Pagina 14 van 15
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 05 mei 2025, 19:16
door mave94
40% korting is niet te combineren met het Saver tarief op EC en ECD. Dat maakt dus geen verschil in prijs.
Mijn vermoeden is dat de bodemprijs nu afhangt van het tijdstip en de verwachte drukte. Je ziet zelfs voor september en oktober een prijsverschil tussen verschillende tijdstippen in de goedkoopste Saver tarieven.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 05 mei 2025, 19:18
door cassie127
Bij ECD alleen voor alles wat niet tussen Rotterdam en Hazeldonk grens ligt.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 05 mei 2025, 19:35
door mave94
Nee, dat is voor 100% korting in Nederland. 100% korting in Nederland is niet geldig op ECD tussen Rotterdam Centraal - hazeldonk(gr). 40% korting is niet geldig op het Saver Tarief op het hele traject op zowel EC als ECD.
Je kan niet 40% korting en Saver korting tegelijk hebben. Hetzelfde geldt ook voor 40% korting en (Super)sparpreis naar Duitsland.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 00:20
door cassie127
Ook dan is de 40% (of 100%) korting niet geldig tussen Rotterdam en Hazeldonk Grens met ECD.
https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/20783/~/eurocity-direct%2Feurocity-%C2%BB-algemeen schreef:Tariefstructuur
Er zijn 2 basistarieven:
Flex tarief
Geldig op alle vertrektijden van de gekozen trein op de gekozen route (geen treinbinding).
Te combineren met alle kortingskaarten.
Voor Eurocity Direct is NS-korting (40 of 100%) niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk grens.
(Super)Saver tarief
Alleen geldig op de gekozen vertrektijd (treinbinding).
Te combineren met kortingskaarten die recht geven op 100% korting in België of Nederland.
Voor Eurocity Direct is NS-korting niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk grens.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 08:25
door waldo79
Oftewel Nederlandse abonnementen zijn in het geheel niet geldig ten zuiden van Rotterdam.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 15:27
door gpvos
sirvinniei schreef: ↑ma 05 mei 2025, 17:22met 40% korting in NL
En dit zijn geen hele specifieke momenten? De spits is best breed...
Nee, dat waren tijdstippen verdeeld over de hele dag, zowel in als buiten de spits. Ik begrijp dat jouw opvallende prijzen voor een reis in de spits waren? Die is nog steeds kleiner dan het dal, zeker aangezien de spits voor internationale kaartjes van 4 tot 9 uur 's ochtends is; tijdens het eerste deel daarvan rijden er nog nauwelijks treinen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 20:22
door OVinspecteur
Hafas beoordeelt de overstap op Brussel Zuid van 6 minuten van de ECD op de TGV’s als te krap en stuurt je nu door Parijs naar Lyon en met de Eurostar Londen naar Lille (inclusief grenscontrole).
Ten opzichte van eerdere jaren zijn de reistijden naar dat soort bestemmingen flink toegenomen.
Gaat er nog wat aan die overstap gebeuren nu de ICNG B alle ritten rijdt en de geplande rijtijden wellicht verkort kunnen worden?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 21:23
door rvdborgt
OVinspecteur schreef: ↑di 06 mei 2025, 20:22
Gaat er nog wat aan die overstap gebeuren nu de ICNG B alle ritten rijdt en de geplande rijtijden wellicht verkort kunnen worden?
Enige versnelling zal op het Nederlandse traject zijn. De paden tussen Antwerpen en Brussel liggen vast.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 21:30
door Bemined
De stop in Rotterdam wordt langer zodat men in de spits kan splitsen/combineren.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 06 mei 2025, 22:18
door cassie127
In het weekend is de ECD 8 minuten eerder in Brussel ten opzichte van doordeweeks daardoor kunnen de overstaptijden ook fluctureren. Daardoor heb je in het weekend 14 Minuten overstaptijd, wat in mijn ogen nog altijd vrij krap is.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 08:01
door rvdborgt
Als ik me niet vergis, heeft de NMBS de overstaptijd in Brussel-Zuid op Eurostar/TGV op 15 minuten gezet.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 09:14
door OVinspecteur
Dan zou het toch wel erg fijn zijn als ze die marge ook daadwerkelijk in de dienstregeling aanbrengen, want momenteel kun je daarmee dus bijna nooit overstappen in Brussel op TGV’s naar andere bestemmingen in Frankrijk dan Parijs. En de Eurostar naar Disneyland sluit ook al nergens op aan, als die al rijdt. Dat is toch niet het idee van een trans-Europees netwerk dat men voor ogen had.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 09:31
door Gamma
Nu je het zegt: voor reizen Nederland - Lyon/Marseille/Brest/Bordeaux (heb even een paar voorbeelden gepakt) krijg je inderdaad altijd die vervelende overstap in Parijs ipv Brussel. Wat rijdt er van Brussel dan nog niet naar Gare du Nord of Londen?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 09:41
door Suus
2-3 treinen naar Marseille
3 treinen naar Montpellier, waarvan 1 enkele keren doorrijdt naar Perpignan
2 treinen naar Strasbourg
2 treinen naar Le Mans, waarvan 1 naar Nantes en 1 naar Rennes doorrijdt.
1 trein eindigt in Lyon
Al deze treinen rijden via Lille-Europe en vliegveld CDG, één van de twee treinen naar Strasbourg stopt niet in MLV Disneyland, de rest wel. De treinen naar het zuiden stoppen allemaal op Lyon Part Dieu.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 11:04
door mave94
Je hebt inderdaad meestal een uur overstaptijd op Brussel-Zuid van de EC/ECD naar de TGV. Dit is natuurlijk best lang, maar daardoor heb je wel meer zekerheid bij vertraging van de EC/ECD.
Voor zover ik weet was dit vorig jaar met de IC Brussel ook al zo. Daar was het altijd bv. aankomst met IC Brussel om 09:17 en vertrek met TGV om 10:17.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 11:46
door Lange_Dre
Matt schreef: ↑ma 05 mei 2025, 19:35
Nee, dat is voor 100% korting in Nederland. 100% korting in Nederland is niet geldig op ECD tussen Rotterdam Centraal - hazeldonk(gr). 40% korting is niet geldig op het Saver Tarief op het hele traject op zowel EC als ECD.
Ze maken het ook niet heel aantrekkelijk om die snellere trein te pakken.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 11:58
door isadora
Over snel gesproken, wordt de HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam inmiddels weer op volle snelheid gereden?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 12:05
door Lange_Dre
Dat gaat nog wel een aantal jaar duren voordat de treinen daar weer hun normale snelheid mogen halen
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 12:28
door isadora
Dank je Dre.

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 13:30
door Bemined
Tussen Hoofddorp en de Groene Harttunnel zal voorlopig 120km/u blijven, maar op de rest van de HSL zal de s9500 wel versneld gaan worden nu TRAXX+ICR weg is van deze lijn. Vanaf eind juni wordt de rijtijd tussen Schiphol en Rotterdam gelijkgetrokken met die van de
2400.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 14:18
door gpvos
Zijn er geen stukken 80 of 40 meer? Dat zou ik al heel mooi vinden voor nu.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 14:28
door ITF
Er zijn volgens mij geen stukken geweest waar de maximumsnelheid 40 was, alleen een stukje over
deze brug bij Rijpwetering was de maximumsnelheid 80, ondertussen is daar de snelheid weer 120.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 14:31
door Suus
Er is volgens mij een of twee dagen een nog lagere TSB geweest die gelijk voor zoveel chaos zorgde dat de dienstregeling uitgedund werd naar twee treinen per uur per richting.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 15:09
door Jultar
ITF schreef: ↑wo 07 mei 2025, 14:28
Er zijn volgens mij geen stukken geweest waar de maximumsnelheid 40 was, alleen een stukje over
deze brug bij Rijpwetering was de maximumsnelheid 80, ondertussen is daar de snelheid weer 120.
Op dat viaduct is de snelheid enkele dagen (of was het zelfs een week?) 40 km/u geweest, maar dat is alweer een tijdje terug.
Dat de dienstregeling een tijd werd uitgedund kwam vanwege het viaduct de HSL op bij Hoofddorp. De TSB begon daar toen bij het allereerste SMB, maar omdat het reguliere sein daarvoor niet de snelheid van de TSB kon tonen werden treinen met seinbeeld 'geel' de HSL opgestuurd. Door het idiote ontwerp van de HSL krijgt daardoor de trein automatisch een EOA (End of Authority, zeg maar een rood sein) bij het eerste SMB vlak voor de spanningssluis en moet de trein de MA (movement authority, de rijweg) ophalen bij dat SMB. Dankzij het ontwerp van de HSL duurt het echter 90 seconden voordat de oprijlamp gaat branden om het SMB te mogen passeren. Daarna moet de trein dus stapvoets verder rijden, het SMB passeren, en na het ontvangen van de nieuwe MA zo snel mogelijk optrekken om de spanningssluis te passeren.
Dat kost enorm veel tijd. Daarnaast strandden er meerdere E320 treinen, omdat die vanwege hun lengte niet voldoende snelheid konden maken om over de bult heen te komen. Daarop werd besloten om de treindienst uit te dunnen, voordat men met een betere oplossing kwam: namelijk de TSB één SMB verder neer te leggen, zodat men met normale snelheid de HSL op kon rijden.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: wo 07 mei 2025, 19:35
door OVinspecteur
Matt schreef: ↑wo 07 mei 2025, 11:04
Je hebt inderdaad meestal een uur overstaptijd op Brussel-Zuid van de EC/ECD naar de TGV. Dit is natuurlijk best lang, maar daardoor heb je wel meer zekerheid bij vertraging van de EC/ECD.
Voor zover ik weet was dit vorig jaar met de IC Brussel ook al zo. Daar was het altijd bv. aankomst met IC Brussel om 09:17 en vertrek met TGV om 10:17.
Tussen 2010 en 2019 gaf Hafas steeds 5:43u - 5.45u met 1 overstap in Brussel voor A’dam C - Lyon op een vrijdag in het voorjaar en 2:36u - 2:40u naar Lille (2015-2017 o.i.d. zelfs rechtstreeks). De bypass Mechelen / lijn 25N en de ICNG zouden het allemaal nog mooier gaan maken, maar het tegendeel lijkt het geval als ik nu op Hafas kijk. En ja, er zijn natuurlijk enkele minuten bijgekomen tussen Schiphol en R’dam, maar de rest zal toch met de aansluitingen in Brussel te maken hebben denk ik.