Pagina 125 van 174
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 15:04
door Roeland
Hangt ervan af, waar je naar toe reist. Vanaf Rotterdam Zuid wordt de bereikbaarheid een stuk minder (doordat de 190 vervalt).
Als ik het goed begrijp blijven de andere Nieuw-Lekkerlandse lijnen ongeveer hetzelfde?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 15:26
door nvdw
Alle wijzigingen samengevat door Qbuzz:
https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/2021
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 15:40
door nvdw
Vrokky schreef: ↑do 26 nov 2020, 14:47
Is Nieuw-Lekkerland nu meer/minder/gelijk bereikbaar in de spits?
Er vertrekken in de ochtend vier ritten 489 vanuit Nieuw-Lekkerland in plaats van twee, met allemaal een aansluiting op een 491 naar Zuidplein. Dat zijn (weliswaar met een overstap) dus nog steeds vier reismogelijkheden per uur.
Op de drukste tijd start een van die ritten als lijn 74 in Streefkerk.
93 wordt ‘ingekort’ tot het Jan van Nassauplein omdat die daar altijd is gekoppeld aan een rit van de 489.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 15:58
door Wannes
Het opheffen van de bestelbuzz is wel echt een flinke domper voor de kleine kernen in de alblasserwaard. En dit terwijl er bij de introductie van de concessie werd gesproken over het uitbouwen van dit systeem. Veel plaatsen krijgen nu in het weekend, in de avond of op zondag geen ov meer.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 15:59
door Meltrain
Waar komt precies de halte Nieuwpoort, Provincialeweg N216 en wat wordt eigenlijk de route van lijn 90 (en 78) om Nieuwpoort heen?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 16:02
door Wannes
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 16:20
door Meltrain
Hmm, dat moet dan via de Wielweg en Melkweg? Dat betekent dat de halte Langerak, NH Kerk ook zo'n 400 meter verplaatst moet worden.
Het centrum van Nieuwpoort wordt zo ook wel een stuk minder goed bediend.
Voor lijn 74 snap ik de routewijziging volkomen, maar omdat lijn 90 toch in Nieuwpoort eindigt en de omweg fors is, betwijfel ik het nut van deze routewijziging.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 16:29
door Milco
Voor lijn 90 snap ik het ook wel, met grote bussen zijn die straatjes in Nieuwpoort echt smal. Daar wil je niets tegenkomen, zelfs geen auto...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 16:40
door nvdw
En dat gaat op dit moment extra slecht omdat er in de vesting van Nieuwpoort al een tijdje bouwwerkzaamheden zijn. Lijn 90 rijdt al een aantal maanden om die reden een omleiding en die wordt nu simpelweg in de dienstregeling gezet.
De halte Provincialeweg N216 ligt bij de rotonde N216/Nieuwpoortseweg. Daar was al de tijdelijke bushalte ingericht.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 17:26
door The Greyhound
traibergen schreef: ↑do 26 nov 2020, 15:58
Het opheffen van de bestelbuzz is wel echt een flinke domper voor de kleine kernen in de alblasserwaard. En dit terwijl er bij de introductie van de concessie werd gesproken over het uitbouwen van dit systeem. Veel plaatsen krijgen nu in het weekend, in de avond of op zondag geen ov meer.
De Deur-Halte taxi wordt genoemd als alternatief, maar ook de fiets!!! Wat kost een deur-halte taxi?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 17:42
door Daniel
Da's een leuke vraag: heb er nog naar gezocht toen we tarieven aan de wiki toevoegden, maar de ritprijs van de deur-halte taxi is dus nergens te vinden.
Aangezien het bestelBuzz-supplement ook voor deur-halte vervoer geldig is vermoed ik eenzelfde prijs als de bestelBuzz.
Wat is praktisch het verschil voor Qbuzz trouwens eigenlijk? Lijkt me dat vraagafhankelijk vervoer vanaf haltes qua kosten goedkoper is dan vanaf iedereen z'n voordeur? Of stonden er voor de bestelBuzz veel meer busjes klaar omdat die een dienstregeling op basis van aansluitingen op de rest van het netwerk hadden?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 18:46
door DPDelft
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 18:52
door Gerben3
De deur-halte taxi is in de eerste helft van 2021 gratis te gebruiken, zie het kopje 'Wijzigingen flexibel vervoer' op de wijzigingenpagina daar staat dit:
De Deur-halte taxi is de eerste helft van 2021 kosteloos te boeken.
Bron:
https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/2021
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 26 nov 2020, 20:15
door Daniel
Ja dat is dus in meer gevallen het probleem... er is ooit in het eerste jaar van de concessie een prijs gepubliceerd maar van veel producten zijn de nieuwe prijzen nooit op de site geplaatst.
Er hebben zelfs kaartsoorten op de site gestaan waar een jaar lang "meer info volgt binnenkort" bij stond

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 08:59
door Roeland
Het blijkt dat lijn 80 (Gorinchem - Meerkerk - Vianen) 's avonds en op zondag niet meer rijdt. Meerkerk gaat er dus nog verder op achteruit.
Is het niet beter om op de A27 een snelweghalte aan te leggen bij Meerkerk, viaduct Blommendaal, voor de lijnen 387 en 388?
Dan kan de middle-of-nowhere halte A27/N214 voor lijn 387 vervallen, en krijgt de woonkern Meerkerk (en niet meer slechts de McDonalds nabij Meerkerk) een goede HOV-verbinding.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 09:14
door Meltrain
Zelfs als het mogelijk (en toegestaan) is om een halte langs de snelweg te bouwen, wordt het nog een hele klus om deze ook (op een veilige manier) toegankelijk te maken. Er moeten in elk geval een trap én een lift worden geplaatst óf een lange hellingbaan.
Als dat allemaal al mogelijk is, kost dat nog behoorlijk wat tijd en geld.
Vergeet daarnaast niet dat Meerkerk in Vijfheerenlanden ligt en dus gewoon de beschikking heeft over U-Flex.
(En ja, ik had liever ook gezien dat lijn 80 gewoon dagelijks over de hele route had gereden.)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 09:59
door nvdw
Het zou inderdaad een mooie locatie voor een halte zijn. Het is echter ook een behoorlijke opgave wat infrastructuur betreft. Er is niet veel ruimte en al zou je het voor elkaar krijgen, dan kun je binnenkort weer opnieuw beginnen omdat de A27 hier compleet op de schop gaat, waarbij dit viaduct hoe dan ook moet worden vervangen. Voor de korte termijn is het dus sowieso geen oplossing.
Ik herhaal hier nog maar even wat ik elders ook al zei: als er 10 procent businzet bespaard moet worden, gaat het mes nu eenmaal diep en red je het niet met het schrappen van anderhalve spitsrit.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 10:24
door Roeland
Dit zouden ze mooi kunnen meenemen bij de verbreding van de A27. Dan heb je voor Meerkerk een structurele oplossing (als Meerkerk nog in Z-Holland zou liggen, zou het dan "op R-net worden aangesloten").
Vergelijk het met de halte Eemnes-A27, met de 380/381-halte A12 / station Zoetermeer, of met de halte A29 / Numansdorp.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 10:55
door The Greyhound
traibergen schreef: ↑do 26 nov 2020, 09:26
The Greyhound schreef: ↑do 26 nov 2020, 07:08
Het was veel beter geweest om 387 terug te trekken uit Dalem en lijn 1 via de oude (Arriva) route die de hele wijk afdekte in ere te herstellen. Dan had je ook vanuit zowel de oostelijke als westelijke wijken een verbinding met het centrum behouden.
Op zaterdag bestaat die rechtstreekse verbinding tussen de oostelijke wijken en het centrum nog wel, en ik stel me voor dat voor Qbuzz doordeweeks het potentieel voor reizigers die rechtstreeks vanaf hun straat naar Utrecht kunnen reizen groter is dan mensen die op een woensdagmiddag naar het centrum gaan.
Met lijn 1 (zeker als de oude lusroute zou worden gereden) is het oostelijke deel van Gorinchem veel beter afgedekt dan met lijn 387. Met het verdwijnen van 387 zou alleen de halte op de Spijksedijk verdwijnen (aan de rand van de bebouwing) terwijl er nu 3 haltes midden in de wijk komen te vervallen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 11:02
door Roeland
Station Gorinchem ligt voor de meeste Gorinchem-oostenaren op fietsafstand.
Utrecht (een belangrijke bestemming voor Gorinchemers) ligt echter niet op fietsafstand.
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 11:50
door ArrivaBas
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het minder prettig is om niet gelijkvloers in te stappen. Echter is het leeuwendeel van de inwoners in Laag Dalem jonger dan 65 jaar. Dat zijn mensen die meestal goed ter been zijn en binnen Gorinchem sneller de fiets gebruiken dan de bus. Pas tegen het centrum aan wordt het aandeel senioren groter.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 12:22
door Daniel
Roeland schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:02
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Neem aan dat Qbuzz inderdaad ook wel het soort reizigers heeft meegewogen. Als de verbinding van Dalem met Utrecht redelijk gebruikt wordt is het interessanter die te behouden dan een stadsbus te behouden waardoor reizigers naar Utrecht moeten gaan overstappen.
Geen doorgaande stadsbus over het station heen meer zou trouwens ook best wel eens beter uit kunnen komen met laadtijden i.c.m. aansluitingen op de trein. Daar bestaat in de huidige dienstregeling immers een conflict tussen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 12:57
door The Greyhound
Roeland schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:02
Station Gorinchem ligt voor de meeste Gorinchem-oostenaren op fietsafstand.
Utrecht (een belangrijke bestemming voor Gorinchemers) ligt echter niet op fietsafstand.
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Het verschil in reistijd van en naar Utrecht is gering door de lange buffertijd op station Gorinchem van lijn 387 en zal vaak niet eens opwegen tegen de langere loopafstand naar de halte van 387.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 16:47
door Roeland
Ik heb ook nooit gezegd dat ze de 387 ruim 5 minuten moeten laten niksen op station Gorinchem, zoals Qbuzz nu doet.
Ze zouden de 387 ook rond 13/28/43/58 op station Gorinchem kunnen laten passeren: geen wachttijd voor Oostenaren die van/naar Utrecht reizen, en een ruime overstap van ca. 8 minuten van/naar de treinen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: vr 27 nov 2020, 19:45
door CamilleKreemers
Kun je ook niet iets met Gorinchem 5 en 80? Wellicht kan je de 80 door de Lingewijk sturen?