Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: ma 09 jun 2025, 11:18
Tja, het is niet meer tien anderen voor jou. 

Het feit dat de VVMC de staking eigenhandig uitbreidt naar noord-west zonder overleggen met de FNV (of andere bonden) geeft toch wel aan dat ze niet echt (meer) samen optrekken... En dat geleuter over "besmet werk" gold al niet meer, aangezien de NS al vóór het versturen van de dientroosters van deze week alle diensten al leeggehaald had. Nee, dit is gewoon een actie van de VVMC geweest om de zin verder door te drijven.Re.tep schreef: ↑ma 09 jun 2025, 10:31Hoe bedenk je het. VVMC en FNV trekken in deze CAO onderhandelingen zo op het oog gezamenlijk op.
Schat zo in dat de Amsterdamse VVMC leden toch een beetje te veel besmet werk op haar bordje geschoven kregen, en geheel naar Amsterdamse traditie niet als stakingsbrekers de historie in wilde gaan.
En zoals andere al aangaven, het was geen onderwijsstaking.
Voor het staken worden afspraken gemaakt tussen werkgever en vakbond. Meestal zorgt de werkgever voor een ruimte waar de stakers gedurende de dag kunnen verblijven/hun werkoverleg kunnen houden.Re.tep schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:10 De vraag is dan, moeten die leerkrachten allemaal massaal vanuit het hele land naar Amsterdam komen daarvoor.
De stakende NSers trekken toch ook niet op naar Utrecht ? (Zou wel grappig zijn, met hun eigen treinen).
Eigenlijk vanuit milieu oogpunt ook prima, al die walmende FNV dieselbussen blijven nu in de remise.
Dat denk ik niet, als NS één ding niet wil dan is het een anarchistische treindienst. Een we-doen-maar-wat treindienst kost de materieelplanning dagen zo niet weken om van te herstellen
Ik herinner me van eerdere stakingen waarbij de diensten niet aangepast waren dat treinen soms als leeg materieel reden als personeel weigerde een trein over te nemen die oorspronkelijk door een staker gereden zou worden. Dus dan vallen de gevolgen voor de materieelomloop nog wel mee, alleen voor reizigers is het dan erg onvoorspelbaar.
Dat dus. Door een extra regio toe te voegen is de vakbond eigenlijk reizigerreizigertje aan het pesten. En wat heeft de Sprinter Zwolle - Groningen Europapapark bijvoorbeeld te maken met personeel uit de randstad? DAn is NS ook niet goed bezig.cassie127 schreef: ↑zo 08 jun 2025, 21:01 Moet overigens wel bijgezegd worden dat op de manier hoe NS de boodschap naar de reizigers communiceert alsof de landelijke uitval opnieuw de schuld van de vakbonden is, terwijl NS zelf besloten heeft om op basis van de extra regio waarin VVMC zal gaan staken het treinverkeer in het hele land stil te leggen.
Er is zover ik begrepen heb daarbij geen eens exact/nauwkeurig gekeken naar de exacte impact op de treindienst die deze extra stakingsregio zou veroorzaken. Op sommige treinseries zal deze impact zo klein geweest zijn dat je je oprecht kunt afvragen waarom NS de treindienst landelijk staakt. Denk hierbij aan treinseries waar de kans dat er iemand van standplaats Noord-west op ingepland was vrijwel nihil geweest was (zoals een 500, 600, 3600, 1700, 6600 7000, 7500, 7600). Van regio West had je al geen last want dat personeel was dinsdag niet voor de treindienst ingepland. En voor regio Noord-West was de kans voornamelijk heel klein dat je dat personeel aan zou treffen op treinseries die met FLIRT rijden. De meeste machinisten in regio Noord-West zijn namelijk niet bevoegd voor dit materieel.
Eerder werd vanuit Arriva en Keolis geroepen dat personeel bij hun wegging om naar NS te gaan. Als er zoveel personeel bij NS weggaat, vanuit wat voor functies dan en wat gaan die mensen doen?Meltrain schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:12 veel personeel is al vertrokken, waardoor er een personeelstekort is. Hierdoor staat het resterende personeel heel sterk.
Overigens heb ik de lonen van machinisten en conducteurs gezien en verdienen zij aan het eind van hun schaal nog een paar 100 euro minder dan ik nu doe.
Zo fantastisch is het salaris dus ook niet (en voor mij best een reden om niet over te stappen).
De werkgever moet volgens de wet tijdig worden ingelicht over een op handen zijnde staking.Daniel schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:31 Ik hoorde een HC gisteren verkondigen (in gesprek met een reiziger) dat de VVMC met verrassingsacties had willen komen, maar dat door het lek naar de media het verrassingseffect weg was en NS de diensten kon aanpassen.
Daarmee was het doel dus kennelijk al landelijke chaos (immers komen HC en machinist niet standaard van dezelfde standplaats, dus grote kans dat één van beiden ontbreekt). En vraag me af of NS wel heel anders gehandeld had als er wel als verrassing opeens een regio uit lag.
Heb je het over NS-personeel of over de reizigers?
Bij Keolis ken ik in ieder geval zeker vier voormalig buschauffeurs die vervolgens machinist zijn geworden bij NS. Treinbestuurders van Keolis die vervolgens naar NS zijn gegaan ken ik slechts twee namen van.
Volgens mij komen de vakbonden vooral op voor oudere werknemers, maar dat heeft ook vooral te maken dat oudere werknemers eerder lid zijn van een vakbond.IIVQ schreef: ↑zo 08 jun 2025, 10:14 Ik zit al sinds ik in het OV werk ernstig in dubio over het lid zijn van een vakbond: Ik vind de huidige vakbonden in mijn sector niet passen bij hetzij mijn levensovertuiging (De C in de vakbond die dat als eerste letter heeft), hetzij niet de goede richting vooruit (ik ben het behoorlijk oneens met vooral pensioenideeën van die vakbond met een F, verder vind ik dat ze vooral het belang van de 50+-werknemer behartigen en veel minder oog hebben voor jongeren (en oudere nieuwelingen) op de werkvloer).
Dat laatste weet je niet. Voorts is dagelijks te zien dat bij iedere kleine verstoring de hele dienstregeling een bende wordt. Daarmee keren reizigers de trein de rug toe en gaan weer met de auto. Zo te lezen is dat wat je wilt.
Wat jij verdientbis geen maatstaf of de machinist of conducteurs evenveel moet verdienen. Ikzelf heb een prima salaris (engineering) maar verbaasme over de ontzettend lage salarissen in de zorg of de juis hoge salarissen in het bankwezen/economische sector.Meltrain schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:12Ervan uitgaande dat je "zoeken" bedoelt in plaats van "doeken", is dat juist een deel van het probleem: veel personeel is al vertrokken, waardoor er een personeelstekort is. Hierdoor staat het resterende personeel heel sterk.
Overigens heb ik de lonen van machinisten en conducteurs gezien en verdienen zij aan het eind van hun schaal nog een paar 100 euro minder dan ik nu doe.
Zo fantastisch is het salaris dus ook niet (en voor mij best een reden om niet over te stappen).