Pagina 14 van 14
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: za 28 jun 2025, 11:20
door cassie127
En als je persee een snellere verbinding naar Hasselt wilt met de trein kun je het altijd eerst nog proberen met kopmaken in Vise.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: za 28 jun 2025, 13:08
door huibf
Eingelijk wel vreemd dat het stukje aan belgische zijde nog onderhouden is met twee overgangen. terwijl er het helemaal niet meer aan het belgische net zit ?
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: za 28 jun 2025, 15:40
door Suus
Het gedeelte van de Montzenroute tussen Visé en Tongeren zie ik niet opengaan voor reizigers. Bij werkzaamheden tussen Glons en Liège wordt het ook niet gebruikt met reizigers, alleen voor overbrengingsritten van leeg materieel. Toevallig vorig weekend met de chartertrein Raeren - Schaarbeek over dat stuk lijn geweest (zie foto), en er zitten twee lange tunnels in die totaal niet zijn voorzien op de ontruiming van grote aantallen reizigers. De spoorbrug over de Maas bij Visé is daarvoor wel aangepast, de spoorbrug over het Albertkanaal heeft een stalen raster onder de sporen en is op dat punt ook niet echt adequaat ingericht.

Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: za 28 jun 2025, 20:22
door teun
Valt er niet ook wat te zeggen voor die trein voor de bediening van Hasselt Lanaken (en misschien Maastricht Lanaken)? Dat lijkt mij een ietsje zwaardere relatie dan louter lijn 20a die eigenlijk volledig parallel rijdt aan de spoorlijn voor alles behalve de relatie Maastricht - Bilzen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: za 28 jun 2025, 21:06
door IIVQ
De gemeente Lanaken heeft 22000 inwoners (twee derde van een plaats als Veghel), maar dat is inclusief plaatsen als Rekem Neerharen, Gellik en Veldwezelt. Behalve Gellik zie ik niemand daarvan naar het station in Lanaken reizen om naar Maastricht te gaan - dan ga je gewoon rechtstreeks. En voor de ontsluiting van 11000 inwoners plus Eigenbilzen (2300) ga je niet een spoorlijn reactiveren.
Lanaken is al 4xpu in de spits met Maastricht verbonden, en 2x pu met 45 met Hasselt via Zutendaal , 2x pu met lijn 20b Hasselt via Bilzen) (, vanaf Mopertingen 4xpu als de 20a Maastricht-Bilzen-Hasselt er bij komt. In ongeveer 5 kwartier ben je van Lanaken naar Hasselt, wat wel een lange reis is, maar niet echt enorm lang voor zo'n afstand, en als je wil kan je natuurlijk vanaf Bilzen overstappen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 15:54
door teun
Ah dus net eerst lage busfrequenties een argument om niet over te gaan tot reactivatie, nu juist hoge busfrequenties.
Het reactiveren van een stukje spoor waarvan de baan er voor een deel nog ligt voor een plaats van dat formaat is overigens zelfs in het behoudende Nederland niet ongehoord, Veenendaal nog niet zo heel lang geleden en Stadskanaal hopelijk spoedig. In Belgie zelf hebben ze niet heel lang geleden het lijntje naar Hamont heropend.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 18:31
door The Greyhound
Veenendaal heeft ruim 70000 inwoners, meer dan twee keer zoveel dan Stadskanaal. In de veenkoloniën is de bus een prima vervoermiddel. Het blijft merkwaardig dat er in perifere gebieden als Zuid Limburg en het Noord-Oosten vaak dit soort onrealistische plannen gemaakt worden en dat Den Haag daar soms nog in lijkt te trappen ook.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 18:52
door Tom024
Zuid-Limburg is echt alleen maar perifeer te noemen met een randstedelijke bril op.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 18:54
door trolly
De Veenendaallijn is in 1981 geopend. Destijds had Veenendaal zo'n 40.000 inwoners. Ik wil niet meteen de conclusie trekken dat de bevolkingsgroei volledig aan die spoorlijn te danken is, maar beter OV maakt een woonplaats zeker wel aantrekkelijker.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 19:41
door IIVQ
Ik krijg het idee dat teun Veendam bedoelde. Maar Veendam en Stadskanaal hebben samen 30000 inwoners, met nog wat achterland erbij.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 19:48
door teun
Inderdaad. Net verward.

Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 19:53
door trolly
Dat gaat The Greyhound vast niet leuk vinden.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 20:08
door teun
Ach Veendam is toch de periferie, het zou maatschappij meer opleveren als ze dat hele oord opheffen. Denk ik maar dan.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Geplaatst: ma 30 jun 2025, 20:22
door The Greyhound
trolly schreef: ↑ma 30 jun 2025, 18:54
De Veenendaallijn is in 1981 geopend. Destijds had Veenendaal zo'n 40.000 inwoners. Ik wil niet meteen de conclusie trekken dat de bevolkingsgroei volledig aan die spoorlijn te danken is, maar beter OV maakt een woonplaats zeker wel aantrekkelijker.
Veenendaal was inderdaad bedoeld als overloop voor Utrecht. Ik de mensen nog niet zo snel massaal vanuit Groningen stad naar Stadskanaal verhuizen, eerder het omgekeerde.