Pagina 108 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 11:55
door Z2N
Als dat zo zou zijn zou Qbuzz niet zulke voorstellen doen, zeker niet tegenover een concessieverlener die ze scherp in de gaten houdt na de problemen van de afgelopen maanden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 12:39
door Sleutelstad
Optie kan ook zijn lijn 14 langs de Bazelstraat. Bedien je deze nog doordeweeks

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 13:13
door BuschauffeurTroy
ThatPCDude schreef:Het zijn echt hele fijne bussen. Ze zijn verschrikkelijk rap, remmen confortabel en hebben praktisch geen storinge. Het enige wat net jammer is is dat de sturen niet helemaal lekker te verstellen zijn (ze gaan niet hoog genoeg) en dat de deuren vrij traag openen en sluiten. Daarnaast worden de reizigersstoelen af en aan gevandaliseerd en wordt er bijna constant uitzwaaischade gereden. De meesturende achteras is vrij agressief wat hem erg fijn te manoeuvreren maakt.
Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wij zitten hier (EBS) met die rommel van VDL.

Hoe zit het met het klimaatsysteem? Wordt achterin verwarmd/ gekoeld of is dat ook afgesteld op 15 C?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 15:39
door Durashift
sneltram schreef: za 31 mei 2025, 11:21 Misschien heeft QBUzz in de concessieverlening wel extra punten gekregen voor de mooie belofte om alle haltes 15 jaar te blijven bedienen. (..)
Het is tien jaar, lees ik in die brief die Selivio post.
Punt één daarin is ook wel interessant, denk ik: is het vervoersplan 2026, in volume, minimaal 0,5% groter dan dit jaar?

sneltram schreef: za 31 mei 2025, 11:21 (..)
Je kan niet mooi weer spelen in de aanbesteding en vervolgens het niet waarmaken.
De praktijk van de afgelopen maanden laat dat toch zien ;)

Als je die tijdlijn zo ziet, die brief over de definitieve gunning in augustus 2023, ingang concessie per 15 december 2024.. wát een tijd ertussen om dingen voor elkaar te krijgen. Waar ging het mis...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 16:43
door CamilleKreemers
Was de belofte dat de haltes bediend worden of dat alle haltes door de lijn tijdens de inschrijving bediend worden?

Ik vraag me daarnaast af hoe je die ring tot 43 minuten kan inkorten. Met deze strekking komt de rijtijd (exclusief stilstanden) op 47 minuten. Beetje sneller en je kan materieel besparen voor een sneldienst Alphen - Avifauna voor toeristen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 16:57
door Dionysusnu
Over welke ring heb je het?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 17:13
door CamilleKreemers
Alphen aan den Rijn., sorry. Ik was in de zon buiten en dacht dat ik het ook gemeld had.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 17:47
door Dionysusnu
Daarbij kom ik uit op 51 minuten zonder stilstand, niet 47? (incl strekken langs Ziekenhuis)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: za 31 mei 2025, 19:24
door ThatPCDude
BuschauffeurTroy schreef: za 31 mei 2025, 13:13 Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wij zitten hier (EBS) met die rommel van VDL.

Hoe zit het met het klimaatsysteem? Wordt achterin verwarmd/ gekoeld of is dat ook afgesteld op 15 C?
Via een collega die vanuit ZaWa naar ZHN is gekomen heb ik al het nodige vernomen over irritant piepende bussen met trillende stoelen daar. _O- Vind die citea's als reiziger wel erg prettig, nog beter dan de Crossways van ons.

Klimaatsysteem is op zich prima, maar je merkt wel dat ie er wat moeite mee heeft als de bus in de zon heeft gestaan. De temp is vrij uniform door het hele voertuig heen. Zelfde kan niet gezegd worden van de Crossways. Je hoort een gigantisch hard ventillatorgeluid maar er komt precies geen koude noch warme lucht uit de roostertjes vandaan. In de chauffeurscabine krijg je ijsvoeten terwijl je bovenlichaam wegsmelt omdat alle lucht bij je voeten gedumpt wordt ipv via de roosters op het dashboard naar je gezicht/bovenlichaam.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 11:02
door Sleutelstad
Tijdena de NAVO top gaan de 400 en 401 via Rijnsburg. Gaan die grote Yutongs dan door de smalle Oegstgeesterweg ?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 15:03
door ThatPCDude
Nee, gewoon door de Brouwerstraat lijkt me.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 19:09
door Sleutelstad
Dat is ook een mogelijkheid inderdaad. Alleem hoe bereik je dan Katwijk, Gemeentehuis. Zal sowieso wel vetraging opleveren

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 20:46
door ThatPCDude
400 niet, direct naar Sportpark de Krom en de ESTEC. 401 via Hoornespassage rechtsaf naar Gemeentehuis en verder het centrum in. Heb je alleen een tijdelijke halte nodig voor de andere kant op.*

Wel moet ik zeggen dat er maar twee betrekkelijk korte momenten zijn waarop de 400 en 401 niet over de N206 kunnen dus maakt het niet uit als de omleidingen het eea overslaan.

*=slechts speculatie.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 21:06
door Z2N
In verhouding tot andere omleidingen (Qbuzz ZHN kan 4,5 dagen overdag niet naar Schiphol bijvoorbeeld) is een geschrapte halte bij het gemeentehuis relatief klein leed.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 11:38
door BuschauffeurTroy
ThatPCDude schreef:
BuschauffeurTroy schreef: za 31 mei 2025, 13:13 Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wij zitten hier (EBS) met die rommel van VDL.

Hoe zit het met het klimaatsysteem? Wordt achterin verwarmd/ gekoeld of is dat ook afgesteld op 15 C?
Via een collega die vanuit ZaWa naar ZHN is gekomen heb ik al het nodige vernomen over irritant piepende bussen met trillende stoelen daar. _O- Vind die citea's als reiziger wel erg prettig, nog beter dan de Crossways van ons.

Klimaatsysteem is op zich prima, maar je merkt wel dat ie er wat moeite mee heeft als de bus in de zon heeft gestaan. De temp is vrij uniform door het hele voertuig heen. Zelfde kan niet gezegd worden van de Crossways. Je hoort een gigantisch hard ventillatorgeluid maar er komt precies geen koude noch warme lucht uit de roostertjes vandaan. In de chauffeurscabine krijg je ijsvoeten terwijl je bovenlichaam wegsmelt omdat alle lucht bij je voeten gedumpt wordt ipv via de roosters op het dashboard naar je gezicht/bovenlichaam.
Het zijn zeker fijne bussen om mee te rijden. Ergonomisch zijn ze erg goed. Maar ook zijn er pittig veel nadelen. Die piepjes zijn terugkomende storingen. De trillende stoelen hebben te maken met “lane awareness”, die trilt als je zonder knipperlicht met je voorwiel over een lijn gaat. Onwijs irritant en niet uit te schakelen (ja, tape over de camera heen plakken).

Ook is de brouwkwaliteit op sommige punten matig. Alles piept en kraakt, panelen komen naar beneden.. Het ergste is dat ze structureel te laag zijn. Over de stoep of halte schuren is een bekend fenomeen in ZaWa. De rijhoogte kan aangepast worden door de chauffeur, maar dan heb je een limiet van 30km/h. Alleen handig op de stations bijvoorbeeld. Er zijn ook bussen die langzaam accelereren. Problemen met de ruitenwissers is iets waar nog steeds geen oplossing voor is. Het wordt gelukkig minder met de vreemde storingen maar toch blijft dat erin zitten. Desondanks zijn het mooie bussen met een rustig interieur, maar had meer verwacht van VDL.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 03 jun 2025, 06:24
door jor[D]1
ThatPCDude schreef: zo 01 jun 2025, 15:03 Nee, gewoon door de Brouwerstraat lijkt me.
Niet gewoon Oegstgeesterweg, sandtlaan en rijnstraat? Zou niet weten waarom dat niet kan. Die yutongs heb ik ook al door veel smallere hoofdstraat Valkenburg zien gaan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 03 jun 2025, 07:54
door ThatPCDude
Dat zou idd ook nog kunnen. Wordt echter tamelijk interessant als je kijkt naar het profiel van de straat en de waarschijnlijk verhoogde verkeersintensiteiten aldaar.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 03 jun 2025, 22:27
door Stadsbus
Niet helemaal het juiste topic maarrrr:
Maandagavond is er een bijeenkomst geweest voor een nieuw station Leiden. De grote kap verdwijnt van het huidige station verdwijnt.
Voor een nieuw busstation staan nu drie opties open:
Tussen station en LUMC in (niet centrum kant)
Huidige plek van de taxi’s (centrum kant)
Huidige plek busstation, maar verhoogd op treinniveau (centrum kant)

Hoop informatie en foto’s van schetsen:
https://sleutelstad.nl/2025/06/03/leide ... verdwijnt/

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 10:29
door Lijn 45
De discossie over de plek van het busstation speelt al langer. Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze daar al uit waren. :p

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 10:40
door Suus
Ik heb in 2015 op dit forum het gemeentebestuur van Leiden genomineerd voor de Knikkende Knieënaward. Het is 10 jaar later nog steeds van toepassing.

viewtopic.php?p=376938#p376938

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 09:21
door ThatPCDude
De eerste drie SnelBuzz Yutongs schijnen al in ons land te zijn. Heb via-via gehoord dat ze gisteren over de A2 reden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 09:38
door isaacp
Gebeurt niet vaak dat materieel te vroeg geleverd worden en welke nummering zou hij gaan krijgen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 10:00
door ThatPCDude
Ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat ze gespot zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 10:12
door dylanwild94
isaacp schreef: zo 08 jun 2025, 09:38
ThatPCDude schreef: zo 08 jun 2025, 09:21 De eerste drie SnelBuzz Yutongs schijnen al in ons land te zijn. Heb via-via gehoord dat ze gisteren over de A2 reden.
Gebeurt niet vaak dat materieel te vroeg geleverd worden en welke nummering zou hij gaan krijgen?
Wat dat betreft heeft yutong daarin zich ook best wel in bewezen. Alle 15 meter R-net wagens zijn ook geleverd een halfjaar na bestelling.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 13:26
door Meltrain
isaacp schreef: zo 08 jun 2025, 09:38
ThatPCDude schreef: zo 08 jun 2025, 09:21 De eerste drie SnelBuzz Yutongs schijnen al in ons land te zijn. Heb via-via gehoord dat ze gisteren over de A2 reden.
Gebeurt niet vaak dat materieel te vroeg geleverd worden en welke nummering zou hij gaan krijgen?
Pure speculatie van mijn kant, maar een nummering vanaf 8801 zou mij het meest logisch lijken.