Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Bemined

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Bemined »

Treinnummerreeksen zijn vandaag de dag helaas lang niet altijd een honderdtal, zelfs niet altijd een tiental. Een treinnummerreeks kan ook slechts twee nummers bevatten, zoals in geval van de NightJet (402/403 en 420/421). De voormalige ICE's 104/105 waren officieel ook een losse reeks.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Inderdaad, met ook een ander Duits lijnnummer. Wellicht zou de 104/105 dus ook een eigen pagina moeten hebben, wat de boel weer lastig maakt.

Ik heb het idee dat de weergave op de wiki niet helemaal aansluit bij wat handig is in de praktijk. Ook de tabellen met "voormalige treinseries met dit nummer" onder aan de pagina vind ik maar beperkt nuttig. Zolang het serienummer niet wijzigt, heb je daar wat aan. Maar zodra er iets verandert in het nummer (maar niet in de route!), is er geen enkele manier om te navigeren naar dezelfde treinserie een jaar eerder of later, en wordt de tabel gevuld met voormalige treinen op een totaal andere route, die maar weinig relevant zijn.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zolang er een pagina "Serie xxx" is (waar die heen doorverwijst maakt niet uit) werken in elk geval de linkjes die het forum van treinnummers maakt, dus daar zit geen bezwaar om nummers samen te voegen bij de aparte gevallen die je benoemd.
Tientallen lijken me daarbij geen direct bezwaar waar je het daarmee redt (gaat alleen soms niet helemaal lekker met de mouse-over op het forum, maargoed, voor die treinen worden toch minder vaak de nummers gebruikt om ze te benoemen).

Verder voor die series als 140/240 en 100/200 lijkt het me een prima idee ze samen te voegen.

Dat het lijstje onderaan de pagina nutteloos wordt als serienummers een heel ander traject krijgen ben ik het wel mee eens ja, maar ik zou zogauw ook niet weten waar je dan op moet filteren. In Duitsland heb je dan nog nummers als IC77 (voor Amsterdam - Berlijn) waar je iets mee zou kunnen om op traject te filteren, maar in Nederland hebben we volgens mij niet zoiets?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

En hoe doe je dat san met de 224 en 225 die naar München rijden? Dat is wel een afwijking op de rest van de 120/220 serie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nouja, die rijden ook gewoon parallel aan elkaar tussen Amsterdam en Frankfurt Flughafen Fernbahnhof. Op zich niet heel anders dan een serie die alleen in de spits verder doorrijden zoals we dat in Nederland ook wel gehad hebben.
Schapekop in de Keistad

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

cassie127 schreef: za 07 dec 2024, 21:04 En hoe doe je dat san met de 224 en 225 die naar München rijden? Dat is wel een afwijking op de rest van de 120/220 serie.
Die kan dan inderdaad op de pagina voor de 120 erbij, of die moet een aparte pagina krijgen. (Maar hoe dan? Als serie 224? De 221 en 222 horen immers nog bij de serie 120.) Het stoppatroon wijkt ook iets af inderdaad: zonder stop in Oberhausen en via Köln Messe/Deutz.

Zoals Bemined al zei, waren de 104/105 eigenlijk ook een losse reeks. Die zouden ook een aparte pagina kunnen krijgen, als serie 100 (of 104?), en dan de rest van de ICE's als serie 120.

Zeg het maar... Op zich neig ik dus inderdaad wel naar twee pagina's, maar dan gesplitst in ICE Basel/München en ICE Frankfurt.
Daelea

Bericht door Daelea »

In de concessie HWGO wijzigt CXX de dienstregeling in januari niet - alleen een paar vertrektijden. Hoe verwerk ik dat op de wiki? Maak ik wel een nieuwe dienstregelingspagina aan, of laat ik dienstregeling 2024 een jaar extra lopen?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zou ervoor kiezen een nieuwe pagina aan te maken en daarop enkel een algemene opmerking te plaatsen dat van diverse lijnen de vertrektijden veranderen.

Ander vraagje: kan het kwaad nu al de treinseries van 2024 op voormalig te zetten en de doorverwijzingen aan te passen of kunnen we dat beter doen na het ingaan van de nieuwe dienstregeling?

Tweede vraag: zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 500_(2025), hoe kan ik de treinnumers 587 en 591 correct linken naar Somda? Nu verwijzen ze nog naar dienstregeling 2024 daar...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Daarvoor moet je een cijfer getal toevoegen, voor 2025 is dat het cijfer getal 17. Zie ook de toelichting op de pagina van Sjabloon:T. Ik heb het al aangepast. :)
Laatst gewijzigd door umbusko op wo 11 dec 2024, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ah top, dankjewel!

Updates:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: wo 11 dec 2024, 12:40 Ander vraagje: kan het kwaad nu al de treinseries van 2024 op voormalig te zetten en de doorverwijzingen aan te passen of kunnen we dat beter doen na het ingaan van de nieuwe dienstregeling?
Van mij mag je het al aanpassen. :)
Kun je gelijk binnen het beheer vragen of men de mouse-overs ook wil aanpassen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Zijn jullie het eens dat deze lijn als |lijnsoort=belbus aangeduid moet worden, ondanks dat dit slechts voor een deel van de haltes geldt?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik zou het wel zo doen inderdaad. Apart wel trouwens zo'n lijn die deels flexvervoer is en deels lijntaxi.
Schapekop in de Keistad

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Zomaar een idee (met betrekking tot, jawel, treinseries).

Zou het een idee zijn om aan de infoboxen voorganger/opvolger toe te voegen zoals ook bij de andere soorten lijnen? Dat maakt navigatie wellicht wat makkelijker. Als het treinserienummer van een verbinding verandert is het nu vrijwel onmogelijk om die informatie duidelijk te vinden en door te klikken naar eerdere/latere pagina's (en helpt het tabelletje onderaan ook niet meer).
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zou het geen gek idee vinden. Wel zullen er dan wel veel pagina's aangepast moeten worden.

Updates:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik vind het ook een goed idee. :)
Als we het als optionele functie toevoegen, hoeven we niet eens zo heel veel pagina's aan te passen. Ik zou het dan in eerste instantie vooral toepassen bij verbindingen waarbij het serienummer gewijzigd is (zoals 800 -> 2700).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Andere vraag tussendoor: is er iemand die Lijn 725 Stolwijk Oranje-Nassauschool - Lekkerkerk Schuwacht nog wil bijwerken? Hij is aardig ingewikkeld :')

Updates:
iamthedutchdude

Is het misschien mogelijk om na de aanpak van Meltrain (handmatig invullen alleen bij wijziging serienummer) het wikibotje de rest (oftewel serienummer blijft gelijk) te laten aanvullen?
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Milco schreef: ma 16 dec 2024, 09:33 Ik zou het geen gek idee vinden. Wel zullen er dan wel veel pagina's aangepast moeten worden.
Het zou handig zijn om dan ook gelijk de concessies mee te nemen, die ontbreken ook op veel plekken.

Een ander idee is om treinseriepagina's op dezelfde manier bij te houden als lijnpagina's, dus bijvoorbeeld één pagina 'Treinserie 500 Groningen - Rotterdam Centraal' voor de periode 2013 - 2024 met als voorgangers 'Treinserie 500 Groningen - Den Haag Centraal (2010-2012)' en 'Treinserie 20500 Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal' en als opvolgers 'Treinserie 500 Groningen - Den Haag Centraal' en 'Treinserie 2000 Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal. Dat scheelt een hoop pagina's met evenzoveel doorverwijzingen en concessies die telkens ingevoerd moeten worden.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het viel me inderdaad ook al op dat op de pagina’s van 2025 eigenlijk ook de oude concessie Hoofdrailnet er overal bij moet (die immers t/m 31 december loopt).

Ik heb ook al zitten denken over het idee om er “lijnpagina’s” van te maken, maar wilde het niet direct voorstellen omdat het een vrij ingrijpende wijziging is. Het maakt het wel in sommige opzichten makkelijker, ook voor wijzigingen midden in het jaar bijvoorbeeld. (Wisseling NMBS/Arriva naar Luik, Arriva Nachttrein via Asd, doortrekking European Sleeper naar Praag, wisseling vervoerder RE19, niet per begin drgl opstartende treinseries, om er maar een paar te noemen.) Anderzijds moeten we dan goed kijken welke informatie lastiger beschikbaar wordt en kijken of we dat toch goed vorm kunnen geven. Ik denk nu aan automatische tabellen en bijzonderheden per dienstregelingjaar zoals materieel en afwijkende stoppatronen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De huidige concessie HRN was ik inderdaad vergeten :@

Ik heb ook eens nagedacht om treinseries net zo te maken als bij BTM, maar aangezien er bij treinen regelmatiger iets per jaar verandert zou ik toch ervoor kiezen om daarbij per jaar een pagina te blijven maken.

Updates:
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik mag er zelf niet aan bijdragen, maar: klopt de lijnkleur van lijn 27 in Amsterdam wel? Naar mijn weten, en ook volgens Wikipedia, is dit groen-rood-groen, en niet rood-geel-rood.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

Inderdaad, alleen bestaat het bestandje "lijnkleur27" blijkbaar niet. Ik heb die lijnkleuren ooit toegevoegd, maar destijds was 26 het hoogste lijnnummer :lol:
De historische lijn 27 gebruikte overgebleven lijnkleurglaasjes van de opgeheven lijn 23, dus die voldeed voor de historische pagina's ;)
Zal eens kijken of ik binnenkort een svg'tje voor lijn 27 kan knutselen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iamthedutchdude

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Milco schreef: ma 16 dec 2024, 11:44 De huidige concessie HRN was ik inderdaad vergeten :@

Ik heb ook eens nagedacht om treinseries net zo te maken als bij BTM, maar aangezien er bij treinen regelmatiger iets per jaar verandert zou ik toch ervoor kiezen om daarbij per jaar een pagina te blijven maken.
Dan stel ik voor om voorlopig alleen de optionele parameters |voorganger, |tussentijdsevoorganger, |tussentijdseopvolger, |uitgewisseld en |opvolger toe te voegen en te kijken of we daarmee uit de voeten kunnen. Daarmee tornen we niet direct aan de hele structuur. Willen we ook een optionele parameter |periode voor series die niet het hele jaar rijden? Dan kan die informatie uit het veld |opmerkingen verhuizen.
EDIT: Voorbeeldje. (Serie 2700 (2025) heeft nu serie 800 (2024) als voorganger, en andersom.)

Het probleem "enkele treinen onder een ander serienummer", bijvoorbeeld de 32000 met een paar ritten als s35000, heb ik opgelost door de pagina voor de 32000 een tweede, verborgen infobox te geven. Daardoor verschijnt informatie over de 35000 wel in de automatische tabellen, maar is er geen aparte pagina nodig. Dit zal ik zo ook voor de rest toepassen, als er geen bezwaren zijn.

(Vraagje: hoe werken de s- en t-links hier op het forum? De mouseover voor de 32000 geeft nog Hrl-Mtr als route aan (en dat is toch alweer een tijdje Krd-Mtr) en die van de 35000 werkt nog niet. En is een pagina 'Serie 35000' op de wiki voldoende, of moet er ook een pagina 'Treinserie 35000 (2025)' zijn die doorverwijst?)
Plaats reactie