Pagina 136 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 11 mei 2023, 11:02
door umbusko
Vorige keer: staking vanaf middernacht, had ik een trein geboekt die na 1 uur aankwam. Dit keer: heb ik een trein geboekt die om half 12 aankomt, beginnen ze om 10 uur. -0-

Snel maar even een reservering gekocht voor de 149 2 uur eerder. Worst case ben ik €4,50 kwijt, maar mocht ik moeten uitwijken kan ik in ieder geval zitten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 11 mei 2023, 11:31
door Suus
Vanaf 3 juni is het weekenddagkaartje van € 7,50 (solo)/€ 15,00 (groepen) voor de treinen van SNCF in het departement Bas-Rhin dat als "extra" bij een dagkaart van de Duitse VRN gekocht kan worden ook geldig als je een Deutschlandticket hebt. Het ticket is alleen te koop bij kaartautomaten van DB in het gebied van de VRN.

https://www.vrn.de/tickets/ticketuebers ... .html#info

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 11 mei 2023, 11:55
door cassie127
En bij DB automaten in het KVV gebied, want ook daar geldt dit. https://www.lok-report.de/news/deutschl ... oepnv.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 11 mei 2023, 14:23
door Suus
Suus schreef:Staking bij DB vanaf zondag 14 mei 22:00 tot en met dinsdag 16 mei 24:00, in totaal 50 uur.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 85056.html
Fernverkehrtickets voor deze drie dagen zijn per direct geldig vanaf nu. Ze zijn niet geldig na de stakingsdagen, omdat de treinen dan al praktisch volgeboekt zijn (dat kan ik bevestigen toen ik gisteren probeerde nog een reservering voor ICE 108 volgende week zondag te maken, er waren nog 6 zitplaatsen beschikbaar).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 13 mei 2023, 15:49
door PHS
DB stapt naar de rechter om de staking te laten verbieden, zo meldt De Volkskrant.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 13 mei 2023, 16:08
door Suus
De staking bij DB in Duitsland vanaf zondagavond is afgelast.

https://www.tagesschau.de/eilmeldung/ei ... -7224.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 13 mei 2023, 16:49
door Nitein-Repart
Ook lekker handig. Net mijn treinvakantie naar Zuid-Duitsland geannuleerd door de stakingen en waarschijnlijk kan ik de €90 aan treintickets niet terugvorderen omdat ik een SuperSparpreis had geboekt :N .

Ik had nu in Zuid-Duitsland moeten zijn in plaats van thuis.

Ik hoop wel dat er snel een overeenkomst komt tussen Deutsche Bahn en de EVG en dat beide partijen water bij de wijn doen, zodat dit geouwehoer tot het verleden behoort.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 14 mei 2023, 00:31
door Suus
De Nightjet-treinen door Duitsland in de nacht van zondag op maandag gaan niet rijden, het is te kort dag op deze opnieuw in te leggen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 14 mei 2023, 01:49
door umbusko
Hoe zit het met de ICB? NS zegt dat ze rijden, maar DB heeft nog niks bijgewerkt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 14 mei 2023, 08:36
door cassie127
NS International kan gewoon van/naar Bad Bentheim rijden. En tja vanaf daar is het aan DB.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 14 mei 2023, 11:02
door umbusko
Bij DB staat inmiddels niet meer "Halt entfällt" of "Fahrt fällt aus" voor de 149 en 241, alleen een melding voor het traject dat oorspronkelijk zou uitvallen dat er nog Einschränkungen kunnen zijn. Bij de 243 staat overigens nog wel dat hij uitvalt.

Dan gok ik er denk ik toch maar op dat de 241 rijdt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 09:15
door Suus
DB Fernverkehr koopt 73 ICE-treinen.

56 ICE- L bij Talgo en 17 ICE 3neo bij Siemens.

Daarmee is de maximale bestelling van 90 ICE 3neo gelicht. Bij de ICE L is er met deze 79 treinen nog een optie voor 21 extra treinen.

De ICE L gaat in de toekomst ook naar Kopenhagen en Wenen ingezet worden. De ICE 3neo gaat naar Brussel en Amsterdam rijden.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... E-10637928

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 11:02
door Tom024
Dat zal wel het einde van de IC1 betekenen, op misschien de verbindingen naar Berchtesgarden of Oberstdorf na.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 11:18
door MaartenD
De Talgo was toch juist ook bedoeld om de dieseltrajecten naar bijvoorbeeld Oberstdorf te doen? En voor Berchtesgarden zie ik al helemaal geen belemmering.

In het persbericht ook een plaatje met het inzetgebied. ICE L dus naar Oberstdorf en Berchtesgaden.
Dit zal gewoon het afscheid van de enkeldeks IC zijn.

Afbeelding

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 13:05
door tjoektjoek
'Hopelijk komt er een directe trein van Amsterdam naar München als Stuttgart 21 helemaal gereed is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 13:30
door waldo79
Er is in het verleden enige tijd een directe verbinding overdag geweest met München vanuit Nederland.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 14:16
door en-es
Er heeft inderdaad een ICE gereden tussen Amsterdam en München. Maar volgens mij heeft dat maar één jaar geduurd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 14:55
door DDietzen
Ik hoop dat ze eerst zullen focussen op een robuuste Amsterdam-Frankfurt, met dubbele stellen en/of in uursdienst. Pas daarna, als er genoeg ICE3neo's zijn ingestroomd, zou ik willen beginnen denken aan doorkoppelingen verder Duitsland in.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 16:56
door henrivanderweijden
en-es schreef: wo 17 mei 2023, 14:16 Er heeft inderdaad een ICE gereden tussen Amsterdam en München. Maar volgens mij heeft dat maar één jaar geduurd.
Dat klopt, die ICE heeft 1 jaar gereden. In het EC tijdperk waren er 2 dagelijkse EC's Asd - Frankfurt - München, de Erasmus en de Frans Hals waarbij de eerste in het hoogseizoen doorheen naar Innsbruck.
Gaan we nog verder terug naar het TEE tijdperk dan was er de TEE Rembrandt en Erasmus (vanaf Den Haag) via Stutgart naar München, en daarnaast naar diverse D-treinen via Emmerich, Nijmegen of Venlo naar München.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 18:12
door cassie127
Met de integratie van De BR 408 (ICE-3 Neo) Stuttgart 21 en de Deutschlandtakt + oplevering van Emmerich - Oberhausen gaan routes, tijden en frequenties van de verbinding van en naar Nederland veranderen.

Dat kan ook betekenen dat bestemmingen die nu nog worden aangedaan door de ICE verbinding vanuit Nederland, dat straks niet meer worden aangedaan.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 mei 2023, 10:00
door en-es
henrivanderweijden schreef: wo 17 mei 2023, 16:56
Gaan we nog verder terug naar het TEE tijdperk dan was er de TEE Rembrandt en Erasmus (vanaf Den Haag) via Stutgart naar München, en daarnaast naar diverse D-treinen via Emmerich, Nijmegen of Venlo naar München.
Sterker nog, er waren drie TEE's naar München. De Rheingold had doorgaande rijtuigen naar München.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 mei 2023, 10:21
door MaartenD
cassie127 schreef: wo 17 mei 2023, 18:12
Dat kan ook betekenen dat bestemmingen die nu nog worden aangedaan door de ICE verbinding vanuit Nederland, dat straks niet meer worden aangedaan.
Dat kan maar twee dingen betekenen, of de ICE rijdt niet meer naar Basel, of de ICE rijdt niet meer naar Frankfurt. (A)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 mei 2023, 10:47
door en-es
Ik had begrepen dat in de toekomst ICE's vanuit Amsterdam naar Tübingen zouden gaan?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 mei 2023, 12:33
door ArrivaBas
Dat gebeurt naar verwachting pas als Stuttgart 21 afgerond is en het kopstation daar (grotendeels) verdwijnt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 mei 2023, 12:56
door Cas
Tübingen is ongetwijfeld een schattig stadje, en de universiteit staat goed aangeschreven, maar er gaat momenteel een enkele IC per dag naar toe, en geen enkele ICE. Waarom zou de ICE uit Nederland daarheen doorgetrokken worden? Of is het gewoon een stukje extra om Stuttgart te bedienen maar daar niet te hoeven keren?