Pagina 11 van 15
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 24 jan 2025, 20:28
door gpvos
We zijn al zo ver off topic dat dit er ook nog wel bij kan: in de dagen van de treintaxi stond er bij station Hoofddorp een bord: "De treintaxi rijdt binnen de stad Hoofddorp."
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 17:20
door en-es
en-es schreef: ↑di 07 jan 2025, 13:47
Nieuwe poging op 1 maart. Heen met ECD in 2e klasse naar Antwerpen en terug met EC in 1e klasse voor 61,80 euro. Benieuwd!
En ook dat gaat niet door, staking in België. Morgen maar weer annuleren.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 17:58
door henrivanderweijden
De Eurocity rijdt, muv 4 ritten per richting, de normale dienst is de bedoeling.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 18:33
door Bemined
Alleen de EC, de ECD is er wel volledig uitgehaald, en de NS adviseert om in de gaten te houden of er niet meer EC treinen gaan uitvallen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 18:52
door rvdborgt
henrivanderweijden schreef: ↑do 20 feb 2025, 17:58
De Eurocity rijdt, muv 4 ritten per richting, de normale dienst is de bedoeling.
Welke EC's er precies rijden, daarover verschillen de
NSI-website,
NMBSI-website, de internationale NS/NMBS-planners en binnenlandse NS/NMBS-planners van mening.
Kijken we bv. naar de 9227 en de 9231:
NSI-website: zegt dat de 9227 om 10:44 niet vertrekt, maar dat is de vertrektijd van de 9231.
NMBSI-website: 9227 wel, 9231 wel.
NSI-planner: 9227 niet, 9231 wel.
NMBSI-planner: 9227 niet, 9231 wel.
NS-planner (app): 9227 niet, 9231 wel.
NMBS-planner: 9227 niet, 9231 niet
Dus ja, wat wordt het nu? Ik gok op de onderste versie.
Er zijn ook verschillen bij sommige andere EC's.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 19:00
door Gamma
Dat is toch slecht dat er zo groot verschil tussen zit?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: do 20 feb 2025, 20:23
door en-es
Daarom lijkt het mij het beste om te annuleren. Zeker op een stakingsdag neem ik die info niet serieus. Wil niet stranden ergens in België.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 21 feb 2025, 00:21
door henrivanderweijden
Ik zie t zaterdag wel. KLM vraagt een schofterige 783 euro voor een enkeltje naar Ams dus daar bedankt ik voor. Ik ga er van uit dat er toch wel enkele EC's van Brussel naar Breda rijden aan het einde vd middag/ begin avond.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 21 feb 2025, 10:39
door rvdborgt
Inmiddels is er iets meer duidelijkheid: de 9227 rijdt niet en de webpagina van NSI meldt de verkeerde tijden voor die trein.
Voor morgen (22/2) echter meldt de binnenlandse NMBS-planner dat er
nog 4 andere EC-treinparen uitvallen, waardoor maar de helft van de EC's zou rijden, zeer ongelijk over de dag verdeeld. Andere dagen heb ik nog niet bekeken.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 21 feb 2025, 11:56
door cassie127
Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen. Dat resulteert meestal in het rijden in een richting met reizigers om vervolgens meer leeg terug te rijden in de andere richting zonder reizigers vooral aan de dagranden wanneer personeel eigenlijk zou overnachten in een hotel.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: vr 21 feb 2025, 12:07
door rvdborgt
cassie127 schreef: ↑vr 21 feb 2025, 11:56
Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen. Dat resulteert meestal in het rijden in een richting met reizigers om vervolgens meer leeg terug te rijden in de andere richting zonder reizigers vooral aan de dagranden wanneer personeel eigenlijk zou overnachten in een hotel.
Dat is veel strikter dan wat de NMBS zelf hanteert. Die maakt immers een vervangende dienstregeling met het beschikbare personeel. Daarbij kunnen degenen die niet staken ook andere andere dan de oorspronkelijk geplande diensten doen, ook "besmette" diensten.
Verder laat dat onverlet dat de informatie behoorlijk suboptimaal is, zacht uitgedrukt. Als die 4 andere treinparen inderdaad ook niet rijden, dan gaat dat gestrande reizigers opleveren, want dan rijden de 3 laatste EC's naar Rotterdam niet zonder dat dat fatsoenlijk wordt bekendgemaakt.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 17:03
door rvdborgt
cassie127 schreef: ↑vr 21 feb 2025, 11:56
Het NS personeel doet geen besmet werk. Dus ritten waar normaliter de Belgen gedeeltelijk/volledig rijden vervallen.
Het opmerkelijke is nu juist dat er ook ritten met NS-personeel vervallen, zoals de 1e treinen uit Rotterdam of de laatste treinen naar Rotterdam. Waardoor komt dat dan?
Vanmorgen was al duidelijk dat toch maar de helft van de EC's zou rijden, alhoewel gisteren zowel NS Int als NMBS Int beweerde dat er maar 4 treinparen zouden uitvallen. Maar NMBS binnenland ist het toen al. Overleg en afstemming is blijkbaar moeilijk.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 18:00
door cassie127
Niet alle eerste ritten vanuit Nederland worden door Nederlands personeel gereden (en niet alle eerste ritten uit België met Belgisch personeel). Er zijn ook diensten van NS personeel die in Brussel eindigen en daar overnachten. Andersom overnachten de Belgen dan weer in Rotterdam/Amsterdam. Dus ook op de laatste ritten kun je NS personeel aantreffen richting België en NMBS personeel richting Nederland.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 18:02
door henrivanderweijden
De EC van 14.42 uur uit Brussel reed met 2 Belgische en 1 Nederlandse Hc.
En een 2e klasse rijtuig te weinig.
Er werd door de Hc's na (bijna) elk station gecontroleerd of er geen 2e klasse reizigers in de 1e klasse zaten. Ook na elk station konden er reizigers kiezen voor een upgrade naar 1e klasse of verkassen naar de 2e.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 18:13
door ThatPCDude
Zoals het hoort, toch? Of je koopt een kaartje voor de klasse waarin je gaat zitten, of je verhuist naar de correcte klasse.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 18:31
door henrivanderweijden
Zeker zoals het hoort. Maar in Nederland blijft de controle wel eens achterwege en daar maken mensen regelmatig misbruik van helaas.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 20:09
door rvdborgt
cassie127 schreef: ↑za 22 feb 2025, 18:00
Niet alle eerste ritten vanuit Nederland worden door Nederlands personeel gereden (en niet alle eerste ritten uit België met Belgisch personeel). Er zijn ook diensten van NS personeel die in Brussel eindigen en daar overnachten. Andersom overnachten de Belgen dan weer in Rotterdam/Amsterdam. Dus ook op de laatste ritten kun je NS personeel aantreffen richting België en NMBS personeel richting Nederland.
Aha, zijn die overnachtingen nieuw? Ik dacht dat NS en NMBS dat probeerden te vermijden.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 20:52
door cassie127
Nee die waren er ook al in het Intercity Brussel tijdperk.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 21:16
door rvdborgt
Ik kan me nog goed herinneren dat de laatste Beneluxen in beide richtingen 2 NMBS'ers of 2 NS'ers hadden i.p.v. een "gemengd dubbel", met aflossing in Roosendaal. Dat moet op een bepaald moment dan toch veranderd zijn.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 21:49
door Suus
Roosendaal is een standplaats voor NS, Breda niet. Zodoende kan personeel niet pauze hebben in Breda en een dienst daar beginnen of eindigen, en dan wordt het een kant op wel een heikel punt.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 23:03
door Klaasje
Breda is geen standplaats maar heeft wel een verblijf. Daar kan dus worden gepauzeerd of overgestapt tussen treinen door personeel. Begin en einde dienst is wel altijd op een standplaats.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: za 22 feb 2025, 23:04
door en-es
En de Belgische conducteur kwam altijd kort na Roosendaal al controleren. Tot nu toe heb ik nooit controle meegemaakt tussen Breda en Antwerpen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 23 feb 2025, 07:26
door cassie127
Suus schreef: ↑za 22 feb 2025, 21:49
Roosendaal is een standplaats voor NS, Breda niet. Zodoende kan personeel niet pauze hebben in Breda en een dienst daar beginnen of eindigen, en dan wordt het een kant op wel een heikel punt.
NS International heeft al jaren een standplaats Breda, voor NS Reizigers is het alleen een pauzelocatie waarbij men gebruik kan maken van het verblijf van NS International. Er staan ook vacatures open in Breda:
https://www.werkenbijns.nl/vacatures/ma ... da-1097673
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 23 feb 2025, 08:23
door IIVQ
en-es schreef: ↑za 22 feb 2025, 23:04
En de Belgische conducteur kwam altijd kort na Roosendaal al controleren. Tot nu toe heb ik nooit controle meegemaakt tussen Breda en Antwerpen.
Oh, ik regelmatig. Zelfs een keer ín station Noorderkempen, terwijl we 10mn moesten wachten op een vertraagd iets wat achter ons zat.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 23 feb 2025, 08:29
door Chrysa
Tussen Noorderkempen en Antwerpen wel. Tussen Noorderkempen en Breda ben ik maar 1 keer gecontroleerd, door een Belg.