Pagina 2 van 2
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 16:14
door verfmeer
Voor Keulen-Frankfurt is de ICNG-D te traag, dus in die richting moet je niet verder rijden dan Düsseldorf of Keulen, maar verder ben ik het met je eens.
Van Amsterdam is het naar zowel Keulen als Osnabrück net iets minder dan 3 uur, dus heb je 3 stellen nodig voor een 2-uursfrequentie. Met 8 stellen zou je dus ook beide routes kunnen rijden.
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 17:09
door en-es
Ik denk dat die trein qua comfort vooral geschikt is voor reizen die niet langer dan drie uur duren. Amsterdam-Keulen is dan ideaal.
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 17:24
door tjoektjoek
Een derde mogelijkheid zou zijn Amsterdam - Amersfoort/Zwolle - Hengelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg. Met kering op Osnabrück of via de Kluskurve. Tussen Osnabrück en Hamburg kan grotendeels 200 km/h gereden worden. Deze trein zou dus een aanvulling moeten zijn op een IC Amsterdam - Kopenhagen.
waldo79 schreef: ↑za 05 jul 2025, 14:05
Laat me even helpen: op Köln - Venlo ligt de baanvaksnelheid op grote delen op 120. Daar komt ICNG niet tot zijn recht.
Daar heb je gelijk in, hopelijk verhogen ze de snelheid i.i.g. tussen Venlo en Viersen wanneer ze overgaan tot een spoorverdubbeling. Deze route kan vast geld krijgen uit het defensiepotje.
verfmeer schreef: ↑za 05 jul 2025, 14:13
tjoektjoek schreef: ↑za 05 jul 2025, 14:02
Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Voor de zuidelijke randstad kan je beter kijken of je de ICE Keulen - Antwerpen zou kunnen doortrekken naar Rotterdam. Dat zal sneller zijn dan de route via Venlo.
Vanuit Eindhoven heb je vanaf volgend jaar al een directe verbinding met Düsseldorf. Als je in Keulen zelf moet zijn kan je eenvoudig in Mönchengladbach overstappen, als je verder moet richting Frankfurt kan je in Düsseldorf op de ICE stappen.
Dat lijkt mij ook een goed plan en ik hoop dat dat ook gaat gebeuren. Alleen is deze frequentie wel erg laag met 2 treinen per dag. Met de IC Den Haag - Keulen kun je steden als Tilburg en Eindhoven snel verbinden met Mönchengladbach en Keulen.
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 17:33
door Jef400
En wat is het voordeel ten opzichte van een cross-platform overstap op een snelle RE Eindhoven-Keulen?
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 17:42
door trolly
Dat je niet hoeft over te stappen.
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: ma 07 jul 2025, 09:31
door MaartenD
verfmeer schreef: ↑zo 06 jul 2025, 16:14
Voor Keulen-Frankfurt is de ICNG-D te traag, dus in die richting moet je niet verder rijden dan Düsseldorf of Keulen, maar verder ben ik het met je eens.
Ja, ik bedoelde ook te zeggen. Amsterdam - Keulen. Uiteraard niet de NBS op.
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Geplaatst: ma 07 jul 2025, 09:35
door MaartenD
en-es schreef: ↑zo 06 jul 2025, 17:09
Ik denk dat die trein qua comfort vooral geschikt is voor reizen die niet langer dan drie uur duren. Amsterdam-Keulen is dan ideaal.
Ik vind de duitse ICE's ook niet geschikt voor langer dan 3 uur. Goed, de ruimtelijke indeling van de ICE zal beter zijn, maar de stoelen vind ik gewoon slecht. Dat harde Duitse zgn comfort is niet aan mij besteed.