Pagina 118 van 294

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 02:40
door Durashift
Jonkervoort schreef: (..)

Bovendien vermoed ik dat de Citea goedkoper zal zijn in alle opzichten. De Citea is namelijk erg licht, ik kan me niet voorstellen dat de relatief veel grotere Setra lichter is, al vermelden ze het gewicht nergens.

Al met al denk ik dat de VDL Citea op essentiële vakken beter is, vooral op het gebied can toegankelijkheid.
De Setra, 99-BHT-7 (1033) heeft, volgens RDW.nl, een massa ledig voertuig van 11683 kg. 'De toegestane maximum massa is iets meer dan 18 duizend kg.

Nu nog een recent in gebruik genomen, vergelijkbare, Citea zien te vinden voor een kenteken check..

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 02:58
door Jonkervoort
Volgens de fabrieksopgave van VDL heeft de Low Entry variant van de Citea (LLE-120) een leeggewicht van 8 995 kg (max 14 440 kg). Das toch een kwart minder. Lijkt me dat dat toch aardig wat brandstof scheelt.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 08:38
door Stefan
Een Setra (zoals Syntus die heeft) is ongeveer €20.000 goedkoper dan een vergelijkbare Citea.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 09:11
door Roeland
Je zit in deze concessie Utrecht natuurlijk met een aantal lange lijnen, zoals de 50, 56, 76, 80, 107, 195, die best hele stukken op provinciale wegen met weinig haltes rijden. En met de Uithof-lijnen over de A28. Daarvoor kan de Setra prima geschikt zijn.
Daarnaast heb je ook de stadsdienst Amersfoort, waarvoor ik me kan indenken, dat een Ctea-achtige bus meer geschikt is dan een Setra. Hoewel een aantal stadslijnen naar Amersfoort Noord ook weer kenmerken hebben van een snelbus, omdat ze soms een heel stuk non-stop rijden over doorgaande wegen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 09:47
door Mr-W
Wat mij betreft mag de discussie over het busmaterieel worden afgesplitst naar dit topic
BasFrancken schreef:
Jonkervoort schreef:
noahjo3 schreef:Ik begin het gezeur rond die Setra's nu ook wel een beetje zat te worden. Ja het is een nieuwe bus en het is even wennen maar een slechte bus is het zeker niet. Dat de deuren sloom zijn valt ook wel weer mee, die paar seconden extra is nou ook niet een wereldschokkend probleem. De bus kan ook prima gebruikt worden als stadsdienst omdat ie wat hoger is betekend niet dat hij direct ongeschikt is. Ik heb de afgelopen maand geen problemen met de Setra's op de stadsdienst gezien. De stoel verhoging vind ik ook wel meevallen, een kennis van mij is slecht ter been en die zegt dat het een eitje is, en dat de stoelen vooraan in een U-OV bus moeilijker zijn. Het is gewoon even wennen voor iedereen denk ik.
Het is natuurlijk nog steeds een bus die logischerwijs in staat is om reizigers te vervoeren. De vraag is meer, wat heeft een Setra wat een (vermoed ik goedkopere) Citea niet heeft? De Citea heeft een betere en efficiëntere indeling (dus snellere doorstroming), is deels lagevloers, heeft snellere deuren en is veel beter toegankelijk. Bovendien is de Citea als ik me de technische info goed herinner een heel stuk lichter. En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.

De Citea is gewoon de Ambassador 2.0... en natuurlijk kun je hem goed indelen met mooie stoelen etc maar je kan niet zggen dat een VDL een betere bus is dan een Setra... de Setra steekt met kop en schouders boven de rest uit. Hoe ze op de weg liggen en rijden is bijvoorbeeld al 10x beter dan een VDL Citea.
Setra is inderdaad een hoogwaardigere bus dan een standaard low entry citea van bijvoorbeeld Arriva met zijn slechte stoelen en rammeltjes. Volvo en Iveco hebben ook geen stoelen die zonder een klein opstapje te bereiken zijn. Zelden tot nooit hoor je er klachten over, alleen omdat Setra voor de Nederlandse markt nieuw is staat het extra in de spotlights en de centrale ligging van de concessie.
Mercedes/Setra heeft trouwens snellere deuren beschikbaar maar daar heeft Syntus niet voor gekozen voor de eerste serie. Van Oeveren heeft ze wel op hun citaro's en vergeleken daarmee zijn de VDL deuren sloom.
Stefan schreef:Een Setra (zoals Syntus die heeft) is ongeveer €20.000 goedkoper dan een vergelijkbare Citea.
De restwaarde van een Setra is waarschijnlijk ook hoger dan die van een Citea.
Jonkervoort schreef:En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.
Dit argument mag geen rol spelen, niet voor niets wordt er door sommige in het Zuid Oost Brabant topic beweert dat VDL verkapte staatssteun krijgt.
(deeltijd WW is een uitvinding van Van Der Leeghte)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 10:35
door flipje
Mr-W schreef: Setra is inderdaad een hoogwaardigere bus dan een standaard low entry citea van bijvoorbeeld Arriva met zijn slechte stoelen en rammeltjes. Volvo en Iveco hebben ook geen stoelen die zonder een klein opstapje te bereiken zijn.
Het is waar de busmaatschappij voor kiest.. De Citea's in IJsselmond zijn prima bussen voor de reiziger (goede stoelen en veel beenruimte!). De Iveco's hebben inderdaad ook een opstapje, maar deze is vele malen lager dan bij Setra's. De Volvo's 8700 die in IJsselmond rijden hebben voorin een gelijke vloer.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 10:39
door flipje
Er zal ook wel hebben meegespeeld dat er een andere vervoerder (Arriva) al een grote order had lopen bij VDL.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 10:39
door sirvinniei
Kunnen deze deuren dan ook makkelijk vervangen worden met sneller openende deuren?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 10:52
door Wageningen1998
sirvinniei schreef:Kunnen deze deuren dan ook makkelijk vervangen worden met sneller openende deuren?
De Setra's met een dubbelblad achterdeur gaan wel redelijk snel open, het probleem is vooral met de enkelblad achterdeur. Vijd het eigenlijk wel meevallen met de deuren hoor. Ze zijn iets langzamer maar zo'n ramp is dat niet toch?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 11:13
door Suus
Als je uitdagende rijtijden hebt op een drukke lijn met veel haltes die gebruikt worden, telt elke seconde. Zeker als je aansluitingen moet halen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 11:41
door Jonkervoort
Inderdaad, iedere seconde telt. Maar wat nog meer zou moeten tellen is dat de bus toegankelijk is voor de mensen die er afhankelijk van zijn. Dan is het leuk voor de scholierwn dat er wifi in zit, maar dat hoort niet de prioriteit te zijn.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 13:41
door dnmw2705
Zou er maar één iemand op die klantservice werken?

Het is druk op de Klantenservice van Syntus. Daarom duurt het langer voor u een reactie krijgt dan u van ons gewend bent. De afhandeltijd is opgelopen tot één maand. Het team van klantenservicemedewerkers werkt keihard om zo spoedig mogelijk weer bij te zijn. Onze excuses voor het ongemak.

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over ... ere-afhand

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 14:07
door Littlebusdriver
Nee maar je krijgt een onduidelijk/ onvolledig/ onjuist antwoord. Dus elke reactie moet 2 of 3 keer hert traject afleggen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:05
door sirvinniei
Twitter werkt altijd nog het snelst

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:47
door dnmw2705
Heb op oudejaardag bericht gestuurd via Twitter. Nog geen antwoord op gehad. Ook gebruiken ze het vaste @Syntus account ipv @Syntusutrecht. Dat account checken ze wel, alleen het ziet er totaal niet gebruikt uit. Syntus zal ook gewoon een kantoor met personeel moeten openen in Utrecht. Alles vanuit Overijssel doen is ook geen doen lijkt me.
Of ben in de enige met die mening?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 16:01
door Zugführer
Qua webgebeuren maakt het helemaal niet uit waar men zit toch?
Dan lijkt het me efficiënter om 1 groot kantoor te hebben.
Waar ze dan inderdaad wel wat extra man personeel aan mogen nemen :p

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 17:11
door Ronald
dnmw2705 schreef:Zou er maar één iemand op die klantservice werken?

Het is druk op de Klantenservice van Syntus. Daarom duurt het langer voor u een reactie krijgt dan u van ons gewend bent. De afhandeltijd is opgelopen tot één maand. Het team van klantenservicemedewerkers werkt keihard om zo spoedig mogelijk weer bij te zijn. Onze excuses voor het ongemak.

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over ... ere-afhand
Het is weer een complete chaos in Amersfoort vanmiddag, dus de wachttijden zullen ook niet snel korter worden denk ik...

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 17:35
door sirvinniei
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/156965 ... yntus.html
Toch is dat nog niet genoeg. "Er is duidelijk nog een verdere verbeterslag nodig", stelt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof. "Volgende week maken wij daarover verdere, bindende afspraken met Syntus." Verbeek-Nijhof geeft aan het vertrouwen te hebben dat Syntus de nog te maken afspraken gaat nakomen. "We zijn ervan overtuigd dat Syntus er alles aan doet om dat met succes uit te voeren."

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 18:17
door Daniel
sirvinniei schreef:Twitter werkt altijd nog het snelst
Als je genoegen neemt met een compleet fout antwoord wel ja (er zijn meermaals haltes als opgeheven gemeld in reacties terwijl de bus er nog gewoon komt).
En soms proberen ze een hele brief in 140 tekens te plakken waardoor je de halve reactie dus niet kunt lezen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 18:26
door dnmw2705
Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Twitter werkt altijd nog het snelst
Als je genoegen neemt met een compleet fout antwoord wel ja (er zijn meermaals haltes als opgeheven gemeld in reacties terwijl de bus er nog gewoon komt).
En soms proberen ze een hele brief in 140 tekens te plakken waardoor je de halve reactie dus niet kunt lezen.
In dm kan je onbeperkt, ik snap inderdaad dat het goed uitgezocht moet worden. Alleen beetje sneller mag best in deze tijd. Syntus is groot aan het worden, dus dan moet zo'n tak van het bedrijf gewoon mee groeien. Ze zeggen dat de klantenservice 24/7 is, staat zelfs op de bussen, niet dus. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er een goede en snelle klantenservice is anno nu.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 20:25
door The Greyhound
Mr-W schreef:Wat mij betreft mag de discussie over het busmaterieel worden afgesplitst naar dit topic
BasFrancken schreef:
Jonkervoort schreef:
noahjo3 schreef:Ik begin het gezeur rond die Setra's nu ook wel een beetje zat te worden. Ja het is een nieuwe bus en het is even wennen maar een slechte bus is het zeker niet. Dat de deuren sloom zijn valt ook wel weer mee, die paar seconden extra is nou ook niet een wereldschokkend probleem. De bus kan ook prima gebruikt worden als stadsdienst omdat ie wat hoger is betekend niet dat hij direct ongeschikt is. Ik heb de afgelopen maand geen problemen met de Setra's op de stadsdienst gezien. De stoel verhoging vind ik ook wel meevallen, een kennis van mij is slecht ter been en die zegt dat het een eitje is, en dat de stoelen vooraan in een U-OV bus moeilijker zijn. Het is gewoon even wennen voor iedereen denk ik.
Het is natuurlijk nog steeds een bus die logischerwijs in staat is om reizigers te vervoeren. De vraag is meer, wat heeft een Setra wat een (vermoed ik goedkopere) Citea niet heeft? De Citea heeft een betere en efficiëntere indeling (dus snellere doorstroming), is deels lagevloers, heeft snellere deuren en is veel beter toegankelijk. Bovendien is de Citea als ik me de technische info goed herinner een heel stuk lichter. En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.

De Citea is gewoon de Ambassador 2.0... en natuurlijk kun je hem goed indelen met mooie stoelen etc maar je kan niet zggen dat een VDL een betere bus is dan een Setra... de Setra steekt met kop en schouders boven de rest uit. Hoe ze op de weg liggen en rijden is bijvoorbeeld al 10x beter dan een VDL Citea.
Setra is inderdaad een hoogwaardigere bus dan een standaard low entry citea van bijvoorbeeld Arriva met zijn slechte stoelen en rammeltjes. Volvo en Iveco hebben ook geen stoelen die zonder een klein opstapje te bereiken zijn. Zelden tot nooit hoor je er klachten over, alleen omdat Setra voor de Nederlandse markt nieuw is staat het extra in de spotlights en de centrale ligging van de concessie.
Mercedes/Setra heeft trouwens snellere deuren beschikbaar maar daar heeft Syntus niet voor gekozen voor de eerste serie. Van Oeveren heeft ze wel op hun citaro's en vergeleken daarmee zijn de VDL deuren sloom.
Stefan schreef:Een Setra (zoals Syntus die heeft) is ongeveer €20.000 goedkoper dan een vergelijkbare Citea.
De restwaarde van een Setra is waarschijnlijk ook hoger dan die van een Citea.
Jonkervoort schreef:En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.
Dit argument mag geen rol spelen, niet voor niets wordt er door sommige in het Zuid Oost Brabant topic beweert dat VDL verkapte staatssteun krijgt.
(deeltijd WW is een uitvinding van Van Der Leeghte)
De aanschafprijs van een bus is maar in zeer beperkt mate bepalend voor de uiteindelijke kosten. De onderhoudskosten en brandstof kosten zijn minstens zo belangrijk en die laatste zullen bij een citea een stuk lager zijn dan bij de Setra en dat merk je gedurende de hele concessie periode bij iedere tankbeurt.
Hoe de omgebouwde toerwagens van Setra zich gaan houden met zware stadsdiensten en veel verkeersdrempels moeten we afwachten. Twee seconde halteren extra per halte is bij een stadslijn met 30 haltes alweer 1 minuut en dat is niet onbelangrijk in de huidige tijden. Dat ze het op een ritje naar de Uithof over de snelweg leuk doen, wil ik best geloven.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 20:45
door Daniel
Minder klachten en chaos bij busvervoerder Syntus
Busvervoerder Syntus is de valse start van december vorig jaar in de provincie Utrecht en de stad Amersfoort beetje bij beetje aan het goedmaken. Dat zeggen zowel de provincie Utrecht als reizigersbelangenorganisatie Rover.
Sinds deze week is er sprake van een dalend aantal klachten en minder chaotische taferelen in de nieuwe dienstregeling. Het aantal rituitvallen loopt terug en reizigers hebben minder vaak te maken met frustrerende vertragingen.

Afgelopen maandag is er, op last van de provincie, een verbeterplan voor Syntus van kracht geworden. Het verbeterplan omvat, aldus gedeputeerde Verbeek: extra versterkingsritten op drukke trajecten, het beter instrueren van het nieuwe inhuurbedrijf dat de spitsbussen rijdt, meer routeverkenning door chauffeurs, en meer ruimte tussen de ritten op drukke plekken.
Reizigersorganisatie Rover in Amersfoort is bij monde van Aldo Markus optimistisch gestemd. ,,Het vertrouwen groeit weer.’’ Hij spreekt van opstartproblemen die per dag minder groot worden. ,,Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe de nieuwe dienstregeling is bedoeld, dat kun je immers pas zien als de bussen daadwerkelijk gaan rijden op de aangekondigde tijdstippen.’’ Ook Verbeek heeft vertrouwen: ,,Veel gaat ook goed. Er melden zich ook tevreden reizigers, omdat hun busverbinding vaker en sneller gaat.’’

Lees verder

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 21:00
door dylanwild94
Ik moest vandaag in soest zijn en de rit op lijn 70 die had vandaag had +10 en was dusdanig stampvol dat de chauffeur mensen op de halte moest laten staan.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 21:18
door dnmw2705
Zojuist kwam er een bus op Utrecht CS aanrijden met: Lijn 50 Veenendaal. De chauffeur had zijn kastje goed ingesteld, maar wist niet dat de bestemmingsfilm handmatig gedaan moest worden. Ik heb maar ff geholpen.
Later in Zeist stond er een blinde man zo'n 20 meter voor de halte. Lijn 74 van U-OV stopte hiervoor, mijn chauffeur zag het niet. Op de halte zelf zet de chauffeur van lijn 74 even de bus naast de 50 om even te kunnen zeggen dat de blinde meneer mee moest met hem. De chauffeur is meteen uitgestapt en heeft de man opgehaald en naar de bus gebracht.
En toen ik uitstapte bedankte de chauffeur mij voor de hulp die ik hem had gegeven!
Ik zat in de 1114.. Alles maar ook echt alles rammelt in die Amba's. Ook staan er zowat op alle dashboards van de Amba's allemaal rode lampjes of uitroeptekens. Vraag mij soms of hoe veilig ze zijn.
Over de Setra's: Ik zie nergens in de Setra's meldingen hangen dat er camerabewaking is. Dit is volgens mij wel verplicht om te vermelden.
Ik vind het omroepen van: 'U bevindt zich in lijn 50 naar Wageningen, voor Veenendaal kunt u overstappen op Amerongen Dorp' ondertussen gewoon kansloos. Zeker in de avond uren omdat die 50 naar Veenendaal maar 1x in het uur gaat. En sowieso vind ik het onnodig om het om te roepen.

@Maxim, wanneer kunnen wij het stoplampje op het scherm gaan verwachten, evenals overstapinformatie voor Rhenen, Veenendaal, Driebergen Zeist en Utrecht CS?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 21:33
door Daniel
dnmw2705 schreef:Zojuist kwam er een bus op Utrecht CS aanrijden met: Lijn 50 Veenendaal. De chauffeur had zijn kastje goed ingesteld, maar wist niet dat de bestemmingsfilm handmatig gedaan moest worden. Ik heb maar ff geholpen.
Het was dus niet 50 naar Veenendaal? Want tja, dat zou op zich geen vreemde lijn zijn om op Utrecht Centraal te spotten.

Doet me herinneren dat ik vanmiddag op station Amersfoort een Amba zag aankomen die "217 CS via Meander MC" filmde. Daar komt die lijn nieteens in de buurt. (Van het Meander MC dan, bij het CS komt 'ie wel natuurlijk)