Pagina 133 van 135

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 24 mei 2025, 17:27
door ITF
De eerste klas in een SNG beschikt over 3 ramen en 20 stoelen per coupé, eventjes uit mijn hoofd gezegd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 24 mei 2025, 17:31
door Daniel
Ja ik vergat de andere kant van het gangpad in m'n vorige post. FLIRT heeft er dan dus 16 per kant van de trein, da's niet gek veel kleiner.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 25 mei 2025, 11:37
door Nitein-Repart
Ik vraag mij wel af wat het nut is van een grote eerste klasse in Spinters. In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 25 mei 2025, 12:01
door Suus
NS verkoopt niet tickets voor de helft eerste, voor de andere helft tweede klas. Dus ook als je van Vleuten naar Arnhem reist met een duurder eerste klas vervoersbewijs, heb je recht in het sprinterdeel van de reis op eerste klas.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 25 mei 2025, 12:47
door Daniel
Daarnaast, de 1e klasse is helemaal niet zo groot. Net als dat er voorbeelden zijn van buitenlandse regionale treinen zonder 1e klas zijn er ook genoeg buitenlandse treinen waar de 1e klas nog iets groter is.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 25 mei 2025, 14:01
door ICE105
ITF schreef: za 24 mei 2025, 17:27 De eerste klas in een SNG beschikt over 3 ramen en 20 stoelen per coupé, eventjes uit mijn hoofd gezegd.
19 stoelen, bij de cabinedeur ontbreekt er 1.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 08:22
door IIVQ
Vanmorgen op Radio 1 een itempje hierover. NS merkt dat sinds Corona het 1eklasgebruik in sprinters gehalveerd is, terwijl dat in IC's nauwelijks gedaals was.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 10:39
door Wubbo
SNG en SLT worden ook regelmatig in IC's ingezet. NS gaat daar dan dus te weinig 1e klas aanbieden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 12:36
door Negen
SLT heeft gelukkig ook 6jes. Daar blijft wel de eerste klas aan beide kanten bestaan. :o

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 13:00
door katvis
Hoe gaat de NS dat regelen met S5G die ook op intercity lijnen zal komen te rijden?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 13:37
door cassie127
Daar kun je natuurlijk ook nog in het midden van de trein (zoals bij de SLT) een afgesloten coupé maken en deze voorzien van kleine beeldschermen bovenaan de deuren van die coupé die zowel 1e klas als 2e klas kunnen aangeven. Dan kun je bijvoorbeeld die coupé bij IC ritten als 1e klas laten gelden en bij SPR ritten als 2e klas.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 13:45
door Dionysusnu
Ja, dat zal vast nooit tot verwarring leiden :lol:
Thameslink doet dat ook in Londen, en daar is het niet zo'n succes voor de duidelijkheid.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 14:51
door Negen
Misschien daar een stiltecoupé van maken?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 17:07
door umbusko
Zo werd mij ook ooit in een Deense IC3 door de conducteur verteld dat alleen de voorste 1e klas een 1e klas was, en de achterste (waar ik met mijn 1e klas Interrail in zat) dat op deze rit als "regionale" trein niet was. Dat was ook volstrekt onduidelijk. Ik zat daar dus alsnog in mijn eentje in, dus zag ik er ook het nut niet van in om nog te gaan verhuizen. (A)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 18:31
door Commendatore
Wubbo schreef: ma 26 mei 2025, 10:39 SNG en SLT worden ook regelmatig in IC's ingezet. NS gaat daar dan dus te weinig 1e klas aanbieden.
Niet alleen dan. Gemiddeld mag de eerste klasse in sprinters dan misschien wel vrij leeg zijn, maar er zijn ook lijnen waar dat helemaal niet zo is en dan heb je daar nu een (nog groter) probleem.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 18:35
door teun
Ik maak ook zat mee dat je bij mekaar op schoot zit in de 2e klasse en een kanon kunt afschieten in de 1e. :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 19:56
door ICNG
Ik vraag mij af wat voor financiële analyse de NS heeft gemaakt. Het ombouwen kost geld, terwijl het niets extra's oplevert. Mogelijk kost het zelfs geld: als 1e klas reizigers moeten staan, loop je (terecht) het risico dat zij voortaan 2e klas reizen. Of de auto nemen. Of zijn de boetes zo hoog als de zitplaats-KPI niet wordt gehaald dat dit loont?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 19:59
door BasGeluk
Of de klanttevredenheid neemt toe omdat er meer kans is op een zitplaats, mensen minder vaak hoeven te staan, etc.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 26 mei 2025, 20:00
door Commendatore
Tenzij je een vervoersbewijs voor de eerste klasse hebt. ;)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 07:47
door trolly
BasGeluk schreef: ma 26 mei 2025, 19:59 Of de klanttevredenheid neemt toe omdat er meer kans is op een zitplaats, mensen minder vaak hoeven te staan, etc.
En de capaciteit neemt dus toe. Dat kan weer treinen schelen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 07:52
door VIRM
Mjah, het gaat toch om een handjevol stoelen? Geen capaciteitsknaller dus.

Als de eeste klas aan één kant van de Sprinter er uit wordt gehaald, worden de glazen deurtjes dan ook weggehaald?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 07:55
door umbusko
Liever niet. Mensen zijn namelijk bang van glazen deurtjes, wat betekent dat een 2de klas achter glazen deurtjes vaak nog zitplaatsen overheeft, ook in drukke treinen. (A) Dat is althans zo bij de Arriva Flirts, in mijn ervaring.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 08:06
door T-hijs
VIRM schreef: di 27 mei 2025, 07:52 Mjah, het gaat toch om een handjevol stoelen? Geen capaciteitsknaller dus.

Als de eeste klas aan één kant van de Sprinter er uit wordt gehaald, worden de glazen deurtjes dan ook weggehaald?
Volgens een item van NS op YouTube worden de glazen deurtjes inderdaad ook verwijderd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 08:51
door JordiBrabant
ICNG schreef: ma 26 mei 2025, 19:56 Het ombouwen kost geld.
Ja maar dat valt allemaal best mee, ze hoeven alleen de stoelen in geheel of de beklede elementen te vervangen. En zoals ik lees de glazen wand eruit te halen.
Blauwe banken zullen er vast gedeeltelijk op voorraad zijn, en rode stoelen kunnen weer hergebruikt worden, met de deurtjes kunnen ze ook vast nog iets.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 27 mei 2025, 09:36
door JurgenH
umbusko schreef: di 27 mei 2025, 07:55 Liever niet. Mensen zijn namelijk bang van glazen deurtjes, wat betekent dat een 2de klas achter glazen deurtjes vaak nog zitplaatsen overheeft, ook in drukke treinen. (A) Dat is althans zo bij de Arriva Flirts, in mijn ervaring.
Ook zonder glazen deuren lopen mensen vaak standaard de andere kant op. Bij de driedelige SNG's merk ik dat in het 2e klas koprijtuig, zelfs als de trein vol zit, vaak nog veel ruimte over is.