Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Alle varianten die hier boven genoemd worden vind ik bijzonder weinig toevoegen voor het geld dat er mee gemoeid is. Doe dan niets.

Wat eventueel ook nog zou kunnen is een tramlijn doortrekken over de Cornelis Lelylaan, Huizingalaan, Oude Haagseweg, Loevesteinse Randweg en via de busbuis van de Schipholtunnel naar Schiphol Centrum.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 6953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Variant BA2.1 zal de schipholspoortunnel het meest ontlasten omdat de treinen van/naar Zaandam dan ook via de nieuwe tunnel gaan. In de metrovarianten zullen die alsnog in moeten voegen tussen de 28 treinen per uur vanuit Amsterdam Centraal wat me toch het doel een beetje voorbij lijkt te schieten: er rijden in het eindbeeld dan juist nog meer treinen door de schipholtunnel dan nu.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Vinny schreef: do 20 mar 2025, 20:19 Alle varianten die hier boven genoemd worden vind ik bijzonder weinig toevoegen voor het geld dat er mee gemoeid is. Doe dan niets.
Inderdaad, het voegt weinig toe. Mijn eerste gedachten over de varianten via Schiphol Noordwest is dat je de projectontwikkelaars daar kan laten meebetalen aan ineens goed bereikbare grond, maar er is al een overschot aan goed bereikbaar kantoorpanden. Distributiebedrijven hebben geen trein- of metroverbinding nodig.

Hoewel veel duurder zou de bereikbaarheid van de regio als geheel meer gebaat zijn bij een proto-oostwestmetro, die van Schiphol via Badhoevedorp en Osdorp naar Lelylaan (en dan verder ondergronds de stad in) rijdt. Dat mag ook een sneltram a la Amsteltram zijn.

Kijk je meer naar het acute probleem, namelijk te veel treinen via te weinig schipholtunnelsporen of perronsporen, is een nieuw sprinterstation bij Riekerpolder en vanaf daar iets creatiefs, dus of daar sprinters splitsen/combineren in een Asdz-deel en een Asd-deel (af en toe Zd/Hn), of treinen uit Asd daar kop te laten maken of zelfs vervangen door metro's en dan een crossplatformoverstap tussen sprinter en metro.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Allemaal geknutsel in de marge. Als je écht significant meer capaciteit wil creëren - en dat is de wens - moet je gewoon extra sporen bouwen.

Of dat metro- of treinsporen zijn lijkt mij eerlijk gezegd lood om oud ijzer, al gaat mijn voorkeur licht uit naar een treinvariant omdat je de boel dan beter kunt ontvlechten.

Maar goed, het zal er in onze levens allemaal wel niet van komen.
Bemined
Berichten: 6953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Treinen keren of nog erger split en combineren kost waarschijnlijk meer capaciteit dan het oplevert. Ook is het niet alleen de spoorcapaciteit die overbelast raakt maar ook de transfercapaciteit, hetzelfde aantal reizigers in minder treinen per uur proppen lost de drukte op de perrons niet op, en nog langere treinen is ook niet echt een oplossing zolang de in- en uitgangen in Schiphol vooral aan één kant zitten.

Een extra tunnel is de enige extra oplossing, waarbij de metrovariant eigenlijk alleen het transferknelpunt zal oplossen maar niet het spoorknelpunt want er blijven dan evenveel treinen rijden (in de plannen wordt het aantal treinen dat minder gaat rijden als de Airportsprinter vervalt één op één omgezet in extra treinen richting Alkmaar en Utrecht), de treinvariant ontlast het spoor wel omdat dan ook de treinen uit Zaandam via de nieuwe tunnel kunnen.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

Zijn al die treinen door de Schipholtunnel echt nodig? Zitten er ook niet een paar halflege ritten v/n Hoofddorp Opstel bij? Kun je enkele Gooi / Flevolijnen niet laten kopmaken op Amsterdam Zuid?
Volgens mij kunnen er (met 3 min. opvolgtijd) max 40 treinen per richting door de Schipholtunnel. En met 4 min. opvolgtijd zouden dit 30 treinen zijn.
Past het dan (met een beetje creativiteit) echt niet door de huidige tunnel?

Dan zou je bijv. de vraag of de internationale treinen v/n Frankfurt (ICE) en Berlijn naar CS of naar de Zuidas rijden, nog kunnen heroverwegen.
Bemined
Berichten: 6953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

In het toekomstmodel na voltooiing Zuidasdok maar zonder NZ-lijn of extra spoortunnel zijn op de buitenste perrons maximaal 10 intercity's per spoor en op de middelste perrons maximaal 16 sprinters per spoor voorzien. De intercity's zijn vrijwel allemaal doorgaand (hooguit als de IC Berlijn naar Schiphol gaat rijden dat deze naar Hoofddorp Opstel gaat), de sprinters in meerderheid kerende te Hoofddorp.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Roeland schreef: ma 24 mar 2025, 08:50 Zijn al die treinen door de Schipholtunnel echt nodig? Zitten er ook niet een paar halflege ritten v/n Hoofddorp Opstel bij? Kun je enkele Gooi / Flevolijnen niet laten kopmaken op Amsterdam Zuid?
Volgens mij maken sinds de huidige dienstregeling is ingegaan alleen de 700/800 nog kop op Hoofddorp Opstel. Daar valt dus al weinig winst te behalen.
Roeland schreef: ma 24 mar 2025, 08:50 Volgens mij kunnen er (met 3 min. opvolgtijd) max 40 treinen per richting door de Schipholtunnel. En met 4 min. opvolgtijd zouden dit 30 treinen zijn.
Past het dan (met een beetje creativiteit) echt niet door de huidige tunnel?
Zie ook wat er boven je al is opgemerkt: niet alleen de sporen vormen een knelpunt; ook station Schiphol zelf.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Het spoor bij Schiphol kan inderdaad moeilijk worden uitgebreid omdat het huidige ondergrondse station tussen bagaggekelders ligt. Neemt niet weg dat, nu er besloten is om het vliegverkeer op de luchthaven aan een maximum te verbinden; eigenlijk elke uitbreiding te veel is. Zelf denk ik ook dat het zou helpen als internationale treinen die halteren of hun reis aanvangen/eindigen te Amsterdam Zuid gewoon station Schiphol overslaan. Dat scheelt best wat perroncapaciteit en dat kan gebruikt worden voor extra sprinters. De meeste treinreizigers die gebruik maken van bijv. de Eurostar zijn reizigers tussen Amsterdam, Londen en Parijs en zullen niet onderweg op een vliegtuig overstappen en in de rest van de wereld zie je dat ook lang niet alle langeafstandstreinen op het vliegveld stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dionysusnu
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Dionysusnu »

Ik denk dat de combinatie vliegtuig+Thalystar juist sterk is, althans kan zijn. Zit het probleem niet vooral bij fysieke spoorcapaciteit, buiten de perrons? Dan zou je die treinen überhaupt niet via Schiphol moeten rijden, maar dat is natuurlijk funest voor de reistijd.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door en-es »

KLM verkoopt tickets van/naar Antwerpen en Brussel via Schiphol waarbij ook een reis met Eurostar inbegrepen is. Die zijn vaak goedkoper dan een ticket van/naar Schiphol zonder treinreis. :roll:
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door verfmeer »

Als je het aantal vluchten wil beperken moet je juist alle internationale treinen op Schiphol laten stoppen. Er gaan nog steeds vluchten naar Brussel, Düsseldorf en Hannover, gericht op passagiers die op Schiphol overstappen op een intercontinentale vlucht. In Duitsland hebben Lufthansa en DB daarvoor de Lufthansa express opgericht: treinen die tellen als een vlucht op je vliegticket. Als NS international en KLM een vergelijkbare service opzetten, kan je die korte vluchten schrappen.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

:Y

Ergo: om dat allemaal passend te krijgen, moet er gewoon infrastructuur bij.

Ik snap niet dat dit hier nog ter discussie staat.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

Maar past het ook niet in die tunnel, wanneer je:
* de sprinters vanaf Weesp inkort tot Amsterdam-Zuid (dus niet meer door de tunnel)
* een deel van de Airportsprinters laat doorrijden naar Leiden / Den Haag CS?
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Gerommel in de marge.
Bemined
Berichten: 6953
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Voor welke oplossing zijn we hier nu een probleem aan het verzinnen?
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

De stereotiepe OVinNL'er wil gewoon lekker treinserietjes herschikken en daar heel gedetailleerde Excelsheets met tijdspaden en uitbuigingen op loslaten inclusief een materieelplanning en weekenddienstregeling.

Die heeft met andere woorden niet zoveel met nieuwe infrastructuur - da's maar eng.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door en-es »

Dienstregelingen-freaks :Y
Dionysusnu
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: do 27 mar 2025, 10:40 Die heeft met andere woorden niet zoveel met nieuwe infrastructuur - da's maar eng.
Juist wel, want dat zorgt voor nieuwe paden, uitbuigingen en gelijktijdigheden *O*

Bron: Ik ben een dienstregeling-freak
iamthedutchdude
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door iamthedutchdude »

TffpaA schreef: do 27 mar 2025, 10:33 Gerommel in de marge.
Dat klopt, maar dat "gerommel in de marge" kan er soms net voor zorgen dat een miljardeninvestering (voorlopig) onnodig is. Zoals gezegd is er besloten om aan het vliegverkeer op Schiphol een maximum te verbinden. Als dan blijkt dat een miljardeninvestering uitgespaard kan worden en dat de boel dan toch nog werkt, dan kan je die miljarden ergens anders in steken (onze overheid heeft nog genoeg crises op te lossen). En mocht het toch nodig zijn om die miljardeninvestering te doen, dan heb je mogelijkerwijs iets meer tijd om die investering over meerdere jaren (en dus begrotingen) te verspreiden.

Daar komt bij dat de AirportSprinter pas net rijdt. Laten we alsjeblieft eerst kijken wat daar het middellangetermijneffect van is (dus of er nog capaciteit bij moet of dat er juist capaciteit af kan).
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Dank voor de QED - die kruideniersmentaliteit maakt het helemaal af.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

verfmeer schreef: do 27 mar 2025, 08:44 Als je het aantal vluchten wil beperken moet je juist alle internationale treinen op Schiphol laten stoppen. Er gaan nog steeds vluchten naar Brussel, Düsseldorf en Hannover, gericht op passagiers die op Schiphol overstappen op een intercontinentale vlucht. In Duitsland hebben Lufthansa en DB daarvoor de Lufthansa express opgericht: treinen die tellen als een vlucht op je vliegticket. Als NS international en KLM een vergelijkbare service opzetten, kan je die korte vluchten schrappen.
Dat hebben NSI(Thalys) en KLM al een jaar of 20, zoals en-es boven je betuigt. Je treinreis is dan echt onderdeel van je vliegreis. Een kennis van mij is wel eens van zijn huis in de regio Amsterdam naar Antwerpen gereden per auto, om vervolgens de Thalys terug te pakken naar Schiphol om daar het vliegtuig te pakken.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door verfmeer »

Als je de ICE uit Frankfurt en de IC uit Berlijn ook naar Schiphol zou doortrekken, zou je hetzelfde ook voor reizigers uit Duitsland kunnen aanbieden. Op de lange termijn zouden de extra treinreizigers die dat oplevert zelfs voor een frequentieverhoging kunnen zorgen. Dan profiteert echt iedereen ervan.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

En zo zorgt de frequentieverhoging weer tot een nood aan extra tunnelcapaciteit :-p

De realistische opties die ik voor me zie voor capaciteitsuitbreiding zonder extra tunnelbouw zijn het drastisch verminderen van het aantal sprinters. Dat betekent frequentieverlaging (ongewenst), overstappen op een nieuw station Riekerpolder (ongewenst) of aldaar combineren (exploitatief onhandig). Her eerder geopperde sprinters vanaf Weesp op Zuid eindigen lijkt me érg onhandig, dan kom je in de spits capaciteit te kort in de IC's.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5049
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

IIVQ schreef: vr 28 mar 2025, 07:18 En zo zorgt de frequentieverhoging weer tot een nood aan extra tunnelcapaciteit :-p
:Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten