Pagina 129 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:47
door Suus
Nou, dat probleem zit wel dieper. Recent is in dit topic nog genoemd dat de al zeer lang bestaande doorgaande busdienst van Harderwijk naar Arnhem (al tijden onder twee lijnnummers maar verder net zoals vroeger) nu opeens geknipt moet worden omdat het noorden van de provincie Gelderland opeens in dezelfde concessie moet als de streekbussen rondom Emmeloord, juist om die samenwerking te bevorderen. Schiet mij maar lek.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 18:53
door bys1
Er worden gewoon bestaande kleinere concessies heringedeeld en grotendeels samengevoegd. Waar nu een verbinding wordt opgeknipt (temeer omdat die toch al onder verschillende lijnnummers rijdt), kunnen andere lijnen misschien juist worden samengevoegd. Desalniettemin denk ik dat het opknippen van verbindingen als de 105/205 te allen tijde moet worden voorkomen en dat in zulke gevallen de lijnen beter gedeeld kunnen worden gereden met een zelfde constructie als bijvoorbeeld lijn 83 (Nijmegen - Venlo), de 195/295 (Utrecht - Rotterdam) en de 5/85'in Veenendaal.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 18:57
door regenmaker
Nee, het exploiteren van twee lijnen door één vervoerder is altijd een drama. Kijk naar lijn 99 waar 15 december Arriva een halte heeft verplaatst in Uden. Op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling weten de Breng chauffeurs helemaal niet dat de halte is verplaatst en rijden gewoon door... Verder heb je over de provinciegrens heen telkens discussie nodig over de dienstregeling, een van de redenen waarom de 99 nog geen kwaliteitsimpuls heeft gehad zoals de 305/306 vanuit Uden.

Ook op lijn 83, leuk dat Arriva met comfortabele Volvo 8900 bussen rijdt, maar Breng rijdt nog steeds met die oncomfortabele Mercedes bussen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:07
door DPDelft
Hier op aansluitend: op lijn 195 zijn niet alle tarieven bij beide vervoerders geldig. Datzelfde geldt voor lijn 45 tussen Den Haag en Leiden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:11
door regenmaker
Dat is inderdaad ook een leuke. Op lijn 83 geldt mijn Dal Vrij Oost Bus alleen op de bussen van Breng en dan alleen tot Milsbeek Helweg. Breng Vrij geldt op zowel de bussen van Arriva als Breng en dan alleen tot Milsbeek Helweg. Vanuit Limburg gelden de tickets vanuit Venlo ook maar tot Milsbeek Helweg. Het is een wirwar aan tarieven en dat is super onpraktisch.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:13
door umbusko
En mijn Dal Voordeel Limburg geldt dan bijvoorbeeld alleen weer bij Arriva, maar wel op de hele route...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:42
door SuperGhost
Nu vraag ik me af of een koppeling van de 105 en 205 voor een verbinding Harderwijk-Arnhem wel nodig is, aangezien het bij lange na niet de snelste route is. Het snelste is om in Barneveld op de Valleilijn te stappen en in Ede vervolgens over te stappen op de NS-trein (scheelt maar liefst 20 minuten). Daarna is het sneller om in Harderwijk al op de trein te stappen en via Utrecht te reizen (scheelt 7 minuten) of om juist via Zwolle te reizen (scheelt 2 minuten). Ik denk dus dat vrijwel niemand uit Harderwijk lijnen 105 en 205 uit zullen rijden om in Arnhem te komen.
Maar ik vond het gewoon raar dat een lijn die al jaren gekoppeld rijdt (volgens mij altijd al heeft gedaan?) toch onder 2 nummertjes blijft rijden i.p.v. 1.

Ik denk dus dat die lijnen knippen zodra het 2 verschillende concessies worden geen enorm probleem hoeft te zijn, aangezien het alternatief (in Barneveld op de Valleilijn stappen) dus aanzienlijk sneller is en het lijkt me daarom ook al de route die iedereen kiest.

Ben het verder wel met anderen hier eens dat de samenwerking bij gecombineerde lijnen veel beter moet. Ik denk daarom dat het dan ook beter is om een uitruil van lijnen te doen (of aan één gunnen en een verdeelsleutel afspreken), zodat een lijn dan volledig bij één vervoerder hoort.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:45
door bys1
Ik zeg ook niet dat de huidige gezamenlijk gereden lijnen wel goed werken, maar in principe kan zoiets (ook voor de 105/205) prima werken. Alleen moet er dan wel goed overleg tussen beide vervoerders/vervoersautoriteiten plaatsvinden en moet er duidelijkheid zijn voor de reiziger:
- Dienstregelingswijzigingen / haltewijzigingen moeten in overleg gebeuren.
- Indien er eisen worden gesteld aan materieelcomfort, moeten beide vervoerders daaraan voldoen.
- Tarieven moeten duidelijk zijn: vervoersbewijzen van beide vervoerders zijn over de gehele route van de buslijn geldig, ongeacht door welke vervoerder een rit wordt gereden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 19:50
door isadora
Eén concessie, en daarmee basta. *O*

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 20:16
door Daniel
DPDelft schreef:
regenmaker schreef:Nee, het exploiteren van twee lijnen door één vervoerder is altijd een drama. Kijk naar lijn 99 waar 15 december Arriva een halte heeft verplaatst in Uden. Op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling weten de Breng chauffeurs helemaal niet dat de halte is verplaatst en rijden gewoon door... Verder heb je over de provinciegrens heen telkens discussie nodig over de dienstregeling, een van de redenen waarom de 99 nog geen kwaliteitsimpuls heeft gehad zoals de 305/306 vanuit Uden.

Ook op lijn 83, leuk dat Arriva met comfortabele Volvo 8900 bussen rijdt, maar Breng rijdt nog steeds met die oncomfortabele Mercedes bussen.
Hier op aansluitend: op lijn 195 zijn niet alle tarieven bij beide vervoerders geldig. Datzelfde geldt voor lijn 45 tussen Den Haag en Leiden.
Alleen op 295 is dat nog het geval, 195 is inmiddels geheel Syntus. Maar er zijn nog altijd wel vervelende dingetjes op die lijn: zo hebben in de eerste weken diverse reizigers hun bus gemist omdat de door Arriva gereden ritten nog op het oude vertrekperron van Utrecht Centraal op de DRIP stonden in plaats van op het nieuwe.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 20:36
door MdJ
Lijn 105 is pas ontstaan bij de overdracht van de Vallei lijn aan de provincie Gelderland (December 2006) Daarvoor was het immers lijn 105 Ede-Barneveld-Harderwijk en lijn 107 Arnhem-Wittenberg-Putten (-en daarvoor door naar Harderwijk-Lelystad)

De splitsing in 105 en 205 was, althans volgens dit forum, gekomen omdat het aantal haltes te groot was voor de OV Chipkaart en altijd als puur administratieve knip geweest. Echter met de introductie van lijn 103 rijdt de 105 uit Arnhem ook enkele keren door als 103 naar Apeldoorn i.p.v. lijn 205 naar Harderwijk.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 21:46
door SuperGhost
MdJ schreef:De splitsing in 105 en 205 was, althans volgens dit forum, gekomen omdat het aantal haltes te groot was voor de OV Chipkaart en altijd als puur administratieve knip geweest.
Als dat waar is, is dat echt te bizar voor woorden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 21:53
door regenmaker
Ik hoorde via een buschauffeur dat het met de CAO te maken had. Het is in ieder geval alleen een administratieve knip geweest.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 22:09
door MdJ
Nu kan ik het betreffende bericht niet meer terugvinden, dus de enige onderbouwing is mijn geheugen...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 22:54
door Ambassadorfan
Er zijn genoeg mensen die van Arnhem naar Harderwijk reizen met 105/205, scholieren met name en hier en daar ook mensen die een dagje uit naar Harderwijk kiezen pakken liever de bus ipv de trein puur omdat dat juist net wat goedkoper dus is het opzich wel logisch dat men dit in stand houdt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 15:58
door gkw1969
regenmaker schreef:Ik hoorde via een buschauffeur dat het met de CAO te maken had. Het is in ieder geval alleen een administratieve knip geweest.
Dit heeft niets te maken met de CAO. Waar de knip vandaan komt weet ik niet, maar de uitleg over de OV chipkaart zou wel eens kunnen kloppen.

De uitvoering van een dienstregeling heeft nooit te maken met de CAO, de CAO gaat alleen maar over diensttijden, -lengtes, pauzes en roosters. De zogenaamde werktijdregeling.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 12:27
door aj80
Het heeft imo te maken met dat de dienst onder één nummer wel heel lang zou worden waardoor een tachograafverplichting nodig is/was. Stamt al uit de Veolia-tijd. Met een knip zijn het twee lijnen geworden, beide onder de x km, en verviel deze bepaling. Of dit nog steeds actueel is is mij onbekend. Klantvriendelijk is het niet, maar het is nu even zoals het is. Verder was er destijds sprake van erg verschillende frequenties op het deel Hwk-Bvd en Bvd-Ahm wat ook niet meehielp in de helderheid.

De doorkoppeling 205/105>91/231 heeft inderdaad te maken met de beperking van het rijblok. Een retour Hwk-Ahm-Hwk komt in de spits bijna tegen de 4 uur aan waarbij de 2 minuten-kering in Arnhem wegens congestie op de N224 steeds vaker niet reeel meer was. Om niet zulke lange blokken te bieden zonder onderbreking rijdt de bus als het kan door naar Apd.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 13:51
door bys1
Het lijkt me stug dat een doorgekoppelde lijn te lang zou worden, want er zijn veel langere lijnen in Nederland zoals de Friese Qliners 350, 315/324 en 335 en de vroegere Qliner 315 Groningen - Lelystad.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 13:59
door Daniel
In kilometers zijn die wellicht langer, maar in rijtijd niet. Alle lijnen die jij noemt zitten qua rijtijd voor een enkele reis rond de 2 uur, nagenoeg identiek aan de combinatie 105/205 dus.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 15:23
door dennistd
Tacho gaat volgens mij op kilometers, tot 50km buiten de standplaats mag zonder dacht ik.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 15:31
door Daniel
Ik las ergens dat het 100 km is, maar daar zat ook nog een beperking qua aantal uur gebruik per week bij (maximaal 12) die een bus nooit haalt.
50 km lijkt me vrij weinig voor sommige lijnen ook.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 21:09
door dennistd
De vrijstellingen zijn van toepassing op:

voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 km;
https://www.ilent.nl/onderwerpen/digita ... stellingen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 01 jan 2020, 14:59
door bys1
Er zijn anders behoorlijk wat lijnen die langer zijn dat dat volgens mij. In ieder geval de meeste Qliners in het Noorden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 01 jan 2020, 17:48
door Post
dennistd schreef:
De vrijstellingen zijn van toepassing op:

voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 km;
https://www.ilent.nl/onderwerpen/digita ... stellingen
Dat zijn de internationale vrijstellingen.

Maar het OV is helemaal vrij gesteld zolang er volgens een rooster wordt gereden.

Zie ook, let op PDF: https://www.ilent.nl/binaries/ilt/docum ... ervoer.pdf
Indien er GEEN tachograaf is geïnstalleerd, stelt de vervoerder voor chauffeurs in het openbaar busvervoer een dienstrooster en een -regeling op.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 06 jan 2020, 07:05
door Lijn 45
Setra's 1100 en 1101 zijn volgens OVzoeker onderweg op lijnen rond Ede. Zal dat de vaste standplaats van deze bussen worden?