Pagina 12 van 35

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 13:30
door TffpaA
ZOOM?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 13:52
door Hainje
Dat vind ik oprecht nog een goeie ook.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 13:56
door Suus
Zoef door Zeeland.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 17:19
door huibf
Zeeland, on the move...

Nou zoveel 'move' zit er niet in.
Hele netwerk gesloopt en geen inschrijvers. 🤐

Nu heet het toch Door Zeeland Afbeelding

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 17:24
door huibf
TffpaA schreef: do 05 okt 2023, 09:04
huibf schreef: wo 04 okt 2023, 22:25 Ik denk dat er meer dan genoeg alternatieven zijn, maar dan moet het beleid drastisch veranderen, en dat zal ook vanuit de landelijk beleid moeten gebeuren.
En nee niet in elk gehucht hoeft een bus te rijden, zeker niet.
Laten we hopen dat het signaal duidelijk is met deze aanbesteding.
Je komt helaas niet heel veel verder dan algemeenheden en een beroep op autoriteit, waarbij je ook voorbij lijkt te gaan aan de langetermijnprocessen die hebben bijgedragen aan waar het OV nu staat. Door in de afgelopen jaren cq decennia steeds meer de nadruk op kostenefficiëntie te leggen en van OV-bedrijven steeds meer te verwachten financieel op eigen benen te kunnen staan (het zijn immers marktpartijen), druk je minder rendabel OV als vanzelf steeds meer naar de marge.

In dunbevolkte gebieden en/of gebieden die geografisch zo hun uitdagingen hebben, wat voor Zeeland in beide gevallen geldt (het feit dat er maar één spoorlijn loopt door een provincie die uit meerdere eilanden bestaat werd al genoemd), krijg je dan op den duur vanzelf een situatie waarin OV op de traditionele manier niet langer uit kan. Dan zijn beleidsmakers zo goed als genoodzaakt het over een andere boeg te gooien. Dat potentiële inschrijvers daar onder deze onzekere marktomstandigheden niet zoveel trek in hebben, is ook te begrijpen.

Dit is een discussie die veel dieper raakt dan wat vermeend incompetente ambtenaren - een beeld dat in jouw geval vooral voor lijkt te komen uit zelfoverschatting - dit gaat over hoe we als maatschappij tegen het belang van OV aankijken. Zien we het als iets dat aan de markt overgelaten kan/moet worden met alle markwetten die daarbij gelden, zoals we het de laatste pakweg 30 jaar hebben gevonden? Of zien we het als een nutsvoorziening die wat mag kosten zonder ooit rendabel te worden, omdat we menen dat er een sociaal belang mee is gediend of op zijn minst de kost voor de baat uit gaat (mensen die dankzij OV mobiel worden kunnen daarmee immers aan de economie bijdragen)?
Klopt helemaal. Maar je had als portefeuillehouder ook harder aan de boom kunnen rammelen om meer geld los te krijgen voor fatsoenlijk OV. En dat is of niet gebeurd, of wel gebeurd maar niet gekregen (nog meer rammelen dan).
Dat nu deze concessie op een mislukking is uitgelopen is hopelijk een signaal naar de landelijke politiek. En gaan meer concessies volgen, gegarandeerd !

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 17:58
door Education
Ook dat leuke dag op en af staken heeft ook niet bijgedragen aan de verbetering van het reizigersaantal. Dat kost ook klanten. Het is en blijft een dienstverlening. Een mooie CAO is belangrijk maar ook de instandhouding van die CAO.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 18:17
door waldo79
Dat staken is toch enkel dit jaar geweest zijn, ik zie geen causaal verband tussen stakingen en het gebrek aan interesse bij inschrijvers.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 19:37
door ArrivaBas
De stakingen staan dan wel los van het gebrek aan interesse in de concessie, maar dat laatste komt wel voort uit reizigers die het openbaar vervoer de rug hebben toegekeerd naar aanleiding van de onvoorspelbaarheid die de stakingen van afgelopen voorjaar teweeg hebben gebracht.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 05 okt 2023, 23:49
door AppleMoose
Is er een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat de stakingen ervoor hebben gezorgd dat reizigers het ov de rug hebben toegekeerd? Het wordt hier op dit forum iedere keer als feit gepresenteerd, maar tot nu toe heb ik daar geen enkele feitelijke onderbouwing van gezien.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 09:38
door nvdw
Op de tenderpagina kun je de (geanonimiseerde) vragen van vervoerders teruglezen en de antwoorden daarop. Daar komen al opmerkingen langs over een relatief lage vergoeding voor een contract zonder opbrengstverantwoordelijkheid, en ook niet onbelangrijk: de grote onzekerheid of het überhaupt mogelijk is om elektrisch te gaan rijden als de netbeheerder al geen nieuwe aansluitingen meer in behandeling neemt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 10:25
door IJsseldelta
Waarschijnlijk komt de gedeputeerde met het excuus dat er meerdere aanbestedingen tegelijk lopen (ook al worden die netjes afgestemd tussen de verschillende concessieverleners door middel van een aanbestedingskalender) en er daardoor geen inschrijvingen op de concessie Zeeland zijn.

Maar als blijkt dat Zuid-Holland Noord (4) , Brabant - West (onbekend), Fryslan (onbekend) wel meerdere inschrijvingen zijn dan kun je je beter afvragen wat je in de uitvraag hebt fout gedaan. In plaats van wijzen naar allemaal marktomstandigheden en externe factoren.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 12:52
door ICE11
Inmiddels is er een reactie van de partijen: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... iek-teleur

En ook van de vervoerders:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... er-na-2025

Wat de voorkeur van Arriva betreft, ik denk hun idee om op de Zeeuwse Lijn te rijden kwam dus niet van niets....

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 13:31
door VIRM
custermans schreef: do 05 okt 2023, 12:31
Dionysusnu schreef: wo 04 okt 2023, 20:32
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 13:57
door Dionysusnu
Het huidige vervoersplan heeft ook al een wetswijziging nodig om uitvoerbaar te zijn, dus ik denk niet dat de provincie zich daardoor laat stoppen. :lol:

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:07
door CamilleKreemers
De schuld geven aan vervoerders omdat ze ook wat winst willen maken? Dit plan heeft grote risicos, zoals het verder snijden in de dienstregeling omdat provincie verantwoordelijk is.

Daarnaast, wat gebeurt er als de wets wijziging dat nodig is voor dit plan er niet komt? Dan toch vast houden aan het plan of dan komt er een nieuw plan?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:11
door sirvinniei
VIRM schreef: vr 06 okt 2023, 13:31
custermans schreef: do 05 okt 2023, 12:31
Dionysusnu schreef: wo 04 okt 2023, 20:32
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?
Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:27
door ArrivaBas
De veerdienst uit Breskens vaart naar Vlissingen, niet Middelburg.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:54
door sirvinniei
gefixt

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 15:04
door PatrickM
sirvinniei schreef: vr 06 okt 2023, 14:11
VIRM schreef: vr 06 okt 2023, 13:31
Mag en kan een provincie een eigen busbedrijf opzetten volgens de wet?
Ja, zo wordt nu een veerdienst tussen Breskens en Vlissingen gevaren. Was ook een speciaal opgericht bedrijf na een gefaalde aanbesteding.
Veren vallen niet onder de Wp2000. Volgens de PSO-verordening zal het misschien mogen, maar ik denk dat het voor de busconcessie lastiger is gezien die onder de Wp2000 valt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 15:20
door Cas
Aangezien er in de TK wordt gewerkt aan een wetsverandering die het mogelijk maakt voor provincies om hun eigen vervoersbedrijf op te richten, neem ik aan dat dat nu nog niet mag.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 07 okt 2023, 08:57
door teun
Zeer scherpe analyse van Arriva overigens dat Zeeland net als Limburg “veel dorpen heeft”, ik zou in de Sahara of de Amazone ook geen busdienst opzetten. :Y

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 07 okt 2023, 10:17
door sirvinniei
Een vergelijking tussen Limburg en Zeeland is natuurlijk absurd. Limburg is vele malen dichtbevolkter en heeft een kernnet per spoor.
Hoewel Limburg dan wel weer netjes elke gehuchtje 7 dagen per week de hele dag aandeed via ov-shuttle, totdat de provincie akkoord ging met het saneren van het hele net daarvan. Waarschijnlijk om iets als corona, maar we zien wel vaker dat daardoor veel aanbestedingsbeloftes van vervoerders daardoor zijn verdwenen.
Misschien moet Zeeland ook maar accepteren dat ze alleen de grote kernen kunnen bedienen met hun beperkte budget en al het geld daarin pompen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 07 okt 2023, 11:36
door TomSteyl
Het zal ook met de tarieven te maken hebben.

Als je nou 2 passagiers in de bus kunt krijgen die 10 euro voor een dagkaart (vroeger Buzzer) willen betalen ipv misschien eens iemand die 17,15 of 23,75 wilt betalen voor een dalkaart/dagkaart, dan krijg je de mensen misschien wat meer de bus in. De bus rijdt toch al, dus liever een vollere bus dan een lege bus.

De tarieven zijn echt te hard gestegen procentueel in Zeeland.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 11 okt 2023, 21:13
door ICE11
Den Haag: "Er blijven gewoon bussen rijden"

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... sen-rijden

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 17 okt 2023, 10:09
door ICE11
Reactie van de CXX-chauffeurs: "Wie dit plan heeft verzonnen heeft nog nooit een bus van binnen gezien"

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/159 ... nen-gezien