Pagina 134 van 294
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 14:17
door Milco
Jongens, lees het Almere-topic gewoon even door in plaats van hier offtopic te gaan! ;)
viewtopic.php?f=35&t=8361&start=650
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 15:04
door dnmw2705
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 16:32
door Jurre
BasFrancken schreef:2 MAN Caetano bussen hebben het al begeven en zijn afgevoerd :(
Er is ook al een Ambassador (1197) gesneuveld. Die zag ik net op de stalling in Amersfoort staan met botsschade rechtsachter.
BasFrancken schreef:Opmerkelijke inzet vandaag is Tourquase amba 1166 op lijn 121 vandaag. Dacht dat de Tourquase amba's alleen aan de oostkant van Utrecht reden.
Lijn 121 zit op zaterdag gekoppeld aan lijn 70 in Hilversum. Zo kan een bus die het ene uur op de stadsdienst van Amersfoort rijdt, het volgende uur zomaar in Loenen a/d Vecht belanden.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 16:37
door dnmw2705
Weet iemand hoe de nachtlijnen lopen qua bezetting vast reizigers? Ben erg benieuwd naar alle lijnen, maar heel erg naar N50 en N81.
Ik probeerde vanmorgen de tijden van N50 vannacht terug te kijken, alleen in OVinfo app stopt de realtime om 3:00 volgens mij.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 18:47
door Wageningen1998
Jurre schreef:BasFrancken schreef:2 MAN Caetano bussen hebben het al begeven en zijn afgevoerd :(
Er is ook al een Ambassador (1197) gesneuveld. Die zag ik net op de stalling in Amersfoort staan met botsschade rechtsachter.
BasFrancken schreef:Opmerkelijke inzet vandaag is Tourquase amba 1166 op lijn 121 vandaag. Dacht dat de Tourquase amba's alleen aan de oostkant van Utrecht reden.
Lijn 121 zit op zaterdag gekoppeld aan lijn 70 in Hilversum. Zo kan een bus die het ene uur op de stadsdienst van Amersfoort rijdt, het volgende uur zomaar in Loenen a/d Vecht belanden.
Over de lijnkoppelingen: In de cxx tijd was het weliswaar 1 concessie, maar oost en west waren in zijn geheel gescheiden, terwijl nu de bussen overal en nergens kunnen rijden in de gehele concessie. Waarom eigenlijk?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 18:59
door dnmw2705
Goede vraag! Ben daar ook benieuwd naar. Iemand?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 19:10
door Daniel
Ik heb geen idee, maar er lijkt ook nog fysiek uitgewisseld te worden tussen stallingen. Zo lijkt er me niet echt een lijnkoppeling te bestaan waarmee een midibus van Woerden in Amersfoort en omgekeerd kan belanden, maar toch reed de 1159 die vorig weekend in Amersfoort reed vandaag in Woerden (aldus OVzoeker). Daarvoor in de plaats zit de 1163 nu juist weer in Amersfoort (fysieke spot).
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 19:16
door dnmw2705
Die Midi's 1159 en 1160 rijden toch op lijn 381?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: za 04 feb 2017, 20:10
door Daniel
Sowieso rijdt er maar eentje tegelijk op de 381, maar dat is wat ze doordeweeks doen inderdaad. (De andere omloop is dan lijn 74 in Soest)
In het weekend rijden er echter twee midi's op lijn 1 in Amersfoort tegenwoordig. 381 rijdt dan immers ook niet, dus zijn ze daar niet nodig.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 02:55
door dennistd
BasFrancken schreef:Jonkervoort schreef:Waarom zouden die Citea's geen oplaadpunten krijgen? Kan prima, in IJsselmond hebben ze het ook.
Ja, maar dat zijn geen LLE 120 Citea's toch? Nou ja, ze zullen er wel inkomen:) weet iemand trouwens of er in het lowfloor gedeelte van de Setra's ook oplaadpunten zijn? Sommige mensen zeggen onder de stoel maar daar heb ik nog niks gevonden..
In Twente hebben we in de Citea LLE120's zelfs stopcontacten zitten (vier stuks links in het dak), dus USB-oplaadpunten lijken me dan ook geen probleem.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 09:41
door Speedmaster
Daniel schreef:Ik heb geen idee, maar er lijkt ook nog fysiek uitgewisseld te worden tussen stallingen. Zo lijkt er me niet echt een lijnkoppeling te bestaan waarmee een midibus van Woerden in Amersfoort en omgekeerd kan belanden, maar toch reed de 1159 die vorig weekend in Amersfoort reed vandaag in Woerden (aldus OVzoeker). Daarvoor in de plaats zit de 1163 nu juist weer in Amersfoort (fysieke spot).
De Midibussen hebben wat technische problemen met de deuren en van 1 weet ik dat er problemen met een achteras was. Daardoor is er wat gewisseld.
Overigens het inzetten door de gehele regio van een bus gedurende de dag is efficiënt gebruik van materieel, hierdoor zijn er minder bussen nodig maar betekend dit wel voor chauffeurs vaker van bus wisselen. Nadeel is wel dat je hierdoor een domino effect krijgt bij vertragingen. Als voorbeeld:
Op Zaterdag rijd de 50 vanuit Utrecht naar Wageningen en terug, kom je dan met vertraging binnen op Utrecht en is dit meer dan 5 minuten dan start lijn 102 naar Woerden automatisch met vertraging.
Dit soort vertragingen komen dus ook voor rond Amersfoort. Door de groene golf voor het autoverkeer door Amersfoort krijgt de bus op dit moment geen voorrang, gevolg is dat je zomaar 5 tot 7 minuten aan vertraging kan oplopen op een omloop van circa 15 minuten. Koppel hier dan meteen een streeklijn aan vast en het resultaat is bekend.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 10:32
door CamilleKreemers
Daarom pleit ik dus voor "de bus heeft altijd voorrang, als de chauffeur eraan komt. Bij halte voor kruispunt geeft chauffeur aan wanneer hij prioriteit wil."
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 11:39
door sirvinniei
Pffft, sinds wanneer stimuleren overheden autogebruik?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 12:06
door CamilleKreemers
nou, als ik naar de toekomstige maatregelen van de gemeente Groningen zou kijken... De parkeergarages komen straks dieper in het centrum te liggen dan de bushaltes zijn. Daarnaast willen ze enkele busbanen open stellen voor auto's.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 12:40
door Daniel
Speedmaster schreef:[it soort vertragingen komen dus ook voor rond Amersfoort. Door de groene golf voor het autoverkeer door Amersfoort krijgt de bus op dit moment geen voorrang, gevolg is dat je zomaar 5 tot 7 minuten aan vertraging kan oplopen op een omloop van circa 15 minuten.
Maar die groene golf was er al voor ingang van de concessie, dat had zo de rijtijden in gekund natuurlijk. In hoeverre heb je er echt last van trouwens? In mijn ervaring staan de bussen echt niet een eeuwigheid te wachten om de Stadsring op te komen en eenmaal erop zit je zelf ook in de groene golf.
Vertragende punten zijn dan nog meer de dagelijkse spitsopstopping op het kruispunt Leusderweg/Kersenbaan en aansluitende wegen. Zo af en toe kan je daar een bus lopend nog bijhouden.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 12:42
door Mr-W
sirvinniei schreef:Pffft, sinds wanneer stimuleren overheden autogebruik?
Op enkele routes die belangrijk zijn voor het autoverkeer moet het openbaar vervoer soms wachten. Verder als er een college zit met de VVD erin zal de auto minder worden belemmerd.
dennistd schreef:BasFrancken schreef:Jonkervoort schreef:Waarom zouden die Citea's geen oplaadpunten krijgen? Kan prima, in IJsselmond hebben ze het ook.
Ja, maar dat zijn geen LLE 120 Citea's toch? Nou ja, ze zullen er wel inkomen:) weet iemand trouwens of er in het lowfloor gedeelte van de Setra's ook oplaadpunten zijn? Sommige mensen zeggen onder de stoel maar daar heb ik nog niks gevonden..
In Twente hebben we in de Citea LLE120's zelfs stopcontacten zitten (vier stuks links in het dak), dus USB-oplaadpunten lijken me dan ook geen probleem.
Hermes heeft ze achteraf ingebouwd in de VDL ambassadors, dus die oplaadpunten zijn het probleem niet

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 14:12
door Chrysa
CamilleKreemers schreef:Daarom pleit ik dus voor "de bus heeft altijd voorrang, als de chauffeur eraan komt. Bij halte voor kruispunt geeft chauffeur aan wanneer hij prioriteit wil."
Als je een groene golf weghaalt op zo'n randweg rijdt de bus misschien wel door, maar staat de rest van de stad vast. Ook niet erg wenselijk.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 14:13
door CamilleKreemers
Genoeg reden om een goedwerkend P+R Systeem op te zetten, zoals Groningen al heeft.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 14:16
door Chrysa
Als dat gaat werken vind ik het prima, maar dat zou ik dan eerst doen voordat je auto's gaat ontmoedigen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 14:26
door marvinkok
Daniel schreef:Speedmaster schreef:[it soort vertragingen komen dus ook voor rond Amersfoort. Door de groene golf voor het autoverkeer door Amersfoort krijgt de bus op dit moment geen voorrang, gevolg is dat je zomaar 5 tot 7 minuten aan vertraging kan oplopen op een omloop van circa 15 minuten.
Maar die groene golf was er al voor ingang van de concessie, dat had zo de rijtijden in gekund natuurlijk. In hoeverre heb je er echt last van trouwens? In mijn ervaring staan de bussen echt niet een eeuwigheid te wachten om de Stadsring op te komen en eenmaal erop zit je zelf ook in de groene golf.
Vertragende punten zijn dan nog meer de dagelijkse spitsopstopping op het kruispunt Leusderweg/Kersenbaan en aansluitende wegen. Zo af en toe kan je daar een bus lopend nog bijhouden.
Het probleem is op de stadsring dat je ook nog wel eens moet halteren, dan val je direct buiten de golf. Bijvoorbeeld lijn 5/6 heeft zo een minuut of 6 aan de broek tegen de tijd dat ze bij de Stier zijn. Vaak valt het Stadsring op komen nog redelijk mee (bij het politieburea) maar met name het wegkomen bij halte Centrum is dramatisch. Ondanks dat je handmatig prioriteit kunt aanvragen bij het wegrijden sta je soms gewoon 2 cycli te wachten om wit te krijgen. Hier gaat ook niks aan gedaan worden omdat die Groene Golf een politiek iets is. Daar kan Syntus weinig aan doen. Ja, er kan meer tijd uitgetrokken worden, maar als je dan een keer wel gewoon lekker door kunt ben je natuurlijk weer 6 minuten te vroeg ;)
Even afwachten wat er per 6 maart allemaal veranderd...
Van de week trouwens met lijn 8 einde spits gewoon met -9 op het station, die rit zat wat ruimer in zijn tijd tussen de Kersenbaan en CS. Als je dan gewoon door kunt rijden is het ook wel eens fijn dat je gewoon normaal pauze kunt houden ;) En ja, bij het park was ik nog netjes op tijd, krap een minuutje in de plus (A)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 16:10
door Wageningen1998
Ondertussen werken de schermen van de Setra's nog steeds niet..
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 17:45
door Daniel
CamilleKreemers schreef:Genoeg reden om een goedwerkend P+R Systeem op te zetten, zoals Groningen al heeft.
Een P+R systeem lost hier weinig op, je zit gewoon met veel doorgaand verkeer op de Stadsring die samen met de ringwegen langs de noordkant van het centrum gewoonweg vaak de kortste weg is. 'tis niet zo dat je die groene golf hebt voor wie in het centrum moet zijn.
BasFrancken schreef:Ondertussen werken de schermen van de Setra's nog steeds niet..
Welke schermen werken niet? Alle keren dat ik in een Setra zat deed het scherm met volgende haltes het gewoon, maargoed, je kunt het toch niet lezen door dat bagagerek ervoor.
marvinkok schreef:maar met name het wegkomen bij halte Centrum is dramatisch. Ondanks dat je handmatig prioriteit kunt aanvragen bij het wegrijden sta je soms gewoon 2 cycli te wachten om wit te krijgen.
Het viel me bij dat verkeerslicht inderdaad ook wel vaker op dat je op zich vlot wit krijgt, maar dan nog staat te halteren. Da's weinig zinvol natuurlijk. Die halte ligt waarschijnlijk gewoon te dicht op het verkeerslicht om goed te werken.
Van de week trouwens met lijn 8 einde spits gewoon met -9 op het station, die rit zat wat ruimer in zijn tijd tussen de Kersenbaan en CS. Als je dan gewoon door kunt rijden is het ook wel eens fijn dat je gewoon normaal pauze kunt houden ;) En ja, bij het park was ik nog netjes op tijd, krap een minuutje in de plus (A)
Da's wel heel ruim in de tijd dan. Maarja, vaak wel nodig inderdaad.
Wat me op dat stukje wel opvalt is dat de chauffeurs het met de Setra's amper voor elkaar krijgen om de rotonde op het Julianaplein te nemen, je ziet ze massaal het stoepje aan de binnenkant meepakken.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 18:46
door marvinkok
Daniel schreef:
marvinkok schreef:maar met name het wegkomen bij halte Centrum is dramatisch. Ondanks dat je handmatig prioriteit kunt aanvragen bij het wegrijden sta je soms gewoon 2 cycli te wachten om wit te krijgen.
Het viel me bij dat verkeerslicht inderdaad ook wel vaker op dat je op zich vlot wit krijgt, maar dan nog staat te halteren. Da's weinig zinvol natuurlijk. Die halte ligt waarschijnlijk gewoon te dicht op het verkeerslicht om goed te werken.
Afstand heeft er niks mee te maken. Het is gewoon beroerde afstelling. Prio moet bij Centrum altijd handmatig aangevraagd worden door middel van een groene knop op het EBS. Bij een hoop andere haltes werkt dat perfect (bv. Ruimtevaart, Zevenhuizerstraat, Meander) alleen hier door die hele fijne Groene Golf niet.
Daniel schreef:
Van de week trouwens met lijn 8 einde spits gewoon met -9 op het station, die rit zat wat ruimer in zijn tijd tussen de Kersenbaan en CS. Als je dan gewoon door kunt rijden is het ook wel eens fijn dat je gewoon normaal pauze kunt houden ;) En ja, bij het park was ik nog netjes op tijd, krap een minuutje in de plus (A)
Da's wel heel ruim in de tijd dan. Maarja, vaak wel nodig inderdaad.
Wat me op dat stukje wel opvalt is dat de chauffeurs het met de Setra's amper voor elkaar krijgen om de rotonde op het Julianaplein te nemen, je ziet ze massaal het stoepje aan de binnenkant meepakken.
Misschien nog wat wennen aan de bus. Heb het zelf nog niet echt gemerkt dat daar het stoepje meer meegepakt zou worden...
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 19:25
door Daniel
marvinkok schreef:Afstand heeft er niks mee te maken. Het is gewoon beroerde afstelling. Prio moet bij Centrum altijd handmatig aangevraagd worden door middel van een groene knop op het EBS. Bij een hoop andere haltes werkt dat perfect (bv. Ruimtevaart, Zevenhuizerstraat, Meander) alleen hier door die hele fijne Groene Golf niet.
De groene golf was er al geruime tijd in de Connexxion-tijd en daar zag ik toch echt dat bussen op een zeker moment automatisch wit kregen, maar dat ze dan nog niet persé klaar met halteren waren. Lijkt me niet aannemelijk dan dat het een handmatige aanvraag was.
Maar met afstand bedoelde ik eigenlijk meer dat de halte direct op het kruispunt ligt waardoor je niet na vertrek kunt invoegen en dan in de groene golf mee kan. Verder zou dit op zich een heel makkelijke kruising moeten zijn omdat je er alleen "last" hebt van overstekende voetgangers, maarja, die krijgen natuurlijk precies groen op de momenten dat de groene golf er niet is.
Heb het zelf nog niet echt gemerkt dat daar het stoepje meer meegepakt zou worden...
Ter verduidelijking: ik bedoelde het schuin oplopende stoepje van het plantsoen in het midden van de rotonde. Zie zo'n beetje elke Setra het wel meepakken (komen er genoeg langs als ik in de avondspits er langs loop op weg voor de boodschappen).
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 19:43
door isadora
Ik heb (gelukkig maar voor de rest van Nederland) geen rijbewijs, maar meende me te herinneren, dat invoegende bussen in de bebouwde kom voorrang horen te krijgen.
