Pagina 14 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:00
door Heel_Holland_Spot
Oh, oké, wist ik niet.
Maar de 3200 is toch nog steeds de trein met de kleinste bedieningsperiode? Dus in mijn opinie blijft het de beste serie om non-stop te laten rijden.
Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:04
door Stijngeluk
Allereerst, de 3200 word vanaf deze dienstregeling een reguliere IC.
Het probleem is, er moet van een 15 min dienstregeling
Ah -
Nm en VV naar een 10 min dienstregeling worden gegaan vanaf
Ut.
Het interval van vertrek van de IC in Arnhem richting
Ut is 13-6-11.
De 3100 is de 2e die vertrekt, en moet dus 3/4 minuten "goedmaken" op de 3000 om op die 10 min interval uit te komen, en de manier om dat te doen is deze 1 stop minder te laten hebben tussen
Ed en
Ut, en daardoor dus non stop word.
Die hele dienstregeling op dat traject word ook nog eens "gehinderd" door een invoegende 7300, vandaar dat de 3000 stopt de
Db en niet meer
Klp zoals vroeger, want dan kan deze iets eerder langs de haar aansluiting, waardoor de 7300 eerder kan invoegen en minder in de weg gaat rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:10
door Heel_Holland_Spot
Maar
Ah-
Nm heeft toch de 3000, 3100, 3600? Dus dat is toch ook een ETMET?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:10
door Stijngeluk
ow, en als aanvulling
de 3200 en 3100 omwisselen met als eindbestemming
Nm gaat ook niet, daarvoor is de dienstregeling tussen
Ah en
Nm te druk
Alles zit daar op planning precies op wat mag met vertrek een aankomsttijden, maar de Ic moeten goed inhouden op dat traject.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:10
door Daniel
MetroRET schreef: ↑wo 18 sep 2024, 19:55
Het lijkt me beter als voorheen met de
3200, wat had het dan moeten zijn (als
3000 altijd laten stoppen geen optie is)?
Qua aansluitbaarheid voor overig OV in beide richtingen is een extra stop voor de
3000 en
3100 en dan de
3200 met één stop het beste. Welke serie dan precies op De Klomp stopt en welke op Driebergen-Zeist maakt dan niet zoveel uit, want beide hebben hun symmetriepunt nabij die beide stations.
De situatie zoals hij nu wordt is inderdaad al wel beter dan in 2021 waarbij middenin de ochtendspits twee keer gewisseld werd van stoppende serie op De Klomp, maar het moment waarop het patroon richting Utrecht wisselt is wel knap ongelukkig zo rond een uur of 8 's ochtends.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:11
door Stijngeluk
Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:10
Maar
Ah-
Nm heeft toch de 3000, 3100, 3600? Dus dat is toch ook een ETMET?
Nee, de 3100 en de 3600 zitten 3 minuten na/voor elkaar,
Vanaf
Ah richting
Nm is het 3000 (3min) 31100 (3min) 7600 (9 min) 3100 (3min) 3600 (3min) 6600 (9min)
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:12
door Nitein-Repart
Ik vraag mij serieus af hoe nuttig die
3200 is en of er niet beter Spits-IC's tussen Arnhem en Amsterdam kunnen rijden in het ICE-pad (dus enkel stoppen in Utrecht en de trein rijdt niet als er een ICE rijdt). Juist Veenendaal De Klomp heeft belangrijke busaansluitingen richting Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (en richting Veenendaal Centrum vanuit Arnhem) en voor Keolis is het heel lastig om goede aansluitingen te bieden als er steeds een andere treinserie stopt. Verder wad het logischer geweest om Driebergen-Zeist een wisselende dienstregeling te geven omdat de buslijnen die Driebergen-Zeist aandoen veel vaker rijden dan de buslijnen die Veenendaal-De Klomp aandoen. Dan is een wisselende dienstregeling minder problematisch.
Verder wel blij dat in eerste ogenblik de kleine stations in Noord-Brabant weer hun halfuursdienst in het weekend terugkrijgen conform dienstregeling 2019. Hetzelfde geldt voor de
5500 die ook weer in het weekend ieder half uur gaat rijden conform dienstregeling 2019.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:12
door Heel_Holland_Spot
Maar waarom kan op
Ah -
Nm niet een strakke 10 minuutdienst worden geboden?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:15
door Stijngeluk
Geen ruimte, met 12 treinen per uur tussen
Ah en
Est is het een drukke bedoeling
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:15
door ArrivaBas
Bij een strakke tienminutendienst worden de opvolgtijden te krap als je er ook nog een paar Sprinters tussendoor wil sturen voor de bediening van Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:18
door Daniel
Nitein-Repart schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:12Juist Veenendaal De Klomp heeft belangrijke busaansluitingen richting Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg (en richting Veenendaal Centrum vanuit Arnhem) en voor Keolis is het heel lastig om goede aansluitingen te bieden als er steeds een andere treinserie stopt.
Niet lastig, maar onmogelijk. Zeker omdat de
3000 tot 8.00 uur lijkt te blijven stoppen op De Klomp richting Utrecht krijg je een periode waarin een aankomende bus met aansluiting richting Arnhem vrijwel direct weer terug moet aansluitend op de trein uit Arnhem. En ik vraag me af of dat wel met dezelfde chauffeur kan qua CAO-regels. Ze hebben nu eigenlijk allemaal een korte pauze daar op de enkele na die op een andere lijn door gaat.
(Als ik feedback vanuit NS in de reactienota zo las hebben ze daar niet door dat het aantal wisselingen niet het probleem is, maar het feit dat er een ruim uur of zelfs langer tussen de wisseling van stoppende serie in de beide richtingen zit. Naast dat een halfuursdienst niet kan aansluiten zowel naar Arnhem als naar Utrecht als daar een kwartier tussen zit)
En reizigers uit Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg raken dus hun aansluiting op Veenendaal-De Klomp richting Utrecht kwijt, maar omdat de bus moet opschuiven voor de aansluiting richting Arnhem kan je ook in Amersfoort niet meer richting Utrecht overstappen vanuit die bus.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:22
door Nitein-Repart
Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:12
Maar waarom kan op
Ah -
Nm niet een strakke 10 minuutdienst worden geboden?
De belangrijkste treindiensten waar in Arnhem en Nijmegen op wordt aangesloten (naar Zutphen, Doetinchem en Boxmeer) rijden ieder kwartier, dus het is ook niet logisch om Arnhem-Nijmegen in een strakke 10-minutendienst te gaan rijden. Bovendien eindigt de
3100 in het weekend in Arnhem en moet er richting Nijmegen wel aangesloten worden op de
3600.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 20:27
door cassie127
De 3100 gaat in het weekend weer naar Nijmegen rijden en rijdt dus
Gvc -
Shl -
Ah -
Nm
De 6600 gaat op zaterdagen ook weer tussen
Ah en
Nm rijden en de 7600 rijdt ook op zaterdag weer tussen
Nm en WC en rijdt in de avonduren langer door waardoor ritten van de
3600 die dit jaar in de late avonduren als stoptrein zijn gaan rijden weer als Intercity gaan rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:02
door MetroRET
Stijngeluk schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:04
Allereerst, de 3200 word vanaf deze dienstregeling een reguliere IC.
Het probleem is, er moet van een 15 min dienstregeling
Ah -
Nm en VV naar een 10 min dienstregeling worden gegaan vanaf
Ut.
Het interval van vertrek van de IC in Arnhem richting
Ut is 13-6-11.
De 3100 is de 2e die vertrekt, en moet dus 3/4 minuten "goedmaken" op de 3000 om op die 10 min interval uit te komen, en de manier om dat te doen is deze 1 stop minder te laten hebben tussen
Ed en
Ut, en daardoor dus non stop word.
Die hele dienstregeling op dat traject word ook nog eens "gehinderd" door een invoegende 7300, vandaar dat de 3000 stopt de
Db en niet meer
Klp zoals vroeger, want dan kan deze iets eerder langs de haar aansluiting, waardoor de 7300 eerder kan invoegen en minder in de weg gaat rijden.
Is er geen optie dat de
3000 zowel in
Db en
Klp stoppen en zowel de
3100 als
3200 non-stop gaan rijden.
Dat van de
7300 speelt tenslotte ook niet in de avonduren, wanneer de
3000 ook op
Klp stopt.
Dan zou je 10/5/15 vertrekken uit
Ah richting
Ut.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:20
door Nitein-Repart
Ik zat eerder te denken aan het volgende:
Maandag-Donderdag
3000: Nijmegen-Den Helder met stop in Driebergen-Zeist
3100: Arnhem-Leiden e.v. met stop in Veenendaal-De Klomp
3200: Nijmegen-Leiden e.v. met stops in Oosterbeek en Wolfheze,
7500 vervalt.
Vrijdag-Zondag
3000: Nijmegen-Den Helder met stop in Driebergen-Zeist
3100: Nijmegen-Leiden e.v. met stop in Veenendaal-De Klomp
7500: Arnhem-Ede (deels 1x/uur)
Superdal
3000: Nijmegen-Den Helder met stops in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist
7500 Arnhem-Ede (1x/uur)
De
3000 en
3200 vormen op maandag tot en met donderdag een kwartierdienst tussen Arnhem en Nijmegen, op vrijdag tot en met zaterdag neemt de
3100 het pad van de
3200 tussen Arnhem en Nijmegen over.
De dienstregeling verschuift zo minder en je kan op maandag tot en met donderdag de
7500 schrappen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:25
door Bemined
MetroRET schreef: ↑wo 18 sep 2024, 21:02
Is er geen optie dat de
3000 zowel in
Db en
Klp stoppen en zowel de
3100 als
3200 non-stop gaan rijden.
Op momenten dat de
3000 op De Klomp stopt is de haltering in Utrecht richting Amsterdam maar 1 minuut, dat zal in de spits onvoldoende zijn.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:28
door MetroRET
Met een stop van 6 minuten zou er in theorie (als de ICE niet rijdt) een minuutje af kunnen in
Ah, waardoor iets meer marge over zou blijven in
Ut.
Verder zie ik dat de achteroprijdende
3500 3 min stilstaat in
Asdz, die eventueel ook wel een minuutje korter zou kunnen mocht de
3000 in
Ut in de weg zitten.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:50
door cassie127
Die keertijd van 6 minuten zit er bewust in omdat er dan als er losse stellen rijden voldoende keertijd is om te plannen zonder machinistenwissel te Arnhem. Daar zijn bij losse stellen 5 tot 5,5 minuten voor nodig.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:54
door MetroRET
En waarom kan dat dan wel probleemloos bij de
3100 
.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 21:58
door cassie127
Omdat men daar wel een personeelswissel doet.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 23:38
door teun
Ik zie overigens ook een Arriva sneltrein tussen Zwolle en Groningen die in beide richtingen tussen half zeven en half negen en tussen half vier en zes elk halfuur vertrekt.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 18 sep 2024, 23:38
door cassie127
Ook daar staan een heleboel ritten tussen die niet gaan rijden. Arriva gaat ma-do 2×/dag per richting rijden. Alleen op vrijdag rijden ze vaker.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 06:49
door IIVQ
Daniel schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:18
Niet lastig, maar onmogelijk. Zeker omdat de
3000 tot 8.00 uur lijkt te blijven stoppen op De Klomp richting Utrecht krijg je een periode waarin een aankomende bus met aansluiting richting Arnhem vrijwel direct weer terug moet aansluitend op de trein uit Arnhem. En ik vraag me af of dat wel met dezelfde chauffeur kan qua CAO-regels. Ze hebben nu eigenlijk allemaal een korte pauze daar op de enkele na die op een andere lijn door gaat.
Geen enkel probleem. Lijn 83 Amersfoort-
Klp is iets meer dan een uur, en je mag 3 uur aaneengesloten rijden zonder pauze en in max 30% van de diensten hoeft niet na 2.5u een sanitaire onderbreking (3 minuten) te zitten. Met 1 of 2 (of zelfs 0) minuut keren op
Klp is van de CAO uit dus geen probleem, al weet ik niet wat in de bedrijfsregels van Keolis staat.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:00
door Roeland
Nitein-Repart schreef: ↑wo 18 sep 2024, 21:20
Ik zat eerder te denken aan het volgende:
(...)
3200: Nijmegen-Leiden e.v. met stops in Oosterbeek en Wolfheze,
7500 vervalt.
Dat zullen doorgaande reizigers naar
Nm leuk vinden. 5 minuten langer onderweg vanwege 2 stops op ministationnetjes waar buiten de spits bijna niemand instapt...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:05
door cassie127
Levert daarnaast ook een behoorlijke beperking op in de maximale lengte van het materieel.