Pagina 115 van 135

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 17:04
door PHS
-

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 17:18
door Hainje
Didn't see that one coming.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 17:30
door Commendatore
Er gaat in elk geval wel flink wat aan moeten gebeuren. Daarnaast hebben ze ook nog eens een betrekkelijk lage maximum snelheid.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 17:39
door Chrysa
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 17:30 Er gaat in elk geval wel flink wat aan moeten gebeuren. Daarnaast hebben ze ook nog eens een betrekkelijk lage maximum snelheid.
Hoezo? 160 lijkt me voor een nachttrein meer dan voldoende.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 18:37
door JordiBrabant
Als supereconomy zitrijtuig kunnen ze zo de baan op. Voor meer comfort zal aan de binnenkant alles verbouwd moeten worden: hokjes, stopcontacten, aircokanaal, eventueel toilet etc.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 18:52
door Commendatore
Daarvoor zijn ze inmiddels toch al wel wat te afgeragd naar mijn idee: bekleding in slechte staat, zeker in de eerste klasse, slechte vloeren die deels met metalen platen zijn opgelapt en de rest van het interieur ziet er ook niet meer al te fris uit eigenlijk.

En 160 km/h is wel wat aan de langzame kant voor langeafstands dagtreinen die door Duitsland moeten. Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 19:26
door Daniel
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 19:31
door Pim-AllianceB95
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52 Daarvoor zijn ze inmiddels toch al wel wat te afgeragd naar mijn idee: bekleding in slechte staat, zeker in de eerste klasse, slechte vloeren die deels met metalen platen zijn opgelapt en de rest van het interieur ziet er ook niet meer al te fris uit eigenlijk.

En 160 km/h is wel wat aan de langzame kant voor langeafstands dagtreinen die door Duitsland moeten. Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
De bekleding van de 1e klasse is inderdaad gek genoeg niet vervangen bij de laatste 'revisie', maar de bekleding in de 2e klasse ziet er meestal nog prima uit, toch?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 19:34
door Cas
In de IC Brussel ziet het er in de tweede klas vaak genoeg ook wel echt versleten uit, met duidelijke barsten in de bovenste laag, rafelrandjes en versleten plekken.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 19:48
door Pim-AllianceB95
Ah, die vermijd ik doorgaans ook vanwege het intensieve gebruik van die trein door anderen :mrgreen: Da's dan trouwens wel snel gegaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 19:52
door Commendatore
Daniel schreef: di 22 aug 2023, 19:26
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.
Lusten ze momenteel eigenlijk nog 1000 V 16,7 Hz?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 22 aug 2023, 21:45
door Klaasje
Alle rijtuigen hebben sinds ze geschikt zijn gemaakt voor de HSL een vierspanningsomzetter.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 23 aug 2023, 12:50
door IIVQ
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 19:52
Daniel schreef: di 22 aug 2023, 19:26
Commendatore schreef: di 22 aug 2023, 18:52Toelating moeten ze dan trouwens ook nog gaan regelen.
Elektrische installaties voor over de grens ook, want met 166 buurlandrijtuigen (NL, B, LU, DE) en 59 Benelux-rijtuigen (NL, B, LU) haal je de 250 niet. In die optie zullen dus ook rijtuigen zitten die nu alleen in Nederland kunnen rijden.
Lusten ze momenteel eigenlijk nog 1000 V 16,7 Hz?
Ik neem aan dat je 14000V meer bedoelt

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 23 aug 2023, 12:59
door Suus
Nee. Onder 15 kV wordt de boordspanning voor rijtuigen in locomotieven omgezet naar 1000 V 16 2/3 Hertz.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 23 aug 2023, 13:07
door trolly
Dank je wel. Die wist ik nog niet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 23 aug 2023, 13:20
door reisthijs
Klaasje schreef: di 22 aug 2023, 21:45 Alle rijtuigen hebben sinds ze geschikt zijn gemaakt voor de HSL een vierspanningsomzetter.
Oftewel, ze zijn geschikt voor:
1000 V 16 2/3 Hertz (boordspanning bij 15 kV bovenleiding)
1500 V 50 Hertz (boordspanning bij 25 kV bovenleiding)
1500 V =
3000 V =

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 05 sep 2023, 09:56
door Michael
Het is me opgevallen dat bij de ICNG de bestemmingsdisplays aangaan zodra ze een station binnenrijden en weer uitgaan bij het uitrijden van een station. Is dit iets nieuws?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 05 sep 2023, 10:00
door Suus
Dat was bij SGM ook het geval, heeft namelijk weinig nut om de bestemming van de trein te tonen als je op topsnelheid door de weilanden scheurt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 05 sep 2023, 11:22
door Michael
Waarom is dat dan niet bij elk type trein het geval? Niet dat het iets uitmaakt dat het niet bij alle type treinen gebeurd maar ben wel benieuwd of er een reden is waarom dat dan niet het geval is.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 05 sep 2023, 12:00
door Daniel
Bij SGM is me dat anders nooit opgevallen, bij ICNG wel. Waarbij ze zelfs al zo snel uit gaan dat je niet eens kunt zien welke trein je gemist hebt als hij voor je neus wegrijdt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 05 sep 2023, 12:14
door rikthoff
Ik meen dat bij Arriva GTW's de lijnfilm helder oplicht bij het binnen rijden, en weer uitdooft als de trein het perron verlaat.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 sep 2023, 18:10
door tjoektjoek
https://raildagen.nl/locatie/alstom-mai ... rotterdam/

De ICNG gaat voor het eerst op de havenspoorlijn voor de Raildagen. Zal deze trein op eigen kracht naar het depot gaan?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 sep 2023, 20:58
door reisthijs
Het lijkt er niet op, ik heb vandaag een mail ontvangen van de stichting 2454 Crew waarin staat dat de ICNG wordt gesleept door de 2454. Beiden zijn vrijdag en zaterdag te bekijken in de Waalhaven.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 sep 2023, 22:52
door Klaasje
Dat de 2454 zelfstandig op de Havenspoorlijn kan rijden lijkt mij ook wel een broodje aap. Die loc heeft geen ETCS aan boord in tegenstelling tot de ICNG. Ongetwijfeld kan die wel een handje helpen als de ICNG over een dieselstukje moet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 15 sep 2023, 04:22
door Stadsbus
Voor zo ver ik weet mag de 2454 zelfstandig rangeren op emplacementen en rijden op raccordementen, maar niet zelfstandig de hoofdbaan op.