Pagina 13 van 54

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 20:38
door Chrysa
Ze kunnen voor hun eigen treinen al niet genoeg machinisten vinden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 20:51
door Suus
En machinisten die bij NS werken stappen bijna nooit over naar regionale vervoerders, want NS heeft een betere CAO.

Sowieso elke oplossing die vraagt om een herverdeling van of meer personeel zal onhaalbaar blijken. De beroepsbevolking nadert de 10 miljoen, maar zal de komende jaren krimpen door de hoeveelheid mensen die met AOW gaan.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 21:06
door henrivanderweijden
Daniel schreef: vr 09 sep 2022, 16:05 Je kunt zelfs helemaal met de trein als je Venlo - Arnhem via Düsseldorf doet ;)
Helaas!
Er zijn werkzaamheden tussen Oberhausen en Arnhem waardoor er hier geen trein rijdt.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 21:28
door Bemined
Suus schreef: vr 09 sep 2022, 20:51En machinisten die bij NS werken stappen bijna nooit over naar regionale vervoerders, want NS heeft een betere CAO.
Als de NS voldoende lijnen kwijtraken moeten ze wel, dan kan de NS niet iedereen in dienst houden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 21:31
door Daniel
Ondertussen doet NS via het NS panel ook het meest zinloze onderzoek ooit... ik kreeg vandaag een vragenlijst over de ervaringen met de "aangepaste dienstregeling" op 9 september :lol:
Met vragen waarin je bv. eens/oneens kon antwoorden op "NS brengt me naar mijn eindbestemming" :mrgreen:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 21:41
door Meltrain
Vinny schreef: vr 09 sep 2022, 20:11 Pré-corona leek de NS een gezond bedrijf te zijn, maar dat lijkt nu ver weg te zijn. Die reizigers waar de NS zijn omzet aan dankt zie je nu niet meer terug.
Ik zie anders nog vaak genoeg volle perrons en treinen (hoewel dat tweede te verhelp[en valt door het inzetten van langere treinen).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 21:50
door Chrysa
Suus schreef: vr 09 sep 2022, 20:51 En machinisten die bij NS werken stappen bijna nooit over naar regionale vervoerders, want NS heeft een betere CAO.
Precies dat dus, als ze nu al staken gaan die nooit voor een Arriva-CAO werken. Vandaar mijn vraag.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 22:13
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 22:14
door Chrysa
Afbeelding

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 22:46
door YSH
PHS schreef: vr 09 sep 2022, 22:13Er zitten 400.000 mensen in de bijstand. Als je de uitkering maar genoeg verlaagt, zul je zien dat een groot deel alsnog de arbeidsmarkt opgaat.
De bijstand is voor een alleenwonende alleenstaande zo'n 1100 euro, met sollicitatieplicht en afhankelijk van je gemeente een verplichte 'tegenprestatie' (vuilnis prikken of iets in die trant). Het is geen luxe leventje op staatskosten, als je dat gaat verlagen creeër je honger, geen nieuw grote nieuwe groep werkenden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 22:49
door Chrysa
Geen zorgen, die honger is er al.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 23:07
door Hainje
@phs: ik denk dat je de hoeveelheid mensen in de bijstand welke de reguliere arbeidsmarkt op kunnen gruwelijk overschat.

Misschien kun je op die manier een paar duizend mensen aan een gewone baan helpen, de rest mankeert van alles waardoor meegaan in de stroom te stressvol is of gewoon weg doodvermoeiend is omdat het lichaam niet meewerkt. Maar door nog meer te korten maak je het rondkomen voor deze mensen alleen maar moeilijker.

Niet iedereen kan mee in de rat race die de maatschappij heden ten dage is. Als samenleving hebben we de plicht om hen juist op te vangen en zo goed mogelijk te helpen. Als het betekent dat dit wat belastinggelden kost, dan zij het zo.

Een bijstandsuitkering is nog altijd goedkoper dan de opvang van 'ontspoorde' mensen die hun heil zochten in middelen omdat ze niet in de pas konden lopen. Vergeet ook niet dat heel veel maatwerk aan uitkeringen inmiddels afgeschaft zijn.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 09 sep 2022, 23:33
door Suus
Gemeentes krijgen een premie voor elk persoon die ze vanuit de participatiewet de arbeidsmarkt op krijgen. Het aantal mensen in de participatiewet is zelfs in de eerste drie maanden van dit jaar afgenomen, terwijl de AOW-leeftijd per 1 januari drie maanden verhoogd werd en er dus drie maanden geen uitstroom naar de AOW was, wat wel aangeeft hoe hard de gemeentes werken om mensen in te zetten. Maar nadat de gemeenten letterlijk krenten uit de pap hebben gevist blijft er toch een groep mensen over die geen arbeidsmarktperspectief zullen hebben, en misschien niet in de participatiewet hadden moeten zitten maar door omstandigheden niet in een ander sociaal stelsel zoals de WGA of IVA zitten.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 10 sep 2022, 10:42
door ODRAIL
Hainje schreef: vr 09 sep 2022, 23:07 Vergeet ook niet dat heel veel maatwerk aan uitkeringen inmiddels afgeschaft zijn.
Of dat maatwerk is dusdanig aangepast dat veel mensen tussen wal en schip vallen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 10 sep 2022, 11:09
door Hainje
Dat is wellicht een betere omschrijving inderdaad.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 10 sep 2022, 13:34
door Vinny
Suus schreef: vr 09 sep 2022, 20:51 En machinisten die bij NS werken stappen bijna nooit over naar regionale vervoerders, want NS heeft een betere CAO.

Sowieso elke oplossing die vraagt om een herverdeling van of meer personeel zal onhaalbaar blijken. De beroepsbevolking nadert de 10 miljoen, maar zal de komende jaren krimpen door de hoeveelheid mensen die met AOW gaan.
De pensioensgerechtigde leeftijd eerder omhoog schuiven.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 10 sep 2022, 14:03
door Z2N
Dat is niet veel meer dan een pleister op de wonde, door de lage geboortegraad gaat de beroepsbevolking krimpen. Als er geen sprake was van migratie was dat ook al eventjes zo.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:15
door Z2N
Er lijkt een einde te komen aan de stakingen bij NS, aldus FNV Spoor ligt er een akkoord (Twitter).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:17
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:30
door Suus
Per 1 juli 2022 5% loonsverhoging, met een minimum van € 185. Per 1 januari 2023 3,45% loonsverhoging. En twee eenmalige uitkeringen van € 1000 in december en juli 2023. Afschaffing jeugdschalen en iedereen gaat minstens € 14 per uur verdienen. Ook is er iets van inflatiereparatie, maar geen idee wat dat inhoudt.

https://twitter.com/FNVSpoor/status/156 ... bb09bQz9Hg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:47
door Z2N
Dat was lettelijk het linkje dat ik er twee posts ervoor ook al geplaatst had Suus. (A)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 08:57
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 09:03
door Z2N
De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.

En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 09:46
door Suus
Als staken geen zin had zouden vakbonden het niet doen. Staken heeft echter al meer dan honderd jaar zin, dus het idee dat je door niet toe te geven aan de vakbonden als bedrijf wel je zin haalt is sowieso een illusie.
Z2N schreef: zo 11 sep 2022, 08:47 Dat was lettelijk het linkje dat ik er twee posts ervoor ook al geplaatst had Suus. (A)
Niet iedereen kan plaatjes lezen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:06
door en-es
Dat kost geld en dat moet ergens vandaan komen. En NS is bijna blut. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen op het spoor.