Pagina 11 van 92
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 13:44
door sirvinniei
Staat toch gewoon in het artikel
Gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel: ,,Wat ik kan zeggen is dat Qbuzz bezwaar aantekent omdat het aanbod van EBS ‘niet rendabel kan zijn’. Dit betekent dat EBS meer ritten biedt dan economisch mogelijk is, is mijn interpretatie van het bezwaar van QBuzz.”
Vind het maar een raar bezwaar. Dat is toch EBS zijn probleem, als ze onrendabel inschrijven? Maar zal wel een of andere juridische grond achter zitten. Om monopolieposities tegen te gaan of zo.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 14:33
door Roeland
De verwachte rendabiliteit van een concessie hangt mede af van:
* de verwachte vervoersgroei
* de verwachte kosten
* de verwachte risico's (in dit geval o.a. de kwaliteit van de BYD's)
Blijkbaar schat Qbuzz dat minder optimistisch in dan EBS?
In dat geval kan Qbuzz beter redeneren, dat zij nu gelukkig niet met die discutabele BYD-vloot zitten opgescheept? En dat risico gewoon lekker bij EBS laten?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 14:34
door Daniel
@sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 14:42
door ArrivaBas
Ik betwijfel of het punt van Qbuzz wel zo legitiem is, omdat de verwachte rentabiliteit nogal aan perceptie onderhevig kan zijn. Behalve dat Qbuzz zichzelf bij een gegrond bezwaar opzadelt met kwalitatief discutabele BYD's (waarvan er volgens Busposities één al meer dan een jaar stilstaat, waarvan een half jaar uit de APK), verschilt het per vervoerder/vervoerkundige vanaf welk niveau zij denken de continuïteit van het regionale OV kunnen waarborgen zonder grootscheepse bezuinigingen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 14:43
door nvdw
Op OVPro:
OVPro schreef:Qbuzz bevestigt die lezing in een interne mededeling aan het personeel, die de vervoerder heeft gedeeld met OVPro. Daarin zegt het bedrijf verbaasd te zijn over het enorme verschil in dienstregelingsuren waarmee EBS de aanbesteding gewonnen heeft vergeleken met dat van Qbuzz. “Omdat bijna 100 procent van de subsidie en reizigersopbrengsten gefixeerd zijn door provincies en ook de kosten grotendeels vaststaan.”
(...) Ook wilde de vervoerder zich ervan vergewissen dat “de spelregels van deze bieding door de partijen zijn gevolgd”. Zo zou het volgens Qbuzz niet toegestaan zijn om een onrealistisch bod te doen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 15:41
door The Greyhound
Daniel schreef: ↑wo 25 mei 2022, 14:34
@sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar
Bij Qbuzz in DMG was dat vanaf dag 1 het geval.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 15:54
door iamthedutchdude
Ik betwijfel of Qbuzz meegenomen heeft dat hun eigen overheadkosten hoger zullen zijn dan bij EBS (welke erom bekend staat dat e.e.a. niet in "dure" kantoorpanden maar in de stallingen plaatsvindt). Dat is mijns inziens juist de kracht van EBS.
Echter lijkt het mij wel nuttig om te controleren of het bod inderdaad rendabel is; EBS heeft in het verleden al eens eerder verlieslatend ingeschreven. En zoals al eerder genoemd, is dat uiteindelijk negatief voor de reizigers. Als Qbuzz daaraan twijfelt, lijkt het mij terecht om daar een vorm aan toetsing op plaats te laten vinden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 16:19
door CamilleKreemers
The Greyhound schreef: ↑wo 25 mei 2022, 15:41
Daniel schreef: ↑wo 25 mei 2022, 14:34
@sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar
Bij Qbuzz in DMG was dat vanaf dag 1 het geval.
Is dat zo? Ik kan me niet ontduiken in DMG dat files en complete reparatie van Treinstellen dat in de miljoenen liep niet waren verwacht binnen de eisen van de Provincie. Ik las ergens dat puur repareren va Treinstellen al tegen de 10 miljoen liep, wat geloof ik al bijna 20 tot 25% van de jaarlijkse kosten zijn voor die concessie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 16:24
door CamilleKreemers
iamthedutchdude schreef: ↑wo 25 mei 2022, 15:54
Ik betwijfel of Qbuzz meegenomen heeft dat hun eigen overheadkosten hoger zullen zijn dan bij EBS (welke erom bekend staat dat e.e.a. niet in "dure" kantoorpanden maar in de stallingen plaatsvindt). Dat is mijns inziens juist de kracht van EBS.
Echter lijkt het mij wel nuttig om te controleren of het bod inderdaad rendabel is; EBS heeft in het verleden al eens eerder verlieslatend ingeschreven. En zoals al eerder genoemd, is dat uiteindelijk negatief voor de reizigers. Als Qbuzz daaraan twijfelt, lijkt het mij terecht om daar een vorm aan toetsing op plaats te laten vinden.
Dat was toch alleen op hun eerste concessie door een CAO interpretatiefout?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 17:03
door The Greyhound
Ze hebben in Waterland een flinke schuiver gemaakt. Daarna heeft men in Zuid Holland twee keurige implementaties gedaan. EBS is in tegenstelling tot Qbuzz een commerciële organisatie met aandeelhouders. Die kunnen het zich niet permitteren om verliesgevend in te schrijven.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 17:18
door Milco
EBS heeft in het begin inderdaad een te scherpe inschrijving gedaan in Waterland, maar als je ziet hoe ze dat hebben opgelost en dat (volgens de jaarlijkse OV-barometer) de klanttevredenheid bij hun bedrijf alsnog zeer hoog is (ondanks die grote misser), dan zegt dat naar mijn mening genoeg over hoe EBS op een goede manier aan de reiziger denkt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 19:29
door iamthedutchdude
EBS heeft die zaken inderdaad zeer goed opgelost, maar dan nog mag er zeer kritisch gekeken worden naar een bod. Qbuzz betwijfelt blijkbaar of het bod wel rendabel is, dus sowieso goed onderzoeken (gezien de omvang kan er makkelijk een foutje inglippen).
Ik hoop trouwens dat de gunning aan EBS blijft staan, ik ben wel benieuwd hoe zij gaan presteren op hun eerste concessie van deze omvang.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 23:09
door DrechtBlub
Wanneer weten we wat de uitkomst van het bezwaar is eigenlijk?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 01:11
door sirvinniei
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... hogeschool
Dronten krijgt twee buurtbuslijnen ter vervanging van de stadsdienst. Opvallend genoeg gaan deze lijnen ook in het weekend en 's avonds rijden.
Dit lijkt me toch een primeur: een buurtbus met zo'n grote bedieningsperiode. In ieder geval een grote verbetering voor de inwoners van Dronten.
Hier is nog een kaartje met de routes te vinden:
https://www.dedrontenaar.nl/nieuws/alge ... n-vergeten
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 03:01
door dennistd
TwentsFlex in Rijssen en Holten rijdt ook ma-vr 7.30-22.00 en za 8.30-22.00. Dit is ook een buurtbus maar dan zonder vaste route.
https://www.twents.nl/twentsflex/over-twentsflex
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 11:26
door Statler Rail
iamthedutchdude schreef: ↑wo 25 mei 2022, 19:29
EBS heeft die zaken inderdaad zeer goed opgelost, maar dan nog mag er zeer kritisch gekeken worden naar een bod. Qbuzz betwijfelt blijkbaar of het bod wel rendabel is, dus sowieso goed onderzoeken (gezien de omvang kan er makkelijk een foutje inglippen).
Inderdaad, volgens Qbuzz zou het bod van EBS onrealistisch zijn. Maar het lastige is dat Qbuzz dat bod niet kent, ze hebben als het goed is als terugkoppeling alleen hun relatieve positie te horen gekregen. De verliezende vervoerders horen op welke aspecten zij minder scoorden of juist misschien wel beter scoorden, en waarom de winnende vervoerder gewonnen heeft.
Volgens het artikel op OV Pro die verwijst naar een interne mailing verbaast Qbuzz zich vooral over het aantal geboden dienstregelingsuren die EBS heeft geboden. Daaruit kunnen we afleiden dat Qbuzz om financiele redenen minder uren had geboden. Qbuzz vraagt zich nu kennelijk af hoe dat kan en of de spelregels gevolgd zijn. Ze hebben daarover geprobeerd duidelijkheid te krijgen van de provincies, maar dat is kennelijk niet gelukt. Vandaar dat ze nu een bezwaar hebben ingediend. De provincies zijn dan waarschijnlijk genoodzaakt om op bepaalde argumenten van Qbuzz nader in te gaan.
Ik vraag me af of er uiteindelijk duidelijkheid zal komen, want grote kans dat beide vervoerders gewoon verschillende aannames hebben gedaan over bepaalde kosten en opbrengsten. Misschien heeft EBS slimme dingen in haar business case waar Qbuzz niet aan gedacht had? Of is Qbuzz juist ergens te negatief over? Misschien horen we er nog wat over...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 11:43
door gkw1969
In Twente speelde een gelijkwaardig iets tussen CXX en Syntus. Het verschil zat hem er destijds o.a. In dat Syntus met bestaande treinen bleef rijden en CXX nieuw moest aanschaffen.
Dat soort dingen zijn altijd per bedrijf verschillend. Evenals overhead kosten en kosten voor huisvesting.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 12:18
door Selivio
Maar dat speelt hier dus eigenlijk allemaal vrijwel niet, aangezien zo'n beetje alle kosten al bekend zijn. In de nieuwe concessie moest het materieel, personeel, gebouwen/huisvesting en alles wat daar bij komt kijken mee over. Ook de inkomsten waren zo goed als bekend al (voornamelijk subsidies plus wellicht nog hier en daar een bonus/malus regeling voor geleverde prestaties). En ja, waarschijnlijk had Qbuzz iets lager ingezet om wat meer winst over te houden om hun eigen overhead te kunnen financieren (want bijvoorbeeld het hoofdkantoor wordt niet rechtstreeks gefinancierd uit concessieinkomsten van een bepaalde concessie, maar van de winst die uiteindelijk over blijft van alle concessies), maar blijkbaar vinden ze het verschil te groot. Dan is een bezwaar op zich geen onlogische stap.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 26 mei 2022, 15:23
door CamilleKreemers
De risico's in materieel en reizigersgroei kan wel verschillen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 02 jun 2022, 21:18
door gkw1969
https://www.destentor.nl/regio/bod-ebs- ... &fs=e&s=cl
De reactie van de opdrachtgever op het bezwaar van QBuzz
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 02 jun 2022, 21:35
door marvinkok
Het bezwaar van Qbuzz op het bod van EBS bedoel je neem ik aan

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 02 jun 2022, 21:55
door gkw1969
Klopt. Inmiddels aangepast
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 21 jun 2022, 15:17
door Roeland
Is er al iets bekend over het vervoerplan van EBS?
Komen er nieuwe lijnen, of worden er lijnen gewijzigd of geschrapt?
Of wachten ze daarmee totdat het bezwaar van Qbuzz formeel helemaal is afgehandeld?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 21 jun 2022, 15:52
door CamilleKreemers
Ik verwacht dat ze wachten tot het bezwaar is opgelost.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 24 jun 2022, 15:41
door MichOV
Dieselbussen lijken vanaf december 2022 terug te keren op de Veluwe. Is het met de huidige vloot elektrische bussen dan echt zo'n drama nog dat dit wordt overwogen? Benieuwd dan waar men dat materieel dan vandaan gaat halen.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/dies ... ~ab7b2649/