Pagina 2 van 2
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst: di 07 jul 2009, 19:34
door Vinny
Wubbo schreef:Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).
Nou het zou mij wel hogelijk verbazen. Vergeet niet dat het percentage OV-gebruikers in een willekeurig klein dorp vaak onder de 1% bedraagt, en dat terwijl zo'n dorp toch al klein is. In die zin wordt de ´regio functie´ van stations echt schromelijk overdreven.
Veenendaal-de Klomp heeft dan nog Veenendaal-stad als achterland, dat voor een groot gedeelte ook binnen de straal van 5 kilometer valt.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst: di 07 jul 2009, 21:45
door Wubbo
Hoe groot is die straal nou? Eerst benoemde je hem als 2,5 km (5/2), nu wordt ie al 5 :) Dat scheelt nogal, en is het verschil tussen loopafstand en fietsafstand.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 16:49
door Vinny
IC stations hebben volgens mij een standaard verzorgingsgebied van 10 km doorsnede / 5 km straal. Stoptrein stations de helft en metro/lightrailstations daar weer de helft van ;)
Hmm en anders moet ik weer eens de theorieboeken in :) Ik heb het ooit uit mijn kop moeten leren
Wel is het zo dat hoe groter de stedelijke dichtheid is, hoe meer reizigers met het openbaar vervoer reizen. Zelfs dorpen in de buurt van de grote stad (en dus van een intercitystation) zijn mensen nauwelijks geneigd om het OV te nemen, tenzij de intercityhalte ook echt in het dorp zelf is (zoals Anna Pauwlona).
Om een voorbeeld te geven: het marktaandeel van de trein tussen Den Haag en Rotterdam is exclusief voorsteden bijna 50% , maar van de Merwede-Lingelijn slechts 6%...
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 18:53
door Daniel
Van waar naar waar op de Merwede-Lingelijn? Arkel naar Beesd aan de percentages te zien
