Cxx had bijv. altijd op de onderste strook een tekst lopen over dat er geen bussen meer rijden ivm oudejaarsavond etc. Syntus had dat niet, en toen bedacht ik mij dat ik het niet meer gezien heb en ook dat ik het nog nooit van Qbuzz informatie heb gezien.cassie127 schreef:Zo heel af en toe heeft syntus een mededeling op de borden... Maar niet vaak. Laatste keer was dat er stond dat er geen realtime info was
Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
-
Ik vind het vooral onzin dat Syntus die spitsritten naar Doorn erin heeft gestopt en daarmee lijn 51 praktisch nutteloos heeft gemaakt.dnmw2705 schreef:Ik weet dat ik dat gezegd heb, ik sta er nog steeds voor. Ik vind Qbuzz lijn 51 en 251 in gewoon onzin nu met Syntus. Alleen zolang Qbuzz lijn 51 niet af staat kan Syntus niet met lijn 50 naar Wageningen en met lijn 51 naar Veenendaal. Opgelost.
Haal die spitsritten eruit en je hebt twee mooie kwartiersdiensten. Bovendien vind ik dat lijn 51 beter aan de vraag voldoet dan de spitsritten van lijn 50, omdat deze een extra wijk in Zeist ontsluit, die anders geen verbinding met Utrecht CS heeft. En Doorn had voorheen 2x/uur lijn 50 en 2x/uur lijn 56, dan moet 4x/uur lijn 50 afdoende zijn lijkt me, zeker aangezien lijn 56 niet naar Utrecht reed.
Lijn 51 zou eventueel ieder half uur verder kunnen rijden naar de St. Hubertuslaan, ter vervanging van lijn 75 (want lijn 575 is dat natuurlijk niet echt).
Wat betreft de lijnnummerdiscussie:
In Soest lijkt het me niet logisch om lijn 74 lijnnummer (S)1 te geven, omdat deze binnen Soest een vergelijkbare functie heeft als lijn 70. 71 zou wel logischer zijn dan 74.
In Woerden zou de stadsbus denk ik toch een herconstructie kunnen gebruiken. Het huidige systeem is niet duidelijk en niet efficiënt. Zo denk ik dat het rondje om het station van lijn 5 niet echt veel reizigers trekt (alleen scholieren bij het Minkema College). Ook is het rondje door het centrum van lijn 3 compleet nutteloos, aangezien lijn 3 in Molenvliet gekoppeld is aan lijn 5, die ook al in het centrum komt.
De stadsbus van Veenendaal (Lijn 83) zou denk ik het best gecombineerd kunnen worden met de stadsbus van Ede (lijn 1, 2, 5, 6 en 85). Gezien de vervoerders in beide concessiehouders zou samenwerking geen grote problemen op moeten leveren, lijkt me.
Een uitwerking van beide voorstellen: https://drive.google.com/open?id=1nQWgZ ... sp=sharing
Wat betreft de stadsbus van Amersfoort lijkt het me duidelijker als lijn X2 en X4 weer gewoon 2 en 4 gaan heten, aangezien ze geen snellere route rijden dan lijn 2 en 4 (die zijn er namelijk niet).
Ook die onduidelijkheid rond lijn (X)80 lijkt me makkelijk op te lossen: laat gewoon lijn 80 standaard via Leusden rijden en lijn 82 eromheen.
Lijn 280 kan weer door Renswoude en Scherpenzeel gaan rijden, want in de praktijk is dat toch bijna net zo snel als over de A12, en bovendien levert het veel meer reizigers op. Renswoude en Scherpenzeel behouden dan hun snelle verbinding met Amersfoort. Op die manier gaan heel veel mensen erop vooruit, alleen reizigers tussen Doorn en Leusden zullen voortaan moeten overstappen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die doorkoppeling naar Rijsenburg vanaf Driebergen-Zeist is er nou juist uit gehaald in het verleden omdat de vervoervraag veel te klein is voor een relatief dure grote bus (zelfs in de spits). Vroeger reed lijn 74 nog 1x/uur daarheen door, daarna werden het taxibusjes.Jonkervoort schreef:Lijn 51 zou eventueel ieder half uur verder kunnen rijden naar de St. Hubertuslaan, ter vervanging van lijn 75 (want lijn 575 is dat natuurlijk niet echt).
Lijn 74 rijdt in Soest exact de route die vroeger door lijn (2)2 gereden werd, 74 is het alleen maar geworden omdat destijds 74 en (2)2 gekoppeld waren en dat ooit een keer is omgezet in één lijnnummer. Dat nummer zegt niks over de functie ervan dus.In Soest lijkt het me niet logisch om lijn 74 lijnnummer (S)1 te geven, omdat deze binnen Soest een vergelijkbare functie heeft als lijn 70. 71 zou wel logischer zijn dan 74.
Wat is er niet efficiënt aan dan? Voor dat rondje langs het Minkema College reed vroeger een hele lijn vanaf Utrecht waardoor reizigers uit de omgeving van de route van 102 minder ritten kregen. Daarnaast is er rond halte Veluwemeer nog een wijk in ontwikkeling: alleen maar goed dat daar dan nu ook al OV richting het centrum wordt geboden (dat deed 103 daar immers niet). Lijn 5 is wat dat betreft gewoon een effectieve combinatie van lijndelen die los niet echt te exploiteren zijn.In Woerden zou de stadsbus denk ik toch een herconstructie kunnen gebruiken. Het huidige systeem is niet duidelijk en niet efficiënt. Zo denk ik dat het rondje om het station van lijn 5 niet echt veel reizigers trekt (alleen scholieren bij het Minkema College).
Vanuit het zuidelijk deel van Molenvliet, en zeker vanaf het ziekenhuis, lijkt de verbinding naar het centrum me wel een stuk sneller via lijn 3. Daarnaast biedt het extra reismogelijkheden. Die lijn rijdt daar niet voor niks alleen op tijden waarop vraag verwacht wordt: rond het middaguur is er een behoorlijke periode waarin lijn 3 sowieso al niet doorrijdt naar het centrum.Ook is het rondje door het centrum van lijn 3 compleet nutteloos, aangezien lijn 3 in Molenvliet gekoppeld is aan lijn 5, die ook al in het centrum komt.
Met jouw argumentatie zou je heel lijn 3 kunnen opheffen, want tja, lijn 5 rijdt ook naar het station en het ziekenhuis. Zeker die laatste verbinding is met 3 toch aanzienlijk sneller.
Lijn X4 rijdt wel degelijk een snellere route dan 4. Het slingerstuk door Schothorst wat nu door lijn 7 is overgenomen is ontzettend traag terwijl je via Hoogland over hoofdwegen vrijwel kaarsrecht door kunt rijden. X2 t.o.v. 2 is wel een kleiner verschil, want waarom heet de lijn naar Vathorst bv. dan weer niet X3 gezien die een net zo snelle route heeft.Wat betreft de stadsbus van Amersfoort lijkt het me duidelijker als lijn X2 en X4 weer gewoon 2 en 4 gaan heten, aangezien ze geen snellere route rijden dan lijn 2 en 4 (die zijn er namelijk niet).
De frequentie van de snelle verbinding gaat er dan wel op achteruit. Immers rijdt (X)80 frequenter dan 280. Daarnaast rijdt lijn 82 niet door Tabaksteeg omdat er zoveel vraag naar een lijn daarheen vanuit Doorn is maar juist omdat je beter de rustige lijn die slingerroute kunt laten rijden en de drukke lijn de snelle route.Ook die onduidelijkheid rond lijn (X)80 lijkt me makkelijk op te lossen: laat gewoon lijn 80 standaard via Leusden rijden en lijn 82 eromheen.
Lijn 280 kan weer door Renswoude en Scherpenzeel gaan rijden, want in de praktijk is dat toch bijna net zo snel als over de A12, en bovendien levert het veel meer reizigers op. Renswoude en Scherpenzeel behouden dan hun snelle verbinding met Amersfoort. Op die manier gaan heel veel mensen erop vooruit, alleen reizigers tussen Doorn en Leusden zullen voortaan moeten overstappen.
Dan kom je dus op de huidige situatie uit: X80 over de Arnhemseweg en de Kersenbaan scheelt behoorlijk in reistijd voor de reizigers uit Scherpenzeel en Renswoude en is natuurlijk het aantrekkelijkst in een hoge frequentie met reismogelijkheden de hele dag. Immers 280 rijdt alleen in de spits. Ook mag er maximaal 2x/uur per richting door Tabaksteeg gereden worden, dus je kunt de huidige kwartiersdienst van X80 in de spits daar niet in z'n geheel doorheen sturen.
Ter verduidelijking van de situatie kan je beter 's avonds en in het weekend korte ritten op 82 rijden tussen Amersfoort en Leusden Zuid. Met een taxibusje kunnen die prima keren op het Maximaplein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Dat is het resultaat van een aanbesteding waar er vooral ingezet wordt op sterke lijnen: de lijnen naar Utrecht, Amersfoort en Amsterdam krijgen frequentieverhogingen
Lijn 5 heeft ook een functie voor snel en Polanen. Het rondje centrum is wel degelijk nuttig voor mensen die in zuid Woerden wonen. Hoeven zij niet het hele rondje te rijden.
Het lijnennet in Veenendaal mag wmb flink op de schop: 85 kan worden gedegradeerd worden tot doordeweekse lijn waarbij de overgebleven DRUs worden gebruikt voor de stadsdienst Veenendaal. Daarnaast lijkt het mij beter om lijn 83 en 85 via het centrum te rijden. 83 kan hiervoor via de Zandstraat rijden en 85 kan via de prins Bernhardlaan rijden. Een nieuwe stadslijn kan de bediening van oost overnemen (via de rondweg oost ipv de grote beer).
82 kan veel beter Leusden zuid ontsluiten door het lagere aantal reizigers. Lijn 80 kan nogal druk zijn. 280 heeft weldegelijk een grote functie voor Veenendaal, vooral Veenendaal noord. Het geeft een sneller alternatief voor de belachelijk lange reistijd Veenendaal-Amersfoort. En nee, door die kleine flutdorpjes is niet even snel. Daarnaast zijn Scherpenzeel en Renswoude maar kleine bronnen van reizigers. De meeste komen uit Veenendaal, Leusden en Woudenberg. Gezien de bezetting van de oude lijn 83 verbaas ik me er zelfs over dat er een kwartiersdienst in de spits is voor lijn x80.
Lijn 5 heeft ook een functie voor snel en Polanen. Het rondje centrum is wel degelijk nuttig voor mensen die in zuid Woerden wonen. Hoeven zij niet het hele rondje te rijden.
Het lijnennet in Veenendaal mag wmb flink op de schop: 85 kan worden gedegradeerd worden tot doordeweekse lijn waarbij de overgebleven DRUs worden gebruikt voor de stadsdienst Veenendaal. Daarnaast lijkt het mij beter om lijn 83 en 85 via het centrum te rijden. 83 kan hiervoor via de Zandstraat rijden en 85 kan via de prins Bernhardlaan rijden. Een nieuwe stadslijn kan de bediening van oost overnemen (via de rondweg oost ipv de grote beer).
82 kan veel beter Leusden zuid ontsluiten door het lagere aantal reizigers. Lijn 80 kan nogal druk zijn. 280 heeft weldegelijk een grote functie voor Veenendaal, vooral Veenendaal noord. Het geeft een sneller alternatief voor de belachelijk lange reistijd Veenendaal-Amersfoort. En nee, door die kleine flutdorpjes is niet even snel. Daarnaast zijn Scherpenzeel en Renswoude maar kleine bronnen van reizigers. De meeste komen uit Veenendaal, Leusden en Woudenberg. Gezien de bezetting van de oude lijn 83 verbaas ik me er zelfs over dat er een kwartiersdienst in de spits is voor lijn x80.
Ik heb geen onderschrift
- Hainje
Even een verzoeknummertje aan de fotografen onder ons: Als je een foto maakt van de 1089, zou je die dan naar mij willen pm-en? Deze bus heb ik namelijk naar Montfoort gebracht.
Vind ik leuk! :pos:
Vind ik leuk! :pos:
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
@Daniel Taxibusjes? Die heeft Syntus toch niet?
Ik heb geen onderschrift
-
Maar die lijn 74 reed maar 1x/uur en bovendien nog een enorme omweg via Kerkebosch en het ziekenhuis (nu lijn 43), en vervolgens ook nog door Zeist-West (nu nog steeds lijn 74). Kennelijk was lijn 75 nog redelijk populair, want die taxibusjes moesten versterkt worden. In de daluren is 1x/uur een buurtbus natuurlijk prima, maar in de ochtendspits zijn ze van een (voor een lijn met taxibusjes) heel aardig bezette lijn 75 naar helemaal geen bus meer gegaan.Daniel schreef:Die doorkoppeling naar Rijsenburg vanaf Driebergen-Zeist is er nou juist uit gehaald in het verleden omdat de vervoervraag veel te klein is voor een relatief dure grote bus (zelfs in de spits). Vroeger reed lijn 74 nog 1x/uur daarheen door, daarna werden het taxibusjes.Jonkervoort schreef:Lijn 51 zou eventueel ieder half uur verder kunnen rijden naar de St. Hubertuslaan, ter vervanging van lijn 75 (want lijn 575 is dat natuurlijk niet echt).
.Daniel schreef:Lijn 74 rijdt in Soest exact de route die vroeger door lijn (2)2 gereden werd, 74 is het alleen maar geworden omdat destijds 74 en (2)2 gekoppeld waren en dat ooit een keer is omgezet in één lijnnummer. Dat nummer zegt niks over de functie ervan dus.Jonkervoort schreef:In Soest lijkt het me niet logisch om lijn 74 lijnnummer (S)1 te geven, omdat deze binnen Soest een vergelijkbare functie heeft als lijn 70. 71 zou wel logischer zijn dan 74.
Ik bedoel meer gewoon dat lijn 70 en 74 binnen Soest beiden tussen station Soest Zuid en busstation Soestdijk rijden, de een via het oosten, de ander via het westen. Daarom lijkt me 70 en 71/74 wellicht logischer dan 70 en S1. Maargoed, in principe maakt dat niet heel veel uit natuurlijk.
Vanaf het zuiden van Molenvliet (halte Stromenlaan) is lijn reizen met lijn 3 richting Molenvliet die dan doorgaat als lijn 5 precies even snel naar het centrum als met lijn 3 via het station (13 minuten). Vanaf het bedrijventerrein zal er geen enorme vraag naar het centrum, en het ziekenhuis (dat in 2018 sowieso ingeperkt wordt tot een polikliniek), dat voorheen niet eens door de stadsbus werd aangedaan, ligt voor bezoekers op loopafstand van het centrum.Daniel schreef:Wat is er niet efficiënt aan dan? Voor dat rondje langs het Minkema College reed vroeger een hele lijn vanaf Utrecht waardoor reizigers uit de omgeving van de route van 102 minder ritten kregen. Daarnaast is er rond halte Veluwemeer nog een wijk in ontwikkeling: alleen maar goed dat daar dan nu ook al OV richting het centrum wordt geboden (dat deed 103 daar immers niet). Lijn 5 is wat dat betreft gewoon een effectieve combinatie van lijndelen die los niet echt te exploiteren zijn.Jonkervoort schreef:In Woerden zou de stadsbus denk ik toch een herconstructie kunnen gebruiken. Het huidige systeem is niet duidelijk en niet efficiënt. Zo denk ik dat het rondje om het station van lijn 5 niet echt veel reizigers trekt (alleen scholieren bij het Minkema College).
Vanuit Waterrijk zal er nauwelijks vraag zijn naar een bus naar het centrum, het is immers maar 10 minuten fietsen en vinexwijken trekken meestal voornamelijk jonge gezinnen aan.
Binnen Woerden kan je met hetzelfde aantal bussen gewoon veel meer vervoer aanbieden (https://drive.google.com/open?id=1nQWgZ ... sp=sharing).
Voor de duidelijkheid, de lijnkoppeling loopt als volgt: M1>M2>M3>M4>M3>M2>M1.
In dit voorstel is hetzelfde aantal bussen nodig, en het heeft een aantal voordelen:
-Linschoten heeft weer ieder half uur een bus
-Snel en Polanen heeft weer een bus
-In Waterrijk rijdt de bus ook door de wijk, niet alleen meer erlangs
-Linschoten, Montfoort en Oudewater krijgen een snellere verbinding met het centrum van Woerden
-Het ziekenhuis en het bedrijventerrein behouden de snelle verbinding met het centrum
-Al die bussluizen in Woerden-Zuid zijn niet voor niets aangelegd
En slechts twee nadelen:
-Waterrijk verliest haar snelle verbinding met het centrum (die voor weinig mensen überhaupt bereikbaar was omdat de bus niet door de wijk rijdt)
-Scholieren die vanuit Linschoten, Montfoort en Oudewater met de bus naar het Minkema (locatie Steinhagenseweg) reizen zullen weer (net zoals met lijn 104/105) over moeten stappen of een kilometer moeten lopen vanaf het station.
Ja, de route naar Kattenbroek/Nieuwland is natuurlijk veel sneller dan voorheen. Maar is het niet een beetje vreemd dat de lijn die X heeft omdat de route ooit anders was? Er is nu namelijk geen langzame bus naar Kattenbroek of naar Nieuwland. Daarom heeft die X geen enkel nut.Daniel schreef:Lijn X4 rijdt wel degelijk een snellere route dan 4. Het slingerstuk door Schothorst wat nu door lijn 7 is overgenomen is ontzettend traag terwijl je via Hoogland over hoofdwegen vrijwel kaarsrecht door kunt rijden. X2 t.o.v. 2 is wel een kleiner verschil, want waarom heet de lijn naar Vathorst bv. dan weer niet X3 gezien die een net zo snelle route heeft.Jonkervoort schreef:Wat betreft de stadsbus van Amersfoort lijkt het me duidelijker als lijn X2 en X4 weer gewoon 2 en 4 gaan heten, aangezien ze geen snellere route rijden dan lijn 2 en 4 (die zijn er namelijk niet).
-
Ik zie het nut er niet van om overal een letter voor te zetten. Dubbele lijn nummers binnen de provincie maken toch niets uit.
(En om mezelf in te dekken: 50 heeft twee verschillende eindBestemming op bijna een gelijke route, daar is het 'onhandig' en zou het makkelijker zijn met een ander nummer.
.)
(En om mezelf in te dekken: 50 heeft twee verschillende eindBestemming op bijna een gelijke route, daar is het 'onhandig' en zou het makkelijker zijn met een ander nummer.

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
@lijn 75: die taxibusjes werden versterkt omdat er af en toe 9 reizigers waren.Da's niet heel schokkend dus maar men had nu eenmaal niks tussen 8p en 12m in.
En in de laatste drgl was die versterking alweer weg.
Op de rest kom ik later terug.
En in de laatste drgl was die versterking alweer weg.
Op de rest kom ik later terug.
Schapekop in de Keistad
-
Syntus 1174 (Tourquase, ex-cxx 4277) op lijn 50, oude tijden herleven 

-
Hebben die eigenlijk nog het volledige interieur?BasFrancken schreef:Syntus 1174 (Tourquase, ex-cxx 4277) op lijn 50, oude tijden herleven
-
Jazeker, alleen de infoxx is natuurlijk weg en alle posters/reclame die aan cxx verbonden waren (zoals de cxx huisregels etc) zijn verwijderd, voor de rest is alles precies hetzelfde. Dat geldt trouwens ook voor de 4181-4184 in Gooi-Vechtstreek, behalve dat die de infoxx etc nog wel hebben. Ben benieuwd wat ze met de bussen voor Voorne-Putten gaan doen. En volgens mij gaan ook een stel naar Noord-Holland Noord en Zeeland.dnmw2705 schreef:Hebben die eigenlijk nog het volledige interieur?BasFrancken schreef:Syntus 1174 (Tourquase, ex-cxx 4277) op lijn 50, oude tijden herleven
- dylanwild94
- Donateur
stickers zijn nogsteeds de stickers van connexxion in het interieur alleen het logo van connexxion Is eruit gesneden en op het informatiescherm een sticker over het logo geplakt.BasFrancken schreef:Jazeker, alleen de infoxx is natuurlijk weg en alle posters/reclame die aan cxx verbonden waren (zoals de cxx huisregels etc) zijn verwijderd, voor de rest is alles precies hetzelfde. Dat geldt trouwens ook voor de 4181-4184 in Gooi-Vechtstreek, behalve dat die de infoxx etc nog wel hebben. Ben benieuwd wat ze met de bussen voor Voorne-Putten gaan doen. En volgens mij gaan ook een stel naar Noord-Holland Noord en Zeeland.dnmw2705 schreef:Hebben die eigenlijk nog het volledige interieur?BasFrancken schreef:Syntus 1174 (Tourquase, ex-cxx 4277) op lijn 50, oude tijden herleven
In voorne putten blijven de nieuwe ambassador's gewoon groen alleen de provincie Utrecht stickers gaan eraf. Wat trouwens ook met de 4184 Is gebeurt.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Zo populair was lijn 75 niet. In de spits zaten er gemiddeld 6 reizigers in (bron: U-OV vervoerplan 2016-2), de versterking was uitsluitend nodig omdat er één ochtendspitsrit gemiddeld 13 reizigers had en één avondspitsrit gemiddeld 11 reizigers. Da's nou nogsteeds niet echt veel.Jonkervoort schreef:Maar die lijn 74 reed maar 1x/uur en bovendien nog een enorme omweg via Kerkebosch en het ziekenhuis (nu lijn 43), en vervolgens ook nog door Zeist-West (nu nog steeds lijn 74). Kennelijk was lijn 75 nog redelijk populair, want die taxibusjes moesten versterkt worden. In de daluren is 1x/uur een buurtbus natuurlijk prima, maar in de ochtendspits zijn ze van een (voor een lijn met taxibusjes) heel aardig bezette lijn 75 naar helemaal geen bus meer gegaan.
Het lijnnummer zegt natuurlijk ook niet veel over het karakter van een lijn. In Soest had je in de vorige dienstregeling naast lijn 70 de 74 die al deels als stadslijn reed in de daluren, maar daarnaast ook nog een stadslijn 21. Van Soestdijk Noord naar Soest Zuid rijden doen verder alle lijnen in Soest trouwens, dat maakt een onderscheidend stadsnummer wel weer onderscheidend. Maar ook weer niet heel erg van belang omdat er toch maar één lijn door Soest Oost rijdt.Jonkervoort schreef:Ik bedoel meer gewoon dat lijn 70 en 74 binnen Soest beiden tussen station Soest Zuid en busstation Soestdijk rijden, de een via het oosten, de ander via het westen. Daarom lijkt me 70 en 71/74 wellicht logischer dan 70 en S1. Maargoed, in principe maakt dat niet heel veel uit natuurlijk.
Dan nog blijft het zo dat 3 en 5 samen meer reismogelijkheden bieden dan alleen 5 zou doen naar het centrum. En nogmaals: lijn 3 rijdt ook een groot deel van de dag juist niet door. Wat Waterrijk betreft is het een beetje een kip/ei discussie: als je iets niet aanbiedt zal er ook nooit vraag naar zijn en ze hebben daar alleen de langsrijdende 103 gehad maar geen bus die het centrum in gaat.Jonkervoort schreef:Vanaf het zuiden van Molenvliet (halte Stromenlaan) is lijn reizen met lijn 3 richting Molenvliet die dan doorgaat als lijn 5 precies even snel naar het centrum als met lijn 3 via het station (13 minuten). Vanaf het bedrijventerrein zal er geen enorme vraag naar het centrum, en het ziekenhuis (dat in 2018 sowieso ingeperkt wordt tot een polikliniek), dat voorheen niet eens door de stadsbus werd aangedaan, ligt voor bezoekers op loopafstand van het centrum.
Vanuit Waterrijk zal er nauwelijks vraag zijn naar een bus naar het centrum, het is immers maar 10 minuten fietsen en vinexwijken trekken meestal voornamelijk jonge gezinnen aan.
Binnen Woerden kan je met hetzelfde aantal bussen gewoon veel meer vervoer aanbieden (https://drive.google.com/open?id=1nQWgZ ... sp=sharing).
Voor de duidelijkheid, de lijnkoppeling loopt als volgt: M1>M2>M3>M4>M3>M2>M1.
In dit voorstel is hetzelfde aantal bussen nodig, en het heeft een aantal voordelen:
-Linschoten heeft weer ieder half uur een bus
-Snel en Polanen heeft weer een bus
-In Waterrijk rijdt de bus ook door de wijk, niet alleen meer erlangs
-Linschoten, Montfoort en Oudewater krijgen een snellere verbinding met het centrum van Woerden
-Het ziekenhuis en het bedrijventerrein behouden de snelle verbinding met het centrum
-Al die bussluizen in Woerden-Zuid zijn niet voor niets aangelegd
En slechts twee nadelen:
-Waterrijk verliest haar snelle verbinding met het centrum (die voor weinig mensen überhaupt bereikbaar was omdat de bus niet door de wijk rijdt)
-Scholieren die vanuit Linschoten, Montfoort en Oudewater met de bus naar het Minkema (locatie Steinhagenseweg) reizen zullen weer (net zoals met lijn 104/105) over moeten stappen of een kilometer moeten lopen vanaf het station.
Waar alle bussluizen in Woerden Zuid liggen weet ik zelf zo niet, in Snel en Polanen dan neem ik aan? De verbinding vanuit Linschoten en verder naar het centrum versnellen heeft inderdaad wel meerwaarde, maar ik zou met de door jou genoemde argumenten dan eerder voorstellen om tussen het ziekenhuis en het centrum de route van 3 en 5 te verwisselen zodat de 5 snel door kan rijden en 3 het rondje door Woerden Oost kan maken.
Je kaartje kom ik trouwens niet echt uit omdat alle lijnen zwart zijn waardoor ze niet te onderscheiden zijn en het lijnverloop niet te volgen is.
Mwoh, 't geeft nog een beetje het karakter van de lijn aan. Je hebt op de Veluwe bv. ook tijden allerlei S-lijnen gehad terwijl die de enige lijn op een bepaalde verbinding waren. Ze zijn alleen niet consequent toegepast want andere lijnen die ook een snelle route over de Bunschoterstraat hebben bijvoorbeeld hebben weer geen X.Jonkervoort schreef:Ja, de route naar Kattenbroek/Nieuwland is natuurlijk veel sneller dan voorheen. Maar is het niet een beetje vreemd dat de lijn die X heeft omdat de route ooit anders was? Er is nu namelijk geen langzame bus naar Kattenbroek of naar Nieuwland. Daarom heeft die X geen enkel nut.
Schapekop in de Keistad
- nvdw
- Donateur
Al die twee bussluizen zijn ooit aangelegd voor buslijnen die er blijkbaar stuk voor stuk geen publiek trokken: omgelegde streeklijnen, stadsdiensten, noem maar op.Jonkervoort schreef:-Al die bussluizen in Woerden-Zuid zijn niet voor niets aangelegd
Feed the childrens
-
Lijn 1 en 2 waren inderdaad niet populair. Twee aparte lijnen die allebei 2x/uur met een grote bus reden en slechts 5 haltes hadden was ook een beetje overdreven. Snap niet echt hoe Connexxion dacht hoe dat een succes ging worden. Lijn 104 en 105 kwamen echter niet in Waterrijk en in Snel en Polanen stopten ze alleen helemaal op de hoek van de wijk, vlakbij het station.
Dan bij deze een iets uitgebreidere uitwerking :) :

Lijn W1 rijdt tot 12.00 met de klok mee, daarna tegen de klok in.
Lijn W4 rijdt het ene halfuur naar Oudewater, het andere halfuur tot Linschoten.
Alle lijnen rijden ma-za overdag.
Ik denk dat het meer waarde heeft om heel Waterrijk en Snel en Polanen te bedienen zonder snelle verbinding met het centrum dan om alleen het noorden van Waterrijk te bedienen met een snelle verbinding met het centrum. Hiervoor is hetzelfde aantal bussen nodig (4) als voor de huidige lijnen 3 en 5.
Lijn 102 heeft in dit kaartje weer de oude route van lijn 128 gekregen (via de Fagellaan) met een halte ter hoogte van het Meester Joekespad. Dat pad voert namelijk naar bedrijventerrein Breeveld, zodat dat ook ontsloten blijft. Hierdoor vervallen geen andere haltes.
Nee, niet als je het vergelijkt met een normale buslijn, maar voor een busje waar 7 mensen in kunnen is gemiddeld 6 reizigers best wat. Gemiddeld 13 reizigers betekent dat het ook met twee busjes nog krap was.Daniel schreef:Zo populair was lijn 75 niet. In de spits zaten er gemiddeld 6 reizigers in (bron: U-OV vervoerplan 2016-2), de versterking was uitsluitend nodig omdat er één ochtendspitsrit gemiddeld 13 reizigers had en één avondspitsrit gemiddeld 11 reizigers. Da's nou nogsteeds niet echt veel.
Ja das inderdaad vreemd. Vooral bij lijn 3 zou zo'n X nuttig zijn, omdat je ook de langzamere lijn 7 hebt in Vathorst.Daniel schreef:Mwoh, 't geeft nog een beetje het karakter van de lijn aan. Je hebt op de Veluwe bv. ook tijden allerlei S-lijnen gehad terwijl die de enige lijn op een bepaalde verbinding waren. Ze zijn alleen niet consequent toegepast want andere lijnen die ook een snelle route over de Bunschoterstraat hebben bijvoorbeeld hebben weer geen X.Jonkervoort schreef:Ja, de route naar Kattenbroek/Nieuwland is natuurlijk veel sneller dan voorheen. Maar is het niet een beetje vreemd dat de lijn die X heeft omdat de route ooit anders was? Er is nu namelijk geen langzame bus naar Kattenbroek of naar Nieuwland. Daarom heeft die X geen enkel nut.
.Daniel schreef:Je kaartje kom ik trouwens niet echt uit omdat alle lijnen zwart zijn waardoor ze niet te onderscheiden zijn en het lijnverloop niet te volgen is.
Dan bij deze een iets uitgebreidere uitwerking :) :
Lijn W1 rijdt tot 12.00 met de klok mee, daarna tegen de klok in.
Lijn W4 rijdt het ene halfuur naar Oudewater, het andere halfuur tot Linschoten.
Alle lijnen rijden ma-za overdag.
Ik denk dat het meer waarde heeft om heel Waterrijk en Snel en Polanen te bedienen zonder snelle verbinding met het centrum dan om alleen het noorden van Waterrijk te bedienen met een snelle verbinding met het centrum. Hiervoor is hetzelfde aantal bussen nodig (4) als voor de huidige lijnen 3 en 5.
Lijn 102 heeft in dit kaartje weer de oude route van lijn 128 gekregen (via de Fagellaan) met een halte ter hoogte van het Meester Joekespad. Dat pad voert namelijk naar bedrijventerrein Breeveld, zodat dat ook ontsloten blijft. Hierdoor vervallen geen andere haltes.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dit lijkt me meer iets voor het ideeën topic. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Ik wou net zeggen, maar ik wou niet als de lomperik overkomen
Ik heb geen onderschrift
-
ja, ben bang dat het daar wel een beetje naar af is gedreven ja :D .regenmaker schreef:Dit lijkt me meer iets voor het ideeën topic. :)
Om de discussie dan zelf ook weer ontopic te brengen: ik vind die Setra's mooie bussen om te zien, maar zijn er nog meer (redelijke lange) mensen die het idee hebben dat de vorm van de stoelen precies verkeerd om is (onderin hol en bovenin bol)? Ik begin namelijk na vijf minuten mn rug al te voelen en ga dan maar tegen het raam leunen. Hetzelfde geldt voor de stoelen in de Citaro LE. Ik vond het verrassend, aangezien er bij de beenruimte duidelijk rekening gehouden is met lange mensen, en de meeste mensen (inclusief ROCOV) lovend zijn over het comfort.
-
Jonkervoort schreef:ja, ben bang dat het daar wel een beetje naar af is gedreven ja :D .regenmaker schreef:Dit lijkt me meer iets voor het ideeën topic. :)
Om de discussie dan zelf ook weer ontopic te brengen: ik vind die Setra's mooie bussen om te zien, maar zijn er nog meer (redelijke lange) mensen die het idee hebben dat de vorm van de stoelen precies verkeerd om is (onderin hol en bovenin bol)? Ik begin namelijk na vijf minuten mn rug al te voelen en ga dan maar tegen het raam leunen. Hetzelfde geldt voor de stoelen in de Citaro LE. Ik vond het verrassend, aangezien er bij de beenruimte duidelijk rekening gehouden is met lange mensen, en de meeste mensen (inclusief ROCOV) lovend zijn over het comfort.
Precies, ik ben zelf 1,85m en vooral op de lange ritten heb je het gevoel dat je je 'zit' niet echt kan vinden. In die stoeltjes van cxx had ik dat makkelijker, ook al was het comfort in principe een stuk minder. Daar plofte je makkerlijker in ofzo. Vind de stoelen van de Setra's alsnog wel lekker zitten hoor,kan inderdaad soms mijn positie erin niet helemaal vinden en dan leun ik inderdaad ook tegen het raam aan haha
-
Gister zag ik blauwe Veluwe bus (Gelderland) als lijn 3,6 en 7 dacht ik maar wat ik niet snap waarom ze geen sentra inzetten aangezien zondag is zou je genoeg sentras over hebben toch?? En waneer zouden we eindelijk in de bus de vetrektstaten van bus en trein kunnen zien?
-
:')
Waarschijnlijk komt die bus van lijn (x)80 en rijdt daarna een paar rondjes stadsdienst.slingermonyet schreef:Gister zag ik blauwe Veluwe bus (Gelderland) als lijn 3,6 en 7 dacht ik maar wat ik niet snap waarom ze geen sentra inzetten aangezien zondag is zou je genoeg sentras over hebben toch?? En waneer zouden we eindelijk in de bus de vetrektstaten van bus en trein kunnen zien?
-
Iemand enig idee welke bus dit is?

-
Volgens Wikipedia is het een amba. Volgens mij uit Gelderland
Ik heb geen onderschrift
-
Ik dacht aan het nummer aan een Cxx bus.sirvinniei schreef:Volgens Wikipedia is het een amba. Volgens mij uit Gelderland
Volgens mij is dit hem dan.