Pagina 15 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 13:40
door sirvinniei
Potentie zie ik sterk, qua inwoneraantallen zou zo'n lijn het goed kunnen doen, maar op het moment lopen de reizigersaantallen inderdaad niet bepaald hoog (hoewel dat misschien ook komt omdat er alleen spits bediening is en je buiten die tijd veel langzamer bent en meestal moet overstappen)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 16:23
door Daniel
Veel langzamer is ook maar een gevoel in dit geval: het verschil is 19 minuten maar dat gaat alleen op als je bij halte centrum of station in Amersfoort moet zijn. En de route van 80 bediend just weer meer bestemmingen in Amersfoort.
Naar Woudenberg scheelt het in kale rijtijd maar 10 minuten, vooral de overstap maakt de reis dus langer.

Mij valt vooral de tegenspits op: dan is 280 echt stil. Dat is via de dorpen heel anders en ook daar zijn wel kleine dingetjes mogelijk ter versnelling. Al moet je niet zoveel versnellen dat je niet meer nabij je reizigers komt..

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 23:29
door Kopri
RW2104 schreef: wo 24 jul 2024, 09:32
Heel_Holland_Spot schreef: di 23 jul 2024, 08:44 Blijft lijn 50 eigenlijk door twee vervoerders gereden worden? Of gaat deze naar één concessie?
Gaat naar concessie Buiten en wordt U-liner, volgens de verdeling van de lijnfiches. Staat er namelijk niet in de lijnfiches van Binnen.
Is mij trouwens nu pas opgevallen dat zowel de toekomstige U-liner als nieuwe U-link lijnen staan aangegeven bij de lijnfiches, weet niet of dit eerder benoemt is.
Zo te zien worden voor Binnen lijn 3 en 29 nieuwe U-link toevoegingen, voor Buiten zijn dat lijn 2, 4, 5, 17 en 70.
De U-liners staan aangegeven bij lijnen 41, 50, 76, 107, 126, 130, 202, 280 en 295.
Document komt uit 2023 dus nieuwe lijnen kunnen er nog bij komen in de toekomst.
Kan je de link delen naar dat document of is het privé? Ik ben heel nieuwsgierig. ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 08:28
door RW2104
https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/323299 > onder aanbestedingsdocumenten naar bijlage A15 & A16

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 21:35
door Nickipedia
Keolis heeft ondertussen de concessie Utrecht Buiten definitief gegund gekregen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 21:37
door Kopri
Is er dan een bezwaar gemaakt tegen de concessie van Utrecht Binnen?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 21:39
door Nickipedia
Geen idee, maar Keolis heeft dit bekend gemaakt aan het personeel.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 25 jul 2024, 21:40
door Kopri
Goed om te horen, ben over het algemeen heel tevreden over de prestatie van Keolis in Utrecht Buiten tot nu toe.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 26 jul 2024, 15:19
door Heel_Holland_Spot
Toen er werd gezegd dat er meer lijnen U-link worden, begon ik me af te vragen welke eisen er precies zijn aan U-link. Is het alleen een kleurtje? Of zijn er ook eisen in bijvoorbeeld frequentie en materieel?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 26 jul 2024, 15:39
door Kopri
Het is meer dan alleen een grijs verfje over de bus inderdaad. Het wordt door de provincie gezien als BRT-project. Bussen met hoge frequentie en capaciteit. Wil je wat meer weten over U-Link? Kijk dan naar het onderstaande document op pagina 31 waar een mooie tabel met een aantal voorbeelden staat weergegeven: https://www.provincie-utrecht.nl/sites/ ... 5-2035.pdf

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 15:56
door henrivanderweijden
Het zal aan mij liggen maar ik snap niet echt wat nou het verschil gaat worden tussen U-link, U-liner en een gewone buslijn.
Als ik nu aan De Klomp NS instap wordt ik welkom geheten in U-link 50, heel fijn maar 3 haltes verder stap ik weer uit.
Datzelfde heb ik met lijn 505, ik stap zonder welkom geheten te worden bij dezelfde halte uit, heb er even lang over gedaan.
Waar ik als reiziger behoefte aan heb is een bus van A naar B, meer niet.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 16:48
door BasGeluk
Op zich is de theorie wel dat uit onderzoek blijkt dat hoogfrequente wat luxere lijnen die direct rijden meer reizigers trekken. Zoals R-Net. Maar in Utrecht komen nu drie soorten waarbij ik me afvraag met welk doel.

Laten we niet vergeten dat de hobbyclub die destijds bij het BRU de Weense trams liet rijden nu bij de provincie zit in dat veel te grote kantoor. Kennelijk is er niets beters te bedenken.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 17:38
door RW2104
De eerder genoemde tabel legt het toch prima uit. U-link betekent gewoon een gemiddeld hogere frequentie dan de U-bus op dit moment, U-liner zal comfortabeler zitten voor de langere afstanden. Met de nieuwe huisstijl zullen U-bus en U-link bussen ook makkelijker flexibel ingezet kunnen worden indien nodig en het zullen ook geen wirwar aan kleuren zijn die door de stad heen rijden. Ik snap dat de gemiddelde reiziger er weinig van merkt, maar het stoort de gemiddele reiziger toch ook niet zoveel?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 17:40
door sirvinniei
U-liner heeft daadwerkelijk een nut: het bieden van snelle verbindingen tussen grote plaatsen waar geen trein tussen rijdt. Beetje vergelijkbaar met Q-liner.
U-link zijn gewoon hoogfrequente stadsbussen.
Lijn 50 wordt trouwens U-liner

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 17:51
door Daniel
RW2104 schreef: za 27 jul 2024, 17:38 U-link betekent gewoon een gemiddeld hogere frequentie dan de U-bus op dit moment
Behalve in Amersfoort dan, met de 2, 4 en 5 als U-link. Lijn 5 is immers (per 2025) volledig halfuursdienst; maar lijn 6 (naast 2, 3 en 4 de enige lijn met kwartiersdienst vanaf komend jaar) wordt dan weer geen U-link. En qua route als 'ie eenmaal de wijk uit is past 2, 4, 6 ook veel logischer als U-link qua gestrektheid van de route.
En dat lijn 3 als snelste lijn van de hele stadsdienst geen U-link zou worden is natuurlijk helemaal opmerkelijk.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 18:45
door RW2104
Ja klopt, toen ik de zogenaamde U-link lijnen van Amersfoort zag begreep ik de keuze's ook niet helemaal. Misschien zijn het ook eerder uitgangspunten dan eisen, maar dat lijkt me sterk. Het is in ieder geval aan Keolis om dat aan te geven bij de Provincie en af te wijken indien mogelijk, wat vast wel zal gebeuren denk ik.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 20:45
door Kopri
sirvinniei schreef: za 27 jul 2024, 17:40 Lijn 50 wordt trouwens U-liner
Ik woon zelf in een dorp waar lijn 50 heengaat. Ik ben benieuwd wat de veranderingen gaan t.o.v. de huidige U-Link bussen die we hebben. De Setra's zijn best goed. Alleen worden die uiteindelijk vervangen door elektrische bussen. Ik ben ook benieuwd wat ze gaan met de bussen naar Veenendaal-De Klomp. Daar is een spoorviaduct veel te laag voor vele bussen, dus ze hebben nu een speciale Citea die daar alleen naartoe gaat met een extra lage dak. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik hoop ook dat ze voor de U-Liner een nieuw kleurrijke kleur verzinnen i.p.v. dat grijze gebeurte op de U-Link bussen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 21:15
door ovVeluwe
De zijkanten blijven "warm grijs", de rest van de bus blauw.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 27 jul 2024, 21:28
door Daniel
RW2104 schreef: za 27 jul 2024, 18:45 Ja klopt, toen ik de zogenaamde U-link lijnen van Amersfoort zag begreep ik de keuze's ook niet helemaal. Misschien zijn het ook eerder uitgangspunten dan eisen, maar dat lijkt me sterk. Het is in ieder geval aan Keolis om dat aan te geven bij de Provincie en af te wijken indien mogelijk, wat vast wel zal gebeuren denk ik.
De lijnfiches zijn op zich een verplichtend lijnennet voor het eerste jaar, weet zo even niet of het ook voor de productformules geldt.
Sowieso verbaast het me dat daar nog zoveel in gewijzigd is in het definitieve PvE ten opzichte van de consultatieversie die het Rocov gehad heeft, want daarin kende Amersfoort geen U-link lijnen. Die kwamen hooguit in het netwerkperspectief voor tot 2030 voor.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 01 aug 2024, 10:59
door htm_tram
Kopri schreef: do 25 jul 2024, 21:37 Is er dan een bezwaar gemaakt tegen de concessie van Utrecht Binnen?
EBS heeft bezwaar ingediend voor Utrecht Binnen

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 01 aug 2024, 13:46
door Thijsjuh
Bron?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 02 aug 2024, 21:39
door Dosje
Ben razend benieuwd wat Transdev / Keolis voor bussen gaan bestellen, ook omdat er opnieuw een relatief grote speler in bussen leveren op punt van omvallen staat.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 03 aug 2024, 10:08
door Kopri
Ja, ik ben ook heel benieuwd wat ze gaan bestellen. Ik hoop persoonlijk op de elektrische bussen van VDL, Ebusco of Mercedes. Hopelijk geen BYD. Ja; Ebusco staat op vallen, dus ben benieuwd of ze dat gaan wagen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 03 aug 2024, 10:39
door Lijn 45
Maar hier is, net als in ZHN, later bekend geworden dat het slecht gaat een busfabrikant dan dat de inschrijvingen voor deze concessies zijn gedaan (met daarin het geplande materieel). De vervoerders hebben hier ook niet kunnen weten dat de Ebusco's die ze eventueel hadden voorzien voor Utrecht misschien niet geleverd gaan worden.
Dosje schreef: vr 02 aug 2024, 21:39 Ben razend benieuwd wat Transdev / Keolis voor bussen gaan bestellen, ook omdat er opnieuw een relatief grote speler in bussen leveren op punt van omvallen staat.
Ik zie Transdev eerder Ebusco's bestellen dan Keolis, gezien hun orders in Noord-Holland.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 04 aug 2024, 23:39
door ovforens
Mwah, tijdens het inleveren in februari waren de aandelen van Ebusco ook nog maar net wat meer waard dan toiletpapier en heeft elke inschrijver Ebusco- bussen besteld die sterk vertraagd misschien wel (n)ooit worden afgeleverd.

Lijkt mij dus een weloverwogen risico als dat gedaan zou zijn.