Pagina 11 van 54
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: di 06 sep 2022, 16:21
door Daniel
Geen regionale treinen is sowieso gigantisch overdreven, want de enige regionale treindiensten in die provincies (Dordrecht - Geldermalsen en Alphen aan den Rijn - Leiden) staken geen van beiden

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: di 06 sep 2022, 22:39
door PHS
-
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 08:44
door VIRM
Vanochtend hoorde ik op het NOS journaal dat vakbonden en NS weer om tafel zitten. Hoe kunnen vakbonden dan aan de reiziger uitleggen dat de stakingen gewoon doorgaan?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 09:23
door Suus
FNV stopt de voorbereidingen voor de staking niet, maar de vakbonden hebben vandaag wel een overleg of ze de staking gaan doorzetten. Dat is een subtiel taalverschil.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 11:43
door vries809
Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 11:55
door Milco
Naar mijn weten heeft Arriva ZHN geen Citaro’s maar VDL’s.

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 12:06
door ODRAIL
vries809 schreef: ↑wo 07 sep 2022, 11:43
Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
Die rode R-Net bussen reden gisteren ook op de lijnen 175 en 383.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 12:15
door Daniel
Waarschijnlijk dezelfde maatregel als elders ook wordt toegepast: chauffeurs de hele dag dezelfde bus laten houden zodat personeel dat niet staakt niet ergens strandt omdat de bus die ze hadden moeten aflossen door een wel stakende chauffeur gereden had moeten worden.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 13:41
door Michael
Ondanks dat de bonden weer gaan onderhandelen gaan de stakingen bij de NS gewoon door:
https://www.bndestem.nl/binnenland/vakb ... ~aeaae670/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 14:10
door Suus
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 14:28
door VIRM
Hoezo? Bij de afgelopen regionale stakingen kon het wel, behalve toen midden aan de beurt was.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 14:50
door Roeland
Past goed bij het NS-voornemen om op de rustige vrijdag minder te gaan rijden

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 15:09
door Hans
VIRM schreef: ↑wo 07 sep 2022, 14:28
Hoezo? Bij de afgelopen regionale stakingen kon het wel, behalve toen midden aan de beurt was.
De regionale stakingen omvat nu meerdere regio's en dus grotere gebieden. Dus de landelijke impact is ook groter.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 16:23
door PHS
-
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 16:31
door Bemined
Zolang de bonden alle treinen van de originele diensten als besmet werk gaat classificeren is LUD helaas geen optie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 16:36
door Suus
Een LUD lijkt mij ook minder werk. Er ligt vast welke treinen wel en niet rijden, je gaat opheffen en personeel herverdelen.
Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de s3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.
Niet de mooiste oplossing, maar ik denk wel de enige oplossing die geen chaos op de stations veroorzaakt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 16:58
door jelmerrr
Alleen leuk en aardig maar ik heb een verplichte les en blauwnet gaat ookal staken. Misschien binnenkort toch maarnauto aanschaffen
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 17:14
door umbusko
Suus schreef: ↑wo 07 sep 2022, 16:36
Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de
3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.
Oftewel, die
3600 kun je alvast rijden. Om de puzzel makkelijker te maken zou je kunnen beginnen met kijken wat kan rijden als je alleen personeel uit niet-stakende standplaatsen inzet. Dat kan ruim van tevoren. Eventueel niet-stakend personeel op stakende standplaatsen geef je dan maar vrij of zo.
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat niets kan. Je kunt altijd ergens beginnen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 17:25
door Daniel
Het hele probleem lijkt dat NS kost wat het kost een vooraf te publiceren dienstregeling wil rijden. Willekeurige uitval is kennelijk geen optie voor ze. Terwijl dat qua overlast voor de reizigers een stuk beperkter uitpakt dan landelijk helemaal niet rijden.
Zie bv. de stakingen in het streekvervoer: daar vallen ook onregelmatig ritten door uit, maar er wordt zoveel mogelijk aangekondigd om welke ritten dat gaat en daar is in de praktijk prima rekening mee te houden. Levert wellicht wat vertraging op, maar je komt wel op je bestemming.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 17:32
door Mikos
Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:
Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.
Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.
In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.
Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 17:33
door JordiBrabant
Ik lees het nieuws (van de
NOS) alsof de directie besloten heeft alles stil te zetten als pressiemiddel tegen de vakbonden met de dooddoeners verantwoord, betrouwbaar en veilig. Valt mee nog mee dat geen vakbond met een persbericht is gekomen dat de NS directie zich als kleine kinderen gedraagt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 17:53
door Daniel
Mikos' redenering snijdt op zich hout, maar dit wisten de vakbonden toch ook vooraf.
Wees dan ook een grote jongen en kondig drie landelijke stakingsdagen aan als pressiemiddel. Door regionale acties aan te kondigen zijn de bonden nu de lachende derde: drie dagen landelijk het treinverkeer platgelegd, maar elke medewerker hoeven ze maar voor één dag uit de stakingskas te betalen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 18:07
door marvinkok
jelmerrr schreef: ↑wo 07 sep 2022, 16:58
Alleen leuk en aardig maar ik heb een verplichte les en blauwnet gaat ookal staken. Misschien binnenkort toch maarnauto aanschaffen
Beetje afhankelijk van welk deel van blauwnet je wil reizen, maar de verwachting is dat het Keolis-deel amper getroffen zal zijn. Temeer daar ZHO onder multimodaal valt en de ervaring van de vorige OV-staking ook was dat er slechts een enkeling op ZwenZwoka staakte.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 18:08
door CamilleKreemers
Mikos schreef: ↑wo 07 sep 2022, 17:32
Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:
Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.
Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.
In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.
Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Waarom is er dan niet gekozen om puur de besmette ritdelen te pakken OF puur de regio. Nu worden beide definities gepakt om klanten naar mijn mening zoveel mogelijk uit het OV te pesten.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 18:09
door jelmerrr
Ik wil van Wierden naar Zwolle. Mijn broertje Wierden naar Enschede. Dus gewoon op Zwolle-Enschede waar wel treinen uitvallen.