Pagina 14 van 23

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 14:28
door iamthedutchdude
Ik ga ervan uit dat de MAT'64 niet geschikt is voor éénmansbediening (dat zal één van de benodigde ontheffingen zijn), dus dan zou er automatisch een extra personeelslid (steward) aanwezig moeten zijn op die ritten. Die persoon kan, naast de verplichtingen rondom het vertrekproces, assisteren bij het in- en uitstappen als dat nodig is. Dat maakt de treinen ook "toegankelijk".

Voor de rest: we gaan wel zien hoe het loopt. Zelfs als er geen ontheffing verleend is/wordt, zal Keolis toch een keuze moeten maken: materieel dat niet conform eisen is (Mat'64), ofwel te hoge uitval van ritten (omdat om en om een treinstel uit de roulatie moet voor ombouw, zonder dat er reserve is), ofwel te late aflevering van de omgebouwde treinen. Als er geen ontheffing is, zien we dus vanzelf enige boete gepubliceerd worden.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 14:57
door cassie127
Het gaat planmatig om 4 ritten, alleen op werkdagen en alleen in de ochtendspits. Denk dat ze voor die 4 ritten wel wat hebben kunnen afspreken. De andere optie was om een trein niet de combineren maar daardoor een overvolle trein te hebben wat de veiligheid ook niet ten goede komt. Dat levert voor reizigers in een rolstoel wat problemen op, maar gelukkig gaat de volgende toegankelijke trein slechts 15 minuten later (en dat is in mijn ogen nog enigzins acceptabel).

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 15:12
door Dionysusnu
Wordt er dus geen reisassistentie geboden voor de mat' 64-inzet? Of bedoel je alleen de zelfstandig toegankelijke optie met die laatste zin?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 16:16
door Sorry_geen_dienst
Als ik het me goed herinner is de 904 juist wél geschikt voor eenmansbediening door middel van sleutelkastjes in de cabines, dat stel was vroeger een stel bestemd voor eenmansbediening op Ddr-Gdm.

En als die trein niet toegankelijk is, gaat de volgende trein een kwartier later. Het is niet anders.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 17:53
door Hainje
En laten we even heel eerlijk zijn, hoeveel mensen in een rolstoel gaan er gemiddeld genomen nu daadwerkelijk per trein mee?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 18:10
door Gartlin9
Zeker in de 4 ritten die die zou doen wat vgm ook dus nog in de (hyper)spits zit.
Maar een toegankelijke trein is niet alleen wenselijk voor rolstoelen gebruikers natuurlijk.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 13 dec 2024, 18:52
door TomSteyl
Er rijden nog genoeg treinen in Nederland die verre van toegankelijk zijn. Als het maar een tijdelijke oplossing is, voor 2 retourslagen...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 10:02
door Gartlin9
Zeker. En ik wou er ook niet mee zeggen dat het niet een goede oplossing is ofzo. Alleen het feit is wel dat vaak als er over toegankelijkheid gaat dag mensen alleen aan rolstoelen denken

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 11:18
door Durashift
Misschien wel een waarschuwing op het perron omroepen voor álle reizigers: let op, deze trein heeft een trap(petje) om in te stappen. :idea:
Ik zie het al voor mij dat reizigers, gedachteloos (scherm kijkend of verdiept door audio in hun hoofd of beide) door routine van perron de trein, gelijkvloers, willen inlopen en zich dan bezeren aan de instaptrede óf er onder klem komen te zitten..

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 11:21
door Gartlin9
^ik waardeer dit idee

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 14:08
door Meltrain
In het artikel van Treinreiziger.nl wordt er overigens nog een slag om de arm gehouden.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 14:25
door The Greyhound
Je zou toch zeggen dat wanneer je inschrijft op een concessie en weet dat als voorwaarde van die concessie het bestaande materieel grondig moet moderniseren vooraf een plan maakt hoe het materieel tekort op te vangen. Hetzelfde geldt voor een situatie waarbij een treinstel langdurig stilstaat, bijvoorbeeld vanwege een aanrijding.
Dat lijkt Keolis (al dan niet bewust) allemaal te hebben nagelaten, met als lapmiddel nu de inzet van de museum treinstel dat niet aan de eisen voor toegankelijkheid voldoet
Ik zou daar als opdrachtgever geen genoegen mee nemen.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 17:20
door Suus
Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 17:38
door Daniel
The Greyhound schreef: za 14 dec 2024, 14:25 Je zou toch zeggen dat wanneer je inschrijft op een concessie en weet dat als voorwaarde van die concessie het bestaande materieel grondig moet moderniseren vooraf een plan maakt hoe het materieel tekort op te vangen.
Dat plan was er (een Blauwnet FLIRT inzetten), maar dat bleek de concessieverlener daar niet toe te willen staan.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 17:50
door cassie127
En volgens mij is het Leascontract van de Blauwnet flirts ook nog zo dat ze niet zomaar op andere trajecten ingezet mogen worden. Ze mochten bijvoorbeeld door dat leasecontract niet Hengelo - Oldenzaal pendelen, meen ik hier ergens een keer gelezen te hebben

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 18:22
door Nitein-Repart
Suus schreef: za 14 dec 2024, 17:20 Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|
Beter een oude trein dan geen trein en mensen die slecht ter been zijn kunnen gebruikmaken van de trein die 15 minuten later rijdt.

Ik hoop alleen niet dat de vele treinspotters het feestje gaan verpesten, want ik geloof best dat er op maandagochtend half acht ineens een bonte verzameling treinliefhebbers op station Barneveld Centrum of station Barneveld Zuid staan.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 18:28
door Bemined
Die druipen snel genoeg af als blijkt dat er toch geen Plan V rijdt :p Keolis houdt de materieelinzet in het dagplan niet bij (althans niet in de systemen waar de reisinformatie op gebaseerd is) en van diverse kanten hoor je dat de mogelijke inzet pas ergens in januari van start gaat.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 19:27
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: za 14 dec 2024, 18:22 Ik hoop alleen niet dat de vele treinspotters het feestje gaan verpesten, want ik geloof best dat er op maandagochtend half acht ineens een bonte verzameling treinliefhebbers op station Barneveld Centrum of station Barneveld Zuid staan.
Wat is daar mis mee?
Zolang men zich aan de regels houdt en er geen veiligheidsrisico's zijn, mag dat toch gewoon?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 20:55
door srmeijer95
Laten we wel wezen, die trein staat nog in Rsd. Er zitten nog geen stickers op, de remmen zijn nog niet goedgekeurd en de trein is dus niet inzetbaar. Hoe ik dat weet? Nagevraagd aan de betreffende monteurs in Roosendaal. Waarom er een museumtrein ingezet zou gaan worden? Simpel. In eerste instantie was de bedoeling inderdaad een Blauwnet Flirt. Maar de provincies zijn op sommige vlakken zeker geen vriendjes, dus die trein mocht niet mee. Ook al heeft Keolis voor de dienst op ZwEnZwoKa eigenlijk altijd een stel over zegt men.

Wat er mis is met vele treinspotters? Als ze de reizigers in de weg gaan lopen gaan we daar vast wat van vinden. Gelukkig hebben we daar BOA's voor die heel prima in staat zijn een oogje in het zeil te houden.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: za 14 dec 2024, 21:03
door ArrivaBas
Het is bij de FLIRT's niet de provincie, maar de leasemaatschappij die moeilijk doet. Ze gaven de laatste jaren al geen toestemming om er met carnaval extra pendeltreinen tussen Hengelo en Oldenzaal mee te rijden, met als gevolg dat Keolis maar ging dieselen op ritten die niet onder de draad uit kwamen.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: zo 15 dec 2024, 10:34
door jelmerrr
Op treinreiziger staat ook dat het op z'n vroegst pas in januari komt: https://www.treinreiziger.nl/apekop-wel ... gerstrein/

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 dec 2024, 14:04
door VIRM
Nitein-Repart schreef: za 14 dec 2024, 18:22
Suus schreef: za 14 dec 2024, 17:20 Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|
Beter een oude trein dan geen trein en mensen die slecht ter been zijn kunnen gebruikmaken van de trein die 15 minuten later rijdt.
Want mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn hebben geen leven, sociaal leven, college/lessen, afspraken of werk waar ze op tijd moeten zijn.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 dec 2024, 16:37
door JordiBrabant
[duivelsadvocaat]Hoe inclusief naar iedereen is het als ze de moderne toegankelijke trein een kwartier vroeger/later niet in kunnen vanwege drukte?[/duivelsadvocaat]
Ik vind toegankelijk OV voor iedereen super belangrijk, maar dat is geen doel an sich.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 dec 2024, 16:58
door en-es
Elke trein zou toegankelijk moeten zijn. Maar helaas hebben we materiaalgebrek en moet er een keuze gemaakt worden.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 dec 2024, 16:59
door Milco
Maar wat is dan het verschil tussen een Mat '64, een ICM of een VIRM? Bij alle drie moet je toch een trap op om de trein in te komen? ik hoor velen hier roepen over Plan V want dat heeft geen gelijkvloerse instap, maar dat hebben veel treinen van NS ook niet en daar lees ik nauwelijks iets over...