Pagina 14 van 26
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 12:53
door sirvinniei
Heb hier geen betrouwbare bron bij, maar ik las dat het NS beleid is om op intercities niet te controleren, omdat de meeste mensen toch langs een poortje komt.
Je benadeelt daar natuurlijk wel eerste klas reizigers mee, die het meeste betalen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:08
door Mikos
Wat een onzin (zoals wel meer wat ik hier de laatste tijd op het forum tegenkom. Maar ik ga er geen tijd aan besteden om het lage Telegraaf-niveau tegen te spreken. Hier trek ik echter even de grens.)

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:22
door Hainje
Het is niet dat als ik van Tilburg Universiteit naar Schiphol reis ik onderweg ook met maar één poortje te maken heb. En zo zijn er wel meer trajecten te bedenken.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:29
door sirvinniei
Als dit geen beleid is vind ik het eigenlijk nog veel schrikbarender.
Dat zou betekenen dat elke conducteur die ik in twee maanden ben tegengekomen op mijn rit die ik drie ik per week maak te lui is om te controleren.
Dan moet de cultuur binnen de NS toch wel heel erg verziekt zijn.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 13:57
door cassie127
Hainje schreef: ↑do 06 okt 2022, 13:22
Het is niet dat als ik van Tilburg Universiteit naar Schiphol reis ik onderweg ook met maar één poortje te maken heb. En zo zijn er wel meer trajecten te bedenken.
Je kunt ook zo nagaan met de cijfers van het aantal reizigers per dag op een station hoeveel reizigers een poortje tegen komen en hoeveel er geen poortje tegenkomen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:18
door VIRM
Mikos schreef: ↑do 06 okt 2022, 13:08
Wat een onzin (zoals wel meer wat ik hier de laatste tijd op het forum tegenkom. Maar ik ga er geen tijd aan besteden om het lage Telegraaf-niveau tegen te spreken. Hier trek ik echter even de grens.)
Of ik het er altijd mee eens ben is een tweede, maar ik vind jouw inbreng juist altijd nuttig en relevant in dit soort discussies.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:23
door Suus
sirvinniei schreef: ↑do 06 okt 2022, 13:29
Als dit geen beleid is vind ik het eigenlijk nog veel schrikbarender.
Dat zou betekenen dat elke conducteur die ik in twee maanden ben tegengekomen op mijn rit die ik drie ik per week maak te lui is om te controleren.
Dan moet de cultuur binnen de NS toch wel heel erg verziekt zijn.
Waarom denk je dat de conducteur lui is?
Ik verbaas mij al langer over de "De CoNdUcTeUr CoNtRoLeErT mIjN kAaRtJe NiEt"-discussie omdat
a) Het niet mijn ervaring is, ook deze week is mijn kaartje op vijf treinreizen twee keer gecontroleerd.
b) Er geen wet is die vereist dat je kaartje wordt gecontroleerd. Het is toch ook wel fijn dat als je lekker een boek of krant aan het lezen bent, je niet je chipkaart uit het achtervakje van je tas moet gaan zitten lopen zoeken?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:33
door sirvinniei
Nee, maar het moedigt wel zwartrijden en zonder betalen in de eerste klas zitten aan.
Hoewel je natuurlijk sowieso al makkelijk kan zwartrijden als je een drukke trein neemt. Die er steeds meer zullen zijn gezien de ingekrompen dienstregeling, om maar weer terug naar het topic te komen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:38
door Chrysa
De vorige keer dat ik ben gecontroleerd was in Juli.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 15:08
door April064
Poortjes vind ik een slecht excuus om niet te controleren, want het is heel makkelijk om direct achter iemand aan te lopen bij de poortjes. Verder vind ik dat er in de eerste klas meer gecontroleerd moet worden als in de tweede klas, omdat je meer voor eerste klas betaalt.
Ook: zelfs als niet controleren bij ICs beleid is, verklaart het niet waarom ik ook zelden controle zie in sprinters.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 16:35
door teun
Chrysa schreef: ↑do 06 okt 2022, 14:38
De vorige keer dat ik ben gecontroleerd was in Juli.
Heb je voor die bmw ook een kaartje nodig dan?

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 16:42
door Chrysa
In de 1100 wel, naar het schijnt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 16:59
door henrivanderweijden
April064 schreef: ↑do 06 okt 2022, 15:08
Poortjes vind ik een slecht excuus om niet te controleren, want het is heel makkelijk om direct achter iemand aan te lopen bij de poortjes. Verder vind ik dat er in de eerste klas meer gecontroleerd moet worden als in de tweede klas, omdat je meer voor eerste klas betaalt.
Ook: zelfs als niet controleren bij ICs beleid is, verklaart het niet waarom ik ook zelden controle zie in sprinters.
Je hoeft nog niet eens achter iemand aan te lopen. In bv Arnhem Centraal check je in bij het poortje en je checkt weer uit bij de paaltjes op het perron. Of andersom als Arnhem je eindbestemming is.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 19:27
door Vinny
Suus schreef: ↑do 06 okt 2022, 14:23
sirvinniei schreef: ↑do 06 okt 2022, 13:29
Als dit geen beleid is vind ik het eigenlijk nog veel schrikbarender.
Dat zou betekenen dat elke conducteur die ik in twee maanden ben tegengekomen op mijn rit die ik drie ik per week maak te lui is om te controleren.
Dan moet de cultuur binnen de NS toch wel heel erg verziekt zijn.
Waarom denk je dat de conducteur lui is?
Ik verbaas mij al langer over de "De CoNdUcTeUr CoNtRoLeErT mIjN kAaRtJe NiEt"-discussie omdat
a) Het niet mijn ervaring is, ook deze week is mijn kaartje op vijf treinreizen twee keer gecontroleerd.
b) Er geen wet is die vereist dat je kaartje wordt gecontroleerd. Het is toch ook wel fijn dat als je lekker een boek of krant aan het lezen bent, je niet je chipkaart uit het achtervakje van je tas moet gaan zitten lopen zoeken?
Vroeger werden dat soort statistieken nog wel eens gedeeld door forummers die elke dag of minimaal één keer per week met de trein reisden. Het zou kunnen dat door het personeelstekort of door gewijzigd beleid conducteurs nu minder controleren dan een paar jaar geleden; maar ik vrees dat daar op individueel niveau niet veel over gezegd kan worden.
De NS houdt blijkbaar wel vast aan een grotere ploeg conducteurs op langere treinen. Dat vind ik persoonlijk dus onnodig: Met hetzelfde aantal conducteurs kun je ook een langere trein laten rijden, zolang de communicatie maar goed is. Kortom, díe interne beleidsregel kan wat mij betreft direct geschrapt worden.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 20:06
door PHS
-
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 21:05
door Suus
In de tweede klas ben je goedkoper en net zo snel op je bestemming en hoef je je ook niet verheven te voelen ten opzichte van anderen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 21:43
door Chrysa
Zo was de horror ook van het gezicht van mijn vierzitsgenoot af te lezen toen ik een blik aldi-bier opentrok in de eerste klas van de Thalys.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:00
door cassie127
Ach ik maak het ook zovaak mee in de 1e klas dat er naar mij gekeken wordt van of ik hier wel thuis hoor.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:05
door TffpaA
Waar doe je het van als je 23-24 jaartjes jong bent, vraag ik me dan af. Toen ik zo jong was, was ik allang blij dat ik me een tweedeklasticket kon veroorloven...
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:10
door Chrysa
2 uur vertraging hebben en vervolgens een voucher krijgen, dan valt 17 euro voor Parijs - Brussel wel mee. Volgens mij was dat zelfs goedkoper dan 2e klas.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:23
door BusOV40
Misschien is de bodem van de gifbeker nog niet in zicht:
https://nos.nl/l/2447344
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:36
door DDietzen
TffpaA schreef: ↑do 06 okt 2022, 22:05
Waar doe je het van als je 23-24 jaartjes jong bent, vraag ik me dan af. Toen ik zo jong was, was ik allang blij dat ik me een tweedeklasticket kon veroorloven...
Toen ik vorig jaar met Weekend Vrij reisde (als 20-jarige), was 1e klas maar 6 euro duurder dan 2e klas. Kóópje!
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:43
door cassie127
TffpaA schreef: ↑do 06 okt 2022, 22:05
Waar doe je het van als je 23-24 jaartjes jong bent, vraag ik me dan af. Toen ik zo jong was, was ik allang blij dat ik me een tweedeklasticket kon veroorloven...
Tja voor mij kost de 1e klas maar €16,67 voor alle dagen van de maand

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:43
door sirvinniei
DDietzen schreef: ↑do 06 okt 2022, 22:36
TffpaA schreef: ↑do 06 okt 2022, 22:05
Waar doe je het van als je 23-24 jaartjes jong bent, vraag ik me dan af. Toen ik zo jong was, was ik allang blij dat ik me een tweedeklasticket kon veroorloven...
Toen ik vorig jaar met Weekend Vrij reisde (als 20-jarige), was 1e klas maar 6 euro duurder dan 2e klas. Kóópje!
Idem, toen 6 euro, nu 25 euro verschil voor een dal vrij.
Groenewegen weigert te geloven dat Brussel dit van Nederland eist. Denk niet dat andere landen in Europa de oren laten hangen naar Brussel. "In Zweden is het aanbesteden gestopt", zegt hij. "En ook in Frankrijk en Brussel zijn het de nationale spoorwegen die de treinen mogen rijden."
Interessant. Hoe zit het met die landen?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 06 okt 2022, 22:47
door TffpaA
Ja, als het zó makkelijk is, snap ik wel dat allerlei figuren die 'overduidelijk' niet in de eerste klas thuishoren daar tóch in belanden
