Pagina 14 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 03 nov 2016, 09:56
door EHH
De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 03 nov 2016, 10:25
door zone2000
EHH schreef:De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.
ahh zof chauffeurs gaan dus wel op lijnverkenning, had gehoord dat ze alleen een navi meekregen. zal wel weer kantinepraat zijn geweest :lol:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 03 nov 2016, 10:27
door EHH
zone2000 schreef:
EHH schreef:De chauffeurs uit het NZWF zijn al op lijnverkenning en de chauffeurs uit het ZOF gaan vanaf maandag op lijnverkenning. Ook krijgt iedereen een nieuwe routeboek.
ahh zof chauffeurs gaan dus wel op lijnverkenning, had gehoord dat ze alleen een navi meekregen. zal wel weer kantinepraat zijn geweest :lol:
Daar was eerst wel sprake van klopt. Er is voor degene die dat willen wel een Navigatieapparaat aanwezig als het goed is.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 07 nov 2016, 09:35
door Etienne
https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... geling.htm

De nieuwe dienstregeling voor Zuidoost-Fryslân staat online.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 07 nov 2016, 15:22
door sirvinniei
Verandert er helemaal niks in de dienstregeling op de Wadden behalve de nummering?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 07 nov 2016, 16:03
door Lijn65
Arriva schreef:"De dienstregeling voor de Waddeneilanden volgt binnenkort"

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 13:34
door Meltrain
Waarom worden de lijnen 15, 16 en 18 vernummerd in respectievelijk 115, 116 en 84 terwijl ze (ogenschijnlijk) ongewijzigd zijn? :?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 13:37
door BrengMe
Misschien om dubbelnummering met de stadslijnen te voorkomen? Daar rijden immers ook al lijnen 15, 16 en 18.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 13:53
door CamilleKreemers
Ik had eigenlijk verwacht dat Arriva voor Fryslan een compleet nieuw lijnennummering zou doorvoeren.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 14:07
door Meltrain
BrengMe schreef:Misschien om dubbelnummering met de stadslijnen te voorkomen? Daar rijden immers ook al lijnen 15, 16 en 18.
Die lijnen komen niet bij elkaar in de buurt, dus qua duidelijkheid had het niet gehoeven.
(En zelfs als dat wel zo is, vraag ik me nog steeds af waarom lijn 18 dan niet vernummerd is in 118.)
CamilleKreemers schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat Arriva voor Fryslan een compleet nieuw lijnennummering zou doorvoeren.
Waarom dacht je dat?

Misschien kan BR628 een verklaring geven. :)

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 14:16
door ov'tje
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat lijnnummer 84 gebaseerd is op de historie. Tot ongeveer 2009 reed die bus namelijk onder dat nummer.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 15:12
door BR628
Uit principeoverwegingen wil Arriva geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
Lijn 84 is inderdaad gekozen vanwege historie.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 15:20
door Meltrain
Bedankt voor het antwoord.
Die principekwestie geldt dan blijkbaar niet voor stadslijnen, want daarvan komen dezelfde lijnnummers wel meerdere keren in 1 concessie voor (zie ZHN en Limburg).

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 18:49
door Daniel
Niet alleen daar, in Gorinchem zijn de stadslijnen juist nog niet heel lang geleden omgenummerd naar nummers die doubleren terwijl ze eerder unieke lijnnummers hadden :wink:
Arriva is hier dus niet heel consequent in, maargoed, dat is met wel meer dingen het geval.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 18:54
door BR628
Tja, misschien had ik me daarin iets duidelijker moeten uitspreken.
Uit principeoverwegingen wil Arriva-regio Noord geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
Wat andere regio's doen is aan hun.
Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
Tot slot: ik had het over lijnnummers, waarin je het woord lijn kan uitleggen als lijndienst en niet stadsdienst.
In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig. Ivm doubleures in de huidige stadsdienst is er voor gekozen om de lijnen die doubleren in ZOF een ander lijnnummer te geven.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 18:58
door Daniel
BR628 schreef:Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
In de ene stad lijn 1 t/m 9, andere 11 t/m 19, eventuele derde 21 t/m 29 enz. Is een systeem wat bv. jaren door de BBA gebruikt is, maar werkt uiteraard alleen als je niet meer dan 9 lijnen in een stad hebt.
In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig.
Grappig eigenlijk dat Arriva daar nu zo over zou denken terwijl die lage lijnnummers grotendeels nog stammen uit de tijd dat ze zelf nog in ZOF reden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 19:01
door BR628
TJa wat betreft dat laatste, Arriva is intern héél erg veranderd sindsdien. Er zijn relatief nog maar weinig mensen uit die tijd die nog bij Arriva werken.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 19:26
door ov'tje
Daniel schreef:
BR628 schreef:Daarnaast is het natuurlijk lastig om, indien er meerdere stadsdiensten in een regio zijn, deze anders te nummeren.
In de ene stad lijn 1 t/m 9, andere 11 t/m 19, eventuele derde 21 t/m 29 enz. Is een systeem wat bv. jaren door de BBA gebruikt is, maar werkt uiteraard alleen als je niet meer dan 9 lijnen in een stad hebt.
In ZOF zijn de meeste lijnen erg laag genummerd en niet streekdienst-waardig.
Grappig eigenlijk dat Arriva daar nu zo over zou denken terwijl die lage lijnnummers grotendeels nog stammen uit de tijd dat ze zelf nog in ZOF reden.
Die nummering komt uit de VEONN-tijd toen er bij de samensmelting van FRAM en DVM/NWH voor gekozen werd om de lijnen 20, 23 en 24 in ZOF om te nummeren in lijnen 10, 13 en 14.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 21:59
door Wubbo
BR628 schreef:Uit principeoverwegingen wil Arriva geen dubbele lijnnummers meer in 1 regio.
Is dat alleen een principe of lost het ook daadwerkelijk een probleem op?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 08 nov 2016, 23:12
door regenmaker
Ik snap niet waarom Arriva dan niet alles vernummerd zoals in Limburg. Dan hoef je als je een extra stadsdienstlijn in Leeuwarden wil niet opeens weer een lijn ter vernummeren en behoud je een duidelijke trend in Lijnnummers.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:21
door Dennenboom
Je gaat toch geen jaren oude lijnnummers weggooien voor de leuk! Lijnnummers zijn een stukje cultureel erfgoed.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:34
door regenmaker
Dennenboom schreef:Lijnnummers zijn een stukje cultureel erfgoed.
Mensen die sentimenteel doen over een nummertje...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:50
door Dennenboom
Waarom zouden getallen geen historische waarde hebben en een gebruik, een culinair iets of een gebouw wel?
Als OV een sterke binding met de bevolking heeft zijn de lijnnummers zeker iets wat mensen iets zegt.
Wel eens gehoord van het gedoe rond lijn 8 in Amsterdam?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:52
door Chrysa
Dan nog, waarom zou je lijnnummers omnummeren zonder reden? Dat maakt het alleen maar verwarrender.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:53
door sirvinniei
De lijnnummers zijn nu in veel concessies zonder logica en onnodig lang.
Persoonlijk vind ik daarom dat bij elke nieuwe concessie de lijnnummering moet worden herzien. Limburg vind ik een heel goed voorbeeld van; vanaf december zit daar weer logica in: elk gebied heeft zijn eigen tiental.
Ik vraag me zelfs af of kleuren zoals die bij de Qlink niet makkelijker zijn voor reizigers dan nummers.