Pagina 119 van 261
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 19:40
door reisthijs
PHS schreef: ↑do 08 sep 2022, 18:55In België wordt van treinbegeleiders verwacht dat zij de reiziger actief informeren.
Daar ben ik weer: hoezo wordt dat niet verwacht van Nederlandse conducteurs?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 19:54
door Hainje
Verwacht wel, maar het gebeurt naar mijn mening lang niet altijd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 20:13
door Daniel
PHS schreef: ↑do 08 sep 2022, 18:55In België wordt van treinbegeleiders verwacht dat zij de reiziger actief informeren. Een ander voorbeeld: bij een recente reis in België werd de trein opgeheven wegens de grote vertraging. De treinbegeleider riep dat niet alleen om, maar liep vervolgens door de trein om in iedere bak te vragen of ze zijn omroep hadden gehoord en of er nog vragen waren. Ja, de gemiddelde NS-conducteur kan heel wat leren van zijn Belgische collega's.
Al gebeurt dat daar ook lang niet altijd. Een paar weken terug had ik op Gent Sint Pieters een trein waarvan in eerste instantie de deuren niet open wilden en toen er eenmaal ingestapt kon worden bleef de trein nog lange tijd langs het perron staan met de deuren inmiddels weer dicht.
Ik keek daarna eens in de reisplanner, die de betreffende trein als afgeschaft toonde. Uitstappen ging echter niet, want de deuren waren vergrendeld. En net nadat ik dus trachtte weer uit te stappen vertrok de trein alsnog richting Antwerpen.
Die hele tijd was er echter sprake van een doodse stilte via de omroep.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 20:52
door trolly
En jij was onderweg naar Antwerpen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 21:04
door PHS
reisthijs schreef: ↑do 08 sep 2022, 19:40
PHS schreef: ↑do 08 sep 2022, 18:55In België wordt van treinbegeleiders verwacht dat zij de reiziger actief informeren.
Daar ben ik weer: hoezo wordt dat niet verwacht van Nederlandse conducteurs?
Goed punt. Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal niets meer van NS-conducteurs, dan kun je ook niet teleurgesteld worden, bijvoorbeeld over het feit dat ik deze week elke dag drie uur per NS-trein forens en nog niet één keer ben gecontroleerd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 21:42
door Daniel
trolly schreef: ↑do 08 sep 2022, 20:52
En jij was onderweg naar Antwerpen?
Ja met dat doel was ik in die trein gestapt ja... van de oorspronkelijke reden daarvoor bleef alleen niet veel meer over zo
Ik nam die dag namelijk een route met één overstap meer van Knokke naar Antwerpen om iets eerder op Antwerpen-Centraal te zijn, zodat ik tijd had om wat te eten te halen voor ik in de Benelux stapte terug naar Nederland. Het werd echter in plaats daarvan even snel rennen op Antwerpen-Berchem (naar het naastgelegen perron i.p.v. twee verdiepingen omlaag) om de Benelux nog te halen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: do 08 sep 2022, 22:21
door trolly
Veel beter voor De Lijn de lijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 09:19
door Hainje
Hainje schreef: ↑do 08 sep 2022, 10:48
Zit nu in de intercity van Antwerpen (v. 10:37u) naar Poperinge. Deze rijdt met slechts drie rijtuigen in plaats van zes. Dat wordt gewoon netjes gemeld door de conducteur.

Zou echt fijn zijn als ze dat in Nederland ook gingen doen. Nu snap ik wel dat het wat drukker is in de eerste klasse(, sowieso blij dat ik een klasverhoging heb gekocht nu).
Ben nu weer op pad met de trein en het valt me op dat de stationsafroep (dus wanneer we een station naderen etc) hier op z'n zachtst gezegd matig is.
Waar het in Nederland nog netjes "het volgende station is Berghem Piekenhoef. Station Berghem Piekenhoef" is. Is het in België vaak eenmalig met microfoon half opgegeten "station Deinze".
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 09:48
door Tom024
Mijn gevoel is dat je in België al blij moet zijn als stations überhaupt omgeroepen worden. Behalve natuurlijk in de Desiro's.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 10:19
door Suus
De MS75 hebben tegenwoordig ook automatische omroep

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 10:50
door DDietzen
Zelfs die antieke Belgische varkens hebben een automatische omroep, maar voor het Nederlandse IC-materieel (dat allemaal nieuwer is dan de MS75) moeten we het nog doen met een handmatige omroep?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 13:24
door marvinkok
Nee hoor, "Onze" treinen hebben ook als ze als IC rijden een automatische omroep

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 14:06
door hauptbahnhof
DDietzen schreef: ↑vr 09 sep 2022, 10:50
Zelfs die antieke Belgische varkens hebben een automatische omroep, maar voor het Nederlandse IC-materieel (dat allemaal nieuwer is dan de MS75) moeten we het nog doen met een handmatige omroep?
Bewuste keuze. De reiziger heeft aangegeven liever een echte omroep te horen dan de automatische omroep. Dus die staat uit in de IC's.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 14:21
door DDietzen
Ik kan me nog voorstellen dat reizigers liever een perfect verstaanbare handmatige omroep horen dan een perfect verstaanbare automatische omroep. Maar met handmatige omroepen zit er veel meer variatie en verstoring in de verstaanbaarheid; de ene HC praat op een andere manier in de microfoon/telefoon dan de andere, sommigen praten sowieso veel zachter of meer binnensmonds of zijn de Engelse taal niet machtig op stations waar een Engelstalige omroep wel wenselijk is, bij veel omroepen wordt de HC overstemd door de ATB-belletjes (in de achterste cabine) of het gekreun en gepiep van draaistellen, wissels en remmen (op het balkon)... Bij een automatische omroep haal je heel veel van die problemen weg doordat het afgespeelde audiobestand altijd en overal van dezelfde kwaliteit is.
Is dat ook meegenomen in die bevraging van reizigers over de omroep?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 15:28
door Casper
En als het daadwerkelijk zo veel meerwaarde heeft voor de reiziger, waarom wordt er in de sprinters dan wel automatisch omgeroepen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:21
door PHS
In Zweden zijn vandaag verkiezingen. Kennelijk kun je als partij daar een heel metrostel van de metro van Stockholm laten bestickeren met jouw boodschap, zelfs als je van de
Zweden Democraten (Twitter) bent.
Voor zover ik weet gebeurt dat (gelukkig) niet in Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: ma 12 sep 2022, 12:00
door MaartenD
hauptbahnhof schreef: ↑vr 09 sep 2022, 14:06
Bewuste keuze. De reiziger heeft aangegeven liever een echte omroep te horen dan de automatische omroep. Dus die staat uit in de IC's.
In Duitsland krijg je soms 3 omroepen. De conducteur (aansluitingen), de machinist (station en uitstapkant) en automatisch (alles nog een keer).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: di 13 sep 2022, 12:04
door cassie127
Etienne schreef: ↑di 23 aug 2022, 21:15
Vandaag ook de RB73 en RB74 van de lijst gevinkt. Tussen Kyritz en Meyenburg slechts twee reizigers in de ochtendrit. Bij het oponthoud in Pritzwalk vroeg de machinist of ik en een andere reiziger een petitie tegen de sluiting wilden ondertekenen.
Van Meyenburg naar Pritzwalk ging ik echter met bus 903 en dat was zo'n vreemde bus die Umbusko eerder beschreef, die leek op een Tsjechisch model. Gisteren had ik ook zo'n bus van Strausberg naar Alt-Rüdersdorf.
Een positief nieuwtje over de RB 73 en RB 74. Deze zullen in dienstregeling 2023 toch blijven rijden.
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.266278
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: vr 16 sep 2022, 09:08
door Bart
Zetten we een deel van het perron af voor ingangscontrole?
Zijn bankjes, snoepautomaten, prullenbakken en de warmtezuil binnen de afzetting?
Moet de trein hierdoor buiten de perronoverkapping stoppen?
Is het droog?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: ma 19 sep 2022, 19:44
door ICE11
ICE11 schreef: ↑zo 14 aug 2022, 16:27
Misschien wordt reizen per trein in Duitsland nog onbetrouwbaarder, want volgens plannen van de regering moeten treinen welke olie, gas of kolen vervoeren toekomstig altijd voorrang krijgen voor alle (!) andere treinen. Dus dan moet zelfs een ICE achter een trage goederentrein aanschuiven.
https://www.tagesschau.de/inland/energi ... n-101.html
En inmiddels heeft DB Netz details bekend gemaakt. De procedure is voorlopig geldig tot 28.02.2023 en treinpaden moeten minstens tien dagen tevoren aangevraagd worden, het moeten bloktreinen zijn, leegmaterieel-ritten zijn ook toegestaan en er zijn aangewezen lijnen (zie kaarten in onderstaande link) voor kolen- en olietransporten. In ieder geval krijgt zo een trein een "expres-pad", wat betekent dat ie altijd voorrang heeft, dus zelfs hogesnelheidstreinen moeten aanschuiven of verliezen helemaal hun pad.
https://www.dbnetze.com/resource/blob/8 ... o-data.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: di 20 sep 2022, 21:30
door gpvos
Op sommige grote Engelse stations (nou ja, in elk geval Londen King's Cross en Leeds) is er geen enkele afvalbak te vinden. Er lopen wel schoonmakers rond in wier karretje je de verpakking van je
Upper Crust-sandwich kan gooien, maar ik vind het toch wel erg onpraktisch. Ook in de LNER-trein geen prullebak, maar wel regelmatig iemand die langskomt met een gigantische plastic zak.
Als welopgevoede Nederlander heb ik er toch problemen mee als ik mijn afval nergens kwijt kan en dan in arren moede maar van het station mee de trein in neem. Is het echt de bedoeling dat je het dan maar ergens op de grond neerzet?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: di 20 sep 2022, 21:33
door Suus
Besef je dan niet dat afvalbakken de perfecte plek zijn om je bom te verstoppen! En je kan er ook nog over struikelen als ze niet fluoriserend geel zijn! Levensgevaarlijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: di 20 sep 2022, 22:20
door Chrysa
In die LNER-treinen zitten toch gewoon prullenbakken tussen de stoelen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: di 20 sep 2022, 22:41
door umbusko
Prullenbakken is nog één ding, maar wat ik in Londen ook wel miste: kluisjes op het station.
Op King's Cross /
St. Pancras is er alleen een bemensde balie, met een lange rij, een ingewikkelde scanner en hoge tarieven per stuk bagage. Uiteindelijk zijn we uitgeweken naar een commercieel bedrijf in de buurt dat allemaal containers verhuurt, waar je je spullen dan zelf in kunt zetten. Wat een gedoe om je bagage even 7 uur kwijt te kunnen.

Overigens was dat bedrijf 's avonds en in het weekend dicht, maar onze Eurostar vertrok om 16:00 uur dus dat was oké.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Geplaatst: wo 21 sep 2022, 08:23
door TomSteyl
ICE11 schreef: ↑ma 19 sep 2022, 19:44
ICE11 schreef: ↑zo 14 aug 2022, 16:27
Misschien wordt reizen per trein in Duitsland nog onbetrouwbaarder, want volgens plannen van de regering moeten treinen welke olie, gas of kolen vervoeren toekomstig altijd voorrang krijgen voor alle (!) andere treinen. Dus dan moet zelfs een ICE achter een trage goederentrein aanschuiven.
https://www.tagesschau.de/inland/energi ... n-101.html
En inmiddels heeft DB Netz details bekend gemaakt. De procedure is voorlopig geldig tot 28.02.2023 en treinpaden moeten minstens tien dagen tevoren aangevraagd worden, het moeten bloktreinen zijn, leegmaterieel-ritten zijn ook toegestaan en er zijn aangewezen lijnen (zie kaarten in onderstaande link) voor kolen- en olietransporten. In ieder geval krijgt zo een trein een "expres-pad", wat betekent dat ie altijd voorrang heeft, dus zelfs hogesnelheidstreinen moeten aanschuiven of verliezen helemaal hun pad.
https://www.dbnetze.com/resource/blob/8 ... o-data.pdf
Wat mij opvalt in dat onderste document is dat DB Netz er zelfs gesloten en verdwenen spoorlijnen op de kaart zelf heeft staan. Gelukkig zie ik geen kolen of olieroutes via zo'n lijn
