Vandaag heb ik een fietstocht gemaakt via de Westhavens (Hempont) door Zaanstad (en bijbehorende natuurgelegenheden), onderweg nog e.e.a. aan 'vergane glorie' vastgelegd.
Nog niet zo heel lang geleden moest ik dagelijks op een adres in de Spaarndammerbuurt zijn, en kwam zo ook iedere dag langs de eindhalte van bus 22: de Zaanstraat. Op een dag viel het mij op dat er ook nog een oude haltepaal aanwezig is, en nu ik vandaag toch via de Spaarndammerbuurt naar de Westhavens ging gelijk maar de kans genomen het vast te leggen in het kader van vergane glorie.
Als we de zijde aan de noordkant wat beter bekijken zien we nog een oude lijnsticker van lijn 22, niet veel bijzonders dus:

Wat wel opvalt is dat de lijn eindigde op de Zeeburgerdijk, twee haltes eerder dan nu het geval is.
Bekijken we de zuidzijde, dan is er heel wat meer 'historisch' aan de hand:

Rechts herken ik in de letters de Witteburgergracht, dit zal dus ongetwijfeld ook een lijnsticker geweest zijn van de 22. Maar naast de 22 schijnt lijn
35 de Zaanstraat ook als eindhalte gehad te hebben

. De lijn voer van de Spaarndammerbuurt via Centraal Station en Kamperfoelieweg (Noord) naar Molenwijk (Noord). Een heel aparte route (waarvan ik me afvraag of het veel aanhang gehad heeft). Het feit dat de sticker náást die van 22 is geplakt zou kunnen betekenen dat er dus een tijd 2 buslijnen de Zaanstraat als eindpunt hadden. Interessant. Via google kom ik te weten dat lijn 35 voorheen vanuit de Molenwijk naar Station Sloterdijk voer en 's weekends/ 's avonds als eindpunt de Zaanstraat had i.p.v. Sloterdijk. Dit is in de jaren '90 zo geweest. Zie:
http://www.amsterdam-hotels-travel.com/ ... tml#line35 . De Zaanstraat had dus inderdaad 2 buslijnen op dat moment :).
Dan nog een (al 3x achterhaald) informatienummer, met wat oude logo's ervoor:
Verder richting Zaandam kwam ik weinig meer van waarde tegen, maar toch maar 2 dingetjes op de foto gezet.
Busgarage Zaandam (ex-NZH, ex-ex-ENHABO), waar NZH nog vertegenwoordigd is:
En tot slot een NS-bord oude stijl (zoals bij Soestduinen) te Koog a/d Zaan: