Pagina 14 van 501

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 22:05
door Busfoto.nl
MR92 schreef:
Daniel schreef:
Milco schreef:Verder: als de 261 wordt opgeheven, kan deze nieuw aangemaakte Wikipagina ook wel weer verwijderd worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ation_West
Nouja, die lijn zou op dit moment die route moeten rijden. Beetje vaag alleen dat 'ie volgens de wijzigingspagina van CXX/GVU/VoorU per 13-7 naar Busstation West zou gaan maar dat hij volgens de dienstregeling op connexxion.nl nog tot 31-8 naar Busstation Noord rijdt. Iemand deze lijn recent gezien toevallig?
Zelf gereden van de week, je rijdt met de 261 gewoon naar Busstation Noord (eerste halte die vrij is laat je de mensen uitstappen).
Het enige (kleine) nadeel van de routevoering van lijn 206 is de volgende: richting CS doet de lijn geen andere haltes aan dan andere lijnen. Het is hierdoor een lijn die bij bussen- of personeelstekort vrij gemakkelijk is op te heffen, zonder dat reizigers er echt last van hebben.

Bovenstaande gebeurde vaak met lijn 211 Utrecht CS - Rijnsweerd Noord. Te weinig bussen? Dan maar niet rijden. Nu BRU een speciale unieke 211-halte heeft gecreeerd aan de Archimedeslaan is GVU moreel verplicht de lijn 211 wel te laten rijden. Anders staan reizigers een uur duimen te draaien.

Bovenstaande leek mij in eerste instantie ook onzin, tot ik er van iemand over hoorde en terecht moest vaststellen dat ik lijn 211 nooit meer heb zien uitvallen sinds de extra halte Archimedeslaan is toegevoegd.

Wat dan aangaand zou het dus handiger zijn een extra halte te maken richting CS, op de Van Hoornekade en zo mogelijk op de Royaards van de Hamkade.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 23:05
door microshit
wouter15 schreef:Weet iemand waar het zuidelijke deel van lijn 7 per 1 september gaat stoppen? Het BRU heeft het namelijk over dat het zuidelijke deel naar busstation West verhuist en dat lijn 7 naar Busstation Zuid gaat. Deze dingen heb ik gebaseerd op het document onder OV in 2013 op de website van BRU.
Het zuidelijke deel gaat van/naar busstation Oost, volgens Connexxion.nl

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 23:34
door wouter15
microshit schreef:
wouter15 schreef:Weet iemand waar het zuidelijke deel van lijn 7 per 1 september gaat stoppen? Het BRU heeft het namelijk over dat het zuidelijke deel naar busstation West verhuist en dat lijn 7 naar Busstation Zuid gaat. Deze dingen heb ik gebaseerd op het document onder OV in 2013 op de website van BRU.
Het zuidelijke deel gaat van/naar busstation Oost, volgens Connexxion.nl
en waar ligt busstation oost dan? Ik dacht namelij dat ze naar Zuid gingen verhuizen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 07 aug 2013, 23:52
door Meltrain
Ehm ja, dat heet vanaf die datum Busstation Oost. :P
Maar lijn 7 bestaat tegenwoordig toch nog maar uit één deel? Het deel naar Overvecht is nu lijn 9.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 16:43
door matje82
Inmiddels staat zowel op http://www.vooru.nl als http://www.gvu.nl informatie over de nieuwe dienstregeling die per 1 en 2 september ingaat.

Ook een plattegrond van het nieuwe busstation Oost is bijgevoegd. Ik zie dat ze nu hard bezig zijn met het gereed maken van de nieuwe perronnen.

Het lijkt alsof de uitrit die nu gebruikt wordt richting busstation noord niet meer gebruikt wordt.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 17:48
door reisthijs
Op dat kaartje is te zien dat de rijbaan langs de oostkant van het stadsbusstation busstation noord tweerichtingsverkeer wordt, zodat de westkant afgesloten kan worden. Dan is dat doorsteekje dus ook niet meer nodig.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 19:24
door Daniel
Ik ben al sinds het begin van de zomerdienst niet meer aan die kant van het station geweest, maar de laatste keer dat ik daar was leek het er sterk op dat de rijbaan tussen Busstation Oost en het Smakkelaarsveld op de plek van de voormalige trambaan komt te liggen. Op zich ook logisch omdat je anders wel heel dicht op de sloopwerkzaamheden bij het huidige Busstation Noord zou rijden.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 11:50
door lint41
Ik ben alleen nog benieuwd waar lijn 6, 28 en vooral 11 gaan keren in de nieuwe opzet, een rondje busstation lijkt me namelijk niet erg praktisch.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 12:17
door Wubbo
Ik verwacht dat die een rondje Moreelsepark gaan doen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 12:38
door Milco
Ik denk het busstation op via het Moreelsepark en via het Smakkelaarsveld terug richting het centrum. Dus eigenlijk zoals de 120 tot nu toe deed (doet?), maar dan andersom.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 12:56
door 010jongen
Het zal ongetwijfeld een zooitje worden daar, bij sommige lijnen heb ik vraagtekens waarom deze niet gecombineerd worden zoals 74 en 77 richting Nieuwegein, gezien de lage frequentie van deze lijnen (max 10x per uur gezamenlijk) moet dit makkelijk af te lossen zijn op 1 halte, hierdoor ontstaat er toch net wat meer ruimte.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 14:27
door Daniel
In die indeling van het busstation is het inderdaad wel apart dat men soms heel veel lijnen op de middenperrons gecombineerd heeft, terwijl de zijperrons veel minder druk gebruikt worden. Al is voor de combinatie 5/8/138 wel weer wat te zeggen natuurlijk.

Aan de andere kant van het station trouwens ook wel opmerkelijk dat sommige lijnen op Busstation West twee keer verplaatst worden, je zou zeggen dat je de indeling vanaf 2 september ook al met ingang van de zomerdienst mogelijk was geweest zodat de lijnen die daar blijven niet weer verplaatst worden (zoals met lijn 24 gebeurt). Was zelfs klantvriendelijker geweest gezien je dan 377 op de ´s zomers niet gebruikte halte van 18 had kunnen zetten en 374 op de halte waar nu 377 staat. De 374 staat immers wel heel erg in een uithoek van Busstation West momenteel.

En wat ik gisteren tijdens het maken van de SVG-versie voor de wiki nog opmerkte: men heeft aardig geblunderd met de nachtlijnen naar het westen... voor beide staan nog de oude lijnnummers op de plattegrond die notabene al per december vorig jaar gewijzigd waren.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 15:49
door Meltrain
Ik vind het sowieso opmerkelijk dat de lijnen 402 en 407 tot het BRU behoren, aangezien die lijnen overdag bij de concessie Provincie Utrecht horen. :?
Van lijn 420 begrijp ik het beter en de overige lijnen (incl. 495) blijven ook geheel binnen het BRU.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 17:42
door matje82
terwijl Qbuzz eindelijk wat gaat doen aan de vele verschillende lijnnummers tussen Utrecht Centraal en Galgenwaard, komt Connexxion nog even doodleuk met een lijn 213 erbij.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 17:57
door 010jongen
matje82 schreef:terwijl Qbuzz eindelijk wat gaat doen aan de vele verschillende lijnnummers tussen Utrecht Centraal en Galgenwaard, komt Connexxion nog even doodleuk met een lijn 213 erbij.
Dat vond ik dus ook al belachelijk, en het grappige is nog dat dit alleen tijdens de spits is. Daarbuiten is het gewoon weer lijn 13. Echt super vaag.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 18:43
door Daniel
Tja inderdaad, als er nu nog een verschil in route zou zijn maar dat is er ook niet.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 19:35
door matje82
Heb me daar bij het GVU wel vaker over verbaasd. Al die verschillende lijnnummers. Neem bijvoorbeeld lijn 16 en 17 die een paar ritten in Maarssen rijden. Maar nu ook weer lijn 206.

Ik gebruik zelf vaak lijn 52 en het is bij iedereen bekend dat de helft van de ritten in de spits naar Amersfoort gaan en de andere helft tot Zeist, hiervoor is ook nooit een apart lijnnummer bedacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 19:56
door Daniel
206 is nog logisch als spitsvariant, die noemen ze bij lijn 52 immers ook 252 :wink: Bij 13 en 213 gaat het echter om twee lijnen met hetzelfde begin- en eindpunt en dezelfde route die bij dezelfde haltes stoppen.

Die lijn 16 en 17 zijn inderdaad wel aparte gevallen, maar ben steeds net op het verkeerde moment in Maarssen om die eens vast te leggen (een van die lijnen heeft ook een rit aan het eind van de zaterdagmiddag, verder rijden ze alleen heel laat op de avond)

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 21:28
door Meltrain
Lijn 17 rijdt zo te zien ook in de middagspits.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 21:36
door matje82
252 heeft wel een geheel andere route dan de 52 en komt ook niet op utrecht Centraal. 6 en 206 rijden geheel hetzelfde stuk.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: do 22 aug 2013, 23:48
door 010jongen
16 en 17 zijn ritten die niet binnen Maarssen blijven, valt opzich nog wel te begrijpen.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 23 aug 2013, 08:44
door Zonnig
matje82 schreef:Heb me daar bij het GVU wel vaker over verbaasd. Al die verschillende lijnnummers. Neem bijvoorbeeld lijn 16 en 17 die een paar ritten in Maarssen rijden. Maar nu ook weer lijn 206.

Ik gebruik zelf vaak lijn 52 en het is bij iedereen bekend dat de helft van de ritten in de spits naar Amersfoort gaan en de andere helft tot Zeist, hiervoor is ook nooit een apart lijnnummer bedacht.
Men kan het allemaal heel erg duidelijk maken door de korte ritten van de 206 geen 206 te noemen maar 6K.
K is gewoon kort traject, terwijl 206 echt als een andere lijn lijkt!

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 23 aug 2013, 09:58
door microshit
Doe dan tenminste 6s, zoals bij lijn 12. Daarnaast zijn de K-lijnen voor Koninginnedag/nacht.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 23 aug 2013, 10:09
door reisthijs
Met de S wek je de indruk dat die bus haltes overslaat waar de gewone 6 wel stopt. En dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Geplaatst: vr 23 aug 2013, 22:12
door rm7
reisthijs schreef:Met de S wek je de indruk dat die bus haltes overslaat waar de gewone 6 wel stopt. En dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Al zou dat wel ideaal zijn om snel mensen naar Nijenoord te vervoeren :wink:

Lijn 16 en 17 zijn destijds ingevoerd om verwarring over de eindbestemming te voorkomen, tevens ook als bezuinigingsmaatregel omdat er wel veel ritten naar Utrecht gingen :?
lint41 schreef:Ik ben alleen nog benieuwd waar lijn 6, 28 en vooral 11 gaan keren in de nieuwe opzet, een rondje busstation lijkt me namelijk niet erg praktisch.
Deze lijnen moeten inderdaad het rondje Moreelsepark rijden om bij de vertrekhalte te komen.