Pagina 126 van 135

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 19 sep 2024, 19:48
door Suus
Commendatore schreef: do 19 sep 2024, 13:08
Suus schreef: wo 18 sep 2024, 10:00 Belgische binnenlandse vervoersbewijzen worden niet geldig in de snelle intercity.
Ook niet in combinatie met een internationaal vervoerbewijs? Die combinaties zijn vaak wel nodig om de prijs nog een beetje binnen de perken te houden namelijk.
Neen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 19 sep 2024, 21:28
door IIVQ
Ik heb een mail van de Oostenrijkse vervoersautoriteit (zeg maar ILT) die zegt dat twee (vrijwel) gelijktijdig gekochte tickets als één contract gezien moeten worden. Dus met een Belgisch binnenlands ticket in combinatie met een internationaal ticket maak je één lange, internationale, reis. Wie die mail wil hebben moet mij een pb'tje sturen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 19 sep 2024, 21:47
door Commendatore
Dat werkt alleen niet in combinatie met bijvoorbeeld een Rail Pass of zo'n Belgisch binnenlands eerste klasse ticket tegen weekendtarief. Zo doe ik het meestal als ik verder ga dan Antwerpen/Mechelen, want anders nemen de prijzen al snel echt idiote proporties aan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 19 sep 2024, 21:48
door cassie127
Daar heb je in de Benelux niet zoveel aan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 19 sep 2024, 21:48
door rvdborgt
IIVQ schreef: do 19 sep 2024, 21:28 Ik heb een mail van de Oostenrijkse vervoersautoriteit (zeg maar ILT) die zegt dat twee (vrijwel) gelijktijdig gekochte tickets als één contract gezien moeten worden. Dus met een Belgisch binnenlands ticket in combinatie met een internationaal ticket maak je één lange, internationale, reis. Wie die mail wil hebben moet mij een pb'tje sturen.
Je hebt dan alleen nog een trein nodig waarin je ticket geldig is.
In de praktijk moeten we wachten op de voorwaarden om te zien hoe het allemaal geformuleerd is.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 09:42
door en-es
Die Oostenrijkers hebben toch helemaal niks te vertellen in België? De conducteur lacht je keihard uit als je die mail toont. _O_

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 10:03
door IIVQ
De conducteur lacht je uit, maar het is een interpretatie van EG 1371/2007, en zo'n interpretatie is geldig in de hele EU. Als je een boete krijgt (er geen andere voorwaarden zijn waardoor, zoals Rian zegt, die boete terecht zou zijn) dan moet je eerst bij het bedrijf waar je (één van de) tickets gekocht hebt reclameren, en als die geen gehoor geven, bij de toezichthoudende instantie van het land waar de ticketverkoper zit, de treinmaatachappij resideert, één van de landen waar de reis doorheen ging, het land waar je woont of waarvan je de nationaliteit hebt. In België is dat de FOD Mobiliteit en Transport, in Nederland de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT).

Als je kan, zou ik die laatste vermijden, want die zijn een stuk meer op de hand van de spoorbedrijven (ik heb er denk ik 3 od 4x geklaagd en nooit gelijk gekregen), terwijl bij de FOD ik al 2x in het gelijk gesteld werd en bij de Oostenrijkse op een (terechte!) administratieve reden niet, maat ik heb doorgevraagd en als ik wel aan die administratieve reden had voldaan, had ik zéker gelijk gehad.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 10:12
door rvdborgt
IIVQ schreef: vr 20 sep 2024, 10:03 In België is dat de FOD Mobiliteit en Transport, in Nederland de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT).

Als je kan, zou ik die laatste vermijden, want die zijn een stuk meer op de hand van de spoorbedrijven (ik heb er denk ik 3 od 4x geklaagd en nooit gelijk gekregen), terwijl bij de FOD ik al 2x in het gelijk gesteld werd en bij de Oostenrijkse op een (terechte!) administratieve reden niet, maat ik heb doorgevraagd en als ik wel aan die administratieve reden had voldaan, had ik zéker gelijk gehad.
ILT mocht tot juni vorig jaar geen uitspraken doen over individuele gevallen. Dat is met de herziening van de EU-verordening veranderd. Misschien was dat het probleem?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 17:54
door IIVQ
Al mijn gevallen bij IL&T zijn meer dan 4 jaar gedaan, en daar beriepen ze zich niet op. (FOD van 2 jaar geleden).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 18:20
door rvdborgt
Ah ok. Je hebt dan neem ik aan geen bezwaar en beroep meer aangetekend? Uiterlijk bij het beroep (waarover het CBb zou het argument "geen uitspraak over individuele gevallen" gekomen zijn. Dat hadden ze namelijk in december 2016 al eens geoordeeld.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 19:21
door IIVQ
Nee. Dat gaat me wat te ver om soms maar €3,50 terug te krijgen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 20 sep 2024, 22:27
door Selivio
Ik geloof dat het inmiddels al een tijdje weinig meer gaat over MATERIEELprojecten... :roll:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 21 sep 2024, 10:06
door en-es
Wellicht kan dat in de vraagbaak?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 23 sep 2024, 18:27
door Suus
Gaat volgens mij best voorspoedig met het ICNG, of niet? Als de 900 en 1000 volledig met ICNG moeten rijden hebben ze toch nog minstens 4 stellen gevonden om in de 1100 in te zetten vandaag.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 23 sep 2024, 18:31
door MetroRET
De 1000 rijdt (vandaag tenminste) volledig met ICR

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 23 sep 2024, 18:35
door Bemined
Alleen de 900 rijdt gepland volledig met ICNG, de 1000 en 1100 blijven tot december nog een mix ICNG en TRAXX+ICR. Er horen 16 vijfjes en 6 achtjes ICNG te rijden op een werkdag, dat lijkt men echter niet altijd te halen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 23:07
door DDietzen
Nabrander omdat ik in Berlijn zat, maar: waarom rijden eigenlijk de 1000 en 1100 allebei gemengd ICNG/ICR? De 1000 heeft de hogere maximumsnelheid en betere acceleratie van de ICNG toch veel harder nodig gezien alle HSL-perikelen, dus die zou toch beter wat ICNG's van de 1100 kunnen jatten om integraal ermee te kunnen rijden? De 1100 rijdt immers niet door HSL-probleemgebied dus zou prima met grotendeels/integraal ICR af kunnen, denk ik dan als niet-ingewijde.

Is het om op de 1100 tenminste semi-frequent een ICNG-rit te kunnen aanbieden voor de toegankelijkheid en dergelijke? Is het voor machinistenopleiding en onderhoud materieelkennis voor standplaatsen Den Haag en Eindhoven? Is het om ICR regulier nabij de werkplaats Watergraafsmeer te kunnen krijgen? Excuus als het al eerder is gevraagd, ik heb nog geen helder antwoord kunnen vinden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 07:04
door tjoektjoek
Op de foto's van ICNG-B interieur zie ik dat de stoelen stoelnummers hebben. Dit heeft de huidige ICR-rijtuigen toch niet die naar België rijden?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 12:24
door Suus
Nee, dat is verwijderd bij eerdere revisies inderdaad.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 12:44
door tjoektjoek
Ik ben alleen benieuwd waar het rijtuignummer zit van de ICNG, wordt dit dan op het scherm weergegeven? Want er is geen scherm bij de deuren. Ja, ik weet het officieel is het geen rijtuignummer.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 14:37
door MaartenD
Of worden de stoelen doorgenummerd?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 15:15
door cassie127
Nee elke bak heeft zijn eigen nummering. Systeem in de nummering is gelijk aan dat wat DB gebruikt voor stoelnummering.

Komt er dan zitplaatsreservering?Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 18:23
door VIRM
Komt er dan zitplaatsreservering?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 21:41
door cassie127
Nier dat ik weet, maar zover ik begreep zijn de ICNG-B stellen van binnen vrijwel gelijk aan de ICNG-D stellen. Alleen heeft de ICNG-D nog ergens een ruimte voor het treinpersoneel in de trein zelf.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 10 okt 2024, 22:14
door Suus
Ik heb wel een foto gezien van twee stoelen die volledig raamloos zijn, direct naast een toilet. Nu is de indeling van ICNG-B iets anders door de aanwezigheid van een derde toilet, maar ik kan mij dat niet herinneren dat die twee stoelen in de binnenlandse ICNG voorkomen.