Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 25 nov 2020, 15:48
het 1ste officiele bericht is er,donderdag komt het in de pers te staan. omdat het bericht te groot is,deel ik het apart in de 3 vestigingen van DMG
Dordrecht: (trein)
Merwedelingelijn
De eerste en laatste trein van de dag vervallen vanaf 3 januari 2021 04:00 uur. Dit betreffen trein
7213, 7212 (stuk Gdm-Gr) en 7295 tijdens weekdagdiensten; trein 7215, 7214 (stuk Gdm-Gr), 7295
op zaterdag en de 7219, 7218 (Gdm-Gr) en 7295 op zondagen.
dordrecht stad:
StadsBuzz 2, 3, 4 - Dordrecht
Deze lijnen rijden voortaan vanaf de halte Centrum via Maasplaza en de Weeskinderendijk. Er
ontstaan meer verbindingen tussen P+R Weeskinderendijk en de halte Centrum, zeker als de
halteverdeling nog beter wordt later in 2021.
We rijden met deze buslijnen langs de busgarage, waar we gemakkelijk kunnen aflossen bij de halte
waar nu alleen nog de 392 stopt. Daarnaast komt er een nieuwe bushalte direct naast de stalling Dordrecht
De bocht op de rotonde bij het Hugo de Grootplein van stadsBuzz 4 richting Laan van Europa is nog
niet ingericht voor de draaibeweging van bussen. Totdat de gemeente deze bocht aanpast, rijd je een
extra rondje over de rotonde. Hiermee voorkom je schade aan onze voertuigen.
StadsBuzz 2 keert in de avonden voortaan op de busgarage. Samen met de teammanagers werken
we een plan uit waarbij dit altijd soepel kan gebeuren zonder steken en/of achteruitrijden.
StadsBuzz 3, 5, 7 - Dordrecht
De frequentie van deze lijnen gaat omlaag in de daluren en op zaterdag. Dan rijden deze lijnen nog
maar twee keer per uur. We hebben afspraken met de scholen op het Leerpark om te spreiden in
lestijden. Als er problemen ontstaan die niet opgelost kunnen worden door scholieren te spreiden,
hebben we capaciteit achter de hand om flexibel tussenritten in te zetten.
StadsBuzz 4 – Dordrecht
De bediening van recreatiegebied de Biesbosch in de brede zomer vervalt
StadsBuzz 7, 8, 9 - Dordrecht
Lijn 7 trekken we door naar de Kil en Krabbepolder en deze neemt lijn 8 en 9 over. We rijden via de
halte Centrum, Stadskantoor en Maasplaza. Op de voorkant van de bus wordt duidelijk of de bus wel
of niet rijdt via Krabbepolder of doorrijdt naar Kil 3 of niet. We hebben met Drechtwerk afspraken
gemaakt om ook hun werktijden meer te spreiden over de uren en dagen. Lijn 7 richting het Centrum
en verder stopt vanaf januari vanaf de streekhalte.
In de avond en het weekeinde rijdt de 7 tot aan de busgarage en keert daar. Of je rijdt even naar de
rotonde als je toch je bus houdt
Het traject van lijn 8 naar Sliedrecht vervalt definitief en wordt overgenomen door 416/491 en de
Merwedelingelijn.
StadsBuzz 10 – Dordrecht
De huidige opzet van stadsBuzz 10 blijft in stand. De lijn rijdt overdag twee keer per uur tussen
Station en Binnenstad.
Gorinchem:
StadsBuzz 1 – Gorinchem
Deze lijn gaat anders rijden. Op werkdagen overdag rijdt de bus hetzelfde als Arriva deed tot einde
concessie met ringlijn 1 en 2 aan de westkant van Gorinchem, met een duidelijk eindpunt op het
station. Alle ritten rijden als lijn 1 met duidelijke info op de voorkant van de bus. Het traject tussen
het station, centrum en Dalem rijdt voortaan alleen nog maar op zaterdag. Doordeweeks zijn de 5,
387 en Arriva 47 het alternatief aan de oostkant.
Lijn 1 rijdt twee keer per uur op weekdagen en 1 keer per uur op zaterdag. In de avond en zondag
rijdt de 1 niet meer. Het trajectstuk tussen Haarsekade en station Gorinchem is misschien nieuw voor
sommigen van de vestiging Schelluinen.
StadsBuzz 6 – Gorinchem
Een deel van de ritten gaat naar Schelluinen. De meeste chauffeurs van Schelluinen kennen de route
nog wel van de tijd van Arriva.
StreekBuzz 74 – Gorinchem – Nieuw-Lekkerland
De route van streekBuzz 74 wordt in Nieuwpoort verlegd naar de N216. Deze route is beter geschikt
voor busverkeer dan de nauwe straten van Nieuwpoort. In de ochtendspits wordt 1 rit toegevoegd
tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland. Deze bus rijdt vervolgens door naar Rotterdam als R-net 489.
De overstaplocatie tussen 74 en 90 wijzigt van het veer naar de halte Nieuwpoort N21
StreekBuzz 80 – Gorinchem – Arkel – Meerkerk A27 – Meerkerk – Lexmond – Vianen
Lijn 81 verdwijnt. Lijn 80 neemt de route deels over, via de Arkelsedijk net als de 81/181 bij Arriva.
Lijn 80 rijdt alleen tussen Vianen en Gorinchem. Tussen Vianen en Utrecht rijden voldoende andere
bussen. U-OV lijn 85 gaat via de Europalaan rijden. We keren mét reizigers bij de afrit Nieuwegein-
Zuid van Lekbrug Oost naar Lekbrug West. Bij Lekbrug West is de meest rechter halte de nieuwe
instaphalte.
Tussen Meerkerk-Dorp en Arkel nemen we een korte omweg via Meerkerk A27, waar we in beide
richtingen bij de halte onder de A27 stoppen
StreekBuzz 90 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Ameide – Nieuwpoort – Gelkenes
In Nieuwpoort wordt de route verlegd via de Provincialeweg N216, zoals voorlopig nu de omleiding
ook al is. Hiermee wordt meer betrouwbaarheid geboden. De overstapplek tussen 90 en 74 wijzigt
van het Veer naar Nieuwpoort N216
Alblasserdam:
StreekBuzz 92 – Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Oostendam– Rotterdam
Zuidplein
De 92 neemt integraal het traject over van snelBuzz 392. De frequentie gaat op werkdagen overdag
terug van 4 naar 2 keer per uur. Door een routewijziging van streekBuzz 192 rijdt in de spits alsnog
vier keer per uur een bus op het traject Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade – Zwijndrecht Ziekenhuis –
Zwijndrecht Station – Dordrecht, net als doorgaande reizigers naar Rotterdam
StreekBuzz 93 – Dordrecht -Nieuw-Lekkerland
Een deel van de ritten van de lijn 489 rijdt voortaan door als lijn 93 naar Dordrecht. Deze
lijnkoppeling vindt plaats in Nieuw-Lekkerland. Kijk te zijner tijd goed naar je dienstkaartje of je als
lijn 489 bij Standerdmolen links- (keren) of rechtsaf (door als lijn 93) moet.
StreekBuzz 190
Deze spitslijn vervalt. In de ochtendspits rijdt een extra rit van streekBuzz 74 voortaan vanaf
Streefkerk naar Nieuw-Lekkerland en vanaf daar door naar Rotterdam. R-net 489 rijdt extra ritten
tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam (en Rotterdam) in de spits.
StreekBuzz 191 - Sliedrecht – Papendrecht – Ridderkerk - Rotterdam
Deze spitslijn wordt een versterkingslijn van R-net 491 en rijdt alleen op drukke momenten. Tussen
Sliedrecht, Stormrand en Oostendam volgt de busroute dezelfde wegen én haltes als R-net 491,
zodat de reiziger gemakkelijker kan wisselen tussen beide lijnen.
De bediening van het traject tussen Boven-Hardinxveld, Werkendamseveer en Sliedrecht, Stormrand
via Hardinxveld-Giessendam vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van de Merwedelingelijn en
overstappen bij Sliedrecht Baanhoek. Daarnaast blijft ook streekBuzz 77 rijden die bij Sliedrecht,
Stormrand een overstap biedt naar lijn 191/491.
De bediening van Papendrecht-Zuid met streekBuzz 191 vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van
de bediening op de Burg. Keijzerweg en stadsBuzz 4.
StreekBuzz 192 Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Rijsoord - Rotterdam
Deze lijn krijgt tussen Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade en Station Dordrecht een andere route en volgt
hier de route van de huidige snelBuzz 392, straks streekBuzz 92. Het snelwegstuk over de A16 vervalt
dus.
De bussluis en busbaan bij Melkhuisje vervallen, net als de halte zelf. Wij maken gebruik van de
reguliere rijbanen en een nieuwe weg ten oosten van het stuk Melkhuisje en Voorweg. De hele
kruising gaat hier de komende jaren aangepast worden
SnelBuzz 316
Deze lijn wordt vernummerd naar R-net 416.
Snelbuzz 387 – Utrecht – Vianen – Meerkerk A27 – Gorinchem
SnelBuzz 387 blijft tot later in de avond doorrijden naar Dalem. De hoeveelheid ritten in de spits gaat
omlaag. We monitoren drukte, kijken of er meer spreiding kan plaatsvinden en zetten zo nodig extra
ritten in.
SnelBuzz 388 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Meerkerk A27 – Bleskensgraaf N214 – Sliedrecht –
Papendrecht – Alblasserdam – Rotterdam
SnelBuzz 388 krijgt een extra halte te Lexmond op de plek waar nu ook streekBuzz 80/81 stopt op de
Rijksweg. Hierdoor krijgt Lexmond een HOV-verbinding met diverse andere plaatsen.
De 388 rijdt dus voortaan in beide richtingen via Lexmond.
Op Lekbrug West stopt de 388 voortaan op de meest rechter halte om rechtsaf te slaan richting
Lexmond. Dit was ook al gebruikelijk bij files op de snelweg.
SnelBuzz 392
Deze lijn wordt vernummerd naar streekBuzz 92. Daarnaast wordt een deel van de functie
overgenomen door streekBuzz 192.
R-net 416 – Alblasserdam – Papendrecht – Dordrecht
R-net 416 is een nieuwe R-netverbinding en vervangt lijn 316. De route wordt voortaan uitgevoerd
met rode R-netbussen. De route wordt versneld voor doorgaande reizigers. De haltes Waterinklaan,
Eemsteynplein, Transvaalstraat en Van Hogendorpweg vervallen voor R-net 416.
R-net 488, 489, 491
Deze lijnen rijden op zaterdagen voortaan elk halfuur in plaats van elk kwartier. In de spits rijden de
lijnen vier in plaats van zes keer per uur. De tijden van 489/491 wijzigen we zo dat voortaan een
overstap op beide lijnen ontstaat Oostendam, met een gelijktijdige aankomst en vertrek.
Nachtbuzz 888, 891
Deze lijnen rijden sinds maart 2020 niet meer en vervallen permanent
Dordrecht: (trein)
Merwedelingelijn
De eerste en laatste trein van de dag vervallen vanaf 3 januari 2021 04:00 uur. Dit betreffen trein
7213, 7212 (stuk Gdm-Gr) en 7295 tijdens weekdagdiensten; trein 7215, 7214 (stuk Gdm-Gr), 7295
op zaterdag en de 7219, 7218 (Gdm-Gr) en 7295 op zondagen.
dordrecht stad:
StadsBuzz 2, 3, 4 - Dordrecht
Deze lijnen rijden voortaan vanaf de halte Centrum via Maasplaza en de Weeskinderendijk. Er
ontstaan meer verbindingen tussen P+R Weeskinderendijk en de halte Centrum, zeker als de
halteverdeling nog beter wordt later in 2021.
We rijden met deze buslijnen langs de busgarage, waar we gemakkelijk kunnen aflossen bij de halte
waar nu alleen nog de 392 stopt. Daarnaast komt er een nieuwe bushalte direct naast de stalling Dordrecht
De bocht op de rotonde bij het Hugo de Grootplein van stadsBuzz 4 richting Laan van Europa is nog
niet ingericht voor de draaibeweging van bussen. Totdat de gemeente deze bocht aanpast, rijd je een
extra rondje over de rotonde. Hiermee voorkom je schade aan onze voertuigen.
StadsBuzz 2 keert in de avonden voortaan op de busgarage. Samen met de teammanagers werken
we een plan uit waarbij dit altijd soepel kan gebeuren zonder steken en/of achteruitrijden.
StadsBuzz 3, 5, 7 - Dordrecht
De frequentie van deze lijnen gaat omlaag in de daluren en op zaterdag. Dan rijden deze lijnen nog
maar twee keer per uur. We hebben afspraken met de scholen op het Leerpark om te spreiden in
lestijden. Als er problemen ontstaan die niet opgelost kunnen worden door scholieren te spreiden,
hebben we capaciteit achter de hand om flexibel tussenritten in te zetten.
StadsBuzz 4 – Dordrecht
De bediening van recreatiegebied de Biesbosch in de brede zomer vervalt
StadsBuzz 7, 8, 9 - Dordrecht
Lijn 7 trekken we door naar de Kil en Krabbepolder en deze neemt lijn 8 en 9 over. We rijden via de
halte Centrum, Stadskantoor en Maasplaza. Op de voorkant van de bus wordt duidelijk of de bus wel
of niet rijdt via Krabbepolder of doorrijdt naar Kil 3 of niet. We hebben met Drechtwerk afspraken
gemaakt om ook hun werktijden meer te spreiden over de uren en dagen. Lijn 7 richting het Centrum
en verder stopt vanaf januari vanaf de streekhalte.
In de avond en het weekeinde rijdt de 7 tot aan de busgarage en keert daar. Of je rijdt even naar de
rotonde als je toch je bus houdt
Het traject van lijn 8 naar Sliedrecht vervalt definitief en wordt overgenomen door 416/491 en de
Merwedelingelijn.
StadsBuzz 10 – Dordrecht
De huidige opzet van stadsBuzz 10 blijft in stand. De lijn rijdt overdag twee keer per uur tussen
Station en Binnenstad.
Gorinchem:
StadsBuzz 1 – Gorinchem
Deze lijn gaat anders rijden. Op werkdagen overdag rijdt de bus hetzelfde als Arriva deed tot einde
concessie met ringlijn 1 en 2 aan de westkant van Gorinchem, met een duidelijk eindpunt op het
station. Alle ritten rijden als lijn 1 met duidelijke info op de voorkant van de bus. Het traject tussen
het station, centrum en Dalem rijdt voortaan alleen nog maar op zaterdag. Doordeweeks zijn de 5,
387 en Arriva 47 het alternatief aan de oostkant.
Lijn 1 rijdt twee keer per uur op weekdagen en 1 keer per uur op zaterdag. In de avond en zondag
rijdt de 1 niet meer. Het trajectstuk tussen Haarsekade en station Gorinchem is misschien nieuw voor
sommigen van de vestiging Schelluinen.
StadsBuzz 6 – Gorinchem
Een deel van de ritten gaat naar Schelluinen. De meeste chauffeurs van Schelluinen kennen de route
nog wel van de tijd van Arriva.
StreekBuzz 74 – Gorinchem – Nieuw-Lekkerland
De route van streekBuzz 74 wordt in Nieuwpoort verlegd naar de N216. Deze route is beter geschikt
voor busverkeer dan de nauwe straten van Nieuwpoort. In de ochtendspits wordt 1 rit toegevoegd
tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland. Deze bus rijdt vervolgens door naar Rotterdam als R-net 489.
De overstaplocatie tussen 74 en 90 wijzigt van het veer naar de halte Nieuwpoort N21
StreekBuzz 80 – Gorinchem – Arkel – Meerkerk A27 – Meerkerk – Lexmond – Vianen
Lijn 81 verdwijnt. Lijn 80 neemt de route deels over, via de Arkelsedijk net als de 81/181 bij Arriva.
Lijn 80 rijdt alleen tussen Vianen en Gorinchem. Tussen Vianen en Utrecht rijden voldoende andere
bussen. U-OV lijn 85 gaat via de Europalaan rijden. We keren mét reizigers bij de afrit Nieuwegein-
Zuid van Lekbrug Oost naar Lekbrug West. Bij Lekbrug West is de meest rechter halte de nieuwe
instaphalte.
Tussen Meerkerk-Dorp en Arkel nemen we een korte omweg via Meerkerk A27, waar we in beide
richtingen bij de halte onder de A27 stoppen
StreekBuzz 90 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Ameide – Nieuwpoort – Gelkenes
In Nieuwpoort wordt de route verlegd via de Provincialeweg N216, zoals voorlopig nu de omleiding
ook al is. Hiermee wordt meer betrouwbaarheid geboden. De overstapplek tussen 90 en 74 wijzigt
van het Veer naar Nieuwpoort N216
Alblasserdam:
StreekBuzz 92 – Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Oostendam– Rotterdam
Zuidplein
De 92 neemt integraal het traject over van snelBuzz 392. De frequentie gaat op werkdagen overdag
terug van 4 naar 2 keer per uur. Door een routewijziging van streekBuzz 192 rijdt in de spits alsnog
vier keer per uur een bus op het traject Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade – Zwijndrecht Ziekenhuis –
Zwijndrecht Station – Dordrecht, net als doorgaande reizigers naar Rotterdam
StreekBuzz 93 – Dordrecht -Nieuw-Lekkerland
Een deel van de ritten van de lijn 489 rijdt voortaan door als lijn 93 naar Dordrecht. Deze
lijnkoppeling vindt plaats in Nieuw-Lekkerland. Kijk te zijner tijd goed naar je dienstkaartje of je als
lijn 489 bij Standerdmolen links- (keren) of rechtsaf (door als lijn 93) moet.
StreekBuzz 190
Deze spitslijn vervalt. In de ochtendspits rijdt een extra rit van streekBuzz 74 voortaan vanaf
Streefkerk naar Nieuw-Lekkerland en vanaf daar door naar Rotterdam. R-net 489 rijdt extra ritten
tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam (en Rotterdam) in de spits.
StreekBuzz 191 - Sliedrecht – Papendrecht – Ridderkerk - Rotterdam
Deze spitslijn wordt een versterkingslijn van R-net 491 en rijdt alleen op drukke momenten. Tussen
Sliedrecht, Stormrand en Oostendam volgt de busroute dezelfde wegen én haltes als R-net 491,
zodat de reiziger gemakkelijker kan wisselen tussen beide lijnen.
De bediening van het traject tussen Boven-Hardinxveld, Werkendamseveer en Sliedrecht, Stormrand
via Hardinxveld-Giessendam vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van de Merwedelingelijn en
overstappen bij Sliedrecht Baanhoek. Daarnaast blijft ook streekBuzz 77 rijden die bij Sliedrecht,
Stormrand een overstap biedt naar lijn 191/491.
De bediening van Papendrecht-Zuid met streekBuzz 191 vervalt. Reizigers kunnen gebruik maken van
de bediening op de Burg. Keijzerweg en stadsBuzz 4.
StreekBuzz 192 Dordrecht – Zwijndrecht – Hendrik-Ido-Ambacht – Rijsoord - Rotterdam
Deze lijn krijgt tussen Hendrik-Ido-Ambacht, Cascade en Station Dordrecht een andere route en volgt
hier de route van de huidige snelBuzz 392, straks streekBuzz 92. Het snelwegstuk over de A16 vervalt
dus.
De bussluis en busbaan bij Melkhuisje vervallen, net als de halte zelf. Wij maken gebruik van de
reguliere rijbanen en een nieuwe weg ten oosten van het stuk Melkhuisje en Voorweg. De hele
kruising gaat hier de komende jaren aangepast worden
SnelBuzz 316
Deze lijn wordt vernummerd naar R-net 416.
Snelbuzz 387 – Utrecht – Vianen – Meerkerk A27 – Gorinchem
SnelBuzz 387 blijft tot later in de avond doorrijden naar Dalem. De hoeveelheid ritten in de spits gaat
omlaag. We monitoren drukte, kijken of er meer spreiding kan plaatsvinden en zetten zo nodig extra
ritten in.
SnelBuzz 388 – Utrecht – Vianen – Lexmond – Meerkerk A27 – Bleskensgraaf N214 – Sliedrecht –
Papendrecht – Alblasserdam – Rotterdam
SnelBuzz 388 krijgt een extra halte te Lexmond op de plek waar nu ook streekBuzz 80/81 stopt op de
Rijksweg. Hierdoor krijgt Lexmond een HOV-verbinding met diverse andere plaatsen.
De 388 rijdt dus voortaan in beide richtingen via Lexmond.
Op Lekbrug West stopt de 388 voortaan op de meest rechter halte om rechtsaf te slaan richting
Lexmond. Dit was ook al gebruikelijk bij files op de snelweg.
SnelBuzz 392
Deze lijn wordt vernummerd naar streekBuzz 92. Daarnaast wordt een deel van de functie
overgenomen door streekBuzz 192.
R-net 416 – Alblasserdam – Papendrecht – Dordrecht
R-net 416 is een nieuwe R-netverbinding en vervangt lijn 316. De route wordt voortaan uitgevoerd
met rode R-netbussen. De route wordt versneld voor doorgaande reizigers. De haltes Waterinklaan,
Eemsteynplein, Transvaalstraat en Van Hogendorpweg vervallen voor R-net 416.
R-net 488, 489, 491
Deze lijnen rijden op zaterdagen voortaan elk halfuur in plaats van elk kwartier. In de spits rijden de
lijnen vier in plaats van zes keer per uur. De tijden van 489/491 wijzigen we zo dat voortaan een
overstap op beide lijnen ontstaat Oostendam, met een gelijktijdige aankomst en vertrek.
Nachtbuzz 888, 891
Deze lijnen rijden sinds maart 2020 niet meer en vervallen permanent