Pagina 129 van 174
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 14:11
door ray78
CamilleKreemers schreef: ↑zo 27 dec 2020, 20:24
Wat zijn overigens de verschillen tussen MUMO en OV?
hou het maar op 1groot minpunt qau mumo....in het begin was het super: zelf je rooster in elkaar flansen,later mocht je blij zijn ,als je iets meer als 50% van je aanvraag ook kreeg en je eigenlijk niet wist waar je aan toe was (nadeel als er meer mensen in komen om dan nog een grote score te halen met je rooster)
MUMO is in het leven geroepen in consessies waar ook een trein rijd,om zo ook dubbelfuncties te cre-eren( bus/machinst of bus/boa) maar aangezien een bepaald bedrijf daar geen trek in had om mensen om te scholen naar chauffeur of machinist,sterft deze cao een langzame dood onderhand..
keolis neemt nieuw personeel aan onder OV,qbuzz idem(voor zo ver bekend bij mij) en de enigste die er nog in zit,is dhr hettinga en die dramt door op een bedrijfs cao alls keolis en qbuzz er straks uit stappen en zodoende kan je ,je personeel nog meer knijpen (kijk maar bij de RET,waar ook een bedrijfscao geld naast ov en alle aanverwante. ik ben nu redelijk happy met rouleringen in MUMO,je weet waar je aan toe ben en mochten er ooit weer stakingen uitbreken,heb i.i.g. geen 2 kampen zoals nu (ov & mumo,waarbij er partij wel rijd en de ander niet) ook zo cre-eer je onrust onder je personeel
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 14:38
door CamilleKreemers
Bedankt voor het antwoord. Was er niet gedonder mee toen Qbuzz DMag won?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 15:20
door ray78
nope...daar is de WP (wet personenvervoer 2000) voor,al het rijdend personeel en cao's worden over genomen...1ste dienstenpakket was compleet op MUMO gemaakt.Ze waren even vergeten dat er ook nog OV en HTM personeel was...(iets met luisteren) de rest van het verhaal ken je,denk ik,wel...onze grote arriva vriend dulde de grote Qbuzz baas niet aan de CAO tafel (oud zeer tussen die 2) en het enige wat qbuzz kan doen is de CAO MUMO volgen zonder inspraak aan tafel.hopelijk zien ze het licht en word alles OV.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 18:30
door marvinkok
Keolis neemt niet per definitie alleen mensen onder OV aan. Dat is afhankelijk van de standplaats. Bij Rail bijvoorbeeld komt iedereen in Goor en Zutphen onder Mumo, Enschede en Zwolle zijn OV.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 18:46
door CamilleKreemers
Waarom zijn er zoveel CAO's in dit landschap? Waarom niet gewoon 4 CAO's maken: NS, Rail, Bus-streek en Bus-Stad?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 19:00
door ArrivaBas
Over het algemeen rijdt OV-personeel onder een en dezelfde CAO. Die enkele uitzonderingen zijn met name historisch gegroeid. In Dordrecht rijden chauffeurs die al bijna twintig jaar in dienst zijn nog onder de HTM-CAO. Dat komt doordat het vervoer voor 2007 door Stadsvervoer Dordrecht werd uitgevoerd. SVD is rond de millenniumwisseling een dochteronderneming van de HTM geworden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 19:21
door marvinkok
Vergeet ook de vakbonden niet... Keolis wilde juist al het rail personeel in mumo stoppen toen zwenzwoka er bij kwam, maar dat wilden de bonden niet "want zwenzwoka is geen multimodale concessie"
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: di 29 dec 2020, 19:22
door Suus
De sector-CAO is ontstaan uit de bedrijfscao van VSN. Syntus en NoordNed waren een samenwerking van NS en een streekvervoerder, daar is vervolgens een nieuwe CAO ontwikkeld om beide bloedgroepen binnen het bedrijf tevreden te houden. De stadsvervoerders hebben hun bedrijfs-CAO gehouden. In de tussentijd zijn er verschuivingen geweest en een aantal bedrijven opgeheven, maar omdat de WP2000 de overname van het personeel met de bestaande arbeidsvoorwaarden voorschrijft blijven die oude CAO’s nog deels in leven. Maar omdat er niemand meer bijkomt zullen ze op termijn uitsterven.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 15:33
door The Greyhound
StefanRijnhoutjes schreef: ↑zo 20 dec 2020, 15:59
Ik zag net dat bij de haltes bijv. Glacis, Flank enz. waar lijn 1 (Gorinchem oost) vervalt en lijn 47 en 673 van Arriva wel blijven rijden dat Arriva splikssplinternieuwe halteborden heeft geplaatst.
Dat zijn haltes waar Arriva vroeger volgens mij niet eens stopte. Lijn 47 reed als een soort sneldienst door de wijk. De stad uitwaarts staan in Oost overal nieuwe Arriva halte borden.
Op de route stad inwaarts waar Qbuzz lijn 1 op zaterdag nog rijdt zijn er weer een aantal oude arriva halte borden met grote witte plakkaten met lijnnummers verschenen die we nog kennen uit de opstart periode van Qbuzz.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 16:06
door ray78
fout met hoofdletters...
arriva kwam er al met de 88/89 in 2003,daarna de iris busjes op lijn 3/4 ri laag dalem
na 3-1 blijft de 1 aan de kant van haarwijk van maandag tot vrijdag en op zaterdag pakt lijn het traject van de 387 naar dalem erbij (;s zondags onbekend bij mij)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 16:43
door The Greyhound
Met vroeger bedoel ik lijn 47 voor 13 december. Toen Arriva nog de stadsdienst reed werd er uiteraard wel bij alles haltes gestopt.
Lijn 1 rijdt op zaterdag inderdaad een treurig ritje langs de wijk ipv door de wijk. Je kan eigenlijk nu al voorspellen wat de volgende stap is.
Hoe die oude Arriva/Qbuzz haltes langs de route van 47 zijn gekomen is mij dan een raadsel.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 18:06
door CamilleKreemers
Ben ik nu zo vreemd dat ik het volgende denk:
Maak 2 grote rondjes van ongeveer 25 tot 28 minuten waarbij je de hele wijk bediend in een lusje en dan een uursdienst per richting?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 18:19
door ray78
is er geweest,zo goed als....in de arriva tijd had je lijn 1-2 aan de kant van haarwijk (linksom en rechtsom) op het station werd dat lijn 3 of 4 en die gingen door de binnenstad naar laag dalem (ook weer linksom en rechtsom) ieder half uur kon je naar haarwijk en laag dalem.
ander probleem is nog steeds de laadtijd op het station,globaal 10 minuten en dan kan je weer 1 rondje evenementenhal-haarwijk doen...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 18:39
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: ↑wo 30 dec 2020, 18:06
Ben ik nu zo vreemd dat ik het volgende denk:
Maak 2 grote rondjes van ongeveer 25 tot 28 minuten waarbij je de hele wijk bediend in een lusje en dan een uursdienst per richting?
Zo was het in de Arriva tijd, echter Qbuzz wilde geen lusjes meer maar gestrekte lijnen..... In het westen van de stad zijn ze daarop teruggekomen. In het oosten van de stad wil Qbuzz kosten wat het kost lijn 387 naar Dalem in stand houden. Daardoor verslechterd de bediening van Gorinchem-oost aanzienlijk en hebben de bewoners vanuit het westen van de stad geen directe verbinding meer met het centrum. Dat laatste zal ook niet bevorderlijk zijn voor de klandizie voor de westelijke lus.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 20:18
door Daniel
De vraag is echter of er ook daadwerkelijk een noemenswaardig aantal reizigers was om die verbinding voor in stand te houden. Gorinchem heeft gewoonweg al jaren best veel stadsdienst voor z'n omvang.
Overigens, dat lijn 1 in het westen van Gorinchem weer een lusroute krijgt heeft eigenlijk helemaal niks te maken met terugkomen op het niet willen van lusjes. Lijn 1 gaat alleen maar via de Gildenwijk rijden omdat lijn 5 het qua rijtijd niet bleek te redden en het lusje wordt gecompleteerd ter vervanging van de gestrekte lijn 80, die nu eenmaal gestrekt moest worden om op tijd in Vianen te zijn voor de aansluiting op de snelBuzz naar Utrecht (die zit op zichzelf immers ook weer vast op treinaansluitingen qua ligging)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 22:01
door CamilleKreemers
Kan je die hele 81 niet schrappen bij een gerealiseerde snelweghalte nabij kruising A27 en Blommendaal in Meerkerk?
Deze halte ligt dan tegen de wijk en redelijk centraal. De 388 heeft nog wel ruimte om daar te stoppen en je kan de 79 wel deels via Arkel sturen qua slingerige route met route Meerkerk - Hoornaar - Arkel - Gorinchem Gomarus.
Ik heb niet gekeken naar aansluitingen dan.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 22:05
door Meltrain
Lijn 81 wordt op 3 januari opgeheven, dus wat bedoel je precies?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 03:18
door CamilleKreemers
ergens wel jammer dat lijn 1 niet gewoon 2 ringlijnen zijn. Dan had je wellicht de combinatie streek/Stad kunnen realiseren in de omlopen om zo wellicht materieelgoedkoper te zijn. Rond Gorinchem zijn het toch bijna allemaal midibussen / 10m lengte.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 09:28
door Stefan
Dat was het bij Arriva, misschien was dat toch wat handiger dan de huidige opzet.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 10:55
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: ↑do 31 dec 2020, 03:18
ergens wel jammer dat lijn 1 niet gewoon 2 ringlijnen zijn. Dan had je wellicht de combinatie streek/Stad kunnen realiseren in de omlopen om zo wellicht materieelgoedkoper te zijn. Rond Gorinchem zijn het toch bijna allemaal midibussen / 10m lengte.
Probleem was tot nu toe dat de streeklijnen door Juijn en de stadsbus (lijn 1) door QBuzz gereden werden. Zo kon je geen pool maken van kleine bussen. Dat probleem is nu in ieder geval opgelost.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 10:59
door The Greyhound
ray78 schreef: ↑wo 30 dec 2020, 18:19
is er geweest,zo goed als....in de arriva tijd had je lijn 1-2 aan de kant van haarwijk (linksom en rechtsom) op het station werd dat lijn 3 of 4 en die gingen door de binnenstad naar laag dalem (ook weer linksom en rechtsom) ieder half uur kon je naar haarwijk en laag dalem.
ander probleem is nog steeds de laadtijd op het station,globaal 10 minuten en dan kan je weer 1 rondje evenementenhal-haarwijk doen...
Je kan wel 10 minuten laadtijd in de dienstregeling stoppen (met alle negatieve gevolgen voor treinaansluitingen) maar als die meer op theorie dan op werkelijkheid gebaseerd zijn doordat de rijtijden te krap zijn kom je in de problemen en had je eigenlijk een 3e elektrische bus nodig gehad die je in de spits bijvoorbeeld lijn 6 had kunnen laten rijden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 11:39
door ray78
inderdaad,ik zat zo ook al te puzzelen met een 3de bus. Nu is het nog zo,dat de bussen ongeveer 3 minuten,nadat de trein is vertrokken ook gaan rijden. de bus die binnen komt op het eilandperron om te laden is voor de treinen al binnen (net zo als de rest eigenlijk)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 12:36
door Daniel
The Greyhound schreef: ↑do 31 dec 2020, 10:55Probleem was tot nu toe dat de streeklijnen door Juijn en de stadsbus (lijn 1) door QBuzz gereden werden. Zo kon je geen pool maken van kleine bussen. Dat probleem is nu in ieder geval opgelost.
Het grootste probleem lag al in de vorige concessie, namelijk bij de door Arriva op hun gebruikelijke budget-manier doorgevoerde elektrificatie van de stadsdienst. En dat dan met eigenlijk net te weinig bussen en op een manier waardoor nooit de hele stadsdienst ermee gereden kon worden.
Combineer dat met de overnameverplichting voor de twee elektrische bussen (en de eis ze in te zetten) en zo zat Qbuzz eigenlijk gewoon compleet vast met de mogelijkheden tot exploitatie van de Gorinchemse stadsdienst. Die pool van kleine bussen kon toen dus eigenlijk ook al niet.
In Dordrecht hebben ze daar ook nog last van gehad: op zich een logisch idee van Qbuzz om drie dezelfde elektrische busjes als ze van Arriva moesten overnemen erbij te kopen. Alleen had Arriva hen er niet bij verteld dat ze lijn 10 eigenlijk alleen op papier elektrisch reden, maar in de praktijk gewoon met dieselbussen omdat de elektrische exemplaren zo'n beetje 90% van de tijd defect in de garage stonden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 13:03
door The Greyhound
Arriva heeft nooit gepretendeerd de volledige stadsdienst in Gorinchem met twee bussen te gaan rijden. Dat is bij het starten van dit pilot project (met alleen laden op de standplaats) ook duidelijk in persberichten gecommuniceerd en heeft niks met low budget te maken. Het stond QBuzz uiteraard vrij om een derde Citea aan te schaffen om z’n beloftes waar te maken.
Ik kan mij niet voorstellen dat QBuzz niet op de hoogte was van de problemen met de Rosero’s in Dordrecht. Dat hoort toch bij een goede voorbereiding van een consessie.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Geplaatst: do 31 dec 2020, 13:18
door Daniel
The Greyhound schreef: ↑do 31 dec 2020, 13:03
Arriva heeft nooit gepretendeerd de volledige stadsdienst in Gorinchem met twee bussen te gaan rijden. Dat is bij het starten van dit pilot project (met alleen laden op de standplaats) ook duidelijk in persberichten gecommuniceerd en heeft niks met low budget te maken.
Het was wel degelijk een low-budget oplossing voor de sier. Twee elektrische bussen aanschaffen die niet eens de hele dag kunnen rijden is echt gewoon alleen een stukje PR met subsidie van de provincie geweest.
Het stond QBuzz uiteraard vrij om een derde Citea aan te schaffen om z’n beloftes waar te maken.
Met drie Citea's was er nog altijd geen pool van kleine busjes mogelijk geweest die gecombineerd stad- en streek reden, die dingen moesten immers in Gorinchem rijden. Als die eis wat minder strikt geweest was hadden de Citea's in combinatie met de laadpaal op het station ook gewoon streekritjes kunnen rijden waardoor je waarschijnlijk qua laadpauzes beter uit was gekomen.
Echter had je met zo'n gecombineerde inzet alsnog de stadsdienst anders op moeten zetten, want met alle stadslijnen doorgaand over het station wordt het laden wat lastig en met alleen maar ringlijnen kan 't ook niet op de eindpunten. (Bij zo'n combi-inzet had Qbuzz wel de laadpaal bij de Evenementenhal kunnen laten plaatsen natuurlijk)
Ik kan mij niet voorstellen dat QBuzz niet op de hoogte was van de problemen met de Rosero’s in Dordrecht. Dat hoort toch bij een goede voorbereiding van een consessie.
Je zal versteld staan hoeveel dingen een nieuwe vervoerder zelf moet uitvinden in een concessie. Sowieso is het daarbij handig rekening te houden met het feit dat Qbuzz en Arriva niet zo dol op elkaar zijn (iets met twee grote Arriva-concessies waar Qbuzz mee vandoor gegaan is) en vervoerders kunnen elkaar nog best op veel manieren dwars zitten.
Zelf heb ik de vorige twee drama's in dit gebied nog van dichtbij meegemaakt en die lieten dat ook meer dan duidelijk zien: in 2003 met een vertraagde gunning door rechtszaken, waarna Connexxion weigerde om tijdelijk materieel aan Arriva te verhuren (met de museumvloot als resultaat) terwijl ze bij Connexxion zat aan de kant hadden staan na het verliezen van DAV.
En in 2007 met Arriva die doodleuk op de verkeerde haltes in Dordrecht passagiers stond te tellen, waardoor ze de piekdrukte van de ritten minsten, gevolgd door de inzet van compleet ongeschikte bussen en het inroosteren van chauffeurs die met vakantie waren op de eerste dag.