OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gartlin9

Re: OV Pay

Bericht door Gartlin9 »

Of mag het
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Daniel schreef: ma 23 dec 2024, 20:02 Maar dus niet aan je chipkaart (of OV-pas want die is er nog niet). Niet iedereen wil op zijn bankpas reizen.
Mee eens. Volgens Radar pas eind 2025 de uitrol. Vind het rond uit belachelijk dan al begin 2025 de producten voor de OV-chipkaart te stoppen. Paar maanden voor een introductie kan ik begrijpen, maar bijna een jaar verschil is te groot.

https://radar.avrotros.nl/artikel/overs ... n-is-61099
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Heb laatst per ongeluk ingecheckt met mijn pinpas maar als ik de code invoer op ovpay.nl gebeurt er niks, iemand die weet hoe ik mijn geld nu kan terugclaimen? Heb vrij reizen en heb ook gewoon met mijn ov-chipkaart ingecheckt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als je de transactiecode op je bankafschrift en het afgeschreven bedrag bij de hand hebt, kan je ook bellen naar de OVpay klantenservice op 0900-1433, werkdagen tussen 7:00 en 21:30 en op overige dagen tussen 10:00 en 16:00. Als zij het ook niet kunnen corrigeren zullen ze een ticket aanmaken om het bedrag binnen twee weken terug te betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik weet niet of dit een nieuwtje is of dat ik oud nieuws aan het verkopen ben, want ik heb het niet zo gevolgd, maar Arriva heeft per 1 januari een eerste OVpay-abonnement geïntroduceerd: Arriva Dal Korting Limburg. Met €10 per maand is het nog best wel aan de prijs vergeleken met Dal Voordeel Limburg Trein en Bus, wat maar €20 per jaar kost. Maar je krijgt dan wel 40% korting in de bus in plaats van 20% en zowel in de bus als in de trein ook korting in de middagspits. Ben benieuwd of het aan gaat slaan.

(Wellicht ook nieuw, maar niet OVpay-gerelateerd: kinderen van 4 t/m 11 jaar kunnen voortaan bij Arriva in Limburg gratis reizen met ofwel een abonnement op de OV-chipkaart, ofwel een los gratis dagkaartje.)
MarkSmit

Bericht door MarkSmit »

Mooi nieuws: er komt op termijn een einde aan het omchecken na de volledige implementatie van OVpay: https://www.rover.nl/actueel/35-betaalw ... k-in-zicht

Wat ik mij nog wel afvraag na het lezen: Kan dit ook breder getrokken worden naar bijvoorbeeld de metro in Amsterdam? Dan hoef je op bijvoorbeeld Amstel niet meer om te checken en hoef je ook niet op te letten welke poortjes je pakt.
teun

Bericht door teun »

Technisch zou het natuurlijk niet heel moeilijk moeten zijn om bij alle modaliteiten waar je buiten het voertuig incheckt in te voeren, nu nog hopen dat iemand er voor gaat waken dat dat ook zo gebeurt. :Y
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

MarkSmit schreef: za 15 feb 2025, 09:22 Mooi nieuws: er komt op termijn een einde aan het omchecken na de volledige implementatie van OVpay: https://www.rover.nl/actueel/35-betaalw ... k-in-zicht

Wat ik mij nog wel afvraag na het lezen: Kan dit ook breder getrokken worden naar bijvoorbeeld de metro in Amsterdam? Dan hoef je op bijvoorbeeld Amstel niet meer om te checken en hoef je ook niet op te letten welke poortjes je pakt.
Asa en Dvd zijn de enige twee stations waar dit mogelijk is. Daarnaast is het de vraag, als je bijv van Ut naar Waterlooplein reist, waar ben je overgestapt? Dus hoe worden de opbrengsten nou eerlijk verdeeld? Dus ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 15 feb 2025, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Ook Rotterdam Blaak heeft het probleem, het is niet alleen een puur Amsterdams probleem.
hauptbahnhof

Ik ken die situatie niet zo goed (vind het maar een doolhof).
Maar zijn er dus ook paaltjes waar je langs moet? En is het mogelijk dat je op zo'n afstand van de eventuele paaltjes langs kunt lopen dat je ze niet ziet en dus niet omcheckt?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Rotterdam Blaak moet je voor de ene richting op het treinperron omchecken bij paaltjes en voor de andere richting op het metroniveau twee keer door poortjes. Dat gaat dus fout als je op het treinperron omcheckt en dan bij de poortjes uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: za 15 feb 2025, 18:14 Daarnaast is het de vraag, als je bijv van Ut naar Waterlooplein reist, waar ben je overgestapt? Dus hoe worden de opbrengsten nou eerlijk verdeeld? Dus ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren.
Zal wel typisch Nederlands zijn om dwars te gaan liggen om 60 cent mis te lopen omdat de computer een verkeerde reisroute bedenkt. Terwijl de kosten voor de extra poortjes en paaltjes en het extra werk voor de klantenservice waarschijnlijk hoger is.
Laatst gewijzigd door Bemined op za 15 feb 2025, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Eigenlijk voor alle treinstations waar ook metro's komen zou het fijn zijn als je daar ook Single check-in/check-out hebt. Dan kun je daar ook de poortjes anders positionieren en hoef je ook niet meer op te letten bij wie je in- of uitcheckt en daarnaast kun je dan een poortjes vrije overstap aanbieden, wat op sommige stations niet alleen een hoop poortjes en paaltjes overbodig maakt, maar ook onderhoudskosten en stroom. Daarnaast kun je looproutes die nu met poortjes soms best onlogisch zijn optimaliseren. Allemaal in het voordeel van de (overstappende) reiziger.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MarkSmit

Bericht door MarkSmit »

hauptbahnhof schreef: za 15 feb 2025, 18:14 Asa en Dvd zijn de enige twee stations waar dit mogelijk is.
Daar komt nog wel een hele grote bij in Amsterdam, namelijk station Zuid. Bij de opening van de Brittenpassage (2027) zal hier ook omgecheckt moeten worden tussen metro/trein.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het zou voor Schiedam Centrum ook heel fijn als het overstappen tussen trein en metro zonder poortjes kan, nu moet je tussen metrospoor 2 en 20 en de treinsporen door twee naast elkaar staande rijen poortjes, en tussen metrospoor 1 en de treinsporen komt je in een afgezet gebied tussen de poortjes waar je niet naar buiten kan en alleen maar saldo kan opladen als je problemen hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

Overigens geldt het "probleem" dat de computer niet weet waar je bent overgestapt toch ook bij sommige treintrajecten? Als je van Maastricht Randwyck naar Weert reist of van Zutphen naar Zetten-Andelst kun je ook op meerdere plekken overgestapt zijn.
Niet dat daar in mijn ogen moeilijk over gedaan zou moeten worden...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dat is het probleem van het systeem, het is gefocust op het 100% kunnen volgen van de reiziger per vervoerder, wat volgde uit onderling wantrouwen over de juiste WROOV-gelden. Als men dát nou eens loslaat. Zó veel samenreistrajecten zijn er nou ook niet.
cassie127

Bericht door cassie127 »

En op basis van check-in tijd en check-uit tijd kun je vaak wel inschatting via welke route er gereisd is. Zeker als bijvoorbeeld bij een controle een signaal naar het systeem gaat van hij was onderweg tussen station X en Y tijdens de controle.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
hauptbahnhof

IIVQ schreef: ma 17 feb 2025, 19:25 Dat is het probleem van het systeem, het is gefocust op het 100% kunnen volgen van de reiziger per vervoerder, wat volgde uit onderling wantrouwen over de juiste WROOV-gelden. Als men dát nou eens loslaat. Zó veel samenreistrajecten zijn er nou ook niet.
Dat is de enige reden waarom wij moeten in- en uitchecken. De meest onklantvriendelijke uitvinding ooit! Wie dit bedacht... :x
Ze wilden zo graag toendertijd pochen dat we net als in Londen met een pas kunnen reizen, en zelfs beter, maar het is landelijk. Maar wel met een slechte werkwijze komen: in en uitchecken in OV waar geen poortjes staan en met een tarief komen die 9 van de 10 keer duurder uitvalt dan met zones.

Terwijl ik denk... Alleen inchecken was prima geweest. Kom met een vast tarief per rit en iedereen blij. Helemaal met OVpay is het flink verslechterd -0-
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik moet zeggen dat ik de OV-chipkaart een zegen vindt t.o.v. het oude systeem, zéker met mijn reisgebruik waar ik soms (best vaak) tijdens een reis mijn bestemming wijzig. Sta je dan met je al-gestempelde strippenkaart of je treinkaartje naar B terwijl je nog verder wil reizen naar C.

Er zitten wat rare nukken in het systeem, maar de grote kinks zijn er wel uit.

Londen heeft wat zaken die wij niet hebben (zoals automatisch cappen op het dagtarief), maar Londen heeft ook wat rare zaken, zoals Geoff Marshall in deze video (vanaf 9m11s) uitlegt, waarbij een reis die maar £8,40 hoeft te kosten voor de argeloze reiziger £38,nogwat kost.
ITF

Bericht door ITF »

hauptbahnhof schreef: di 18 feb 2025, 14:20
IIVQ schreef: ma 17 feb 2025, 19:25 Dat is het probleem van het systeem, het is gefocust op het 100% kunnen volgen van de reiziger per vervoerder, wat volgde uit onderling wantrouwen over de juiste WROOV-gelden. Als men dát nou eens loslaat. Zó veel samenreistrajecten zijn er nou ook niet.
[...] Helemaal met OVpay is het flink verslechterd -0-
Welke dingen zijn er met OVpay verslechterd?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 15:24 Londen heeft wat zaken die wij niet hebben (zoals automatisch cappen op het dagtarief) [...]
Dit is overigens voorafgaand aan de invoering van de OV-chipkaart wel beloofd maar nooit geïmplementeerd.
hauptbahnhof

ITF schreef: di 18 feb 2025, 15:30 Welke dingen zijn er met OVpay verslechterd?
Tragere kaartlezers (zowel standaard (Transdev) of bijv na een foutmelding; hele rare afschrijvingen bij ontbreken van locatie maar wat ik zelf het meest vervelende vind is apparatuur wat niet op bepaalde bankpassen of telefoon reageert (vaak werkt een andere apparaat weer wel). Voor de mensen waar dit gebeurt, terecht, maar zij houden dan de hele tram of bus op door de deur open te houden totdat het hun gelukt is. Eerder uitchecken voordat de volgende halte bereikt wordt maakt het al minder erg maar er zijn toch weinig mensen die daaraan denken. Allemaal omdat uitchecken dus een must is zodat de vervoer precies krijgt waar hij recht op heeft.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 15:24Londen heeft ook wat rare zaken, zoals Geoff Marshall in deze video (vanaf 9m11s) uitlegt, waarbij een reis die maar £8,40 hoeft te kosten voor de argeloze reiziger £38,nogwat kost.
Dat is vooral omdat je buiten het geldigheidsgebied van contactless reist. Een beetje alsof je van Venlo naar Herzogenrath via Mönchengladbach reist, maar toch probeert je OV-chipkaart te gebruiken.
hauptbahnhof

rvdborgt schreef: di 18 feb 2025, 15:31
IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 15:24 Londen heeft wat zaken die wij niet hebben (zoals automatisch cappen op het dagtarief) [...]
Dit is overigens voorafgaand aan de invoering van de OV-chipkaart wel beloofd maar nooit geïmplementeerd.
Kennelijk is dat iets wat vervoerdergebonden ingevoerd kan worden met OVpay:
Zoals deze. Zijn er al andere bedrijven die dit doen?
Plaats reactie