Pagina 11 van 13

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 18:14
door omaylie
De Citea schaalmodelgeval in het artikel is, en dit lijkt mij het meest waarschijnlijke, alleen maar ter illustratie.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 18:48
door Jasper073
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 17:41 Persoonlijk gun ik het VDL. Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat VDL Bus & Coach er financieel niet heel goed voor staat en vooral van grote orders moet hebben. Persoonlijk hoop ik iets Europees (Iveco-Bus, Heuliez, Solaris, MAN, Mercedes-Benz, Irizar).

Het kunnen ook Irizar ie-trams zijn. Die hebben ook een metro/tramachtige uitstraling.

https://www.route-one.net/news/irizar-i ... kes-debut/

Ik dacht dat Iveco-bus ook een bus met metro-uitstraling had, maar de Crealis is alleen nog maar als hybride of diesel bus te verkrijgen.
Heel_Holland_Spot schreef: di 22 jul 2025, 17:35 Als 18-meter ook.
Ook als 12m ;) . Althans de Trollino is ook als 12m in Metrostyle verkrijgbaar, maar ze hebben dezelfde carrosserie, dus de Urbino is dan ook in 12m Metrostyle te verkrijgen.

Maar we zullen het pas te weten komen in het najaar. Dan wordt er meer informatie bekend gemaakt.
Belangrijke stadslijnen in Tilburg & Den Bosch krijgen metro achtige uitstraling
Maar in Tilburg hebben ze (bijna) alle bussen al dus dat snap ik niet helemaal en ja VDL staat er niet goed voor dus wat al eerder gezegd wordt die moeten het hebben van grote order. Het zou me niet verbazen dat er nieuwe Citea's gaan komen hoop het zelf vind ze gaaf.
Maar andere busbouwers gun ik het ook, naast VDL vind ik de Solaris zoals in Breda maar dan voor hier 3 deurs heel gaaf, maar ook Mercedes-Benz eCitaro, MAN Lion's City E, Volvo 7900 Electric (12m) en ja ben niet zo weg van zijn frontje maar Ebusco 3.0 is ook wel oke ;) Ik vind het wel leuk en gezellig al dat speculeren / denken wat er allemaal kan gaan komen of wat niet hahaha altijd leuk hier :)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:06
door BusOV40
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 15:51 De provincie Noord-Brabant heeft ook een artikel geplaatst. https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/a ... verzorgen/

Opvallend de zin: ‘Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.’
Ze refereren niet naar Almere waar men elke buslijn heeft omgedoopt tot een metrolijn-achtige lijn?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:20
door Kampeerder
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:20
door fogeltje
Heeft EBS al het obligatorische beroep ingediend?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:23
door ArrivaBas
BusOV40 schreef: di 22 jul 2025, 19:06
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 15:51 De provincie Noord-Brabant heeft ook een artikel geplaatst. https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/a ... verzorgen/

Opvallend de zin: ‘Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.’
Ze refereren niet naar Almere waar men elke buslijn heeft omgedoopt tot een metrolijn-achtige lijn?
Die metro-achtige uitstraling gaat in Almere overigens niet verder dan die M-nummers, instappen bij alle deuren en een extra dakopbouw op de bussen. Waarbij die laatste normaal gesproken alleen werd toegepast op de hybride variant en hier louter esthetische waarde heeft (je kijkt er van voren letterlijk doorheen). Met enige fantasie zou je de uitstraling van de nieuwe Citea's in Tilburg al metro-achtig kunnen noemen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:34
door BusOV40
Ik dacht eerst dat verwezen naar de frequentie’s en bedrijfstijden qua metro.
De frequenties en bedieningstijden zoals in Almere worden in geen enkele stad in Nederland gehaald.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 19:50
door Jasper073
Kampeerder schreef: di 22 jul 2025, 19:20
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Daar heb je een goed punt idd
Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Kan me nog herinneren concessie IJssel-Vechtstreek de BYD bussen van Keolis.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 20:52
door SteveJobs
En ander interessant vraagstuk. Waar gaat Arriva al deze 200+ bussen stallen? De huidige stallingen barsten uit hun voegen. Waalwijk sluit volgens het PVE.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 21:06
door Michael
Er kwam toch een stalling in Kaatsheuvel bij de Efteling ergens?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 21:07
door CamilleKreemers
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 20:52 En ander interessant vraagstuk. Waar gaat Arriva al deze 200+ bussen stallen? De huidige stallingen barsten uit hun voegen. Waalwijk sluit volgens het PVE.
Waalwijk gaat naar Kaatsheuvel.

Ik ben wel benieuwd hoe alles moet gaan passen dan in de stallingen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 21:18
door Zonnig
Jasper073 schreef: di 22 jul 2025, 19:50
Kampeerder schreef: di 22 jul 2025, 19:20
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Daar heb je een goed punt idd
Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Kan me nog herinneren concessie IJssel-Vechtstreek de BYD bussen van Keolis.
Ik snap se keuze van Arriva heel goed.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 21:24
door teun
In Tilburg moeten sowieso verplicht gelede bussen gaan rijden op de voorgeschreven HOV lijnen, wat metroachtige bussen op de belangrijkste lijnen in ‘s-Hertogenbosch mag gaan betekenen vind ik interessanter. :Y

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 22:16
door Jasper073
Vind het zowiezo apart metro achtig uitstraling belangrijke stadslijnen Den Bosch. Dat heeft Den Bosch in mijn ogen echt niet hoor. Gewoon normaal en niets metro achtig waard. Beetje onzin dus.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: di 22 jul 2025, 23:52
door Michael 1988
Provincie Brabant wil HOV-stadslijnen in 's-Hertogenbosch hebben (vergelijkbaar met Eindhoven). Dat willen ze doen met bussen die een uitstraling hebben voor HOV (vergelijkbaar met Eindhoven). Vandaar die metro-uitstraling. Voor de normale stadslijnen zullen "normale" bussen ingezet gaan worden. De HOV-lijnen zullen de huidige lijnen 4 van en naar Rosmalen en 10 van en naar Maaspoort worden (zie het kaartje op blz 134 in de PvE).
Jasper073 schreef: di 22 jul 2025, 19:50
Kampeerder schreef: di 22 jul 2025, 19:20
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Daar heb je een goed punt idd
Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Kan me nog herinneren concessie IJssel-Vechtstreek de BYD bussen van Keolis.
Dat is niet helemaal waar. Anne Hetinga heeft wel gezegd dat hij de Chinese bussen van Keolis niet over wouden nemen in de concessie IJssel-Vecht, omdat Arriva liever zelf afspraken maakt met leveranciers over de aankoop van het materieel. De contracten voor garantie, service en onderhoud maakten de overname van de bussen onmogelijk. Hij gaf wel aan de voorkeur te willen geven voor VDL, maar had BYD ook een tweede kans willen geven na het debacle bij hun BYD bussen in de beginperiode. Het werd dus niet helemaal uitgesloten.

https://www.destentor.nl/home/arriva-do ... ~a2427bdb/

Wel is het zo dat er redelijk wat klachten kwamen over de kwaliteit en ik snap dat Arriva dit niet op haar bordje wou hebben. Alle bussen terug naar de fabrikant sturen was geen optie volgens Anne Hetinga.

https://www.cnv.nl/vervoer/stads-en-str ... 023-08-24/

Daarnaast bestelt Arriva in de rest van Europa zowel veel lokaal/Europees, als bij Yutong en BYD. Bijvoorbeeld in Italië 21 bussen, en voor Londen 145 dubbeldekkerbussen van BYD. Of de opkomende vloot van Yutong in Denemarken (al kan dat ook een mogelijke overname van bussen zijn). Yutong en BYD worden dus mogelijk niet helemaal uitgesloten, maar gezien de voorkeur voor Anne Hetinga naar VDL in 2021 kan het goed weer VDL worden, maar misschien ook een andere (Europese) fabrikant. Wij weten dat nu niet en mijn bron ook niet, omdat die sinds deze maand niet meer bij VDL werkt.
teun schreef: di 22 jul 2025, 21:24 In Tilburg moeten sowieso verplicht gelede bussen gaan rijden op de voorgeschreven HOV lijnen, wat metroachtige bussen op de belangrijkste lijnen in ‘s-Hertogenbosch mag gaan betekenen vind ik interessanter. :Y
Volgens mij is voor 's-Hertogenbosch geen gelede bus nodig, dus mogelijk een bus met HOV-uitstraling of zo, zoals de Irizar ie-tram of Solaris Urbino Metro
CamilleKreemers schreef: di 22 jul 2025, 21:07
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 20:52 En ander interessant vraagstuk. Waar gaat Arriva al deze 200+ bussen stallen? De huidige stallingen barsten uit hun voegen. Waalwijk sluit volgens het PVE.
Waalwijk gaat naar Kaatsheuvel.

Ik ben wel benieuwd hoe alles moet gaan passen dan in de stallingen.
Volgens mij moeten er ook nog een x-aantal buurtbussen vervangen worden aangezien er nu nog maar 2 elektrisch zijn, nog afgezien van alles wat bij o.a. van Driel rijdt. Mogelijk zit dit ook in die 200+ bussen. Waalwijk gaat wel naar Kaatsheuvel, dat klopt. Maar dat is t/m 2030. Vanaf 2031 zal er een nieuwe stalling moeten komen op mogelijk een nieuwe locatie, wat de verantwoordelijkheid is van de concessiehouder (op dit moment Arriva). De concessiehouder is daarnaast vrij om zelf een extra stalling te realiseren of gebruik te maken van aanvullende stallingen volgens de PvE. Dit laatste kan dus zijn dat Arriva bussen stalt bij bijvoorbeeld van Driel in Oss of in Cuijk. Al staan die stalling ook aardig vol.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 00:45
door Chrysa
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 23:52 Volgens mij moeten er ook nog een x-aantal buurtbussen vervangen worden aangezien er nu nog maar 2 elektrisch zijn,
Dat gaan er gok ik ook niet meer worden voorlopig, die dingen rijden maar een paar slagen en kunnen dat nu al amper aan. Hoewel de accus in personenautos steeds beter worden, zie ik dat in het aanbod van die soort busjes eigenlijk nog niet terug.
Wat Chinese bussen betreft: Ik durf er wel een tientje op in te zetten dat Arriva Yutongs bestelt voor de braboliners in West.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 01:43
door JordiBrabant
Hainje schreef: di 22 jul 2025, 14:27 In ieder geval fijn dat ik geen overplaatsing hoef aan te vragen. *O*
Mits EBS niet succesvol in beroep gaat. -0-
Je bent nog steeds altijd welkom in Breda wat mij betreft. *O*

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 06:18
door Suus
Arriva is wel relatief "conservatief" met hun materieel. Ze hebben jarenlang alleen bussen besteld bij VDL en Volvo. Ze hebben een soort van gedwongen kennis gemaakt met Solaris door de waterstofbussen in de Achterhoek, dat is blijkbaar bevallen en sindsdien zijn ze daar ook bestellingen gaat plaatsen. Het zou mij heel erg verbazen als ze nu opeens heel erg gaan afwijken van die lijn.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 06:48
door regenmaker
Arriva Touring had ook MAN besteld voor de Schiphol landside/airside concessie een tijdje terug.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 07:32
door Daniel
En Mercedes heeft Arriva ook jaren besteld. Ze zijn gelukkig wel van de Engelse bussen afgestapt op een gegeven moment.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 07:33
door regenmaker
Ze kunnen dat goedmaken door de Wright Kite Electroliner te kopen. *bus*

Maar eigenlijk is dat een Noord-Ierse bus en geen Engelse waar Daniël het over heeft.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 07:59
door Michael 1988
Suus schreef: wo 23 jul 2025, 06:18 Arriva is wel relatief "conservatief" met hun materieel. Ze hebben jarenlang alleen bussen besteld bij VDL en Volvo. Ze hebben een soort van gedwongen kennis gemaakt met Solaris door de waterstofbussen in de Achterhoek, dat is blijkbaar bevallen en sindsdien zijn ze daar ook bestellingen gaat plaatsen. Het zou mij heel erg verbazen als ze nu opeens heel erg gaan afwijken van die lijn.
Klopt, maar zoals al door anderen aangegeven hebben ze ook Mercedes-Benz, Wright, MAN en ADL in het verleden besteld en niet te vergeten Irisbus (Friesland, Lelystad en Groningen), Optare (Achterhoek) en Scania (Waterland). Arriva besteld gewoon bussen die hun het beste uitkomen. Ja de laatste gewonnen concessies (Brabant, Limburg, Twente, ZHN) werd relatief veel VDL en Volvo besteld, maar ook ander materieel van Mercedes-Benz (o.a. Brabantliners), MAN (Schiphol) en Solaris (o.a. stadsdienst Breda). Je kunt dus niet direct al per definitie zeggen dat het VDL en Volvo wordt, al zou dat met het huidige wagenpark wat overgenomen moet worden wel mogelijk kunnen zijn om uniformiteit te behouden. Ik zei een paar jaar geleden dat het me sterk lijkt dat Arriva voor de stadsdienst 's-Hertogenbosch elektrische Volvo's zou gaan bestellen, aangezien er al Citeas rondreden met (als ik me niet vergis) een ander laadsysteem en toch kwamen die Volvo's er.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 08:50
door Michael
Die Citea's en Volvo's in Den Bosch hebben gewoon hetzelfde laadsysteem (Pantograaf op het dak)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 08:56
door Michael 1988
Welke bus(sen) had(den) dan een laadsysteem via het wegdek? Ik meende dat het een Volvo was.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 09:14
door Heel_Holland_Spot
Optares in Utrecht, toch?