Pagina 12 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 08:31
door MaartenD
VIRM schreef: ↑do 22 aug 2024, 08:12
Tweemaal per dag? Dat is voor reizigers niet aantrekkelijk lijkt mij, behalve als je op het juiste moment reist.
Geen enkele trein is voor de reiziger aantrekkelijk, behalve die die precies vertrekt als je hem nodig hebt.
Vooropgesteld dat er Arriva paaltjes zijn cq. je in- en uit kunt checken zullen er vast reizigers zijn die die trein gaan gebruiken. Of denk je dat er veel mensen (uiteraard die met een NS abonnement) zijn die zullen zeggen "hee, de Arriva trein is de eerste die vertrekt, nee die pak ik niet".
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 08:38
door teun
Bemined schreef: ↑do 22 aug 2024, 08:26
Handig voor reizigers die de 6222 net gemist hebben, kunnen ze 6min later met Arriva mee naar Assen
Zou dat voor de 6226 wellicht ook kunnen gelden? Want dan ga je plots ook nog heel goed aansluiten op schooltijden in Zwolle.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 09:44
door Gydo
cassie127 schreef: ↑do 22 aug 2024, 01:39
Arriva gaat maandag t/m donderdag 2× per dag per richting rijden als sneltrein (Beilen en Haren worden overgeslagen) en rijdt op vrijdag vaker (in hoeverre ze dan ook echt gaan rijden).
Met welk materieel? De Flirt's van de Maaslijn?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 09:45
door Milco
Hoe gaat Arriva dat eigenlijk doen met de tarieven? In- en uitchecken bij NS of wordt het een soortgelijke constructie met een vast tarief net als bij de nachttreinen van Arriva?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 09:58
door en-es
In- en uitchecken bij NS om met Arriva te reizen gaat het niet worden denk ik. Dus moeten er paaltjes bij. Of alleen online plaatsbewijzen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 10:13
door Meltrain
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 10:27
door Milco
Bij enkel online plaatsbewijzen, die je dus vooraf moet kopen, vraag ik mij af wie er met de 2x/dag rijdende Arrivatrein gaat reizen gezien alle NS-treinen daaromheen die een stuk toegankelijker zijn...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 11:06
door iamthedutchdude
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
ACM schreef:Arriva heeft als gevolg daarvan
recht op toegang tot de hoofdspoorweginfrastructuur met het oog op de exploitatie van de drie gemelde nieuwe passagiersdiensten (dagtreinen Apeldoorn - Amersfoort v.v. en nachttreinen Schiphol - Groningen/Maastricht v.v., red.).
Aangezien een toegekend treinpad ook de nodige verplichtingen en dus kosten met zich mee brengt, vermoed ik niet dat een dergelijke aanvraag en bijbehorende toekenning ooit heeft plaatsgevonden voor Amersfoort - Apeldoorn. Ik vermoed dat dat plan dus een stille dood gestorven is.
Voor de treinen waar we het nu over hebben, zijn die treinpaden ook daadwerkelijk toegekend. Dat is dus een andere situatie.
en-es schreef: ↑do 22 aug 2024, 09:58
In- en uitchecken bij NS om met Arriva te reizen gaat het niet worden denk ik. Dus moeten er paaltjes bij. Of alleen online plaatsbewijzen.
[speculatie]Wat dit betreft verwacht ik eigenlijk alleen online plaatsbewijzen via Glimble, zoals dat ook voor de open access nachttreinen gebeurt. Al kan het theoretisch zo zijn dat er overleg is geweest met de provincie Overijssel (en evt. Fryslân en Groningen) om de paaltjes van Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen en de paaltjes van Blauwnet (vanaf 2028 Blauwnet/RRReis) te koppelen tot één netwerk.[/speculatie]
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:28
door ITF
In de dienstregeling 2025 vervalt de rechtstreekse verbinding Amersfoort - Rotterdam via Utrecht, (hoe) komt die in de dienstregeling 2026 weer terug?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:34
door MarkSmit
Waarom zou die terugkomen? Rotterdam is vanuit Amersfoort bereikbaar via Hilversum, Adam Zuid en Schiphol, met het doortrekken van de ICNG over de HSL richting Amersfoort
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:37
door Hainje
Lijkt me nogal om en je dwingt mensen dan weer een toeslag te kopen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:50
door Meltrain
Qua tijd duurt het praktisch even lang, maar je moet inderdaad toeslag betalen. Ik hoop mede daarom nog steeds dat de HSL-toeslag afgeschaft wordt.
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:54
door Gydo
iamthedutchdude schreef: ↑do 22 aug 2024, 11:06
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
Ja daar hebben ze goedkeuring voor gekregen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 12:58
door ITF
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 12:50
Qua tijd duurt het praktisch even lang, maar je moet inderdaad toeslag betalen. Ik hoop mede daarom nog steeds dat de HSL-toeslag afgeschaft wordt.
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
Een reis Rotterdam - Amersfoort duurt via Utrecht 57 minuten. Over de HSL zijn de reistijden: Rotterdam - Schiphol 27 minuten en Schiphol - Amersfoort 40 minuten, 27 + 40 = 67 minuten. Over de HSL is het langer en straks mogen reizigers toeslag gaan betalen voor een reis die dus langer duurt.
Waarom is de toeslag eigenlijk ingevoerd?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 13:03
door Dionysusnu
NS betaalt zelf een toeslag voor gebruik van de HSL infra. Daarnaast helpt het de reizigersspreiding tussen Amsterdam en Rotterdam. De toeslag gaat niet om snelheid/reistijd. Althans dat zijn de argumenten die NS gebruikt om de toeslag in stand te houden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 13:57
door iamthedutchdude
Gydo schreef: ↑do 22 aug 2024, 12:54
iamthedutchdude schreef: ↑do 22 aug 2024, 11:06
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:13
Áls ze überhaupt gaan rijden. De toegekende treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort rijden ook nog steeds niet.
Zijn er voor die treinen tussen Apeldoorn en Amersfoort überhaupt ooit treinpaden aangevraagd en toegekend? Dat de ACM goedkeuring heeft gegeven betekent nog niet dat de treinpaden ook toegekend (of überhaupt aangevraagd) zijn, dat is alleen de hoepel waar een bedrijf door moet om de treinpaden voor de bewuste dienst aan te mogen vragen. Zo stond dat destijds ook in het besluit:
Ja daar hebben ze goedkeuring voor gekregen.
Van ProRail? En zo ja: welk dienstregelingsjaar?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 14:31
door Bemined
Meltrain schreef: ↑do 22 aug 2024, 12:50
's Avonds rijden er overigens wel rechtstreekse treinen tussen Rotterdam en Enschede (via Utrecht en Amersfoort).
En in het weekend (za tot 9:00 en zo tot 11:00). In de toekomst zal de
2000 weer in de spits (en mogelijk ook in het dal) naar Amersfoort door gaan rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 15:28
door Michael
Gydo schreef: ↑do 22 aug 2024, 09:44
cassie127 schreef: ↑do 22 aug 2024, 01:39
Arriva gaat maandag t/m donderdag 2× per dag per richting rijden als sneltrein (Beilen en Haren worden overgeslagen) en rijdt op vrijdag vaker (in hoeverre ze dan ook echt gaan rijden).
Met welk materieel? De Flirt's van de Maaslijn?
Op de Maaslijn rijden GTW's geen Flirts. En waarom zouden ze daarvoor materiaal uit Limburg gaan halen? Het lijkt me toch voor de hand liggend dat er dan met materiaal uit Groningen/Friesland (WINK/D-GTW) of van de Vechtdallijn(E-GTW) gereden gaat worden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 15:35
door Dionysusnu
Er zijn echter nieuwe Flirts voor de Maaslijn in bestelling, en de eerste daarvan staan toch te niksen

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 15:38
door Michael
Die was ik even vergeten. Dat zou dan ook nog een optie kunnen zijn dan ja.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 15:43
door Selivio
Milco schreef: ↑do 22 aug 2024, 10:27
Bij enkel online plaatsbewijzen, die je dus vooraf moet kopen, vraag ik mij af wie er met de 2x/dag rijdende Arrivatrein gaat reizen gezien alle NS-treinen daaromheen die een stuk toegankelijker zijn...
Als die treinen een pak goedkoper zouden zijn dan de NS, dan zijn er echt wel voldoende reizigers voor te vinden denk ik.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 15:46
door Milco
Dat wel, alleen met 2x/dag wordt de keuzevrijheid om te reizen wel zeer klein, en dat op een route waarbij genoeg "last-minute" alternatieven zijn bij NS.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 16:26
door cassie127
Dionysusnu schreef: ↑do 22 aug 2024, 15:35
Er zijn echter nieuwe Flirts voor de Maaslijn in bestelling, en de eerste daarvan staan toch te niksen
Die zijn inmiddels geleverd.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 17:29
door Dionysusnu
Allemaal al? Dat wist ik niet zeker
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 22 aug 2024, 17:34
door Bemined
Er zijn er minstens drie geleverd, meer heeft men er ook niet nodig voor de paar paden die men gekregen heeft (op ma-do volstaat één stel voor die paar ritten, alleen op vrijdag heeft men meerdere stellen nodig).