Pagina 15 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:11
door Roeland
Volgens mij is de keuze van NS best wel redelijk doordacht.
De
3000 en
3100 rijden rond
Ah en
Nm bijna in kwartierdienst (ongeveer 13-17 interval) en geven beide ieder kwartier in
Ah en
Nm een redelijke overstap op de kwartierdiensten richting Doetinchem en Boxmeer.
Vanwege de aansluitingen wil je in
Ut juist een '10-frequentie, maar rond
Ah en
Nm juist richting een '15-frequentie. En met die 13-6-11 kan dat dan redelijk lukken.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:11
door Nitein-Repart
Ik zat ook later te bedenken, de
3200 sluit in Utrecht ook niet aan op een trein naar Den Haag (Rotterdam weet ik niet), dus dat is niet handig. De huidige snelle
3100 biedt in Utrecht een iets ruimere overstap aan op de treinen naar Den Haag en Rotterdam ten opzichte van de
3000 en de weekendversie van de
3100 en daardoor blijft een kwartiersdienst tussen Gelderland en Den Haag/Rotterdam in stand. Maar ik ben wel van mening dat de
3200 meer kwaad dan goed doet. Grote kans is dat de
3200 regelmatig uitvalt (waar haalt de NS al het personeel vandaan om bijvoorbeeld de
3200 te rijden) en als de
3200 uitvalt, zijn treindienstleiders dan wel zo alert om de
3000 richting Utrecht en de
3100 richting Arnhem op Veenendaal-De Klomp te laten stoppen.
Verder zag ik de
140 nog niet in de reisplanner. Ben benieuwd of vanaf december de ICE 3 Neo gaat rijden op de
140.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:17
door T-hijs
Meer iets voor het buitenland-topic, maar op de 140 zou toch geen ICE 3 neo gaan rijden, maar de ICE-L?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:18
door Roeland
De vraag of NS in 2025 ineens wel voldoende capaciteit heeft om de
3200 te rijden, kan ik mij inderdaad goed voorstellen.
Je wilt niet dat ze straks, net als een paar jaar terug, in januari de
3200 alweer afschaffen waardoor de busaansluitingen op
Klp (die op de
3200 waren ontworpen) niet meer kloppen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:25
door rvdborgt
T-hijs schreef: ↑do 19 sep 2024, 08:17
Meer iets voor het buitenland-topic, maar op de 140 zou toch geen ICE 3 neo gaan rijden, maar de ICE-L?
Dat klopt, maar die zijn nog niet beschikbaar.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:41
door T-hijs
Dat weet ik wel, maar dat in afwachting daarvan ICE 3 neo op de 140 zou gaan rijden is voor mij nieuw...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 08:48
door Bemined
Nitein-Repart schreef: ↑do 19 sep 2024, 08:11
Ik zat ook later te bedenken, de
3200 sluit in Utrecht ook niet aan op een trein naar Den Haag (Rotterdam weet ik niet), dus dat is niet handig.
De
3100 bied in Utrecht een overstap van 7min op de
2800 naar Rotterdam.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 09:02
door Z2N
T-hijs schreef: ↑do 19 sep 2024, 08:17
Meer iets voor het buitenland-topic, maar op de 140 zou toch geen ICE 3 neo gaan rijden, maar de ICE-L?
De ICE-L is ernstig vertraagd, en dus zijn er wat verhalen te ronde gegaan over het eventueel inzetten van ICE 3Neo-treinstellen in plaats van de huidige locs en rijtuigen. Dat zijn vooralsnog alleen verhalen, de enige verandering die in de nieuwe dienstregeling te vinden is in de langeafstandstreinen van/naar Duitsland is de nieuwe ICE naar München.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 09:08
door T-hijs
Die verhalen dat daar voorlopig ICE-3 neo zou gaan rijden had ik nergens opgepikt, maar ik begrijp nu dat dat nergens op gestoeld is. Dat ICE-L flink vertraagd is wist ik, maar ik wist ook niet beter dan dat de combi van NS-TRAXX-loc met DB-IC-rijtuigen langer zou blijven rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 09:20
door Milco
Dat de tijden nog niet definitief zijn blijkt wel uit een reis van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal op vrijdagnacht: zowel om 02:01 als om 02:02 uur vertrekt er vanaf spoor 1 in Almere een trein naar Amsterdam Centraal

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 09:24
door Roeland
Even terzijde: ik heb weleens wat zitten puzzelen met een ander ETMET-model op
Shl -
Ut -
Ah.
Komt erop neer dat er 6x/uur een IC
Asd -
Ut -
Ht (en verder) rijdt op de huidige tijden, en dat er dan (in
Ut 5 minuten later) ook 6x/uur een IC
Shl -
Ut -
Ah rijdt.
De
3000 stopt dan ma-do overdag niet meer in
Db en
Klp en vertrekt in
Ut rond .28/.58.
Op Ah -
Nm rijdt deze dan weer op z'n gewone tijden.
Op vrijdag / avond / weekend is er in
Ut juist wel weer een kwartiersknoop, de
3000 vertrekt dan rond .24/.54 uit
Ut en stopt ook in
Db.
De
3600 wordt in
Ah versneld en rijdt in het
3100-pad naar
Nm (waardoor deze weer goed aansluit op de Maaslijn).
De
3100 rijdt tot
Ah en vertrekt in
Ut rond .08/38 en stopt altijd in
Klp. In
Ah geeft deze een goede aansluiting op de
3600 naar
Nm. In het superdal vervalt de
3100 (en stopt de
3000 ook in
Klp).
De
3200 rijdt maandag-donderdag overdag en vertrekt in
Ut rond .18/48 en stopt ook in
Db.
Grootste knelpunt hierbij waren echter de sprinters naar Rhenen, die dan niet goed meer tussen de IC's zouden passen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 10:55
door Gydo
T-hijs schreef: ↑do 19 sep 2024, 09:08
Die verhalen dat daar voorlopig ICE-3 neo zou gaan rijden had ik nergens opgepikt, maar ik begrijp nu dat dat nergens op gestoeld is. Dat ICE-L flink vertraagd is wist ik, maar ik wist ook niet beter dan dat de combi van NS-TRAXX-loc met DB-IC-rijtuigen langer zou blijven rijden.
Vectron loc met DB IC rijtuigen, bedoel je neem ik aan?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 11:03
door T-hijs
Uh... Ja, natuurlijk!

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 15:34
door waldo79
Ik wil niet veel zeggen vanuit mijn luie stoel, maar zou de discussie bij dienstregeling 2025 kunnen blijven en niet allerlei fantasie?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 15:54
door Bemined
In de nieuwe dienstregeling verdwijnt ook het parallel rijden van intercity's tussen Leiden en Den Haag. De
3100 gaat via de binnensporen rijden en gaat daardoor 3min voor/achter de
2200/
2300 aan rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 16:06
door Gamma
Waarom is dat en is dat positief of negatief?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 19:11
door Bemined
Wat de beweegreden is weet ik niet, maar de
6300 krijgt een nieuw pad en de lange stop van de
2200/
2300 in Leiden vervalt. Hierdoor krijg je een gelijktijdige binnenkomst van de
2200/
2300 en de
3100 vanuit Haarlem/Schiphol en moet de kruising dus na het station plaatsvinden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 19:15
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: ↑wo 18 sep 2024, 20:12
Ik vraag mij serieus af hoe nuttig die
3200 is en of er niet beter Spits-IC's tussen Arnhem en Amsterdam kunnen rijden in het ICE-pad (dus enkel stoppen in Utrecht en de trein rijdt niet als er een ICE rijdt).
Hoe wil je dat combineren met de verbinding Rotterdam Centraal - Amsterdam Zuid?
Bemined schreef: ↑do 19 sep 2024, 15:54
In de nieuwe dienstregeling verdwijnt ook het parallel rijden van intercity's tussen Leiden en Den Haag. De
3100 gaat via de binnensporen rijden en gaat daardoor 3min voor/achter de
2200/
2300 aan rijden.
In welke richting rijdt de 3100 voor de 2200/2300?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 19 sep 2024, 20:01
door Bemined
Richting Schiphol. De
6300 vertrekt als eerst uit Den Haag, de
3100 gaat er via het binnenspoor achteraan en haalt deze nabij De Vink in om vervolgens in Leiden de aankomst van de
2200/
2300 af te wachten voordat beide intercity's tegelijk vertrekken richting Haarlem/Schiphol. De
6300 vertrekt vervolgens 3 minuten achter de intercity's. De
6300 bied hierdoor dus in beide richtingen een overstap op de intercity's.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 25 sep 2024, 18:53
door Dionysusnu
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/168581 ... -en-zwolle
Arriva dient bij de ACM bezwaar in tegen de capaciteitsverdeling van ProRail, aangezien ze maar een klein aandeel van de verzochte paden hebben gekregen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 01 okt 2024, 18:50
door Bemined
De tienminutensprinter kan toch gaan rijden vanaf december maar twee van de zes sprinters zullen Schiedam Centrum initieel moeten gaan overslaan vanwege de vertraagde oplevering van de twee extra sporen:
https://nieuws.ns.nl/tienminutensprinte ... an-rijden/
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:20
door Anderzam
Ik meen ooit te hebben gelezen dat ook twee van de zes intercity's/uur niet zouden stoppen op Schiedam… klopt dat nog?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:28
door Dionysusnu
Dat is nu al zo met de
1100, en volgens mij blijft dat inderdaad zo. Het zijn trouwens 8 ICs; Totaal heb je de
1100,
3500,
2200/
2300, en
3200.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:34
door Anderzam
Nee, ik bedoel dat een van de treinseries 2200/2300, 3200, of 3500
Sdm zou overslaan.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 01 okt 2024, 19:38
door MetroRET
Dat betreft de
3200, dat zal gedaan worden; zodat deze aan het perron een haalbare keertijd zal hebben in
Rtd, ipv omgereden te moeten worden via
Rtst.