Pagina 123 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 12 okt 2022, 19:04
door en-es
De Nightjet van Wenen naar Amsterdam had ongenode gasten: http://help.orf.at/stories/3215522/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 20:12
door Joey
Er komt definitief een opvolger voor het Duitse 9 euro-ticket. In eerdere berichten werd al genoemd dat dit tussen de 49 en 69 euro zou kosten. Dit wordt dus 49 euro! :trein:

https://www.treinreiziger.nl/maand-onbe ... anaf-2023/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 20:16
door Etienne
Wat overigens nog steeds geen geld is *O*

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 20:27
door Joey
Nee precies, stelt niks voor. Voor het 9 euro-ticket bestond ging ik nooit treinen in Duitsland, maar dat ga ik nu wel vaker doen!

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 20:37
door en-es
Financiering schijnt nog niet helemaal rond te zijn. Verder zou dit ticket alleen digitaal te krijgen zijn, dus niet aan automaat en loket.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 15 okt 2022, 00:11
door sirvinniei
Als het met Nederlandse betaalmiddelen kan vind ik het best.
9 euro tickets op mijn telefoon ging ook prima.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 15 okt 2022, 00:33
door cassie127
Joey schreef: vr 14 okt 2022, 20:12 Er komt definitief een opvolger voor het Duitse 9 euro-ticket. In eerdere berichten werd al genoemd dat dit tussen de 49 en 69 euro zou kosten. Dit wordt dus 49 euro! :trein:

https://www.treinreiziger.nl/maand-onbe ... anaf-2023/
Definitief? De financiering is nog niet rond. Er is alleen uitgesproken en besloten dat hij 49 euro zal gaan kosten en per 1 januari in zal gaan, mits financiering door alle partijen geaccepteerd wordt.

Ticket zou niet digitaal, of via automaten verkrijgbaar zijn maar als maandelijks op te zeggen abonnement. Grote Duitse steden mogen het product ook tegen een gunstiger tarief aanbieden voor jongeren, ouderen, studenten en minima.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 15 okt 2022, 03:20
door dennistd
cassie127 schreef: za 15 okt 2022, 00:33 Grote Duitse steden mogen het product ook tegen een gunstiger tarief aanbieden voor jongeren, ouderen, studenten en minima.
En Hintertupfingen, Pusemuckel en Kleinkleckersdorf mogen dat niet dus? :s

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 15 okt 2022, 08:00
door regenmaker
Hopelijk zetten ze mijn VRR abonnement dan weer om naar dit 49 euro ticket. Scheelt toch weer wat euro's. Eerst maar eens zien of de deelstaten bereid zijn om de helft van de financiering op zich te nemen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 15 okt 2022, 20:44
door MaartenD
En nu dus het hele jaar door verkrijgbaar, niet alleen voor juni, juli en augustus.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 00:35
door waldo79
Eerst maar wachten tot er budgetten zijn vrijgemaakt bij de deelstaten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 19:47
door metrophil
Het problem is niet per se bij de deelstaten, maar het probleem is dat onafhankelijk van de 49€ ticket de deelstaten meer geld willen/nodig hebben voor het openbaar vervoer vanwege prijsstijgingen van energie. Meerdere regionale autoriteiten hebben gezegd, dat als er niet meer geld is van de bondsregering, ze al vanaf 2023 niet genoeg geld hebben om de bestaande regionale treindiensten te financeren en dus de dienstregelingen zou moeten uitdunnen of spoorlijnen stilleggen. Bijvoorbeeld dit artikel van de spoorautoriteiten van Rijnland-Palts: https://www.rolph.de/artikel/grosse-sor ... pfalz-takt

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 17 okt 2022, 11:26
door waldo79
Bedankt voor je toelichting.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 17 okt 2022, 12:41
door sirvinniei
Hebben deelstaten eigenlijk een verplichting om elk station aan te doen in een bepaalde periode?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 17 okt 2022, 13:34
door Suus
De deelstaten hebben sinds de Bahnreform zelf de vrijheid treindiensten te bestellen, daarvoor stoppatronen te bepalen en dus ook om nieuwe stations te openen en stations te sluiten. En dus ook spoorlijnen sluiten of weer openen. Dat gebeurt dan ook regelmatig. Daarvoor moet de wetgeving gevolgd worden, vandaar dat de meeste regionale treindiensten openbaar worden aanbesteed en er dus nu zoveel verschillende vervoerders zijn.

Voor de financiering van deze treindiensten krijgen de deelstaten geoormerkt geld van de federale regering. Daarna organiseren de deelstaten zelf treindiensten of delegeren ze deze taak deels of geheel naar uitvoeringsorganisaties en verkeersverbonden. Dit alles maakt regionaal treinverkeer een behoorlijk politiek proces, maar is er ook veel inspraak hoe de treindienst eruit moet zien.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 18 okt 2022, 09:49
door en-es
Volgens Telesambre.be gaat station Charleroi Sud vanaf de nieuwe dienstregeling Charleroi Central heten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 18 okt 2022, 10:03
door Suus
Charleroi-Sud -> Charleroi-Central
Lodelinsart -> Charleroi-Verreries
Couillet -> Charleroi-Violette
https://www.telesambre.be/sncb-la-gare- ... oi-central

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 18 okt 2022, 10:58
door PHS
Couillet en Lodelinsart lijkt mij 100x duidelijker dan Violette en Verrieres. En Charleroi-Ouest ligt centraler dan Charleroi-Central. Merkwaardig allemaal, of juist niet, omdat het België is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 18 okt 2022, 11:07
door Suus
In de grand scheme of things is het ooit nog de bedoeling dat:

Charleroi-Ouest wordt verplaatst en daarbij de nieuwe naam Charleroi-Dampremy-La Planche gaat dragen;
Marchienne-au-Pont daarna hernoemd zal worden naar Charleroi-Ouest;
Marchienne-Zône aansluitend hernoemd wordt tot Charleroi-Saint-Martin.

(A)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 16:08
door PHS
Treinreiziger.nl:
SBB: treinen langzamer door tunnel om energie te besparen

De Zwitserse spoorwegen (SBB) hopen het energieverbruik in de Gotthardtunnel, de langste tunnel ter wereld, met 30 procent te reduceren door treinen langzamer te laten rijden. De maximumsnelheid is 230 kilometer, maar wordt nu verlaagd naar 160 kilometer per uur. Treinreizigers doen daardoor vier minuten langer over de reis.
Is Nederland straks niet het enige land meer waar standaard met 160 km/u over HSL-spoor wordt gereden...

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 17:16
door sirvinniei
Vraag me af of ze de vermindering aan reizigers ook berekend hebben.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 18:27
door Z2N
Op het netwerk van de SBB hoef je je daar geen zorgen over te maken: zolang de knopen behouden blijven zijn de HSL-trajecten in Zwitserland zodanig veel aantrekkelijker dan de alternatieven dat de treinen nog steeds goed gevuld blijven.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 21:46
door umbusko
Als ze standaard met 160 gaan rijden met behoud van knopen en toch nog 230 mogen bij vertraging is er ook niet zo heel veel aan de hand.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 12:56
door umbusko
Ik vond dit interessante kaartje: blijkbaar komen er in de zomer ook rechtstreekse nachttreinen tussen Bohumín (Tsjechië) en de Poolse kust.
Afbeelding

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 13:18
door DDietzen
Ik vind het ook bijzonder dat het koersrijtuig Zürich-Linz-Praag behouden blijft nu er ook een veel langere (halve) trein Zürich-Leipzig-Praag gaat rijden. Dat ene koersrijtuig op de Linzroute eruitgooien (en wellicht verplaatsen naar de Leipzigroute) zou weer een rangeercircusje in Linz uitsparen, want dat rijtuig is het enige dat daar overgaat op de trein naar Praag, de rest van de stam gaat immers naar Boedapest.