Pagina 15 van 23
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 17:12
door Suus
Dat is een situatie die al bestaat en waar met ICNG en DDNG de volgende stappen worden gezet. Op de Valleilijn heeft de laatste minder-toegankelijke trein al meer dan tien jaar geleden gereden, zijn er geen perronvoorzieningen en is het eigenlijk ook niet de bedoeling van de concessie. Dus ja, dan is het een verslechtering.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 17:13
door jelmerrr
Omdat dit concessie eisen zijn waarin staat dat het officieel moet. Daarbij vind ik ook dat die ene trein best uitzondering gemaakt kan worden omdat het niet anders is. Een kwartier langer wachten is te overzien.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 17:29
door Meltrain
Heeft iemand gecheckt of de Plan V vandaag daadwerkelijk gereden heeft?
Suus schreef: ↑ma 16 dec 2024, 17:12
Dat is een situatie die al bestaat en waar met ICNG en DDNG de volgende stappen worden gezet.
Op de Valleilijn heeft de laatste minder-toegankelijke trein al meer dan tien jaar geleden gereden, zijn er geen perronvoorzieningen en is het eigenlijk ook niet de bedoeling van de concessie. Dus ja, dan is het een verslechtering.
Maar als het alternatief is dat er géén trein rijdt, is dat ook een verslechtering.
Dat schreef ik een paar berichten erboven ook al.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 17:52
door Bemined
Ik heb via de webcam teruggekeken en het was een Protos.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 18:49
door Milco
Zullen er al een aantal treinfapperts voor Jan lampie hebben gestaan?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 19:47
door Meltrain
Ik had vrijdag oprecht het plan opgevat om vanochtend via Amersfoort (en Hoevelaken) te reizen, maar toen ik op Treinreiziger (en later op dit forum) las dat de inzet van de 904 vandaag vrijwel uitgesloten was, heb ik dat plan toch maar laten varen rijden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 00:00
door Durashift
ArrivaBas schreef: ↑za 14 dec 2024, 21:03
Het is bij de FLIRT's niet de provincie, maar de leasemaatschappij die moeilijk doet. (...)
Wat voor belang zal die leasemaatschappij daar nu mee dienen, vraag ik mij al een tijdje af. Welk risico lopen ze bij inzet op een ander traject? Is er dan meer kans op slijtage of schade?
Zit het leasecontract op een kilometer beperking ofzo?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 07:24
door The Greyhound
Los daarvan zijn leasemaatschappijen commerciële bedrijven, waarmee te onderhandelen zou moeten zijn als er aan de voorwaarden gesleuteld moet worden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 09:59
door gkw1969
Het is niet zomaar een deal maken. Om die deal te maken moet het contract opengebroken worden omdat de voorwaarden wijzigen, in het contract is vaak heel nauwkeurig omschreven hoeveel km een stel rijdt of hoeveel uur deze wordt ingezet. Het contract is exact voor die concessie afgesproken en inzet op een ander traject betekend dat er afgeweken wordt van de contractuele kilometers waardoor garanties kunnen vervallen. Voor een wijziging van het traject moet opnieuw onderhandeld worden over de kilometerprijs, onderhoudsschema. Het is niet zomaar een bus die je, als hij 10.000 km teveel heeft gereden volgens het contract, even 3 weken stil zet zodat hij weer binnen het contract valt.
Hoe duurder het voertuig hoe lastiger afwijking van het leasecontract is. Immers.... Keolis heeft exact zoveel stellen aangeschaft om binnen het contract te blijven. Eerder werd al gezegd: "er staan voldoende stellen terzijde". Dat klopt, maar dat is dagelijks of wekelijks een ander stel om de kilometers maar op het afgesproken niveau te houden en om niet direct in de problemen te komen als een stel defect of beschadigd raakt.
Stel, Keolis zet het reservestel in Amersfoort neer voor de 2 slagen Barneveld Zuid. Dat stel is dan niet meer inzetbaar als in Enschede een stel defect raakt. Met als gevolg dat op de drukke lijn Enschede-Zwolle een trein uitvalt om tussenslagje op het kippenlijntje te faciliteren.
Wat voor die 2 slagen Barneveld Zuid- Amersfoort ook een optie, en die had Syntus eerder ook op de tussenslagen Vroomshoop-Almelo, is inzet van bussen
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 10:03
door gkw1969
VIRM schreef: ↑ma 16 dec 2024, 14:04
Nitein-Repart schreef: ↑za 14 dec 2024, 18:22
Suus schreef: ↑za 14 dec 2024, 17:20
Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van
Beter een oude trein dan geen trein en mensen die slecht ter been zijn kunnen gebruikmaken van de trein die 15 minuten later rijdt.
Want mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn hebben geen leven, sociaal leven, college/lessen, afspraken of werk waar ze op tijd moeten zijn.
Als je weet dat je normale trein niet rijdt of niet toegankelijk is kun je overwegen om 15 minuten EERDER van huis te gaan, dan ben je in ieder geval niet te laat. Het is niet zo dat het direct in gaat. Als je mensen op tijd waarschuwt en een alternatief biedt dan hou je alleen de notoire klagers over, maar die heb je ook als de trein wel rijdt en ook nog eens op tijd is. Die gaan dan klagen dat er een koffiebekertje in de prullenbak zit.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 11:02
door VIRM
De vervoerder laat steken vallen, dus mag je het als iemand die slecht ter been is maar gaan oplossen voor de vervoerder?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 11:24
door Roeland
gkw1969 schreef: ↑di 17 dec 2024, 09:59
Wat voor die 2 slagen Barneveld Zuid- Amersfoort ook een optie, en die had Syntus eerder ook op de tussenslagen Vroomshoop-Almelo, is inzet van bussen
Bussen zijn daarvoor geen reële optie, omdat de busrit van Barneveld (station Centrum) naar station Amersfoort (zeker in de spits) langer duurt dan de treinreis + een kwartier wachten.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 12:33
door cassie127
Gezien het feit dat er in de toekomst hij regionale vervoerders regelmatig treinen opgeknapt moeten worden, lijkt mij het geen eens zo gek voor sommige bedrijven (zoals bijvoorbeeld een Railexperts of TCS) om een paar reizigerstreinstellen te hebben die ook geschikt zijn voor ATB NG en geschikt zijn om te rijden in Duitsland en België, en gehuurd kunnen worden door andere vervoerders omdat er stellen in een revisie moeten.
Je hebt nu dan de Valleilijn, bij de Vechtdallijnen zijn de stellen ook bijna aan de beurt en daarna krijg je de stellen in Limburg en en ZwEnZwoKa nog en rond die tijd zijn de stellen op de RE 19 en RB 61 ook toe aan een beurt.
Denk dat je met 2 tot 3 flirts van 3 of 4 bakken al een redelijk interessant aanbod kan bieden voor zittende vervoerders die groot onderhoud moeten doen aan hun vloot. Zeker op de internationale lijnen zitten die in de reguliere dienstregeling al vrij krap in het materieel
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 15:16
door The Greyhound
Er zijn ook vervoerders die dit soort zaken gewoon intern oplossen en zo hoort het eigenlijk ook. Als spoorwegbedrijf hoor je een zekere reserve te hebben om dit soort problemen fatsoenlijk op te lossen. Reserve materiaal zou ook moeten worden meegenomen als onderdeel van de aanbesteding. simpelweg de vraag beantwoorden hoe je als bedrijf de dienst gaande denkt te houden als er door onderhoud of schade een tekort aan materieel is.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 20:32
door TomSteyl
Kunnen ze bij Breng/Hermes niet tijdelijk een GTW missen en verhuren aan Keolis? Daar zaten ze toch altijd heel erg ruim? Als ik Hermes was, dan zou ik direct toehappen en de hoofdprijs vragen.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 21:54
door cassie127
Volgens mij is dieselmaterieel niet toegestaan, ook niet voor tijdelijke vervanging. Anders had Keolis wel een paar van haar Linten van ZHO achter de hand gehouden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 22:36
door Dionysusnu
Dieselmaterieel is wel toegestaan als vervangend treinstel, zie eis 5.3.7.
Volledige tekst:
- Spoiler: show
PvE schreef:5.3.7 De Concessieverlener kan op verzoek van de Concessiehouder voor het vervangende Treinstel zoals bedoeld in het vorige lid een ontheffing verlenen voor een of meerdere van de eisen zoals gesteld in hoofdstuk 5. Het vervangende Treinstel dient toegankelijk te zijn voor Reizigers met een functiebeperking. De inzet van dieselmaterieel als vervangend Treinstel is toegestaan.
(Dikgedrukte tekst door mij)
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 23:27
door 010rdamm
Het is maar net hoe ingewikkeld je het allemaal wil maken. Bureacratie ten top.
Maar goed geen plan V dus voorlopig
Ik zou nog weleens een laatste ritje willen maken.
Kan me nog goed herinneren de stoptrein Utrecht-Arnhem vanaf spoor 4 in Utrecht

lekker heen en weer geschud worden over het spoor bij vertrek. Zit er nu niet meer in

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 23:29
door KelvinVos1997
Dionysusnu schreef: ↑di 17 dec 2024, 22:36
Dieselmaterieel is wel toegestaan als vervangend treinstel, zie eis 5.3.7.
Volledige tekst:
- Spoiler: show
PvE schreef:5.3.7 De Concessieverlener kan op verzoek van de Concessiehouder voor het vervangende Treinstel zoals bedoeld in het vorige lid een ontheffing verlenen voor een of meerdere van de eisen zoals gesteld in hoofdstuk 5. Het vervangende Treinstel dient toegankelijk te zijn voor Reizigers met een functiebeperking. De inzet van dieselmaterieel als vervangend Treinstel is toegestaan.
(Dikgedrukte tekst door mij)
een leaseprobleem hier?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: di 17 dec 2024, 23:43
door Selivio
Dat. Of het feit dat de ombouw/revisie/whatever van de Protossen en Flirt's max 3 jaar in beslag gaat nemen, terwijl de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland over een jaar al begint, en dan de Breng stellen sowieso overgedragen dienen te worden aan Arriva... Zou Keolis dus ook maar beperkt wat aan hebben.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 18 dec 2024, 06:25
door TomSteyl
De vraag is of ze wel allemaal nodig zijn in de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland. Als ik me goed kan herinneren worden de diensten niet gigantisch uitgebreid en in hoeverre zijn de stellen te combineren met de Arriva-broertjes?
Zowel Hermes nu als in de toekomst Arriva zou best in een soort van onderaannemerschap met een Breng-stelletje kunnen inspringen.
Aangezien Keolis nu bij Crew2504 is uitgekomen voor een Plan V, is natuurlijk de vraag of ze misschien al bij Hermes een afwijzing hebben gehad.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: wo 18 dec 2024, 09:50
door Michael
TomSteyl schreef: ↑wo 18 dec 2024, 06:25
De vraag is of ze wel allemaal nodig zijn in de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland. Als ik me goed kan herinneren worden de diensten niet gigantisch uitgebreid en in hoeverre zijn de stellen te combineren met de Arriva-broertjes?
Volgens bijgevoegde post zijn de Arriva stellen en de Breng stellen te combineren met elkaar:
Daniel schreef: ↑di 23 jul 2024, 22:15
Overigens zijn de Breng-stellen vanuit de concessie wel verplicht compatibel met de Arriva-stellen, dus zou je daarmee ook treinen kunnen versterken. (Als Arriva-machinisten daar niet mee mogen rijden kan je nog altijd een Breng-stel tussen twee Arriva-stellen zetten.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 19 dec 2024, 16:14
door dennistd
The Greyhound schreef: ↑di 17 dec 2024, 15:16
Er zijn ook vervoerders die dit soort zaken gewoon intern oplossen en zo hoort het eigenlijk ook. Als spoorwegbedrijf hoor je een zekere reserve te hebben om dit soort problemen fatsoenlijk op te lossen. Reserve materiaal zou ook moeten worden meegenomen als onderdeel van de aanbesteding. simpelweg de vraag beantwoorden hoe je als bedrijf de dienst gaande denkt te houden als er door onderhoud of schade een tekort aan materieel is.
Zolang er dit soort kleine aanbestedingen gehouden worden blijf je tegen dit soort problemen aan lopen. Beter zou het zijn om 4-5 lijnen (zeg minimaal 25-30 benodigde stellen) in één pakket aan te besteden, maar helaas willen de provincies niet samenwerken.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 19 dec 2024, 16:43
door Bemined
Ik denk dat de situatie deels zo ontstaan is omdat alle andere decentrale lijnen van Gelderland dieseltractie gebruiken. Met de huidige techniek had Arnhem - Doetinchem echter prima met hybride stellen zoals de WINK kunnen rijden aangezien je voor de helft onder de draad rijdt, en dat zou dan een mooi materieeltype zijn om enkele reservestellen van te hebben die in de hele provincie ingezet kunnen worden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 19 dec 2024, 20:20
door Wageningen1998
Is Plan V vanaf januari ‘25 nog steeds een mogelijkheid dan?