Pagina 12 van 13

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 09:17
door Lijn 45
En misschien de 220Xpress busjes? Volgens mij de huidige vloot niet.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 09:30
door Meltrain
Jasper073 schreef: di 22 jul 2025, 19:50
Kampeerder schreef: di 22 jul 2025, 19:20
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Daar heb je een goed punt idd
Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 10:17
door Jasper073
Michael 1988 schreef: wo 23 jul 2025, 08:56 Welke bus(sen) had(den) dan een laadsysteem via het wegdek? Ik meende dat het een Volvo was.
Klopt, Den Bosch had een Volvo met wagenpark nummer 6666 die ging laden via het wegdek waar de bus precies op moest staan bij halte van Lijn 80 Transferium Pettelaarpark. Echter heeft ie bus niet lang of beter bijna nooit in dienst gereden omdat ie meer defect was dan in orde.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 11:27
door Lijn 45
Die is zelfs nog naar TCR gestuurd (en zelfs op Vlieland geweest), maar dat mocht niet baten. :')

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 11:48
door JTalsma
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30
Jasper073 schreef: di 22 jul 2025, 19:50
Kampeerder schreef: di 22 jul 2025, 19:20
Michael 1988 schreef: di 22 jul 2025, 15:12 Nou ja, het is nu ook te lezen voor mensen die geen intranet hebben. Interessant stukje is dat Arriva gelijk wil starten met een volledig emmissievrije vloot van 250 bussen, waarvan er 167 nieuw zullen zijn. Ik ben benieuwd of dit haalbaar is (of ze moeten die bussen in China gaan bestellen). En ja ik weet het, ze hebben nog 1,5 jaar.
Ja, we hebben in West-Brabant gezien hoe haalbaar dat is: niet.
Chinese bussen zie ik niet gebeuren. Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Daar heb je een goed punt idd
Arriva is de enige vervoerder in NL die absoluut geen Chinese bussen wil hebben.
Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Maar die bestelling kwam vanuit de provincie, vandaar dat die BYD’s ook overgenomen moesten worden door Qbuzz (net als 6 elektrische VDL’s die ook door de provincie waren besteld en gefinancierd).

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 16:48
door SteveJobs
Inderdaad. Arriva heeft zover ik weet nog nooit bussen afgenomen die in China worden geproduceerd. Laten we niet vergeten dat de bussen die in Europa worden geproduceerd vol zitten met Chinese onderdelen:)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:47
door Kampeerder
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30 Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Juist, dat was de eerste en laatste bestelling. Chinese monteurs woonden toen zowat naast de stalling omdat het prestigeproject moest en zou slagen, maar Arriva heeft daarna nooit weer een Chinese bus gekocht. Ik weet dat ze op het hoofdkantoor niet zo'n fan zijn van Chinese bussen en de kans dat ze daar wel bussen bestellen lijkt mij dan ook miniem.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:54
door Lijn 45
Ze hebben nog wel een Chinese demo in dienst gehad.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 19:35
door Guilliamseleendert
Kampeerder schreef: wo 23 jul 2025, 17:47
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30 Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Juist, dat was de eerste en laatste bestelling. Chinese monteurs woonden toen zowat naast de stalling omdat het prestigeproject moest en zou slagen, maar Arriva heeft daarna nooit weer een Chinese bus gekocht. Ik weet dat ze op het hoofdkantoor niet zo'n fan zijn van Chinese bussen en de kans dat ze daar wel bussen bestellen lijkt mij dan ook miniem.
Chinese bussen moeten ze niets van hebben. Maar chauffeurs uit alle windstreken van de wereld daar hebben ze geen probleem mee, ze spreken gebrekkig Engels en rijden rond met een Garmin. Maar Chinese bussen daar zijn ze allergisch voor. Lachwekkend op dit moment hoe het in West-Brabant er aantoe gaat.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 23 jul 2025, 19:41
door ThatPCDude
Is in andere regio's van ons land niet anders helaas. Denk hierbij aan ZHN en Utrecht.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 09:16
door SteveJobs
Guilliamseleendert schreef: wo 23 jul 2025, 19:35
Kampeerder schreef: wo 23 jul 2025, 17:47
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30 Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Juist, dat was de eerste en laatste bestelling. Chinese monteurs woonden toen zowat naast de stalling omdat het prestigeproject moest en zou slagen, maar Arriva heeft daarna nooit weer een Chinese bus gekocht. Ik weet dat ze op het hoofdkantoor niet zo'n fan zijn van Chinese bussen en de kans dat ze daar wel bussen bestellen lijkt mij dan ook miniem.
Chinese bussen moeten ze niets van hebben. Maar chauffeurs uit alle windstreken van de wereld daar hebben ze geen probleem mee, ze spreken gebrekkig Engels en rijden rond met een Garmin. Maar Chinese bussen daar zijn ze allergisch voor. Lachwekkend op dit moment hoe het in West-Brabant er aantoe gaat.
Wat is er mis/ lachwekkend aan Engels sprekende chauffeurs met een Garmin?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 10:01
door Mr.OV
SteveJobs schreef: di 22 jul 2025, 15:53
Zeelandman schreef: di 22 jul 2025, 14:14 En welke bussen er komen, ik denk gewoon heel veel VDL new gen citea erbij
Ik denk het niet. Drie keer zal toch wel scheepsrecht zijn? Huidige concessie Oost-Brabant en nieuwe in West-Brabant stelt VDL teleur..
Ik hoop ook op veel nieuwe VDL Citea's! Daar kan VDL niet altijd wat aan doen: voor nog uit te leveren bussen voor Oost Brabant, en dan de LE-135: die zijn allemaal afgebouwd. Ze staan te wachten totdat iemand van Arriva langs komt om de speciefieke klant periferie in te bouwen en te testen voordat ze gebruikt kunnen worden. Daarnaast is het soms ook zo dat de klanten die een bus hebben besteld, van alles gewijzigd willen hebben op het laatste moment waardoor het langer duurt en daarmee de planning op z'n kop word gezet voor wat betreft de productie. Voor de West Brabant concessie zijn de bussen voolop in aanbouw en de eerste exemplaren zullen hopelijk binnen enkele weken uitgeleverd kunnen worden.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 10:57
door JordiBrabant
SteveJobs schreef: do 24 jul 2025, 09:16Wat is er mis/ lachwekkend aan Engels sprekende chauffeurs met een Garmin?
Omdat dat beide de servicerol als chauffeur die je geacht wordt ook te doen niet makkelijker maakt.
Als je puur en alleen op de Garmin rijdt, krijg je weinig van de route mee en kun je vragen als "Gaat u naar het NAC stadion?" niet overtuigend beantwoorden.
Onverminderd rijd ik straks lijn 3 gedeeltelijk op de Garmin omdat ik de gewone route nog nooit heb gereden, alleen 2 verschillende omleidingen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:06
door Guilliamseleendert
SteveJobs schreef: do 24 jul 2025, 09:16
Guilliamseleendert schreef: wo 23 jul 2025, 19:35
Kampeerder schreef: wo 23 jul 2025, 17:47
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30 Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Juist, dat was de eerste en laatste bestelling. Chinese monteurs woonden toen zowat naast de stalling omdat het prestigeproject moest en zou slagen, maar Arriva heeft daarna nooit weer een Chinese bus gekocht. Ik weet dat ze op het hoofdkantoor niet zo'n fan zijn van Chinese bussen en de kans dat ze daar wel bussen bestellen lijkt mij dan ook miniem.
Chinese bussen moeten ze niets van hebben. Maar chauffeurs uit alle windstreken van de wereld daar hebben ze geen probleem mee, ze spreken gebrekkig Engels en rijden rond met een Garmin. Maar Chinese bussen daar zijn ze allergisch voor. Lachwekkend op dit moment hoe het in West-Brabant er aantoe gaat.
Wat is er mis/ lachwekkend aan Engels sprekende chauffeurs met een Garmin?

Ik weet niet wat jij verstaat onder openbaar vervoer?
Wel makkelijk dat iemand de weg weet waar hij rijdt, en als je hem wat vraagt het misschien handig is voor de passagiers dat hij het kan beantwoorden in het Nederlands.
En wat er lachwekkend aan is dat het behoorlijk amateuristisch overkomt.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:12
door Stefan
Dan de ritten die door de buitenlandse collega’s gereden worden maar gewoon uit laten vallen. Prima oplossing. *bus*

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:27
door teun
Ik ken ook wel Nederlandse chauffeurs die de weg niet kennen van hun eigen route en het flauwste idee niet hebben of hun bus in de Breestraat stopt. :Y

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 11:35
door Daniel
Ik had laatst nog een Nederlandse chauffeur die niet eens door had dat een instapper vroeg of hij naar een dorp ging waar hij eerder op de route al doorheen gereden was. Dus inderdaad, een buitenlandse die op navigatie rijdt is niet persé slechter.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 12:44
door Guilliamseleendert
Dit heeft voor mij weinig nut zie ik wel om zoiets aan te kaarten. Dat het grootste deel hier alleen bus nummer kent foto’s maakt of passagier is. Dus niet begrijpen hoe een chauffeur hier overdenkt.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 12:47
door teun
Je mag je frustraties natuurlijk ook altijd in de kantine kwijt als je je hier niet voldoende gehoord voelt hoor. :Y

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 13:00
door Stefan
Guilliamseleendert schreef: do 24 jul 2025, 12:44 Dit heeft voor mij weinig nut zie ik wel om zoiets aan te kaarten. Dat het grootste deel hier alleen bus nummer kent foto’s maakt of passagier is. Dus niet begrijpen hoe een chauffeur hier overdenkt.
Ik begrijp heel goed een chauffeur hier over denkt. De collega’s uit het buitenland zijn stuk voor stuk toppers. Ze doen allemaal hun uiterste best en het is vast niet altijd makkelijk voor ze. Bij ons in Limburg horen ze er desondanks helemaal bij en zijn ze echt niks minder dan een Nederlandse collega.

Maar als jij ergens anders een blik Nederlandse chauffeurs open kunt trekken, zou ik er maar snel werk van maken. Volgens mij krijg je bijna overal nog een aanbrengbonus!

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 14:47
door Guilliamseleendert
teun schreef: do 24 jul 2025, 12:47 Je mag je frustraties natuurlijk ook altijd in de kantine kwijt als je je hier niet voldoende gehoord voelt hoor. :Y
Ik zeg het toch, je snapt het niet heeft niets met frustratie te maken. Het heeft met het beleid van het ov bedrijf te maken hoe ze met mensen omgaan. Heb helemaal niets tegen chauffeurs die uit het buitenland komen.
Maar ik neem het je niet kwalijk.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 17:01
door SteveJobs
Wat zouden ov bedrijven anders of beter moeten doen richting personeel in jouw ogen?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 17:11
door SteveJobs
Guilliamseleendert schreef: do 24 jul 2025, 11:06
SteveJobs schreef: do 24 jul 2025, 09:16
Guilliamseleendert schreef: wo 23 jul 2025, 19:35
Kampeerder schreef: wo 23 jul 2025, 17:47
Meltrain schreef: wo 23 jul 2025, 09:30 Arriva was anders wel de eerste Nederlandse vervoerder die Chinese bussen bestelde: de BYD's voor Schiermonnikoog.
Juist, dat was de eerste en laatste bestelling. Chinese monteurs woonden toen zowat naast de stalling omdat het prestigeproject moest en zou slagen, maar Arriva heeft daarna nooit weer een Chinese bus gekocht. Ik weet dat ze op het hoofdkantoor niet zo'n fan zijn van Chinese bussen en de kans dat ze daar wel bussen bestellen lijkt mij dan ook miniem.
Chinese bussen moeten ze niets van hebben. Maar chauffeurs uit alle windstreken van de wereld daar hebben ze geen probleem mee, ze spreken gebrekkig Engels en rijden rond met een Garmin. Maar Chinese bussen daar zijn ze allergisch voor. Lachwekkend op dit moment hoe het in West-Brabant er aantoe gaat.
Wat is er mis/ lachwekkend aan Engels sprekende chauffeurs met een Garmin?

Ik weet niet wat jij verstaat onder openbaar vervoer?
Wel makkelijk dat iemand de weg weet waar hij rijdt, en als je hem wat vraagt het misschien handig is voor de passagiers dat hij het kan beantwoorden in het Nederlands.
En wat er lachwekkend aan is dat het behoorlijk amateuristisch overkomt.
Onder openbaar vervoer versta ik: ik deel het voertuig met andere reizigers, ik heb een geldig vervoersbewijs en er vaste routes en tijden zijn. Van de buschauffeur verwacht ik: houdt zich aan de verkeersregels, rijdt beheerst en past snelheid aan de omstandigheden aan, is beleefd en respectvol, rookt niet in de bus, probeert te rijden volgens de dienstregeling en niet te vroeg, blijft kalm bij drukte of stressvolle situaties. Een niet Nederlands sprekende chauffeur is dus voor mij geen belemmering om het ov te nemen.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 17:14
door SteveJobs
Stefan schreef: do 24 jul 2025, 13:00
Guilliamseleendert schreef: do 24 jul 2025, 12:44 Dit heeft voor mij weinig nut zie ik wel om zoiets aan te kaarten. Dat het grootste deel hier alleen bus nummer kent foto’s maakt of passagier is. Dus niet begrijpen hoe een chauffeur hier overdenkt.
Ik begrijp heel goed een chauffeur hier over denkt. De collega’s uit het buitenland zijn stuk voor stuk toppers. Ze doen allemaal hun uiterste best en het is vast niet altijd makkelijk voor ze. Bij ons in Limburg horen ze er desondanks helemaal bij en zijn ze echt niks minder dan een Nederlandse collega.

Maar als jij ergens anders een blik Nederlandse chauffeurs open kunt trekken, zou ik er maar snel werk van maken. Volgens mij krijg je bijna overal nog een aanbrengbonus!
Eens en ook herkenbaar in West-Brabant. Maar je houdt altijd chauffeurs die (noodzakelijke) veranderingen en nieuwe verantwoordelijkheden moeilijk vinden😉

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 24 jul 2025, 23:32
door Jasper073
Daniel schreef: do 24 jul 2025, 11:35 Ik had laatst nog een Nederlandse chauffeur die niet eens door had dat een instapper vroeg of hij naar een dorp ging waar hij eerder op de route al doorheen gereden was. Dus inderdaad, een buitenlandse die op navigatie rijdt is niet persé slechter.
Toen ik van Breda naar Tilburg ging met de bus werd er halve wegen van chauffeurs geruild en die heeft de helft van de route overgeslagen door dat zij dus de route niet kende. Op een moment ging een passagier naast haar staan en zeggen hoe ze moest rijden naar Tilburg. Ze had blijkbaar centrale ook gebeld en gemeld dat een groot deel van route niet gereden is omdat zij dus de weg niet kende. Eenmaal op Tilburg wachte ik op bus naar Den Bosch en zij moest weer met de bus naar Breda en kreeg bij klanten service / kantine huisje een navigatie mee met de juiste route.