Pagina 116 van 174

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 12:59
door intercity02
het is mij opgevallen dat sinds maandag alleen 's ochtends een e-Citea op lijn 1 rijdt met een zeswielig monster, en dat er dan 's middags twee zeswielige monsters rijden. Zal er iets mis zijn met de laadpaal op het station? Lijkt me stug dat de e-Citea elke dag rond hetzelfde tijdstip defect raakt...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 07 mar 2020, 21:05
door Dafdriver
Lijn 1 in Gorinchem was weer een roulette. Met in de ochtend de inziet van de 4370 en buurtbus 6662 werd het s'middag nog leuker doordat de 4370 om wat voor reden dan ook op de buffer kwam te staan en het buurtbusje als enigste bus(je) actief was op lijn 1. OVinfo deed net als of er 2 omlopen waren terwijl er toch echt met maar 1 busje werd gereden. Dit gaf tevens het nodige gemopper bij tevergeefs op een bus wachtende passagiers uiteraard.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 07 mar 2020, 22:38
door DrechtBlub
Bij een busje dat 2*Uur rijdt is uitval zoals dit desastreus, men wacht geen half uur op de volgende en gebruikt volgende keer de bus gewoonweg niet meer. Ik begin deze perikelen nu écht heel erg zat te worden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 07 mar 2020, 23:22
door The Greyhound
Gisteren moest Qbuzz weer de hulp inroepen van de Snelle Vliet om lijn 1 in Gorinchem draaiende te houden. Wel een bus, maar geen lage vloer en niet elektrisch. We zitten in maand 15 van de concessie......dan moet je toch je zaken op orde hebben....

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 12:48
door Daniel
Je plaat blijft hangen.

En voor wat betreft de inzet wijst alles erop dat de laadpaal het probleem is. Die is ten eerste niet van Qbuzz zelf en ten tweede zijn er als gevolg van de keuze van Arriva om nogal goedkoop elektrisch te gaan rijden (alleen in de spits waardoor ze maar twee bussen hoefden te kopen, die ook nog eens omgebouwd moesten worden om überhaupt een laadpaal te kunnen gebruiken) eigenlijk gewoon te weinig elektrische bussen om de stadsdienst Gorinchem fatsoenlijk uit te voeren blijkt nu.
Net zoiets als op lijn 10 in Dordrecht trouwens, waar weliswaar voldoende elektrisch materieel was maar Arriva het goed heeft weten te verzwijgen dat die dingen in de praktijk zelden tot nooit reden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 13:03
door Durashift
^^ of het zit in de communicatie tussen laadpunt en bus. :?:

Het is toch wel vreemd dat dié laadpaal / punt het probleem is..terwijl de andere laadpunten in de concessie redelijk functioneren?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 13:08
door Stefan
Daar gebeurd het ook regelmatig dat bussen niet kunnen/willen laden helaas. Voordeel van Dordrecht is dat ze daar vaak wél iets als reserve hebben.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 13:15
door ArrivaBas
Dordrecht komt buiten de spitsuren, mede door extra/tijdelijk materieel wegens de afgesloten Wantijbrug om in reserves.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 15:24
door Daniel
En Dordrecht heeft natuurlijk ook nog lijncombi's met meerdere laadpalen op de route. Alleen op lijn 2 en 4 kan dat niet, de 8 en 9 hebben überhaupt geen last van laadpalen want die rijden hun hele dienst na laden op de stalling.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 15:28
door Lovejoy
Wat betreft lijn 1 in Gorinchem:

De (snel)laadpaal op het station van Gorinchem is telkens in storing. Kortom, de bus gaat in de ochtend met 100% lading naar buiten. Vervolgens kan deze niet laden aan het station en gaat deze terug naar de garage. De Citea gaat weer aan de lader en er word een andere bus meegenomen. Op het moment zijn dat de Snelle Vliet 350, Qbuzz 4370 en 4371. Voor die eerste, er zit gewoon een chauffeur van Qbuzz op die een normale dienst heeft.

Wat betreft Lijn 10 in Dordrecht:

Ook het zelfde, bussen zijn gehuurd van Juijn/ Snelle Vliet. Ook in hier hebben de 350, 4370 en 4371 gereden en nog een paar andere. Ook gewoon een chauffeur van Qbuzz achter het stuur.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 20:59
door nvdw
Daniel schreef:En voor wat betreft de inzet wijst alles erop dat de laadpaal het probleem is. Die is ten eerste niet van Qbuzz zelf en ten tweede zijn er als gevolg van de keuze van Arriva om nogal goedkoop elektrisch te gaan rijden (alleen in de spits waardoor ze maar twee bussen hoefden te kopen, die ook nog eens omgebouwd moesten worden om überhaupt een laadpaal te kunnen gebruiken) eigenlijk gewoon te weinig elektrische bussen om de stadsdienst Gorinchem fatsoenlijk uit te voeren blijkt nu.
De laadpaal is inderdaad neergezet door de gemeente Gorinchem, maar de keuze voor de paal (ABB, zelfde als in Dordrecht) is ongetwijfeld ingegeven door Qbuzz of de provincie. Zo'n paal communiceert altijd met de bus om een aantal dingen vast te kunnen stellen, voornamelijk of de bus goed is uitgelijnd met de pantograaf, maar ook of laden überhaupt noodzakelijk is. De Dordtse Ebusco's laden niet bij als de accu meer dan 80 procent vol is en in zo'n geval komt de pantograaf al niet eens omlaag.

Het is niet heel fair om Arriva de schuld te geven van het kopen van 'maar' twee bussen zonder snellaadmogelijkheid. Dat is gebeurd op instigatie van de provincie, die niet tot het ingaan van de nieuwe concessie wilde wachten met elektrisch rijden. De Citea's zijn volgens dezelfde specificaties als die in Venlo besteld, maar dan zonder de pantograaf, uiteraard wel voorbereid. Dat is bewust gedaan omdat de paal sowieso niet zou worden aangelegd voordat de nieuwe concessiehouder een definitief vervoerplan had. Nu is alles 'uniform' en kun je in theorie zelfs een Ebusco in Gorinchem onder de paal zetten.

Net als de Rosero's in Dordrecht hebben de Citea's onder Arriva ook de nodige 'niet-inzet' gekend. De laadpaal op de stalling gaf wel eens problemen, de bus die aan de paal stond trok vrolijk zijn 24V-accu's leeg, ondanks correct volgen van de opstartprocedure toch allemaal foutmeldingen... en dan waren we zo'n hok weer twee weken kwijt aan de vestiging in Den Bosch (want daar zat het dichtstbijzijnde VDL-steunpunt) om hem dan na die twee weken met exact dezelfde storingen weer terug te krijgen. Of hij was simpelweg uitgeleend aan VDL voor een beurs of iets dergelijks, en dan kregen we hem terug met de presentatiesticker nog op de voorruit geplakt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 21:05
door Tom024
Er staat nu ook al een week of twee een groen hok binnen in Den Bosch.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 21:17
door Daniel
Nouja, dat klinkt dus wel alsnof de bussen in Gorinchem net zo zeer problemen hadden als de drie in Dordrecht. In Gorinchem is het destijds allicht alleen minder opgevallen doordat er toch al minder inzet was: van de Dordtse Rosero's hadden er steeds standaard twee moeten rijden, maar meermaals reed er gewoon geeneen.
nvdw schreef:maar de keuze voor de paal (ABB, zelfde als in Dordrecht) is ongetwijfeld ingegeven door Qbuzz of de provincie.
Die dingen zijn van de provincie en de keuze voor ABB ligt voor de hand omdat die universeel bruikbaar zijn voor verschillende typen elektrische bussen door de pantograaf in de paal zelf. Je ziet die dingen dan ook terug in alle Zuid-Hollandse concessies die elektrisch materieel hebben. Ze staan bijvoorbeeld ook in Leiden.
Het is niet heel fair om Arriva de schuld te geven van het kopen van 'maar' twee bussen zonder snellaadmogelijkheid. Dat is gebeurd op instigatie van de provincie, die niet tot het ingaan van de nieuwe concessie wilde wachten met elektrisch rijden.
Dan is het natuurlijk net zo min fair om de huidige vervoerder de schuld te geven van problemen met deze bussen die er zoals je beschrijft in de Arriva-tijd ook al waren. Maar toen hoorde je er apart genoeg niks over.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 08 mar 2020, 22:06
door Suus
In de tijd van Arriva was het grootste deel van de tijd gewoon de ouderwetse stadstractor inzetbaar. Arriva heeft nooit inzet op elke dag van de week van ‘s ochtend tot ‘s avonds van de elektrische bussen beloofd in hun vervoersplan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 09 mar 2020, 20:00
door Daniel
Er was hier al genoemd dat er door achterstallig onderhoud aan de TCR Crossways afwijkend materieel op lijn 491 kon komen. Daar blijkt nog wat extra ex-Gronings materieel voor in dienst gekomen te zijn zo zie ik langskomen op Flickr (de 3288 heb ik althans zelf nog niet eerder in DMG gezien).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 10 mar 2020, 08:55
door Wannes
Vanochtend is naast mijn huis een trein op een vuilniswagen gebotst. Gelukkig is er naar verluid alleen blikschade. Wel vervelend voor Qbuzz dat waarschijnlijk dus weer een treinstel een tijdje buiten dienst is. Dat zal nog een hoop stress opleveren bij de planners :(

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 10 mar 2020, 09:05
door ArrivaBas
Ik kan bijna geen schade ontdekken. Alleen wat krassen onder de cabine.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 10 mar 2020, 09:06
door Wannes
Ik weet het niet, ik heb het zelf niet gezien. Hoorde alleen flink getoeter en daarna een shitload aan sirene's.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 13:10
door Gerben3
Op deze video van Prorail kun je aanrijding van afgelopen dinsdag goed zien

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 14:22
door sirvinniei
Pffft, hoe moeilijk is het: rij pas door als je een kruising (wat voor een dan ook) volledig kan passeren....

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 16:42
door Durashift
Tja.. hoe moeilijk kan het zijn voor bestuurders om gewoon áán te sluiten in de file.. en geen gaten te laten vallen. (zie dat Sprinter busje... ). :roll:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 16:49
door Wannes
Toch opvallend dit ongeluk. Vroeger kwamen dit soort situaties hier wel vaker voor (Ik woon er naast) maar tegenwoordig is:
1. De spoorwegovergang en bijbehorende kruising beveiligd met stoplichten
2. Er een groot knipperend bord voor gezet dat je de spoorwegovergang vrij moet houden
3. Het toch wel bekend dat je niet zomaar een spoorwegovergang op moet rijden als er een rotonde vlak achter ligt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 17:00
door umbusko
Dat eerste is niet per se beter. Sinds ze de stoplichten bij de spoorwegovergang aan de Sphinxlunet in Maastricht hebben weggehaald, aan beide zijden, is er eigenlijk nooit meer een opstopping (tenzij de overgang dicht is) en stroomt het altijd vlot door. Stoplichten kunnen ook een beperking vormen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 17:09
door ArrivaBas
In de zes jaren dat ik op de school links in de achtergrond zat, heb ik bij deze overweg ook de nodige net-nietmomenten meegemaakt. Veel automobilisten lijken geen acht te slaan op het matrixbord 'overweg vrijlaten'. Meestal wordt dat geactiveerd bij drukte. Tot aanrijdingen komt het bij deze kruising meestal (gelukkig) niet, omdat de overweg in de VRI is ingeregeld. Alle verkeerslichten richting de overweg springen op rood als de overweg wordt geactiveerd.
Overigens is deze kruising te druk om de verkeerslichten te verwijderen. In feite ligt het kruisingsvlak tevens direct aan de overweg.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 12 mar 2020, 18:54
door Littlebusdriver
Vooral opvallend dat de vrachtwagen nog voor de spoorwegovergang staat als de rode lampen gaan knipperen en toch de overgang op rijdt. Dit ligt niet aan de situatie. Dit ligt niet aan de bestuurder van het Mercedes busje. Dit is dom en onveilig gedrag van de vrachtwagen bestuurder. Goed dat ProRail dit online zet.