Pagina 14 van 42
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:35
door JurgenH
Suus schreef: ↑di 10 jun 2025, 19:46
Juist als OV-reiziger maak ik afspraken op basis van de beschikbare dienstregeling, als daar nu een permanent tikkende tijdbom onder wordt het niet heel erg leuk dingen in te plannen
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook: Zolang NS niet beweegt, blijft die tikkende tijdbom bestaan. De bal ligt dus voor een groot deel ook bij NS zelf.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:37
door Thriller
wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:50
door Re.tep
Er is wel heel erg veel niet mogelijk
.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:53
door Meltrain
Thriller schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:37
wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Welke woorden moeten ze omzetten in daden?
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:54
door Bemined
Re.tep schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:50
Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
Hoe worden die diensten normaal geregeld? Wordt je in eerste instantie alleen in een dagdeel ingeroosterd en krijg je een paar dagen van te voren pas de exacte begin- en eindtijd te horen?
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:54
door Thriller
@retep het is prima om het leken-argument te noemen. Ik reis wel verder in landen waar echte professionals het spoorwegnet runnen. Zo en nu weer verder op de bal
Meltrain schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:53
Thriller schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:37
wat mij betreft niet. Totdat de vakbonden hun eigen woorden omzetten in daden verdienen ze 0,0.
Welke woorden moeten ze omzetten in daden?
Het statement, van de vakbonden nota bene, dat het spoornet essentieel is en niet platgelegd mag worden. Dit was anno 2020 in de pandemie.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 20:55
door cassie127
Re.tep schreef: ↑di 10 jun 2025, 19:30
Vanuit de vakbonden en personeel gezien is het natuurlijk wel een stunt. Daar had NS niet op gerekend en zitten nu met een fors logistiek probleem.
Benieuwd hoe dat wordt opgelost "binnen enkele uren".
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:
Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.
Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.
Bemined schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:54
Re.tep schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:50
Natuurlijk is de inhoud zo weer in de diensten te zetten, NS is kan alleen de aanvangs- en eindtijd niet meer aanpassen.
Hoe worden die diensten normaal geregeld? Wordt je in eerste instantie alleen in een dagdeel ingeroosterd en krijg je een paar dagen van te voren pas de exacte begin- en eindtijd te horen?
NS heeft vaste roosters (met daarin vaste diensten en begin- en eindtijden) en reserve roosters (waar je de gehele dag reserve kunt staan) of een mix van beide. Bij de vaste roosters is er een norm hoeveel de begin/eindtijd mag afwijken van die in je rooster vermeld staan, wordt het meer moet het in overleg.
Daarnaast is de inhoud van de diensten voor Donderdag helaas niet zo terug te zetten. Alles is weggehaald vanuit de planning, er is dus geen onderliggend plan en dat kan ook niet meer teruggehaald worden zoals het voor deze donderdag gepland was. Dat is het nadeel van alles eruit gooien in de planningsfase, je kunt het dan echt niet meer terug krijgen zoals het gepland was. Gooi je de treinen eruit in de bijsturingsfase (vanaf ±60 uur voor uitvoering) dan kun je opgeheven treinen makkelijk herstellen en terugzetten, alleen je personeelsplan en materieelplan is dan nog wel overhoop.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:08
door Gorott
Dionysusnu schreef: ↑di 10 jun 2025, 17:39
Vakbond CNV zegt tegen het ANP dat de afgeblazen staking een bewuste keuze was, bedoeld om extra onrust bij NS te veroorzaken. De bonden hadden namelijk signalen dat de spoorvervoerder al een alternatieve dienstregeling had klaarliggen voor donderdag.
Door niet te staken denken de bonden nu voor meer onrust te kunnen zorgen, in de hoop de werkgever zo te bewegen gehoor te geven aan hun eisen voor een nieuwe cao.
Zucht.. Normaal ben ik hartstikke begripvol over stakingen, maar deze manier van expres
onrust veroorzaken (ipv gestructureerde uitval) doet daar snel afbreuk aan.
Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik
had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
Volgens mij is er wel genoeg onrust ontstaan na zondag.
Niet de NS, niet de werknemers, niet de vakbonden, maar de reiziger is hier de dupe van.
Express verwarring veroorzaken bij reizigers die hier 0,0% mee te maken hebben is volstrekt idioot.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:23
door UtrechtOV
Kan NS dit niet gewoon mooi uitzitten tot die stakingskassen op zijn. NS wint dat toch wel van de vakbonden.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:34
door Thriller
gezien dat dit inmiddels een jaarlijks festijn is, is uitzitten misschien niet zo'n gek idee. Het alternatief is een faillissement, de overheid zal toch niet alweer bijspringen?
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:38
door Dionysusnu
Gorott schreef: ↑di 10 jun 2025, 21:08Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
CNV meldt zelf dat er is afgesproken om 36 uur aan te houden als termijn voor aankondigingen, o.a. vanwege de veiligheid.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:40
door Selivio
cassie127 schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:55
Het is vanuit NS gewoon niet slim om zonder dat de vakbond een staking definitief heeft aangezegd je plan bij voorbaat aan te passen. NS zegt zelf nu:
Door eerdere berichten in de media, hebben veel reizigers hun plannen voor donderdag gewijzigd. Al gaat de staking niet door, opnieuw ondervinden reizigers hinder. Dit is niet hoe NS het had gewild en daar balen wij enorm van.
Vooral die laatste zin stoort het personeel weer, want dit is precies hoe NS het gewild heeft, met die aangepaste dienstregeling. Dat is een gok zolang de vakbonden de staking nog niet definitief aangezegd hebben. Pas je dan toch je dienstregeling aan dan neem je een risico en dat laten de bonden nu zien.
Zijn ze een keer proactief bezig, is het weer niet goed
Gorott schreef: ↑di 10 jun 2025, 21:08
Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt. Ik
had eerst nog wel begrip voor de stakingen, maar na wat er zondag gebeurde al een stuk minder, en na deze actie helemaal niet meer. Het zou me niks verbazen als er woensdagavond alsnog een staking voor donderdag wordt aangekondigd, gewoon om nog wat extra chaos te veroorzaken.
Dit kan niet, een aanzegging van een staking moet uiterlijk 36 uur voor aanvang van de staking binnen zijn bij de NS. Ze kunnen wel woensdag een staking aankondigen voor vrijdag (wat ik eigenlijk gevoelsmatig ergens wel verwacht dat er gaat gebeuren).
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:47
door huibf
JurgenH schreef: ↑di 10 jun 2025, 20:35
Suus schreef: ↑di 10 jun 2025, 19:46
Juist als OV-reiziger maak ik afspraken op basis van de beschikbare dienstregeling, als daar nu een permanent tikkende tijdbom onder wordt het niet heel erg leuk dingen in te plannen
De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook: Zolang NS niet beweegt, blijft die tikkende tijdbom bestaan. De bal ligt dus voor een groot deel ook bij NS zelf.
Waarom zou de NS moeten meebewegen?
Overigens zou het bij wet ook geregeld moeten worden dat alle kosten die NS maakt en haar reizigers bij de vakbonden neergelegd moeten worden.
En het personeel wat niet is aangesloten bij de vakbond, die moeten wel door NS worden uitbetaald? De rekening kan ook door naar de vakbond....
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:54
door Re.tep
Gorott schreef: ↑di 10 jun 2025, 21:08Door dit soort acties raak je al het begrip kwijt.
Denk niet dat de vakbonden en haar leden voor begrip of medeleven gaan.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:08
door Philip
Je hoeft reizigers ook niet onnodig tegen je in het harnas te jagen, zeker niet als je tegelijkertijd wat wil doen aan agressief gedrag.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: di 10 jun 2025, 22:24
door Gorott
Begrip en steun van de reiziger voor een staking vergroten juist de kans op positieve veranderingen. Het laatste wat NS wil, is dat reizigers en werknemers zich samen tegen haar keren.
En dit soort fratsen zal de agressie richting de werknemer helaas alleen maar voeden en dat gaat de vakbonden zeker wel wat aan.
Door zich zo te gedragen, geven de vakbonden NS juist de kans om de schuld op hen af te schuiven. Terwijl: als ze hun acties gewoon netjes hielden, had NS geen enkel been om op te staan.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 06:42
door huibf
Het zal wel aan mij liggen. Maar als je een pesthekel hebt aan je werkgever dan zeg je deze vaarwel. En anders ga je gewoon aan het werk. Waarom staakt Arriva niet is het daat zoveel beter?
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 07:06
door Thriller
Het is wel interessant hoe vaak personeel begrip vraagt van reizigers. Andersom hoef je als reiziger niet veel te verwachten, feitelijk zelfs helemaal niks want je weet gewoon niet of je überhaupt kunt reizen. Eenrichtingsverkeer allemaal.
En nogmaals, het waren de vakbonden zelf die in de pandemie beweerden dat het maatschappelijk onverantwoord is om een essentiële sector als het spoor stil te leggen

Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 07:08
door huibf
Precies. Vakbonden zijn ombetrouwbaar en wispelturig.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:02
door isadora
Het nijgt naar terrorisme.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:03
door erjeebee
Vriendelijk verzoek aan al die mensen die geen rijdend personeel bij een OV bedrijf zijn en geen idee hebben hoe het voelt om door je werkgever genegeerd te worden wanneer het op arbeidsvoorwaarden en beloning aankomt: graag ophouden met al dat ongenuanceerde gepraat.
Met name de meneer van 2 berichten geleden.
Danku.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:10
door isadora
Volgens de NS-reisplanner kan ik morgen nog steeds twee keer per uur vanuit het noorden naar Hilversum komen, en terug.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:11
door htm_tram
En dan te bedenken dat bij de FNV er kaderleden van de vakbond zijn die werkwilligen bedreigen, zwart maken bij collega's enz. Zou het ook gebeuren op het spoor?
Ik had wel begrepen dat nieuwe aanwas bij de NS al snel het gif van de vakbond gezinde collega's toegediend krijgen en ze snel in het rijtje moeten mee lopen om het de NS zo moeilijk mogelijk te maken. De reizigers maakt ze al helemaal niks uit.
Voor de arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden snap ik de stakingen niet, maar goed het zijn natuurlijk (bijna allemaal) verwende kinderen
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:17
door Tom024
Heb je ook iets van bronnen bij je insinuaties?
Dit topic is wel een echokamer geworden van het eigenlijk gelijk voor een aantal mensen.
Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: wo 11 jun 2025, 08:21
door UtrechtOV
Weet niet of het hier hoort.
Maar zie dat de 2700 nu morgen is ingelegd
Hdr -
Mt.
Ze zijn nog bezig, want vanuit
Ekz rijdt nog niks.
Verder zie ik een 101700 op
Es -
Amf