Pagina 108 van 110

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 18:38
door buschauffeur
Hierbij alsnog het hele artikel:

'Excuses van Arriva voor onderschatten Stappegoor'

TILBURG - Vervoerdersmaatschappij Arriva heeft de vervoerdersstroom van Centraal Station Tilburg naar het Stappegoorgebied verkeerd ingeschat. Daarvoor heeft het bedrijf bij de gemeente zijn excuses aangeboden. Dat zei wethouder Mario Jacobs (GroenLinks, mobiliteit) gistermorgen in de raadscommissie Leefbaarheid. Arriva verzorgt sinds december het busvervoer in de stad. Toen in de eerste weken het grote capaciteitstekort bleek op deze verbinding, zette het bedrijf externe chauffeurs en busvervoerders in om bij te springen. De PvdA-fractie had aandacht gevraagd voor de situatie. Jacobs: ''Arriva heeft een aantal achttien meter bussen besteld, speciaal voor Stappegoor." Als die beschikbaar zijn valt het bedrijf terug op haar oorspronkelijke rijschema, zei hij.

Bron: Brabants Dagblad

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 18:42
door Etienne
Verbazend :X :')

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 19:23
door Daniel
Dat onderschatten van vervoersstromen doet Arriva wel vaker bij nieuwe concessies heb ik het idee...

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 19:31
door Globetrotter
buschauffeur schreef:Een nieuwe Intouro? Zo'n Brabantliner?
:Y

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 21:01
door Jasper073
In de 1ste week bij ons in Den Bosch was er al een Citea SLF kapot door vastgelopen motor.
Gelukkig reed ie zijn dienst al weer in de vroege morgen die volgende dag :pos:

Afbeelding

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: za 24 jan 2015, 17:45
door fogeltje
Daniel schreef:Dat onderschatten van vervoersstromen doet Arriva wel vaker bij nieuwe concessies heb ik het idee...
Maar de concessieverlener gaat er wel mee akkoord. Die hadden ook rustig het bestek op dit punt wat kunnen verduidelijken.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 12:33
door Michael 1988
Ik denk ook dat door het aanschaffen van gelede bussen Arriva de concessie misschien had verloren. Het verbruik, de aanschaf en de stalling maken nogal een flink verschil vergeleken met standaardbussen. Ben benieuwd of dit nog een staartje zal krijgen vanuit Veolia.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 15:15
door The Greyhound
Daniel schreef:Dat onderschatten van vervoersstromen doet Arriva wel vaker bij nieuwe concessies heb ik het idee...
Volgens mij was het probleem binnen een paar dagen opgelost en past Arriva nu de dienstregeling aan, aan de werkelijke vervoersstromen. Beter dit dan lege bussen die voor niks rijden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 15:17
door The Greyhound
Bee schreef:Gelede Scania's zijn totaal niet geschikt voor de stadsdienst. Ze hebben achter de eerste achterdeur een hoge vloer en achter de geleding slechts één enkelblads deur met drie traptreden. Het uitstappen gaat daardoor heel langzaam en er is weinig ruimte voor extra opstelruimte van kinderwagens, wat bij een stadsdienst best belangrijk is.
Volgens mij prima geschikt om 100 studenten in te proppen in de spits.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 15:41
door Michael 1988
Tenzij er studenten tussen zitten die slecht ter been zijn. Stappegoor is naar mijn weten meer een uitgaans- en activiteitencentrum en je hebt daar ook het willem 2 stadion in de buurt. Dus niet iets voor alleen studenten.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 19:49
door nvdw
Want Willem II speelt zijn thuiswedstrijden op maandag tot en met vrijdag rond 8.30 of 16.30?

Als Arriva de bussen gebruikt als versterkers, dan hoeven ze niet de complete route te rijden, dat doet de reguliere bus immers al. En studenten die slecht ter been zijn... Die heb ik in de DAV-regio ook met die Scania's vervoerd. Het zijn gewoon bussen met lage in- en uitstap...

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:19
door Plutona
Michael 1988 schreef:Tenzij er studenten tussen zitten die slecht ter been zijn. Stappegoor is naar mijn weten meer een uitgaans- en activiteitencentrum en je hebt daar ook het willem 2 stadion in de buurt. Dus niet iets voor alleen studenten.
Stappegoor heeft een sporthal met zwembad en ijsbaan, maar geen uitgaanscentra... Het Willem II stadion heeft een aparte bushalte waar lijnen 132 en 450 stoppen. Lijn 8 stopt ook op loopafstand.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 21:39
door Daniel
The Greyhound schreef:
Daniel schreef:Dat onderschatten van vervoersstromen doet Arriva wel vaker bij nieuwe concessies heb ik het idee...
Volgens mij was het probleem binnen een paar dagen opgelost en past Arriva nu de dienstregeling aan, aan de werkelijke vervoersstromen. Beter dit dan lege bussen die voor niks rijden.
Ja prima dat ze het aanpassen, maar het gaat hier niet om een of ander onverwacht effect van een anders opgezette dienstregeling. Dat busvervoer naar Stappegoor is gewoon altijd al druk geweest dus dat had Arriva prima vooraf al kunnen constateren door op strategische momenten daar iemand neer te zetten om te tellen.

De situatie die hier nu ontstaan was doet me een beetje denken aan eind 2006 in Dordrecht, waar Arriva voor de nieuwe concessie stond te tellen op een punt net na waar de bezetting maximaal was. Want tja, het zijn toch veelal dat soort knulligheden waar een krappe planning vandaan komt.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 22:16
door Michael 1988
Plutona schreef:
Michael 1988 schreef:Tenzij er studenten tussen zitten die slecht ter been zijn. Stappegoor is naar mijn weten meer een uitgaans- en activiteitencentrum en je hebt daar ook het willem 2 stadion in de buurt. Dus niet iets voor alleen studenten.
Stappegoor heeft een sporthal met zwembad en ijsbaan, maar geen uitgaanscentra... Het Willem II stadion heeft een aparte bushalte waar lijnen 132 en 450 stoppen. Lijn 8 stopt ook op loopafstand.
Het Stappegoorgebied heeft ook sowieso verschillende Aziatische restaurants en een bioscoop. Ik noemde het ook een uitgaans- en activiteitencentrum. Daarnaast zei ik ook dat het Willem 2 stadion in de buurt ligt, dus op loopafstand. Ik zei niet dat lijn 1 en 11 (of zelfs lijn 8) er ook daadwerkelijk stopt. Ook ligt er nog de Olympische atletiekbaan en enkele sporthallen (T-kwadraat).

Maar ik kwam er wel net achter dat ROC Tilburg en nog een opleidingsinstituut meer daar ook in dat gebied ligt. Ik meende dat die meer in de buurt van Avans en de Universiteit lag (dus in West).

Maar wel raar. Er rijden 2 buslijnen door het Stappegoorgebied heen (waarbij lijn 1 een 10 minutendienst rijdt in de spits) en nog is het niet genoeg.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 23:39
door Hainje
Nou van dat uitgaansgebied zou ik mij niet te veel voorstellen, want zo spannend is dat niet. De mensen die er naartoe gaan doen dit vooral met de auto. Het is toch echt de Fontys en het ROC die zoveel reizigers genereert.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 00:46
door buschauffeur
Michael schreef:
buschauffeur schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.4716374

Verder heeft Arriva enkele achttien meter bussen besteld, speciaal voor Stappegoor. Dat stond ook in het Brabants Dagblad. Ik kan dat artikel alleen niet digitaal vinden.
Ik heb het nagevraagd bij Arriva via Twitter. Er worden geen nieuwe gelede bussen besteld. Ze gaan bestaande gelede bussen inzetten. Om hoeveel bussen en welk type het gaat wordt nog onderzocht.
Vreemd. Dat vind ik eigenlijk geen bestellen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 00:47
door Plutona
Michael 1988 schreef:
Maar wel raar. Er rijden 2 buslijnen door het Stappegoorgebied heen (waarbij lijn 1 een 10 minutendienst rijdt in de spits) en nog is het niet genoeg.
In de tijd van Veolia reed lijn 1 de hele dag door een 10-minutendienst, dus ook in de daluren. Uit ervaring weet ik dat vanaf een uur of 11 praktisch alle bussen op het traject Stappegoor - Station vol waren; Als je in het centrum een bus naar het station wilde, moest je lijn 1 en 11 zien te mijden.
Het is echt een enorm onderwijscomplex

In omgekeerde richting, dus naar Stappegoor, is het aantal extra spitsritten geslonken van 6x per uur (lijn 2 en 3) naar 3x per uur (lijn 5).

Bij Veolia:
Spits Station - Stappegoor: 16x/uur
Dal Station - Stappegoor: 10x/uur
Spits Stappegoor - Station: 10x/uur
Dal Stappegoor - Station: 10x/uur

Bij Arriva:
Spits Station Stappegoor: 13x/uur
Dal Station - Stappegoor: 8x/uur
Spits Stappegoor - Station: 10x/uur
Dal Stappegoor - Station: 8x/uur

In beide richtingen vraag ik me tenslotte ook af of het verdwijnen van geleed materiaal invloed heeft gehad...

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 01:09
door buschauffeur
Reken maar uit. In de gelede Volvo's konden 130 passagiers, in de Citaro's kunnen er 103 en in de nieuwe stads-VDL's 91. Toegegeven, in de overige Volvo's konden er 86. Reed de 127 trouwens ook niet door naar Stappegoor 's morgens?

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 11:35
door Hainje
buschauffeur schreef:Reed de 127 trouwens ook niet door naar Stappegoor 's morgens?
Dat was één ritje, deze is nu vervangen door lijn 629 die vanaf Prof. Cobbenhagenlaan (UvT en Avans Hogeschool) rechtstreeks naar Stappegoor rijdt. Stopt dus niet op het CS.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 17 mar 2015, 09:44
door SLToilet
Er zijn weer veranderingen op komst! :D

Het BD meldt op de voorpagina van Tilburg Plus dat vanaf 3 mei lijn 142 naar Best langer die route blijft rijden in het begin van de avond en lijn 143 naar Reusel gaat ook op zaterdag weer rijden van 7 tot 20 uur, voortaan zelfs ieder uur waarmee de frequentie in feite wordt verhoogd t.o.v de situatie van voor december 2014! Zelf denk ik trouwens wel dat op zaterdag overdag daarmee het lijnnummer van 142 voor de korte ritten niet toegepast wordt en dus alleen lijnnummer 143 rijdt. Wel gaat het om een proef, dus zullen er wel doorgaans minstens acht mensen in moeten zitten wil deze dienstregeling standhouden.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: di 17 mar 2015, 12:58
door huibf
Bedenk wel dat later de extra DRU's dus elders worden weggehaald.
Er komt geen extra geld bij!

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: do 19 mar 2015, 21:50
door Globetrotter
Over DRU's gesproken. Waarschijnlijk krijgt Arriva geen DRU- bijdrage van Provincie Noord- Brabant voor de versterkingsritten die door TCR worden gereden. Dus onder andere de versterkingsritten Breda CS- Breda Bijster en de versterking op een aantal ritten van lijn 401 (Breda- Utrecht) moeten uit eigen kas worden betaald. In de wetenschap dat een deel van de versterkingsritten ook nog niet wordt uitgevoerd, omdat de drukte bijvoorbeeld uit blijft, lijkt me dit een best hoge kostenpost.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 13:28
door Michael
Die versterkingsritten gaat Arriva als het goed is binnenkort zelf rijden. In ieder geval die tussen Breda CS en Bijster.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 14:20
door Globetrotter
Komen daar dan ook nieuwe bussen voor, want niet al het materieel van TCR voldoet aan de concessie- eisen.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 14:36
door Michael
Geen idee. Er zal wellicht wat geschoven worden met materieel.