Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Geplaatst: zo 17 jan 2010, 22:52
In het algemeen ben ik wel van mening dat het "afrekenen-per-100-meter"-systeem zoals dat nu geldt voor de OV-chipkaart het systeem erg ingewikkeld maakt. Als er toch een soort van zone-indeling zou zijn (desnoods kleinere zone's, bijvoorbeeld met een doorsnede van 1 km of de grootte van een stadswijk), zou het systeem veel duidelijker kunnen zijn:
- Trajectabonnementen zouden kunnen gelden zoals ik eerder al zei (na een aantal keer dezelfde reizen de rest van de maand gratis reizen, het begin- en eindpunt zou dan een zone zijn wat dus flexibeler is).
- Het (oneerlijke) systeem van extra betalen voor een omweg van de bus zou dan veel minder voorkomen.
- Bij een ringlijn komt het nu voor dat de heenweg duurder is dan de terugweg (of omgekeerd), wat eigenlijk raar is. Met een "zonesysteem" voorkom je dat.
- Berekening van de ritprijs zou een stuk eenvoudiger zijn. Nu dreigt dat een zeer schimmig geheel te worden, vooral als je het combineert met abonnements-/kortingsvormen zoals die hierboven genoemd zijn.
- Trajectabonnementen zouden kunnen gelden zoals ik eerder al zei (na een aantal keer dezelfde reizen de rest van de maand gratis reizen, het begin- en eindpunt zou dan een zone zijn wat dus flexibeler is).
- Het (oneerlijke) systeem van extra betalen voor een omweg van de bus zou dan veel minder voorkomen.
- Bij een ringlijn komt het nu voor dat de heenweg duurder is dan de terugweg (of omgekeerd), wat eigenlijk raar is. Met een "zonesysteem" voorkom je dat.
- Berekening van de ritprijs zou een stuk eenvoudiger zijn. Nu dreigt dat een zeer schimmig geheel te worden, vooral als je het combineert met abonnements-/kortingsvormen zoals die hierboven genoemd zijn.