Pagina 127 van 294
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 06:44
door Daniel
Stuk of twee Setra's reden op de stadsdienst ja. En inderdaad ging het met die midi's nog niet helemaal lekker: 1159 reed met blanco display en 1160 met "Geen dienst" erop.
Maar positief: alle haltes die ik laatst met incomplete bestickering of vertrekstaten meldde waren keurig aangepast.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 07:39
door dnmw2705
Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 08:31
door CamilleKreemers
wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 08:34
door dnmw2705
CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.
Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.
Dit is de bus waar ik nu in zit. Alleen die gebeurd eigenlijk altijd op dit stuk. In Utrecht kom je gewoon op -2/-3 uit!

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 09:47
door Wageningen1998
dnmw2705 schreef:CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.
Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.
Dit is de bus waar ik nu in zit. Alleen die gebeurd eigenlijk altijd op dit stuk. In Utrecht kom je gewoon op -2/-3 uit!
https://s30.postimg.org/yidf2fvmp/Scree ... 083200.png
Met lijn X80 gaat het ook nog steeds niet best...
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 10:06
door sirvinniei
dnmw2705 schreef:Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen

Tussen Utrecht en Zeist klopt dat, maar in Wageningen en Klp komen ze meestal wel op tijd aan. Zoals ik eerder al gezegd heb: liever een bus die te laat is dan die te vroeg is, zolang hij zijn aansluitingen maar haalt op tijdhaltes.
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 10:12
door dnmw2705
sirvinniei schreef:dnmw2705 schreef:Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen

Tussen Utrecht en Zeist klopt dat, maar in Wageningen en
Klp komen ze meestal wel op tijd aan. Zoals ik eerder al gezegd heb: liever een bus die te laat is dan die te vroeg is, zolang hij zijn aansluitingen maar haalt op tijdhaltes.
Inderdaad dat. Aansluitingen haal ik ook wel. Is alleen puur het feit dat je netjes om 8:25 op de halte sta, en dan dat dan niet duidelijk is om die om 8:26 komt, of 8:31. En ook vind het dan gewoon vreemd om met die 10 minuutdienstregeling te rijden als alles toch door elkaar heen gaat. Soms zitten er maar 3 minuten tussen 2 lijn 50 bussen. En dan heb je ook nog lijn 51 erbij en de andere kant op ook nog eens 251(en 71)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 11:08
door The Greyhound
BasFrancken schreef:dnmw2705 schreef:CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.
Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.
Met lijn X80 gaat het ook nog steeds niet best...
Misschien zijn die omgebouwde tourwagens van Setra met hun trage deuren en opstapjes toch niet zo geschikt voor drukke buslijnen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 12:21
door Wageningen1998
Zelf had ik gewoon VDL citea's besteld voor de Veenendaallijnen én de stadsdienst Amersfoort en Setra's voor de streekdienst. Voor de streekdienst kan het prima en een tip voor de deuren: doe de voordeur bijvoorbeeld al dicht als de passagiers zijn ingestapt ipv te wachten tot iedereen zijn kaartje betaald heeft of heeft ingecheckt. Dan kun je gelijk wegrijden
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 13:35
door Durashift
BasFrancken schreef: (..) en een tip voor de deuren: doe de voordeur bijvoorbeeld al dicht als de passagiers zijn ingestapt ipv te wachten tot iedereen zijn kaartje betaald heeft of heeft ingecheckt. Dan kun je gelijk wegrijden
Leuk bedacht.. maar denk (de beroeps hier op het forum mogen mij corrigeren

) dat dat niet slim is omdat het zicht op de spiegels (deels) wordt ontnomen door de instappende passagiers.. Er hoeft dus maar één iemand langs de bus komen aanrennen.. die niet gezien wordt.. en een sluitende deur voor de bakkes krijgt en Leiden is in last.. :(
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 13:55
door isadora
Zal er niet veel over zeggen, maar ik kwam ogen te kort, toen ik vanochtend op het busstation van Utrechts CS Jaarbeurszijde mocht zijn. :X
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 14:01
door dnmw2705
isadora schreef:Zal er niet veel over zeggen, maar ik kwam ogen te kort, toen ik vanochtend op het busstation van Utrechts CS Jaarbeurszijde mocht zijn. :X
Ik ben benieuwd, vertel!
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 14:14
door Busfoto.nl
Sprinter City 1159 op de 381 vandaag.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 17:18
door wouter15
Via OVinfo zie ik dat er op lijn 272 bus 1508 rijdt. Weet iemand welke bus dit is?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 17:46
door Stadsbus
Ik denk gewoon een Ambassador voor een ander land die niet goed is omgenummerd in het systeem, maar het kan ook een buurtbus zijn.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 18:10
door Daniel
Het is de Besseling 508. Zij voeren die hele lijn uit.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 18:14
door dnmw2705
wouter15 schreef:Via OVinfo zie ik dat er op lijn 272 bus 1508 rijdt. Weet iemand welke bus dit is?
Besseling rijdt inderdaad met 1500 serie
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 18:17
door dnmw2705
Wat een moeizame avond spits in Zeist. Lijn 50 met +13 vanaf Ucs, 50 naar Veendendaal +22 (zie ik nu) en 50 naar Doorn reed met +3 weg vanaf Utrecht CS. Die maar genomen!
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 20:37
door sirvinniei
http://www.ad.nl/utrecht/chauffeurs-syn ... ~ab4313e4/
Ze hebben geen bevoegdheid om in een reguliere bus te rijden.
Na de overgang naar Syntus, die sinds december vorig jaar het streekvervoer verzorgt, moesten ze een rijtest afleggen. Die zou uitkomst geven of ze geschikt zijn voor het behalen van een groter rijbewijs.
In een interne e-mail, in handen is van deze krant, staat dat enkele chauffeurs de test niet haalden en de opleiding tot buschauffeur niet mogen starten. Hen werd de keuze gegeven tussen solliciteren bij een taxibedrijf elders of ontbinding van de arbeidsovereenkomst.
Het verhaal over het overgaan van het personeel is toch wel heel anders geworden nu.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 21:57
door Durashift
Zo'n rijtest dient een ieder te doen die een groot rijbewijs wil halen. Dat kan slagen of niet.
Wat heeft dat met de overname van medewerkers te maken?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: ma 23 jan 2017, 22:44
door sirvinniei
Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: di 24 jan 2017, 00:00
door Littlebusdriver
sirvinniei schreef:Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Omdat ze ook met een klein busje kunnen rijden. Die rijden ook in de nieuwe concessie. Syntus schreef op deze concessie in en wist welke medewerkers er over zouden komen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: di 24 jan 2017, 02:53
door dennistd
Littlebusdriver schreef:sirvinniei schreef:Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Omdat ze ook met een klein busje kunnen rijden. Die rijden ook in de nieuwe concessie. Syntus schreef op deze concessie in en wist welke medewerkers er over zouden komen.
De kleine busjes die er rijden zijn buurtbusjes. En ik denk niet dat je veel vrijwilligers kunt vinden als anderen ervoor betaald krijgen (hoewel, er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden die graag zonder vergoeding de betaalde baan van een ander innemen...)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: di 24 jan 2017, 06:41
door sirvinniei
De concessie eiste een minimaal gemiddeld aantal reizigers van 6 en gaf maar een beperkte vergoeding voor DRUs met klein materieel. Kortgezegd wilde de provincie dus van "taxilijntjes" af.
Als Syntus zelf een mogelijkheid aanbied aan deze chauffeurs om een groot rijbewijs te halen vind ik het hun eigen verantwoordelijkheid als ze niet voor de rijtest slagen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: di 24 jan 2017, 09:14
door yordietje
O.a. zag ik deze ochtend in Amersfoort weer een hoop vervangend materiaal.
Op lijn 17 reden VDL bussen van Syntus Overijssel. En veel Amba's van CXx.