Pagina 108 van 143

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 13:49
door Meltrain
Dan krijg je een tramlijn die voor een groot deel door onbebouwd gebied rijdt. Dat lijkt me de kosten niet waard.
Ik denk dat de lijnen 40, 69 en 455 hun huidige route behouden, maar het is wel een mogelijkheid dat lijn 174 weer via de Schoemakerstraat gaat rijden.
Maar over 15 dagen heeft de MRDH een Adviescommissie Va, dus mogelijk worden rond die tijd de vervoerplannen bekend gemaakt.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 14:00
door Roeland
Lange_Dre schreef: di 07 mar 2023, 13:46 Waren er ooit geen ideeën om van lijn 37 Den Haag Leyenburg - Wateringseveld - Ziekenhuis Delft - Delft NS een nieuwe tramlijn te maken? Die kun je dan eventueel weer aan de vertramming van lijn 455 via de TU koppelen.
Wilde plannen zijn er genoeg geweest (vooral in de weken voor de verkiezingen :( ) maar financieel verantwoorde en vervoerkundig onderbouwde plannen zijn vaak wat schaarser...

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 14:02
door Roeland
Meltrain schreef: di 07 mar 2023, 13:49 Maar over 15 dagen heeft de MRDH een Adviescommissie Va, dus mogelijk worden rond die tijd de vervoerplannen bekend gemaakt.
Hopelijk worden die vervoerplannen dan wat concreter dan het Vervoerplan 2024 van NS: "we doen nu alsof we straks van alles gaan rijden, en op een later moment maken we bekend wat er toch niet gaat rijden in 2024".

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 14:14
door Lange_Dre
Meltrain schreef: di 07 mar 2023, 13:49 Dan krijg je een tramlijn die voor een groot deel door onbebouwd gebied rijdt. Dat lijkt me de kosten niet waard.
Inmiddels is het gebied langs de huidige route van 37 vanaf Den Haag tot Delft NS toch best veel volgebouwd. Ook het gebied tussen het Wateringse veld en Delft. Geen idee hoe druk bezet lijn 37 nu is. Verder sluit ik mij wel aan bij wat Roeland zei.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 16:54
door buschauffeurDH
Lange_Dre schreef: di 07 mar 2023, 12:27 Het is goed mogelijk dat er 19K's tussen de TU en Delft NS gaan rijden. De bussen blijven dus wel rijden, voor lijn 69 kun je kiezen om de bus te laten rijden tussen Delft NS - Deel TU waar geen tram gaat rijden - TU eindhalte tram. Hierdoor zal de tram aantrekker zijn en voor het deel waar geen tram gaat rijden zal dit wellicht een reistijd verkorting opleveren. Alleen moet je dan nog bedenken hoe mensen tussen Delft NS - TU niet de bussen van de RET gaan pakken, wellicht kun je die ook een kleine wijziging geven waardoor de tram aantrekkelijk word voor Delft NS - TU, zonder dat het veel extra reistijd oplevert voor de reizigers uit de andere richtingen.


Iets anders, is het op termijn geen optie om lijn RNet *455 vanaf Delft NS richting Zoetermeer te vertrammen? Geen idee hoe druk bezet de *455 nu is. Maar in dat geval kun je mogelijk de bussen van de RET een eindhalte rond de TU kunnen geven en een mooie overstap locatie op de trams naar Delf NS en verder kunnen geven. Mogelijk iets voor in de toekomst? Dan heb je alleen nog 69 nodig voor het TU deel zonder de tramverbinding.
Waarom zou je nou allerlei fratsen moeten uithalen om maar mensen in die tram te krijgen. Accepteer nou eens dat er gewoon prima busvervoer naar de TU is.

Bovendien, als de studenten 's morgens het station uitlopen is het eerste wat ze zien het busstation met een enorme hoeveelheid bussen die richting TU gaa.

Wat jij oppert is het de buspassagiers zo moeilijk mogelijk maken om ze maar in die tram te krijgen. Die tram is eigenlijk gewoon overbodig.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 17:41
door Meltrain
Lange_Dre schreef: di 07 mar 2023, 14:14
Meltrain schreef: di 07 mar 2023, 13:49 Dan krijg je een tramlijn die voor een groot deel door onbebouwd gebied rijdt. Dat lijkt me de kosten niet waard.
Inmiddels is het gebied langs de huidige route van 37 vanaf Den Haag tot Delft NS toch best veel volgebouwd. Ook het gebied tussen het Wateringse veld en Delft. Geen idee hoe druk bezet lijn 37 nu is. Verder sluit ik mij wel aan bij wat Roeland zei.
Sorry, ik reageerde op je plan voor een vertramming van lijn 455. Ik had niet gezien dat er een nieuw plan tussendoor gekomen was.
Bij een vertramming van lijn 37 zie ik niet in hoe je de A4 moet kruisen en hoe je de tram ingepast krijgt in Delft.
buschauffeurDH schreef: di 07 mar 2023, 16:54 Waarom zou je nou allerlei fratsen moeten uithalen om maar mensen in die tram te krijgen. Accepteer nou eens dat er gewoon prima busvervoer naar de TU is.

Bovendien, als de studenten 's morgens het station uitlopen is het eerste wat ze zien het busstation met een enorme hoeveelheid bussen die richting TU gaa.

Wat jij oppert is het de buspassagiers zo moeilijk mogelijk maken om ze maar in die tram te krijgen. Die tram is eigenlijk gewoon overbodig.
Het idee is dus dat de tram de piek afvlakt, zodat er in de bussen meer ruimte is voor de reizigers naar verder gelegen gebieden.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 18:41
door buschauffeurDH
Maar dat drukke stukje is alleen in de ochtendspits en is maar drie tot vijf haltes. Leg je daarvoor een tram aan? En wat mag dat allemaal kosten? Al tien jaar bezig. En nu moet er weer honderden meters rails uitgegraven worden en de helft weer teruggelegd. Lijn 19 is een mislukt project. Bovendien gaan de reizigersstromen bij het station van de uitgang naar het busplatform. En niet naar de tramhalte die opzij ligt, verder weg is en waar een beroerde frequentie wordt gereden terwijl de bussen om de paar minuten rijden.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 18:55
door regenmaker
Wat mij betreft is het hele concept tram achterhaald. Aangezien je bij omleidingen totaal niet flexiebel bent, het veel meer onderhoud vergt aan bijvoorbeeld bovenleiding en rails en voor de capaciteit en snelheid hoef je het ook niet te doen. Dan kan je net zo goed vrijliggende busbanen of een metro aanleggen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 18:58
door Z2N
De tram vervoert met minder personeel meer mensen, aangezien personeelskosten de grootste kostenpost zijn in het OV en het personeelstekort chronisch gaat blijven is investeren in een tram geen onlogische gedachte.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:15
door kristuipan
buschauffeurDH schreef: di 07 mar 2023, 16:54
Lange_Dre schreef: di 07 mar 2023, 12:27 Het is goed mogelijk dat er 19K's tussen de TU en Delft NS gaan rijden. De bussen blijven dus wel rijden, voor lijn 69 kun je kiezen om de bus te laten rijden tussen Delft NS - Deel TU waar geen tram gaat rijden - TU eindhalte tram. Hierdoor zal de tram aantrekker zijn en voor het deel waar geen tram gaat rijden zal dit wellicht een reistijd verkorting opleveren. Alleen moet je dan nog bedenken hoe mensen tussen Delft NS - TU niet de bussen van de RET gaan pakken, wellicht kun je die ook een kleine wijziging geven waardoor de tram aantrekkelijk word voor Delft NS - TU, zonder dat het veel extra reistijd oplevert voor de reizigers uit de andere richtingen.


Iets anders, is het op termijn geen optie om lijn RNet *455 vanaf Delft NS richting Zoetermeer te vertrammen? Geen idee hoe druk bezet de *455 nu is. Maar in dat geval kun je mogelijk de bussen van de RET een eindhalte rond de TU kunnen geven en een mooie overstap locatie op de trams naar Delf NS en verder kunnen geven. Mogelijk iets voor in de toekomst? Dan heb je alleen nog 69 nodig voor het TU deel zonder de tramverbinding.
Waarom zou je nou allerlei fratsen moeten uithalen om maar mensen in die tram te krijgen. Accepteer nou eens dat er gewoon prima busvervoer naar de TU is.

Bovendien, als de studenten 's morgens het station uitlopen is het eerste wat ze zien het busstation met een enorme hoeveelheid bussen die richting TU gaa.

Wat jij oppert is het de buspassagiers zo moeilijk mogelijk maken om ze maar in die tram te krijgen. Die tram is eigenlijk gewoon overbodig.
Het busvervoer is volstrekt ontoereikend momenteel. Vanochtend heb ik drie bussen weg moeten zien rijden zonder dat ik mee kon omdat ze afgeladen waren. Vanmiddag terug kon ik pas met de derde bus mee. Om nog maar te zwijgen over de gevaarlijke situaties op het busstation met de menigtes. EBS zou terug moeten gaan naar de frequentie van voor corona in de spits 8x per uur. Dan kun je inderdaad spreken van prima busvervoer. Dat zal wel lastig zijn vanwege personeelstekort. Ik ben het ermee eens dat een tram niet per se nodig was, maar extra capaciteit is wel gewenst.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:18
door regenmaker
Z2N schreef: di 07 mar 2023, 18:58 De tram vervoert met minder personeel meer mensen, aangezien personeelskosten de grootste kostenpost zijn in het OV en het personeelstekort chronisch gaat blijven is investeren in een tram geen onlogische gedachte.
En als je dan een keer langdurige werkzaamheden moet plegen dan moet je alsnog een blik buschauffeurs opentrekken. Dan kan je beter investeren in een duurzamere langdurige oplossing.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:19
door WSM
BAB-VIOS dan maar vragen? :idea:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:27
door Z2N
regenmaker schreef: di 07 mar 2023, 19:18 En als je dan een keer langdurige werkzaamheden moet plegen dan moet je alsnog een blik buschauffeurs opentrekken. Dan kan je beter investeren in een duurzamere langdurige oplossing.
Voor korte termijn chauffeurs regelen is makkelijker dan voor langere termijn chauffeurs regelen, en die ene keer dat er werkzaamheden zijn is geen reden om geen tram aan te leggen. Bovendien: die chauffeurs zijn er niet, zelfs al zou je ze willen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:30
door Meltrain
buschauffeurDH schreef: di 07 mar 2023, 18:41 Bovendien gaan de reizigersstromen bij het station van de uitgang naar het busplatform. En niet naar de tramhalte die opzij ligt, verder weg is en waar een beroerde frequentie wordt gereden terwijl de bussen om de paar minuten rijden.
Dat eerste waag ik te betwijfelen: als je vanaf het perron omhoog gaat, ligt het busstation immers achter je. Als je dan naar rechts kijkt, zie je eerst de tramhalte en dan pas het busstation.
Ik vraag me ook af of die bussen ook echt elke paar minuten vertrekken. Daarnaast zijn het, op lijn 69 na, ook bussen van 12 meter.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 10:37
door buschauffeurDH
Meltrain schreef: di 07 mar 2023, 19:30
buschauffeurDH schreef: di 07 mar 2023, 18:41 Bovendien gaan de reizigersstromen bij het station van de uitgang naar het busplatform. En niet naar de tramhalte die opzij ligt, verder weg is en waar een beroerde frequentie wordt gereden terwijl de bussen om de paar minuten rijden.
Dat eerste waag ik te betwijfelen: als je vanaf het perron omhoog gaat, ligt het busstation immers achter je. Als je dan naar rechts kijkt, zie je eerst de tramhalte en dan pas het busstation.
Ik vraag me ook af of die bussen ook echt elke paar minuten vertrekken. Daarnaast zijn het, op lijn 69 na, ook bussen van 12 meter.
Van Station Delft naar Delft Aula
8:15
8:18
8:22
8:23
8:30
8:32
8:37
8:38
8:45
enz.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 10:45
door teun
Als mijn goede vrienden die in Delft studeren mag geloven is de capaciteit ondanks die frequentie in de pieken vaak ontoereikend.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 13:44
door jossevb
Waarom zou Lijn 19 dan niet in de spits wat extra slagen Station Delft - TU kunnen maken? Het keerspoor bij Delft kan toch ook in de andere richting gebruikt worden.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 15:45
door hauptbahnhof
Ritten van nog geen 10 minuten :|

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 15:55
door Z2N
In Utrecht is de Uithoftram ook 10 minuten onderweg van CS naar de Uithof, als de vraag er is kan je die prima zo opvangen.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:05
door hauptbahnhof
Dat is toch echt 18 minuten. Waarschijnlijk zo'n 10 minuten langer dan dat stuk in Delft.
Op dit moment rijdt lijn 19 uiteraard een lagere frequentie van elke 20 minuten maar die kan voor volgend jaar zomaar hoger zijn. Als dat boven op de huidige bussen komt, is er toch geen probleem?
Met de frequenties die hierboven benoemd hoeft niemand te piepen als ze niet direct meekunnen wane enkele minuten later komt er weer een volgende rit.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:10
door PHS
Is het niet zo dat lijn 19 straks naar Tanthof rijdt en lijn 1 naar de TU?

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:22
door CamilleKreemers
jossevb schreef: wo 08 mar 2023, 13:44 Waarom zou Lijn 19 dan niet in de spits wat extra slagen Station Delft - TU kunnen maken? Het keerspoor bij Delft kan toch ook in de andere richting gebruikt worden.
ik dacht dat dat het idee was, 3x lang en 3x kort, in afstemming op lijn 1.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:27
door Z2N
hauptbahnhof schreef: wo 08 mar 2023, 16:05 Dat is toch echt 18 minuten.
Waarvan het nuttige deel dus tien minuten. (A)

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:29
door April064
PHS schreef: wo 08 mar 2023, 16:10 Is het niet zo dat lijn 19 straks naar Tanthof rijdt en lijn 1 naar de TU?
Is het traject in Tanthof geschikt voor de RegioCitadissen?

Als dat wel zo is zou dat wel een behoorlijke achteruitgang zijn voor het OV in Tanthof, 3x/uur ipv 6x/uur. Nu weet ik alleen niet hoe vol lijn 1 tussen Delft Station en Tanthof is, dus wellicht zou 3x/uur genoeg zijn.

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 16:50
door hauptbahnhof
Z2N schreef: wo 08 mar 2023, 16:27
hauptbahnhof schreef: wo 08 mar 2023, 16:05 Dat is toch echt 18 minuten.
Waarvan het nuttige deel dus tien minuten. (A)
Nuttige deel? Had het vooral over de marteling voor de bestuurder, die ook nog moet kopmaken aan elk eindpunt. Komt vast een paar kilo lichter thuis van alle beweging en van het draaierig wezen.