Pagina 15 van 58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 28 feb 2019, 21:33
door Abus
Friesland gaat ook weer voor de Zuiderzeelijn, net als diverse gemeenten in Flevoland en de provincie Flevoland:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -spoorlijn

Update: nieuwsbericht over de bijeenkomst in Emmeloord.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... dient-kans
Blijkbaar zien de staatssecretaris en provincie Groningen er niets in, maar dat zien de initiatiefnemers als geen probleem.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 01 mar 2019, 09:27
door isadora
_O_

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 02 mar 2019, 16:40
door Roeland
Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... De rechtstreekse bus tussen Lemmer en Lelystad is een paar jaar geleden in Emmeloord geknipt.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 02 mar 2019, 18:49
door Abus
De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 00:49
door Durashift
Roeland schreef:Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... (..)
Vermoedelijk snapt men wel dat dit een voordeliger en kansrijker optie is om makkelijk in te voeren.. maar ja.. dat ondermijnt dan wel hun kansen om óóit een Zuiderzeelijn aan te leggen.. Want tja, als die buslijn eenmaal rijdt en redelijk succesvol is.. zal er daar naar verwezen worden indien men opnieuw voor hun plannen geld willen ophalen.

Ik denk dat het vooral utopisch denkende mensen zijn die zich inzetten voor een Zuiderzeespoorlijn wens..

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 08:46
door Vinny
Abus schreef:De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.
Dat geldt dus voor de hele Zuidwesthoek. Als Sneek-Lelystad zonder overstap aangeboden wordt is het meteen de snelste verbinding tussen Zuidwest Friesland en Amsterdam (dat is het nu ook al als alle aansluitingen werken, maar vaak gaat er iets mis en dan heb je als reiziger +60) :wink:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 14:02
door Abus
Jammer dat de provincies niet in staat zijn om gezamenlijk een goed snelbusnetwerk te bedenken en aan te besteden. Nu is het naar hopen dat de concessies in Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder terecht komen, en dat die de winst ziet van doorgaande snelbussen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 03 mar 2019, 18:36
door Nitein-Repart
Als de concessies Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder komen, wat nog niet eens zeker is, dan is het waarschijnlijk nog niet toegestaan om concessieoverschrijdende sneldiensten als Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Sneek aan te bieden, omdat je dan als vervoerder het gelijk speelveld aantast. Geen idee welke concessie eerder wordt aanbesteed, maar bij de concessie die als tweede wordt aanbesteed heeft de vervoerder die de eerste concessie heeft binnengesleept significant voordeel als het een doorkoppeling in bijvoorbeeld Lemmer (neem aan dat dat de concessiegrens is) situeert.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:53
door Abus
Keolis (Syntus) heeft in Ede/Veenendaal ook een ringlijn geïntroduceerd door lijnen uit de concessie Veluwe en concessie Utrecht te koppelen. Connexxion heeft de scholierenlijnen Wervershoof - Lelystad en Lelystad - Kampen Pieter Zandt gekoppeld. Het uitruilen van lijnen gebeurt ook (bijvoorbeeld tussen Veolia en Connexxion op de corridor Leiden - Den Haag). Dat mag een vervoerder zelf weten als er geen speciale huisstijlen e.d. geëist zijn.

IJssel-Vecht start in december 2020, maar het streekvervoer rond Emmeloord/Lelystad stroomt pas in december 2023 in de concessie in. In Noord- en Zuidwest-Fryslân start vanaf december 2022 een nieuwe concessie.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:01
door Daniel
Er zijn wel wat zaken van belang dan hoor. In Ede/Veenendaal zijn bijvoorbeeld de lijnen wel aan elkaar gekoppeld, maar zijn de verhoudingen van ingezet materieel per concessie daarbij gelijk gehouden. Syntus heeft daar dus geen voordeel in de exploitatiekosten, het komt vooral beter uit qua buffercapaciteit op De Klomp.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:03
door Abus
Mwah, een slimme doorkoppeling leidt tot efficiëntere omlopen en personeelsinzet. En het kan ook extra reizigers trekken.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:12
door Daniel
Hier niet echt hoor, er zijn nog altijd evenveel bussen nodig namelijk en de bus die van 83 komt staat nu lang stil voor 'ie 5 wordt in plaats van 83 blijft (die vertrekken vrijwel gelijk, maar 83 komt eerder aan). Andersom staat de bus vanaf 5 kort stil voor 'ie 83 wordt i.p.v. 5 blijft. En het personeel rijdt alleen op bussen uit hun eigen concessie.
De voornaamste reden voor de introductie van deze grote ringlijn was de relatief lage bezetting van lijn 83 die men wilde verbeteren door doorgaande verbindingen richting Ede te bieden. En dan met name de koppeling op Veenendaal Centrum trouwens. Op De Klomp zijn er bar weinig doorgaande reizigers tussen 5 en 83 maar daar paste de koppeling simpelweg beter in de omlopen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 09:05
door Dennenboom
Volgens mij zijn de omlopen van de bus nu in veel concessies al zo ver geoptimaliseerd en doorgekoppeld dat bij een kleine verstoring er een inktvlek aan vertragingen ontstaat. Kijk vanochtend maar eens hoe het in Amersfoort werkt.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 09:31
door sirvinniei
Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 10:13
door DPDelft
sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Dat kost geld en zal dus niet of zeer beperkt gebeuren.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 10:53
door sirvinniei
In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 10:55
door regenmaker
sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Dat is allang niet meer. Op de Veluwe heeft men bijvoorbeeld een zeer beperkte reserve vloot en laat men liever een rit uitvallen om daarna de draad weer op te pakken.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 07 mar 2019, 11:30
door DPDelft
sirvinniei schreef:In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.
Materieel is er over het algemeen nog wel (beperkt), maar dat zegt niet dat er personeel bij beschikbaar moet zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 11 mar 2019, 21:26
door Bemined
Aanstaande vrijdag staat deel twee van de proef op het programma, om 21:00 vertrekt er een SNG-IV onder treinnummer 28201 van Leeuwarden naar Zwolle, waar deze om 21:48 moet aankomen. Bron: de InfoPlus RitInfo feed, waar deze besloten rit blijkbaar toch in terecht gekomen is.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 11 mar 2019, 21:31
door waldo79
Maar is die ergens sneller dan 140 km/h ingelegd? Het materieel is in principe geschikt voor 160 km/h.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 00:27
door trolly
Het baanvak niet.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 08:05
door reisthijs
Zal een proefrit met SNG niet eerder te maken hebben met de aanstaande introductie hiervan tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle?

SNG inzetten als proef voor snellere IC's lijkt mij niet heel logisch.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 09:33
door Suus
Ik vermoed dat de rij-eigenschappen van de SNG wel eens veel dichter de rij-eigenschappen van de ICNG benaderen dan die van TRAXX+ICR.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 13:33
door Mdk
Het gaat over twee ritten, Leeuwarden - Zwolle en Groningen -Zwolle waarbij óók in Assen gestopt wordt. De NS verwacht dat de rit ondanks de extra stop alsnog een minuut sneller is dan met Traxx+ICR omdat de sng sneller zou kunnen optrekken. De Hanzelijn wordt dus niet aangedaan.

Link

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 14:35
door Dennenboom
Straks brengen ze Hoogeveen nog op een idee... :(