploiteerd werd als lokaalspoorlijn.
Het is een tramlijn die geëxploiteerd werd met lokaalspoorwegmaterieel (zo staat het ook in het artikel), dat is letterlijk het enige wat de schijn van een spoorlijn gaf en dat maakt het ook geen lokaalspoorweg. Er zijn meer tramlijnen geweest, zoals rondom Goes, Alkmaar en Bolsward waar NS en voorgangers met lokaalspoorwegmaterieel gereden hebben, maar qua status een tramlijn was en geen lokaalspoorweg. Bij Bolsward waren de lijnen voor én na de NS-tijd van de NTM, met gelijkaardig materieel als NS reed.
Willem schreef: ↑do 05 jun 2025, 11:21
Op het voormalige tracé ligt nu een provinciale weg.
Klopt, alleen binnen Gouda had het een apart traject en bij Stolwijk Dorp, Koolwijk en Bergambacht Dorp week het traject licht af van de huidige provinciale wegen.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 17:16
door trolly
Daarmee heb je nu drie keer hetzelfde gezegd, en dat bestrijd ik eigenlijk ook niet. De juris was het geen wellicht geen (lokaal)spoorweg, de facto zag het er wel zo uit, hoewel er ook destijds ongetwijfeld scherpslijpers fora volschreven over dat ondanks dat zo'n vrijliggend lijntje met behoorlijk serieuze stoomlocomotieven bereden werd het toch eigenlijk echt een tram was. Die zullen in Schoonhoven vast welwillend toegeknikt zijn, waarna men met de eerstvolgende trein naar Gouda vluchtte.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 18:01
door nvdw
FORUM DER NVBS
3737VoorEeuwig
Dilettant
den Vijfden Juni 1931
Maar natúúrlijk is er hier sprake van een tram, SnaakUitDenKrimpenerwaard, zooals reeds uiteengezet in een der vele artikelen die over dit onderwerp verschenen zijn, om niet te zwijgen van den inhoud der Spoorwegwet. U doet Uw Amateurstatus zonder meer gestand…!
SnaakUitDenKrimpenerwaard
Amateur
den Negenden Juni 1931, per kerende post
Nonsens! Voorwaar dienen wij hier van een lokaalspoorweg te spreken, zoo mijn oogen mij niet bedriegen. Voorts kunt U Uw tegenwerpingen in Uw donkeren gat steken alwaar zij thuishooren!!
VeldwachterRoodjas
Ordebewaker
den Eersten Julij 1931
Heeren…! Zulke omgangsvormen zijn hier nochtans ongewenscht op straffe ener verbanning!!
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 18:10
door MdJ
MdJ waardeert deze post 
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 18:27
door TffpaA
Ook toen al traag van begrip, die veldwachters. De heeren querulanten waren reeds lang en breed met de tram...trein...tram... vertrokken en elders aan het scherpslijpen.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: do 05 jun 2025, 22:30
door IIVQ
Een normaalsporige interlokale tramlijn in de jaren '20-30 zal er niet heel veel anders uit gezien hebben dan een lokaalspoorlijn uit die tijd. Mij is ooit verteld dat het verschil hem vooral in het onteigeningsrecht zat: Was voor je route een tracé in de berm van wegen mogelijk, legde je een tramlijn aan, was een eigen baan nodig, dan was een (lokaal)spoorlijn juridisch handiger (maar duurder).
De smalsporige lijnen waren volgens mij bijna allen tramlijnen en daar waren de typische "tram"stoomlocs (zoals Glaskasten-achtige locs) gebruikelijker.
In Nederland is het trouwens juridisch de baan die bepaalt wat er op rijdt. De Amsterdamse lijn 51 was van Centraal Station t/m Zuid een stadsspoorweg ("metro"), ten zuiden daarvan een interlokale tramweg.
Een tramlijn kan per definitie niet met lokaalspoorwegmaterieel geëxploiteerd worden, want op een tramlijn is het materieel juridisch tramwegmaterieel.
Re: Spoorlijn door Krimpenerwaard/Lopik
Geplaatst: vr 06 jun 2025, 00:21
door trolly
Tja. Ik heb wel het donkerbruine vermoeden dat bij het ombouwen van juridisch lokaalspoormaterieel tot juridisch interlokaal tramwegmaterieel weinig handen werden vuilgemaakt.
Je verhaal over de Amstelveenlijn onderstreept dat punt overigens: het sneltrammaterieel onderscheidde zich voornamelijk van het metromaterieel door wat extra lampjes en een bel, en het "ombouwen" bij station Zuid was — als de treeplanken niet weer eens vastliepen — in een vloek en een zucht klaar.