Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
En de chauffeurs worden ook doodongelukkig als ze elkaar daar tegenkomen
Op papier zal het allemaal wel passen, maar of het in de praktijk ook goed gaat is de vraag. Hopelijk werkt kort verkeer een beetje in die nieuwe bussen.
Op papier zal het allemaal wel passen, maar of het in de praktijk ook goed gaat is de vraag. Hopelijk werkt kort verkeer een beetje in die nieuwe bussen.
-
- Donateur
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/
Vlinder in Hengelo
Vlinder in Hengelo
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Nee, volledige plan is nog niet bekend. Wel een fout in het advies: "Volgens het voorstel van Arriva zijn straks maar liefst 51 zitplaatsen aanwezig. Dat komt mede door de lengte van de bus van 13 meter."
Het zijn 41+2 zitplaatsen, en de bus is gewoon 12 meter (en 7 millimeter).
Het zijn 41+2 zitplaatsen, en de bus is gewoon 12 meter (en 7 millimeter).
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Belbusjes op lijn 10 en 12? Gaat vrijwel geen hond gebruik van maken, hoe kunnen ze daar positief over adviseren? Mensen pakken dan de fiets of auto wel.
Ze hadden beter de routes van lijn 10 en 12 anders in kunnen delen want je bent met die drie bussen veel te lang onderweg, daar trek je ook geen reizigers mee.
Ze hadden beter de routes van lijn 10 en 12 anders in kunnen delen want je bent met die drie bussen veel te lang onderweg, daar trek je ook geen reizigers mee.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Hengelo is een relatief compacte stad met weinig hoogbouw, volume vervoer heb je dan dus bijna niet.
De wijken die qua vervoer het drukste zijn, zijn de Hasseler Es en Hengelose Es, maar meer om de afstand dan omdat er in verhouding meer mensen wonen.
Hengelo kent al heel veel jaren alleen maar ringlijnen zoals lijn 12 waardoor je het recreatieve verkeer al mist. Helaas leent de lay-out van de Hengelose lijnen zich ook niet eenvoudig voor normale lijnen zonder extra inzet van materiaal.
De wijken die qua vervoer het drukste zijn, zijn de Hasseler Es en Hengelose Es, maar meer om de afstand dan omdat er in verhouding meer mensen wonen.
Hengelo kent al heel veel jaren alleen maar ringlijnen zoals lijn 12 waardoor je het recreatieve verkeer al mist. Helaas leent de lay-out van de Hengelose lijnen zich ook niet eenvoudig voor normale lijnen zonder extra inzet van materiaal.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Zitten er nu dan zo weinig reizigers in lijn 10 en in lijn 12?RTBS schreef: ↑ma 04 sep 2023, 16:29 Belbusjes op lijn 10 en 12? Gaat vrijwel geen hond gebruik van maken, hoe kunnen ze daar positief over adviseren? Mensen pakken dan de fiets of auto wel.
Ze hadden beter de routes van lijn 10 en 12 anders in kunnen delen want je bent met die drie bussen veel te lang onderweg, daar trek je ook geen reizigers mee.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Lijn 12 Nijverheid is de laatste 20 jaar al een zorgenkindje geweest, vooral ‘s avonds en in het weekend.
Er heeft al eerder een afroepbus gereden en stond op de nominatie voor TwentsFlex. Nu gaat Arriva daar dan wel werk van maken.
Er heeft al eerder een afroepbus gereden en stond op de nominatie voor TwentsFlex. Nu gaat Arriva daar dan wel werk van maken.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Het gaat uitsluitend om de avonduren (vanaf 19:00 uur) wanneer verreweg de meeste reizigers vanaf het station naar de wijken reizen. Aangezien er vanaf het station niet gereserveerd hoeft te worden, is het nog best een goed idee.
Overdag (zoals in IJssel-Vecht soms gebeurt) is het een veel minder goed idee.
Er heeft bij Syntus nog een tijdje een lijn 14 gereden, die de route van lijn 12 in tegengestelde richting reed. Erg lang heeft die lijn het echter niet volgehouden....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
De dienstregeling in Hengelo-Zuid en -West lijkt me ook wel wat onpraktisch op dit moment:
- Lijn 12 is erg onpraktisch voor reizigers omdat het een lange lus is en reizigers dus in één richting een erg lange reis moeten maken. Tussen die wijken en het ziekenhuis al helemaal, doordat die er maar in één richting is.
- Lijn 12 heeft voor de wijken Wilderinkshoek en De Nijverheid (waar lijkt me de grootste groepen reizigers te vinden zijn) een behoorlijke concurrentie met streeklijn 53 die én rechtstreekser én frequenter is.
- Lijn 10 heeft een behoorlijke langere route gekregen omdat ook het industrieterrein bediend moest blijven na het opgaan van lijn 59 in lijn 53, waardoor ook hier een grote lus is ontstaan. Hoewel die hier iets logischer is, is zo'n grote lus nog altijd niet optimaal.
- Reizigers vanuit Haaksbergen en de Achterhoek hebben sinds lijn 59 is verdwenen maar een beperkte verbinding met het industrieterrein. Er moet of een grote loopafstand afgelegd worden, of behoorlijk omgereisd worden via het station en lijn 10. Dit terwijl lijn 53 dus vooral binnen Hengelo de concurrentie aan gaat met lijn 12.
Ik denk dat hier dus best wat slimmere keuzes gemaakt kunnen worden.
- Lijn 12 is erg onpraktisch voor reizigers omdat het een lange lus is en reizigers dus in één richting een erg lange reis moeten maken. Tussen die wijken en het ziekenhuis al helemaal, doordat die er maar in één richting is.
- Lijn 12 heeft voor de wijken Wilderinkshoek en De Nijverheid (waar lijkt me de grootste groepen reizigers te vinden zijn) een behoorlijke concurrentie met streeklijn 53 die én rechtstreekser én frequenter is.
- Lijn 10 heeft een behoorlijke langere route gekregen omdat ook het industrieterrein bediend moest blijven na het opgaan van lijn 59 in lijn 53, waardoor ook hier een grote lus is ontstaan. Hoewel die hier iets logischer is, is zo'n grote lus nog altijd niet optimaal.
- Reizigers vanuit Haaksbergen en de Achterhoek hebben sinds lijn 59 is verdwenen maar een beperkte verbinding met het industrieterrein. Er moet of een grote loopafstand afgelegd worden, of behoorlijk omgereisd worden via het station en lijn 10. Dit terwijl lijn 53 dus vooral binnen Hengelo de concurrentie aan gaat met lijn 12.
Ik denk dat hier dus best wat slimmere keuzes gemaakt kunnen worden.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik weet natuurlijk de bezetting niet, maar lijn 12 kan (gelet op de ontsluitende slingerroute) misschien beter een buurtbus worden? Of is de bezetting daarvoor toch weer te hoog?
Lijn 10 heeft wel een wat logischer route (in de spitsrichting snel v/n industrieterrein) en ontsluit daarbij in de andere spitsrichting ook nog een paar woonwijken.
Lijn 10 heeft wel een wat logischer route (in de spitsrichting snel v/n industrieterrein) en ontsluit daarbij in de andere spitsrichting ook nog een paar woonwijken.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Oh ja, laten we vooral bestaande lijnen omzetten naar buurtbus, dat heeft in het verleden al positief uitgepakt in Almelo (NOT).
Het gaat om de avonduren en dan is inderdaad de Rrreis methode met een busje op het station wel een goede optie. Maar..... laat hem dan wel verplicht ook minimaal 1x per uur bij het Ziekenhuis staan. Het zijn in de avonduren geen overweldigend veel passagiers maar om eerst te moeten reserveren om bij het ziekenhuis weg te komen is ook niet handig.
Het grootste probleem bij belbus/taxibus, vindt ik dat OV chauffeurs de hakken in het zand zetten en zeggen: dat doe ik niet, ik ga niet met een klein busje rijden. Hierdoor stappen vervoerders dan vaak naar taxibedrijven en geven ze die regie uit handen.
Ik was onlangs 's avonds in Apeldoorn maar dan staan daar zo'n 7 of 8 taxibusjes bij elkaar, soms op de verkeerde halte, en is het voor de passagier niet duidelijk wat ze moeten doen. Overigens is het niet zo heel veel goedkoper voor een vervoersbedrijf om alles uit handen te geven, hoewel dat met het salaris van een taxichauffeur wel lijkt, maar ze vergeten even dat het taxibedrijf busjes moet aanschaffen en alles moeten organiseren en dat brengen ze allemaal in rekening.
Persoonlijk vindt ik het meest simpele idee wat Syntus op de Veluwe had: overdag rijden de buurtbusjes gewoon buurtbus lijnen en 's avonds nemen OV chauffeurs ze mee op de reguliere dienst. In mijn optiek is dat de goedkoopste oplossing. Buurtbusjes staan 9 van de 10 keer 's avonds na 19.00 stil.
Het gaat om de avonduren en dan is inderdaad de Rrreis methode met een busje op het station wel een goede optie. Maar..... laat hem dan wel verplicht ook minimaal 1x per uur bij het Ziekenhuis staan. Het zijn in de avonduren geen overweldigend veel passagiers maar om eerst te moeten reserveren om bij het ziekenhuis weg te komen is ook niet handig.
Het grootste probleem bij belbus/taxibus, vindt ik dat OV chauffeurs de hakken in het zand zetten en zeggen: dat doe ik niet, ik ga niet met een klein busje rijden. Hierdoor stappen vervoerders dan vaak naar taxibedrijven en geven ze die regie uit handen.
Ik was onlangs 's avonds in Apeldoorn maar dan staan daar zo'n 7 of 8 taxibusjes bij elkaar, soms op de verkeerde halte, en is het voor de passagier niet duidelijk wat ze moeten doen. Overigens is het niet zo heel veel goedkoper voor een vervoersbedrijf om alles uit handen te geven, hoewel dat met het salaris van een taxichauffeur wel lijkt, maar ze vergeten even dat het taxibedrijf busjes moet aanschaffen en alles moeten organiseren en dat brengen ze allemaal in rekening.
Persoonlijk vindt ik het meest simpele idee wat Syntus op de Veluwe had: overdag rijden de buurtbusjes gewoon buurtbus lijnen en 's avonds nemen OV chauffeurs ze mee op de reguliere dienst. In mijn optiek is dat de goedkoopste oplossing. Buurtbusjes staan 9 van de 10 keer 's avonds na 19.00 stil.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Mijn inziens zijn het niet de chauffeurs die weigeren op een kleiner busje te rijden, maar zijn het de vervoersbedrijven die hun personeel met D rijbewijs beter elders kunnen gebruiken, ook pre corona zaten ze niet heel ruim in het personeel en dat is er inmiddels niet beter op geworden.
Daarnaast zal dat kleine busje door iemand betaald moeten worden, of dat het nu een taxiboer is of de vervoerder zelf dus die kosten kun je niet meenemen in de vergelijking tussen de personeelskosten (ja een vervoerder kan eventueel een buurtbus die 's avonds niet gebruikt wordt inzetten maar een taxiboer kan ook z'n WMO- en scholieren vervoer busjes die 's avonds niet gebruikt worden inzetten).
In ZO-Brabant hebben we zelf een aantal "taxichauffeurs" in dienst voor de kleine busjes, dus wel de lagere personeelskosten maar tegelijkertijd ook de regie in eigen handen en een mooi opstapje om door te groeien naar de grote bus voor wie dat na een tijdje wilt.
Daarnaast zal dat kleine busje door iemand betaald moeten worden, of dat het nu een taxiboer is of de vervoerder zelf dus die kosten kun je niet meenemen in de vergelijking tussen de personeelskosten (ja een vervoerder kan eventueel een buurtbus die 's avonds niet gebruikt wordt inzetten maar een taxiboer kan ook z'n WMO- en scholieren vervoer busjes die 's avonds niet gebruikt worden inzetten).
In ZO-Brabant hebben we zelf een aantal "taxichauffeurs" in dienst voor de kleine busjes, dus wel de lagere personeelskosten maar tegelijkertijd ook de regie in eigen handen en een mooi opstapje om door te groeien naar de grote bus voor wie dat na een tijdje wilt.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
In de jaren 90 hadden ze bij de TET enkele lijnen in de avonduren en het weekend omgezet naar taxibusjes. De OV chauffeurs (en nu nog steeds zijn er dinosauriërs in Twente) wilden ze niet rijden. Het werk werd bij het eigen taxibedrijf neergelegd. Onder aan de streep bleek een taxichauffeur op zondag duurder te zijn dan een OV chauffeur.
Nu nog steeds hoor je groepen chauffeurs, en helaas zitten die nu net op de plek waar dat besluit genomen kan worden, dat ze niet met een busje willen rijden.
Kijk maar eens naar het explosieve aantal taxibusjes van Munckhof in Apeldoorn.
Het inzetten van WMO busjes voor de avond is door de opdrachtgever verboden omdat alle voertuigen moeten zijn voorzien van de juiste apparatuur en kleurstelling. Daarom is het gebruik van een buurtbusje door eigen personeel interessanter.
Een belbus kan werken, maar dan vanaf het station vaste vertrek. Hebben we jaren geleden ook in Nijverdal gehad, werkte perfect en was druk genoeg. Helaas is dat aan zijn eigen succes ten onder gegaan aangezien er 1 busje gebudgetteerd was en er regelmatig een taxi ingehuurd moest worden vanwege de drukte. Het vinden van een vervoersmogelijkheid is dus zo simpel nog niet als het geen geld mag kosten, en dat is vaak het geval.
Nu nog steeds hoor je groepen chauffeurs, en helaas zitten die nu net op de plek waar dat besluit genomen kan worden, dat ze niet met een busje willen rijden.
Kijk maar eens naar het explosieve aantal taxibusjes van Munckhof in Apeldoorn.
Het inzetten van WMO busjes voor de avond is door de opdrachtgever verboden omdat alle voertuigen moeten zijn voorzien van de juiste apparatuur en kleurstelling. Daarom is het gebruik van een buurtbusje door eigen personeel interessanter.
Een belbus kan werken, maar dan vanaf het station vaste vertrek. Hebben we jaren geleden ook in Nijverdal gehad, werkte perfect en was druk genoeg. Helaas is dat aan zijn eigen succes ten onder gegaan aangezien er 1 busje gebudgetteerd was en er regelmatig een taxi ingehuurd moest worden vanwege de drukte. Het vinden van een vervoersmogelijkheid is dus zo simpel nog niet als het geen geld mag kosten, en dat is vaak het geval.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Wat betreft Apeldoorn: daar rijdt Noot sinds december en Apeldoorn heeft nog maar 5 bussen. 2 bussen van Noot zelf (met ReserveerRRReis stickers) en 3 in bruikleen van EBS. Alle reserveerlijnen vertrekken van een vast perron zodat het duidelijk is voor de reizigers.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik bedoelde ook Noot ipv Munckhof.
Moeten ze wel gebruik maken van het juiste perron en niet van Hermes perron J en met zijn allen op een kluitje in de hoek gaan staan, 's avonds om 21.30.
Moeten ze wel gebruik maken van het juiste perron en niet van Hermes perron J en met zijn allen op een kluitje in de hoek gaan staan, 's avonds om 21.30.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Zolang het lusje snel genoeg is dat een busje past voor rustige wijken stel ik dan de Vlinder voor. Wel moet bij extern leggen de regel duidelijk zijn dat het busje op de juiste perron staat EN de chauffeur rond vertrektijd in het busje zit. Echter moet de Vlinder alleen worden aangeboden op stations? Haaksbergen kan ook een plek zijn waar dit profijt heeft.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Zal dan waarschijnlijk een uitzondering zijn geweest van perron J, soms bezetten de grote bussen perron I. Wat betreft het kluitje: er is weinig ruimte om in Apeldoorn te parkeren op het busstation. Het perron is puur om te vertrekken. In de abri staat inmiddels aangegeven dat passagiers zonder reservering zich kunnen melden voor een rit.
Maar goed, gaat teveel off-topic
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik ben vooral benieuwd hoe ze de buslijnen in Enschede-Zuid vorm gaan geven. Ik vraag me af hoe ze de nieuwe (?) lijn 5 (Helmerhoek-?-Centrum) vorm gaan geven en via welke route ze denken sneller te kunnen rijden dan de route van de huidige lijn 2.jjasloot schreef: ↑vr 01 sep 2023, 23:32 Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/
Vlinder in Hengelo
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik ken het vervoerplan niet, maar de meest logische route Helmerhoek - station is volgens mij via het viaduct Usselerrondweg en dan de Haaksbergerstraat?
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Er ligt al enkele jaren het plan om het fietspad Oude Dijk om te vormen naar een busbaan voor een doorsteek tussen Helmerhoek en de Haaksbergerstraat. Mogelijk dat die nu gerealiseerd gaat worden.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Donateur
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Ik denk dat mensen überhaupt al niet zo blij zijn als je de nummers van de stadslijnen omgooit. Misschien dat er daadwerkelijk echt vernieuwende plannen zijn maar dat moeten we nog zien
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Hoe met ik dit zien, wordt de huidige lijn 5 verlengd naar Helmerhoek, of is dat een nieuwe 5 en krijgt de oude 5 een nieuw nummer?
En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?
Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?
Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
De plannen destijds was lijn 5 doortrekken: Ferdinand Bolstraat uitrijden, oversteken en dan via “busbaan” naar Helmerhoek, maar toen ging lijn 62 nog via de Haaksbergerstraat.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Wat ik begrepen heb:SuperGhost schreef: ↑do 07 sep 2023, 16:00 Hoe met ik dit zien, wordt de huidige lijn 5 verlengd naar Helmerhoek, of is dat een nieuwe 5 en krijgt de oude 5 een nieuw nummer?
En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?
Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
Lijn 2 gebeurt niets mee
Lijn 5 wordt vernummerd in lijn 4 en gaat vanaf WKC Stadsveld links, achter het winkelcentrum langs en dan via de AH weer rechtsaf de Elferinksweg terug naar het station (zoals deze tot het opheffen van de 62 ook al even heeft gereden).
Lijn 5 (nieuw) gaat via de Haaksbergerstraat rijden en dan linksaf Usselerrondweg, rechtsaf Dubbelinckhoek en dan naar Disselhoek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)
Klinkt goed. Rijden lijnen 2 en 5 dan door op elkaar, of keren ze op elkaar in Helmerhoek?
En wordt lijn 4 dan ook hernummerd (die bestaat nu immers al), of wordt de huidige lijn 5 aan de huidige lijn 4 vastgemaakt?
En wordt lijn 4 dan ook hernummerd (die bestaat nu immers al), of wordt de huidige lijn 5 aan de huidige lijn 4 vastgemaakt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten