Pagina 14 van 45

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 15:48
door nvdw
Frank93 schreef:Je hoeft natuurlijk niet de hele dienst dezelfde bus te houden. Dat gebeurt nu (waarschijnlijk) ook niet.
Vaker dan je denkt! Dat gaat ook relatief makkelijk met een uniform wagenpark. Aflossingen gaan straks vanzelfsprekend meer voorkomen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 17:03
door Ferdinand
Dat je vanaf Soesterberg Utrecht niet meer rechtstreeks kan bereiken vind ik wel erg kwalijk. Er komen ontzettend veel woningen bij in dit dorp en het was altijd al een populaire bestemming. In de spits rijdt er nu zelfs een gelede bus om de drukte op te vangen.
U-Link 34 (of hoe dat schepsel ook mag geen heten) wordt dus trager dan 72 (geen twijfel over mogelijk), terwijl je zou verwachten van een U-Link bus dat hij sneller zou zijn. Reizigers die met de trein in Amersfoort komen zullen wellicht voor een andere verbinding gaan kiezen.
Ik hoop dat er met de komst van U-Link 34 wel beter over het uur gespreid gereden zal worden tussen Soesterberg en Amersfoort. 52 en 56 (soms ook nog 72) rijden nu namelijk achter elkaar aan.
Toch nog wat positiefs dan: dat er niet meer door de Verzetswijk gereden zal worden is goed, door de wijk rijden remt ontzettend af.

Ook wel jammer dat de bestemmingskleuren gaan verdwijnen met de komst van U-Link. Ik heb het eigenlijk altijd een handige toevoeging gevonden. Je ziet direct wanneer de bus aan komt rijden of hij naar de juiste bestemming gaat. De tekst is van een eindje toch wel lastig te lezen.
De U-Link nummers vind ik ook niet echt logisch. In Groningen zie je dat ze vooral lage nummers hebben gekozen, maar in Utrecht zie ik niet echt logica erin. Ik had voor letters of een extra toevoeging aan het lijnnummer zoals U-50 gekozen.

En voor de overstap van 56 op U34 zal wel Handelscentrum bedoeld worden. Die U34 gaat daar in de buurt stoppen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 17:57
door Daniel
Gezien de beschreven route lijkt het me sterk dat 34 trager wordt dan 72. En daarnaast gaat 34 nog altijd naar Utrecht ;)
En voor de bestemmingskleuren komt een volledige bus in lijnkleur in de plaats, alsof dat niet opvalt.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 18:49
door Wubbo
Cas schreef:- De hernummeringen naar 20 en 30 als Uithofreeksen zijn er eindelijk (grotendeels). Dat 20 voor stad-Uithof en 30 voor regio-Uithof is heb ik nog niet eerder op papier zien staan, maar is wel logisch en ging men waarschijnlijk al lang van uit.
Opvallend hierbij is dat lijn 30 nog altijd zo heet. Die komt tenslotte niet uit de regio maar uit de stad.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 19:00
door UtrechtOV
Lijn 13 wordt eruit gegooid lees ik. Praktisch gezien komt er nooit dus nu al nooit meer een bus in buitengebied. De 13 rijdt tot ergens in 2020 een omleiding via de N230. Aldus de U-OV site

Lijn 7 en 34 gaan eindigen nabij Westraven. Zullen wel meteen de nieuwe stalling opdraaien. Handig voor personeelswisselingen

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 19:46
door sirvinniei
Wubbo schreef:
Cas schreef:- De hernummeringen naar 20 en 30 als Uithofreeksen zijn er eindelijk (grotendeels). Dat 20 voor stad-Uithof en 30 voor regio-Uithof is heb ik nog niet eerder op papier zien staan, maar is wel logisch en ging men waarschijnlijk al lang van uit.
Opvallend hierbij is dat lijn 30 nog altijd zo heet. Die komt tenslotte niet uit de regio maar uit de stad.
Het is eerder 2x voor radiaal Uithof 3x voor tangent uithof

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 19:49
door Meltrain
UtrechtOV schreef: Lijn 7 en 34 gaan eindigen nabij Westraven. Zullen wel meteen de nieuwe stalling opdraaien. Handig voor personeelswisselingen
Het zal vast ook handig zijn voor het opladen van de bussen. :mrgreen:
Zouden de Ebusco's van lijn 34 dan in Amersfoort gebruik gaan maken van de laadinfrastructuur van Syntus?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 20:01
door Lijn 45
Als de Ebusco's met pantograaf gelanden gaan worden is dat onmogelijk, want de BYD's van Syntus laden met een stekker.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 20:46
door Zugführer
UtrechtOV schreef:Lijn 13 wordt eruit gegooid lees ik. Praktisch gezien komt er nooit dus nu al nooit meer een bus in buitengebied. De 13 rijdt tot ergens in 2020 een omleiding via de N230. Aldus de U-OV site
Lijn 13 gaat de N230 wel even af ter hoogte van de Maarsseveense Plassen, dat is ook de voornaamste bestemming tussen Overvecht en Maarssen die die lijn aan doet.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 20:57
door Daniel
Maar ook alleen in de zomer waarin er de afgelopen jaren een grote bus reed. Maar die zat ook niet overdreven vol, die zal er meer gereden hebben omdat er ritten met meer dan 8 passagiers waren gezien je in een taxibusje al een probleem hebt bij de 9e passagier.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 22 mei 2019, 21:16
door nielsie600
sirvinniei schreef:Haha, straks krijgen we dus een lijn 50 met 5 standaard routevarianten:
Utrecht - De Klomp
Utrecht - Wageningen
Utrecht - Doorn
Utrecht - Driebergen-Zeist
Leersum - De Klomp

En dan allemaal dezelfde U-link kleurstelling?
Niet gek, in Groningen is Q-link 5 met ook een 6tal route varianten:
Tersluis-P+R Haren
Tersluis- Annen
Harkstede - P+R Haren
Harkstede - Annen
P+R Meerstad - Annen
P+R Meerstad - P+R Haren

Deze rijden ook allen onder dezelfde kleur Paars en zorgt bij reizigers niet tot verwarring eigenlijk omdat de routes grotendeels hetzelfde zijn.

Zelf vind ik het wel opvallend/leuk om te lezen dat hier hetzelfde te lezen is als 5-6 jaar geleden, toen het Q-link netwerk in Groningen werd geïntroduceerd. Veel commentaar omdat veel hoekjes werden afgesneden, maar netto heeft het veel meer reizigers opgeleverd ten opzichte met wat ervoor was.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 08:39
door sirvinniei
Rover heeft er al gedeeltelijk op gereageerd
https://blendle.com/i/de-telegraaf/niet ... 3-OG1KR7IA? (betaalmuur)
De provincie is nog helemaal niet klaar voor een hoogwaardig ov-netwerk als U-link, vindt Ende. „De juiste infrastructuur is er niet. Ze willen in december al beginnen. Nou, dan liggen er nog geen nieuwe wegen. Ook de bushokjes voldoen niet aan de eisen”, weet hij.
Op een manier heeft hij wel gelijk. Doorn-Utrecht bv. is gigantisch vertragingsgevoelig en daar heb je vrijwel zeker extra infra nodig als je hoogfrequent wil gaan rijden.
Bushokjes lijken mij weer minder relevant. Groningen heeft toch ook geen speciale Q-link bushokjes?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 11:17
door Milco
In hoeverre is dat een probleem? Op een groot deel van de route liggen voor zover ik weet busbanen of -stroken en dat geldt zeker voor grote delen van Utrecht-Centrum. Q-link heeft immers ook enkel in Groningen busbanen en -stroken, in de kleinere kernen (Leek, Appingedam, Annen, etc.) wordt voor zover ik weet veelal met het reguliere wegverkeer meegereden, ook in de centra van deze kernen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 11:33
door Nicketick
In Groningen-Drenthe hebben de Q-link haltes eigenlijk geen speciale voorzieningen. Wel is er meestal DRIS aanwezig. Wel hebben we in Groningen-Drenthe zogenaamde Hubs. Dit zijn belangrijke overstappunten met betere voorzieningen. Echter zijn deze over beide provincies verspreid en niet alleen in het Q-link netwerk.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 11:51
door sirvinniei
Milco schreef:In hoeverre is dat een probleem? Op een groot deel van de route liggen voor zover ik weet busbanen of -stroken en dat geldt zeker voor grote delen van Utrecht-Centrum. Q-link heeft immers ook enkel in Groningen busbanen en -stroken, in de kleinere kernen (Leek, Appingedam, Annen, etc.) wordt voor zover ik weet veelal met het reguliere wegverkeer meegereden, ook in de centra van deze kernen.
Groningen is niet te vergelijken met de N225. Ik zou zeggen: ga naar OV-info, kies de halte Doorn Centrum, pak een willekeurige dag en kijk naar de vertrektijden van lijn 50. Er wordt gigantisch veel vertraging opgelopen op deze route, de reistijd fluctueert zoveel dat het erg lastig is een betrouwbare dienstregeling te rijden (zie ook vervoersplannen Syntus Utrecht). De 10-minutendienst is eigenlijk al niet betrouwbaar te rijden, als je elke 7,5 minuut gaat rijden wordt dat nog lastiger. Dan krijg je gegarandeerd bussen die vlak achter elkaar rijden.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 12:22
door dennistd
Bij bussen die achter elkaar rijden is het vrij simpel: voorste op geen dienst en alleen stoppen voor uitstappers. Alleen met verschillende eindbestemmingen wordt dat wel lastig natuurlijk...

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 14:21
door Ferdinand
Rover heeft er al gedeeltelijk op gereageerd
https://blendle.com/i/de-telegraaf/niet ... FLUjdJQSJ9 (betaalmuur)
Ik heb net een abonnement genomen op Blendle om het te lezen, maar vervolgens verschijnt de tekst dat het niet meer beschikbaar is. Op internet is het artikel ook nergens meer terug te vinden.

Is het artikel verwijderd ofzo?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 14:50
door Aking
Ik denk dat je die vraag beter bij Blendle neer kunt leggen...

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 14:57
door Roeland
dennistd schreef:Bij bussen die achter elkaar rijden is het vrij simpel: voorste op geen dienst en alleen stoppen voor uitstappers. Alleen met verschillende eindbestemmingen wordt dat wel lastig natuurlijk...
Je zou dit eventueel ook kunnen oplossen door een "korte" rit vlak voor een "lange" te plannen. dus bij 12x/uur (6x lang en 6x kort) geen 5'frequentie, maar bijv. 7'en 3' intervallen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 15:04
door Aking
En dam stopt de korte rit bij een paar haltes om mensen op te pikken, en dan is de lange er voorbij...

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 15:40
door Jonkervoort
Even in iets bredere zin: wat mijn voornaamste probleem hier is, is dat U-link geen uitbreiding is van ander vervoer. Natuurlijk is het leuk dat er geëxperimenteerd wordt met HOV. Maar het gaat hier direct ten koste van ander OV (oa meer dan de helft van de bussen in Oog in Al en Terwijde en alle bussen in Zandweg-Oostwaard, Maarsseveen en de Schaakwijk).

En het is niet gericht op bestaande reizigers: die kunnen ook prima mee met de huidige capaciteit op lijn 37 en de Zeister lijnen (lijn 28 gaat er in frequentie zelfs als U-link op achteruit). Tot vorig jaar fietste ik dagelijks door de binnenstad van Utrecht in de ochtendspits, en de bussen uit Zeist zaten doorgaans zitvol, niet meer dan dat. Lijn 50 haalde dat sinds de introductie van de 10-minutendienst vaak niet eens, en puur kijkend naar de drukte zou je lijn 37 eerder inkrimpen dan uitbreiden.

Ze moeten dus nieuwe reizigers gaan trekken, die lijnen, en om die nog niet bestaande reizigers binnen te halen worden al wel bestaande reizigers geslachtofferd...

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 15:58
door Meltrain
sirvinniei schreef: Groningen is niet te vergelijken met de N229. Ik zou zeggen: ga naar OV-info, kies de halte Doorn Centrum, pak een willekeurige dag en kijk naar de vertrektijden van lijn 50. Er wordt gigantisch veel vertraging opgelopen op deze route,
Ja, als lijn 50 via de N229 gaat rijden, is het wel logisch dat hij vertraging oploopt. :lol:

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 16:23
door Daniel
Jonkervoort schreef:Even in iets bredere zin: wat mijn voornaamste probleem hier is, is dat U-link geen uitbreiding is van ander vervoer. Natuurlijk is het leuk dat er geëxperimenteerd wordt met HOV. Maar het gaat hier direct ten koste van ander OV (oa meer dan de helft van de bussen in Oog in Al en Terwijde en alle bussen in Zandweg-Oostwaard, Maarsseveen en de Schaakwijk).
Die bussen die geschrapt worden waren dat zonder U-link ook wel, ze zijn gewoon slecht bezet of de betreffende haltes worden slecht gebruikt.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 16:34
door sirvinniei
Meltrain schreef:
sirvinniei schreef: Groningen is niet te vergelijken met de N229. Ik zou zeggen: ga naar OV-info, kies de halte Doorn Centrum, pak een willekeurige dag en kijk naar de vertrektijden van lijn 50. Er wordt gigantisch veel vertraging opgelopen op deze route,
Ja, als lijn 50 via de N229 gaat rijden, is het wel logisch dat hij vertraging oploopt. :lol:
Excuus, n225

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: do 23 mei 2019, 16:46
door sirvinniei
Ferdinand schreef:
Rover heeft er al gedeeltelijk op gereageerd
https://blendle.com/i/de-telegraaf/niet ... FLUjdJQSJ9 (betaalmuur)
Ik heb net een abonnement genomen op Blendle om het te lezen, maar vervolgens verschijnt de tekst dat het niet meer beschikbaar is. Op internet is het artikel ook nergens meer terug te vinden.

Is het artikel verwijderd ofzo?
probeer deze link eens:
https://blendle.com/i/de-telegraaf/niet ... 3-OG1KR7IA?