Pagina 15 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 22:20
door ThatPCDude
Maar die Citea's rijden niet (standaard) op de Leidse stadslijnem ;)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 22:21
door Lijn 45
En ze hoeven itt de Volvo's niet overgenomen te worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 07:48
door Roeland
En een niet onbelangrijke vraag tegenwoordig: gaat het Qbuzz lukken om tijdig aan voldoende personeel te komen voor ZHN?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 09:24
door Gartlin9
Zij en arriva zijn volop aan het werven, dus hoop (en ergers verwacht) wel dat dat goed gaat komen. Ik vrees meer over het materieel mijzelf zeker de van hools

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 09:35
door Roeland
Rond Noordwijk komen er wel veel lijnen bij: lijn 20-21 op Leiden-Noordwijk worden lijn 20-21-22-23.
De lijnen 20-21 en 22-23 rijden op het gezamenlijke traject weliswaar kwartiersdienst, maar eigenlijk had ik toch wat minder (en meer frequente) lijnen verwacht.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 09:59
door dezl
https://www.omroepwest.nl/nieuws/483088 ... sen-rijden

Omroep West heeft het vervoersplan kort opgesomd met enkele standpunten van Qbuzz, het is toch interessant dat Qbuzz het HOV-tarief niet gaat hanteren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 11:00
door ThatPCDude
Ben wel heel benieuwd naar een nieuwe (high-res) lijnennetkaart, die kaartjes die Qbuzz in het vervoerplan heeft gezet zijn eigenlijk niet te lezen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 11:38
door April064
Heel ambitieus vervoersplan! Ik hoop dat ze veel van die beloftes na kunnen komen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 12:21
door Meltrain
Blijft lijn 38 door het dorp Valkenburg wel rijden of wordt die lijn opgeheven doordat er een nieuwe busbaan met haltes langs de N206 wordt aangelegd?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 12:42
door UtrechtOV
Zie niet super veel nieuwe Snelbuzzlijnen staan. Ondanks dat ze best wat besteld hebben daarvam Rnet bussen worden juist krap. Misschien toch aantal 13m's in R-Net kleurstelling?

Ook wel slimme koppelingen van lijnen. Ongetwijfeld ook met oog op laadpalen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 13:21
door Roeland
Meltrain schreef: di 23 apr 2024, 12:21 Blijft lijn 38 door het dorp Valkenburg wel rijden of wordt die lijn opgeheven doordat er een nieuwe busbaan met haltes langs de N206 wordt aangelegd?
Over lijn 38 lees ik niets meer, die zal wel worden opgeheven. De R-nethaltes liggen voor Valkenburgers op loopafstand. En de 385 gaat voortaan langs de Unmanned Valley.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 13:40
door CamilleKreemers
Ik vind de plannen best mooi.

R-NET Zoetermeer - Leiden - Katwijk had ik wel verwacht.

Ik had de Noordwijk lijnen als volgt gedaan:
360: Leiden - N444 - Noordwijk - Katwijk - Wassenaar - Den Haag
361: Leiden - N444 - Noordwijkerhout - Lisse - Schiphol
365/366: Schiphol / Leimuiden - Leiden - BioScience - Noordwijk.
60: Leiden - Rijnsburg - Noordwijk - Voorhout - Sassenheim

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 13:47
door Roeland
De N444 is vele uren van de dag één grote file. Die weg is niet geschikt voor doorgaand OV. Tenzij je uitdijende vertragingen over de hele regio wilt creëren.
Voor Leiden - N206 - Noordwijk had ik inderdaad ook een hoogfrequente R-netlijn verwacht, en niet de nu voorgestelde 22-23.

Voor Noordwijk - Schiphol zou ik liever een echte snellijn hebben gedaan: laat de 385 na Noordwijk via Gooweg en N443 (daarmee bedien je ook Leeuwenhorst en Noordwijkerhout-zuid) naar de A44 rijden, en vandaar rechtstreeks non-stop naar Schiphol.
Lijn 361 kan dan worden ingekort tot een rondje: Schiphol - A4 - A44 - Pallandtlaan - Lisse - N207 - A4 - Schiphol.

Maar goed, ook ik ben positief verrast door alle Qbuzz plannen voor ZHN.
Ook al vraag ik me af of sommige lijnen wel levensvatbaar zijn, zoals de nieuwe lijn 1 en 2 in Alphen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 16:35
door Marijnvdm
Provincie Zuid-Holland is dus van plan om lijnen 20/21 op te waarderen naar R-net (zie: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... noordwijk/). Qbuzz geeft aan hierop voor te sorteren en dat is te zien aan de routewijziging van lijn 20 die via Boerenburg gaat rijden. Echter zien zij ook wel in dat een route via de N206 nodig is, vandaar de 22/23. Ikzelf zou ook kiezen voor een R-net lijn via de N206 en een ontsluitende streeklijn via Rijnsburg, zeker gezien de verhouding reizigers uit Noordwijk / reizigers uit Rijnsburg (7/3, zie pagina 11 van het vervoerplan). Daarnaast is het voor de Noordwijkse reiziger ook erg onduidelijk als de streeklijn via de N206 sneller is dan de R-net lijn via Rijnsburg.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 16:42
door ThatPCDude
Jemig houden we zo dan nog wel normale streeklijnen over?! Wanneer knapt de HOV bubbel waar de NL'se provincies last van hebben nou een keertje...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 16:48
door jor[D]1
Roeland schreef: di 23 apr 2024, 13:21
Meltrain schreef: di 23 apr 2024, 12:21 Blijft lijn 38 door het dorp Valkenburg wel rijden of wordt die lijn opgeheven doordat er een nieuwe busbaan met haltes langs de N206 wordt aangelegd?
Over lijn 38 lees ik niets meer, die zal wel worden opgeheven. De R-nethaltes liggen voor Valkenburgers op loopafstand. En de 385 gaat voortaan langs de Unmanned Valley.
Met de verplaatsing van haltes aan de nieuwe N206 is de loopafstand van centrum valkenburg naar de r-net haltes ook al een paar honderd meter toegenomen.

Een tak van de ring lijn 30/31 lijkt wel via valkenburg te gaan, de ander via rijnsburg.
Op een van de kleine kaartjes van de leidse stadsdienst is nog net te zien dat er een route is ingetekend zoals de huidige 38.
In het verhaal over de ringlijn staat ook vermeld dat de 30 de route van de huidige 30 krijgt. Lijkt mij een type fout er is geen huidige 30, dat moet dan 38 zijn.
Wordt dan beetje idee zoals de oude 38/37 doorkoppeling.

Al die extra lijnen richtinf noordwijk/katwijk mogelijk ook lm bussen naar de stalling te krijgen ipv leeg te rijde. zodat je omlopen hebt waarin kan worden geladen?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 16:55
door Marijnvdm
Tussen Katwijk en Leiden blijft de huidige route van lijn 90 bediend door de nieuwe lijnen 30
en 31. Op werkdagen overdag bieden beide lijnen samen tussen Leiden en Katwijk via
Rijnsburg een halfuurdienst. Lijn 31 rijdt via de route van de huidige lijn 90 door Katwijk naar
het eindpunt Willem van den Bergh. Lijn 30 rijdt tussen Leiden Centraal en Katwijk
Gemeentehuis dezelfde route als lijn 31. Samen vormen beide lijnen op werkdagen overdag
een halfuurdienst. Vanaf de halte Gemeentehuis rijdt lijn 30 via bedrijventerrein ’t Heen naar
de halte Willem van den Bergh. Lijnen 30 en 31 rijden bij halte Willem van den Bergh op elkaar
door, waardoor bedrijventerrein ’t Heen ook voor het overige deel van Katwijk rechtstreeks
bereikbaar wordt.
Beide lijnen gaan dus via Rijnsburg rijden. Over Valkenburg is niks vermeld.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 16:57
door isaacp
UtrechtOV schreef: di 23 apr 2024, 12:42 Zie niet super veel nieuwe Snelbuzzlijnen staan. Ondanks dat ze best wat besteld hebben daarvam Rnet bussen worden juist krap. Misschien toch aantal 13m's in R-Net kleurstelling?

Ook wel slimme koppelingen van lijnen. Ongetwijfeld ook met oog op laadpalen
Waarom hadden ze niet beter gelede Rnet besteld in plaats van 15 meter Rnet bussen dan zou je makkelijker door bochten kunnen gaan dan 15 meter bussen + ook meer capaciteit in sommige Rnet lijnen. Dan laat je een paar bussen in 13 meter kleurstellingen doen voor als het minder druk is. Snappen jullie dit?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 17:06
door Roeland
Gelede bussen zijn duurder in aanschaf en energieverbruik dan 15m-bussen. En qua aantal zitplaatsen scheelt het niet zoveel.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 17:08
door jor[D]1
Marijnvdm schreef: di 23 apr 2024, 16:55
Tussen Katwijk en Leiden blijft de huidige route van lijn 90 bediend door de nieuwe lijnen 30
en 31. Op werkdagen overdag bieden beide lijnen samen tussen Leiden en Katwijk via
Rijnsburg een halfuurdienst. Lijn 31 rijdt via de route van de huidige lijn 90 door Katwijk naar
het eindpunt Willem van den Bergh. Lijn 30 rijdt tussen Leiden Centraal en Katwijk
Gemeentehuis dezelfde route als lijn 31. Samen vormen beide lijnen op werkdagen overdag
een halfuurdienst. Vanaf de halte Gemeentehuis rijdt lijn 30 via bedrijventerrein ’t Heen naar
de halte Willem van den Bergh. Lijnen 30 en 31 rijden bij halte Willem van den Bergh op elkaar
door, waardoor bedrijventerrein ’t Heen ook voor het overige deel van Katwijk rechtstreeks
bereikbaar wordt.
Beide lijnen gaan dus via Rijnsburg rijden. Over Valkenburg is niks vermeld.
Wel benieuwt wat voor lijn hier dan ingetekend is.
Afbeelding

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 17:10
door Marijnvdm
Dat moet dan de 38 zijn :D

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 17:21
door Lange_Dre
Ik ben benieuwd of Qbuzz het in Zuid Holland noord beter gaat doen dan hier in GD. Naast een boete voor het achterlaten van een reiziger, krijgt Qbuzz van het ov bureau hier ook nog een extra boete vanwege te veel rijden op diesel ipv hvo. En ook hier is er nog steeds hoge rit uitval en is het ov aanbod hier al aardig versoberd sinds de start van de huidige concessie.


Boete voor Qbuzz omdat chauffeur reiziger in rolstoel achterliet :https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1155848 ... achterliet #rtvnoord

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 14:00
door v1ct0rb4x
Goedendag, is er iemand die weet of er al een plattegrond voor Qbuzz, regio Leiden beschikbaar is? Qbuzz geeft aan dat er "nieuwe lijnen 1 t/m 4" zullen zijn. Ik snap die logica niet (zo goed). De route van stadslijn 1 binnen Leiden en Leiderdorp wijzigt (althans, zo lijkt het). In plaats van aan de Leiderdorpse kant een eindpunt bij het Alrijne Ziekenhuis, is dit nu Leyhof geworden. Zou dit dan a) een verlenging zijn van de route van lijn 1 van Alrijne door naar Leyhof, of b) nog een andere route dan nu, dus komend over de Leiderdorpse Brug langs een andere route?
Een vergelijkbare vaagheid geldt voor lijn 2, die volgens de site van Qbuzz eveneens een andere route krijgt, ofschoon het eindpunt in Leiderdorp nog steeds de Oranjegalerij of Oranjewijk is.

https://www.leiderdorpsweekblad.nl/nieu ... rbindingen

Ik hoop dat iemand iets meer kan vertellen. Bedankt alvast.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 14:06
door UtrechtOV
Die lijn 2 krijgt altijd de avondroute bij De Vink. Misschien daarom nieuw.
Trouwens die bus in artikel lijkt anders dan op eerdere plaatjes van QBuzz

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 14:23
door Meltrain
v1ct0rb4x schreef: wo 24 apr 2024, 14:00 De route van stadslijn 1 binnen Leiden en Leiderdorp wijzigt (althans, zo lijkt het). In plaats van aan de Leiderdorpse kant een eindpunt bij het Alrijne Ziekenhuis, is dit nu Leyhof geworden. Zou dit dan a) een verlenging zijn van de route van lijn 1 van Alrijne door naar Leyhof, of b) nog een andere route dan nu, dus komend over de Leiderdorpse Brug langs een andere route?
Het wordt een andere route: Na de halte Leiderdorpsebrug volgt lijn 1 de route van lijn 2 tot de halte Vronkenlaan, waarna naar Leyhof gereden wordt.
Daarnaast wordt de huidige route van lijn 6 overgenomen door lijn 3, die niet meer naar De Vink zal rijden.